Raha-asioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Höh, tunnen olevani ikävä niuho, kun raha-asioista tulen kyselemään tälle ihanalle vauvahaaveista tuoksuvalle palstalle, mutta en oikein keksinyt muutakaan paikkaa...

Miten äitiyspäiväraha määräytyy? Minkä perusteella se lasketaan ja montako kymmentä prosenttia se on esim. edellisen vuoden keskituloista tms? Oma tilanteeni on vähän sekava, koska olen toiminut useamman vuoden yrittäjänä ja opiskellut samalla. Nykyään kuulun osuuskuntaan eli en maksa yrittäjän vakuutuksia, vaan olen lain silmissä käsityöläisten perustamalla osuuskunnalla töissä, mutta tulot tietenkin edelleen vaihtelevat täysin sesongin ja kysynnän mukaan, kuukausipalkoissa saattaa olla parin tuhannen euronkin heittoja. Haluaisin tehdä jonkin verran töitä myös äitiysloman aikana, onnistuuko se, vai lähteekö äitiyspäiväraha saman tien?

Toinen mieltä vaivaava kysymys on lapsen päivähoito. Kuinka pitkään äitiysloma kestää ja millä perusteella lapsen päivähoitopaikka valitaan. Voivatko vanhemmat itse päättää sen vai määrääkö kunta? Kuinka paljon päivähoito maksaa? Onko päivähoidossa jokin minimimäärä, kuinka paljon hoitopäiviä /-tunteja kuukaudessa täytyy olla vai vaihteleeko maksettava summa sen mukaan, kuinka paljon hoitopalvelua käyttää. Minulla ja miehelläni on molemmilla erittäin joustavat ja vaihtelevat työajat. Lapsi tulisi olemaan keskimäärin hoidossa ehkä klo 9-16 kolmena tai neljänä päivänä viikossa, aluksi vähemmänkin.

Meillä on ensimmäinen lapsi vasta suunnitelmissa, mutta nyt jo kaikki käytännön järjestelyt ja raha-asiat painavat mieltä. Yritin käydä Kelan ja kaupungin sivuilla vakoilemassa, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata!

saamasi raha määräytyy tällähetkellä vuoden 2004 tulojen mukaan, jossa lasketaan kaikki saamasti tulot ja niiden keskiarvo.

kelan sivuilla voit käydä itse laskemassa paljonko rahaa saisit.

Raha on noin 60 % normi kuukausi ansioistasi

sanotaan vaikka että kuukausiansiosi olisi ollut 2000 € kuussa eli 24 000 € vuodessa, vero% vaikka 25% eli nettopalkkasi 18 000€ per vuosi silloin saisin rahaa näin:

Vanhempainpäivärahan määrä 43,43 € / arkipäivä

1085,75 € / kuukausi (25 arkipäivää)

Ennakonpidätyksen jälkeen 32,57 € / arkipäivä

814,31 € / kuukausi (25 arkipäivää)

Oman laskentasi voi käydä tekemässä täällä:

http://asiakas.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Jos teet töitä äitiysloman tai vanhempainloman aikana se vähentää tietysti saamaasi summaa.

Kelan sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto siitä koska rahaa alkaa saamaan kuinka kauan sitä saa.

Tässäpä pikalinkki lapsiperheille kelaan

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/110701111752EH?OpenDocument

Yhteistyössä