Rahankerjuu häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morsmaikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"morsmaikku"

Vieras
Todellakin ärsyttää nämä nykyiset rahankerjuu häät. Vedotaan siihen että kaikkea jo on ja mitään ei tarvita, noh, miksi sitä rahaa sitten pitää antaa tilalle? Eikös vieraat sitten voi tulla pelkän kortin kanssa? Jos mitään ei kerran tartteta!

Saimme kutsun jossa tilinumero oli suurennetulla ja lihavoidulla fontilla, voi jessus kuinka ahneus paistaa läpi! Ja neljät häät on tulossa ja ykskään pareista ei kuulemma mittää tartte mutta raha kelpaa. Kyllä vähän käy kalliiksi muiden häiden juhliminen.

Sitten vielä kehdataan jälkeenpäin marista että joku tuli ilman mitään lahjaa tai antoi rahaa liian vähän. Vaikka niin vienosti sanotaankin että mitään ei tartteta mutta jos jotain haluaa antaa niin rahaa kiitos.

Ihan turhia kyseiset kerjuut jo kutsussa, jos joku haluaa sitä rahaa antaa niin hän kyllä laittaa sopivaksi katsomansa summan kirjekuoreen ja sujauttaa lahjapöydälle.

itseäni harmittaa lähinnä se kun tykkään kovasti etsiä ihmisille sopivia lahjoja ja luoda yhteensopivia ja hienoja lahja-pakkaus-kortti-comboja, saan siis mielihyvää lahjojen antamisesta ja haluan mahdollisimman hyvän lahjan antaakseni käyttää siihen vähän enemmän rahaakin. mutta sen rahan siirtäminen persoonattomasti tilille on masentavaa ja tuntuu ikävältä :(

Juu mä sain kutsun kerran serkulta ja hänen mieheltään kun aikoivat juhlia molempien synttäreitä samalla kertaa. Siinäki oli sit tilinumero laitettuna valmiiks!!
Me ei ees olla mitenkään läheisiä enkä ois kutsua edes odottanu, mut niin vaan tuli. Oli vissiin rahasta puute...tuli ainaki sellanen olo.

Samaa mieltä! Ja tauti on nykyään valllalla vähän joka juhlissa. Kaikki 50 ja 60 v juhlijat lehdessä ilmoittavat että bileet on, ja lahjatili on tämä. Siis lehdessä! Ja katsokaas valmistujaisia, sama niissäkin on. Parhaat ei edes kerro juhlivansa, mutta tili on silti.
Rahalahja häihin oli ennen sikäli mielekäs, että nuori pari perusti kotia ja lahjaksi annettiin joko tarpeellista tavaraa (seitsemän kahvikalustoa sai yksi tuttavapari) tai rahaa hankintoihin. Mutta nyt kun mennään naimisiin vasta kun koti on tip top kunnossa, ei rahan pitäisi olla ykkösasia.

Meillä ei ollut toiveita, ihania lahjoja saatiin ja rahaakin kyllä. Mutta minusta on ihan fiksua toivoa rahaa jos on esim häämatkatoive ja rahat tiukalla. Kaikki ei tartte sitä pussilakanasettiä. Helpompaahan se sille vieraallekin on laittaa se pussilakanan hinta tilille. Miksi se olis ahnetta ja vieraalle vaikeaa. Minusta vieraana raha on kaikista helpoin antaa:)

Mua kanssa hiukan ärsyttää: varsinkin nyt kun kaverini lähtevät kakkoskierrokselle. Ekoihin polttareihin ja häihin upposi suht paljon rahaa ja tietysti aikaakin (koristeet, kutsut yms tekeminen), ja nyt sitten uudet kierrokset. Niin ja siis tuparit, niitäkin on vietetty sentäs useita ja aina lahjaa pyydetty.
Hitto sentäs. Kai mä olen tosi ikävä ihminen, mutta montako kertaa aina pitää jaksaa ja osallistua rahallisesti samojen ihmisten juhliin? Synttärit on ok, tajuan ne: onneksi juhlivat niitä isommin vaan 5 vuoden välein.

Ja eikös riitä vaikka 50 euroa, jos on senhintaisen lahjan aikonut hankkia?

Riittää minusta. Mutta ei meillä herranjestas ainakaan ole 50€x4 varaa laittaa lahjaan tai toisten tileille. Omatkin häät tulossa. Milläs kehtaat sen 10-20 € laittaa suoraan tilille vielä? Vieraille kumminkin tulee muitakin kustannuksia, bensat tai kuljetukset häihin sekä juhlavaatteiden osto.

Minusta on typerää pyytää sellaista, mitä ei tarvitse. Mieluummin otan rahana, sille on ihan varmasti (ainakin meillä) käyttöä ja siitä on enemmän iloa kun jostain vaasista. Toki mustakin on kiva saada persoonallisia lahjoja, enkä missään nimessä valittais jos joku ei antaiskaan rahaa vaikka sitä ois periaatteessa pyydetty. Enkä valittais mistään summista, jota joku antaa tai ei anna. Nojoo, ehkä vähän ihmettelisin jos isä tai äiti tulis kymppi kourassa mut kyl kymppi tai kaks riittää oikein hyvin keltä tahansa muulta. Ja jos ei ole antaa niin ei häiritsisi yhtään.

[QUOTE="vieras";23688073]Onko se vieraiden tehtävä kustantaa häämatka?[/QUOTE]

En nää eroa siinä antaako lahjaksi 20e vai 20e arvoisen maljakon. Lahja se raha on siinä missä jokin muukin.

Meillä ei ollut toiveita, ihania lahjoja saatiin ja rahaakin kyllä. Mutta minusta on ihan fiksua toivoa rahaa jos on esim häämatkatoive ja rahat tiukalla. Kaikki ei tartte sitä pussilakanasettiä. Helpompaahan se sille vieraallekin on laittaa se pussilakanan hinta tilille. Miksi se olis ahnetta ja vieraalle vaikeaa. Minusta vieraana raha on kaikista helpoin antaa:)

juu ei mekään tartteta pussilakanoita, mutta ei sen tilalla tarvii rahaakaan tuoda.

Minusta on typerää pyytää sellaista, mitä ei tarvitse. Mieluummin otan rahana, sille on ihan varmasti (ainakin meillä) käyttöä ja siitä on enemmän iloa kun jostain vaasista. Toki mustakin on kiva saada persoonallisia lahjoja, enkä missään nimessä valittais jos joku ei antaiskaan rahaa vaikka sitä ois periaatteessa pyydetty. Enkä valittais mistään summista, jota joku antaa tai ei anna. Nojoo, ehkä vähän ihmettelisin jos isä tai äiti tulis kymppi kourassa mut kyl kymppi tai kaks riittää oikein hyvin keltä tahansa muulta. Ja jos ei ole antaa niin ei häiritsisi yhtään.

Samoin ajattelen. Enemmän mua häiritsisi kasa epämääräistä tavaraa häiden jälkeen jotka eivät oikeasti mahdu yhtään mihinkään ja näin ollen päätyvät johonkin varