Rahankäytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtija

Vieras
Vaunu- ja ulkovaatekeskusteluista innostuneena.

Ostatteko kaikesta halvinta mahdollista vain sillä perusteella, että "on tyhmää" maksaa enemmän? Vai onko teillä periaatteita, että jotkut tietyt asiat ostetaan halvemmalla ja joissain muussa ei? Kilpailutatko kaikki kodinkoneostokset samalla tavalla kuin esim vaateostokset? Eli tyydytkö 28 tuuman putkitöllöön taulutelevision sijaan?

Kuitenkin esim autokyselyssä kovin moni ei ollut valmis tinkimään peltilehmästä, mutta pari kymppiä enemmän vaatteesta on taas liikaa tai pari sataa vaunuista.
Tai sitten asuntolainan tapauksessa mietitään, kuinka vain paljon lainaa saa....

Jos säästät esim lasten tarvikkeissa, pistätkö säästyneet summat vaikkapa asunnon lisälyhennyksiin vai mihin?

Jotenkin mietin, että meneekö pienissä summissa ihmisillä säätämiseksi, mutta isoissa investoinneissa asia onkin ihan toisin? Toki asiat ovat myös henkilökohtaisia prioriteettejä, mutta välillä naurattaa vauhkoaminen senteistä :)

Mielenkiintoinen kysymys. Minä kulutan varmaan aika epäloogisesti. Haluan kyllä panostaa laatuun, alkuperäisyyteen (joissakin asioissa ) mutta ekoloisuus alkaa kasvattaa merkitystään kuluttamisessani. Saatan pihistää vähän järjettömiltä tuntuvissa asioissa, mutta mitä isompi ostos, sitä vaikeampi minun on rahoistani luopua, joten käytän harkintaa enemmän.

Meillä kyllä vaihtelee tuo nuukuus...Kaupasta ostelen paljon punalappusia ja vaatteita paljon kirpparilta. Sitten taas saatetaan ostaa kalliita urheiluvaatteita ja lyhennetään (kamalaa) velkaa uudesta autosta. Ja muutenkin tilanteen mukaan eletään välillä leveämmin ja välillä nuukemmin. Tietysti sellasissa rajoissa, että aina on peruseläminen turvattu.

Me yritetään kuluttaa järkevästi. Eli lapset ei saa merkkivaatteita, mutta ihan hyviä vaatteita kuitenkin. Ulkovaatteissa suositaan usein keskihintaisia, ne on olleet oikein hyviä. Meillä on vanha telkkari niin kauan kunnes hajoaa, sitten ostetaan vasta taulutelkkari, jota tietenkin käydään katselemassa muutamassa liikkeessä.

En mä osaa sanoa mihin säästyneet rahat laitetaan, ne nyt vaan menee yleiseen elämiseen. Ei meillä ole mitään korvamerkittyä rahaa.

Kyllä me autoakin katsottiin niin, että se on kohtuuhintainen mutta kuitenkin meille hyvä ja sopiva. Me ei vauhkota isoista eikä pienistä senteistä, mutta pyritään olemaan järkeviä.

En ostele pahemmin merkkivaatteita. Ostan kyllä hiukan kalliimpia kenkiä (koko perheelle), suosin laadukkaita ulkoiluvaatteita ja urheluvaatteita. Sisävaatteet ovat perus marketti/ketjuliikkeiden kamaa niin aikuisilla kun lapsilla. Ja näin ihan siitä syystä, että trikoopaidalla ja trikoopaidalla harvemmin on laadullisesti niin paljon eroa että toinen maksaa kolmekerta toisen hinnan. Kenkissä ja ulkoiluvaatteissa maksavat usein materiaali ja ominaisuudet ja niistä sitten voinkin maksaa.

Kotintekniikka ei ole meidän kummankaan hintohimo, joten meiltä tosiaan löytyy perus 32tuuman putkitöllö :D Tosin telkkarinkatsominen rajoittuu usemmiten lastenohjelmiin, joten ei sen enemmän. Sitten taas jos mennään keittiökoneisiin tai vaatehuoltoon, niin voin maksaakin ominaisuuksista ja kestäävyydestä. Esim leivon ja kokkaan paljon, joten laadukas liesi/uuni on ehdoton ja hintaansa arvoinen.

Auto on meidän perheessä vaan kulkuväline, niin riittää hyvin keskihintainen perusauto. Yli 20 000e en ole valmis autosta maksamaan. Moottoripyöräily on harrastus, joten siihen voin kyllä satsata enemmänkin.

Ruuassa pyrin ostamaan edullista, mutta ravitsevaa ja hyvää ruokaa. Vaikka ruokalasku pysyisi hernerokalla ja makaroonilla siinä 200e/kk, niin saan kauppaan menemään 800-1000e/kk, koska käytän paljon vihenneksia, laadukasta lihaa yms.

Summarumm: jokainen meistä kuluttaa rahansa juuri siihen, mitä pitä järkevänä. Imiset ovat erilaisia, joten tärkeät asiatkin ovat erilaisia :)

Itse siis pyrimme ostamaan haluamamme tuotteen halvalla - en siitä maksa ylihintaa. Alet, tarjoukset, kupongit, tempaukset kyllä käytän varmasti tarvittaessa hyödyksi. Kulutuksessa huomioidaan myös luomu, kotimaisuus, ekologisuus ja esim reilukauppa, joten halvinta mahdollista ei aina valita meille. Huonekalut ostetaan mahdollisimman ajattomina ja hyödynnetään myös kirpputoreja. Mutta onhan meilläkin omat paheemme.

Joo ja asuntolaina yritetään painaa 15 vuoteen - siinä vasta rahaa säästyykin. Ja perheessä on vain yksi auto, jota käytetään alle 10000km vuodessa.

Ns. isommat ostokset ei todellakaan ole halvimmasta päästä. Meillä satsataan kotiin ja siellä viihtymiseen, on iso taulutelkkari ja vimpan päälle kotiteatterivehkeet ja kalliimmat huonekalut, ei siis mitään ihan halvinta, jos nyt ei missään nimessä kalleintakaan. Mutta sitten noissa ns. käyttötavaroissa voi säästää helposti ja pikku puroista syntyy joki. Esim. siis vaatteet on peruskamaa ja niitä kierrätetään (nehän kuluu kuitenkin eikä esim. lapsille mahdu määrättömän pitkiä aikoja), ruokaa ostetaan paljon ns. halppismerkkejä ja hyödynnetään tarjouksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kulutuksessa huomioidaan myös luomu, kotimaisuus, ekologisuus ja esim reilukauppa, joten halvinta mahdollista ei aina valita meille.
Mä saatan tehdä valinnan kotimaisen kaalin ja luomukaalin väliltä kotimaisen ja halvemman kaalin hyväksi. Mutta lihan suhteen en tee vaan tehotuotettu liha ei ole mulle vaihtoehto luomulihalle. Mutta jos lähimmässä Cittarissa on luomupaisti kilohinnaltaan vaikka pari euroa kalliimpaa kuin kauempana olevassa Cittarissa, niin en mä sinne kauempana olevaan Cittariin lähde, ellei mulla ole sinne jotain muutakin asiaa kuin se lihan kilohinta.

Meillä on se 22 tuuman kuvaputki töllö :laugh: Ja muukin elekrtoniikka on siitä halvimmasta päästä. Kodinkoneet ja muut isommat hankinnat kyllä pyrimme kilpailuttamaan, riippuen mitä ominaisuuksia yms, juuri siltä laitteelta toivomme. Eli emme valitse silloin halvinta, jos siinä vähän kalliimmassa on kaikki mitä toivomme. Lasten sekä meidän aikuisten vaate hankintoja tehdään alennusmyynneistä, mutta esim. kenkiin meillä satsataan enemmän sekä ulkovaatteisiin ylipäätään ei kuitenkaan niitä kaikkein kalleimpia. Ruoassa pyrimme ostamaan kotimaista, mutta halpamerkkejäkin ostamme ihan yhtälailla ja tarjoustuotteita. Lastentarvikkeita olemme ostaneet uutena, sekä alennuksesta että "täyteen" hintaan. Esimerkiksi istuimissa tärkein kriteeri on ollut joku muu kuin hinta. Enemmänkin meille ostetaan ja kulutetaan sen mukaan mikä sopii meidän tarpeisiin, ja huonekaluissa pyrimme siihen ettei tarvitse uusia hankkia joka vuosi. Kirppareilla tulee käytyä, ja itse pidän vanhemmista esineistä ja tavaroista joten niitä myös tulee hankittua.

Autoista on aina tingitty,yhdistelmät ostettiin alesta.
Vaatteita ostan sekä käytettynä sekä uutena,tingin jos tuntuu että tinkaamisen varaa on.
Kodinkoneet on kilpailutettu,telkkarit ostettu alesta.
Lainoihin ei tarvitse minun sijoittaa yhtään,kun ei ole latiakaan lainaa.
Miehen lainoja lyhennetään välillä isommalla summalla,säästöistä tai saaduilla.

Yhteistyössä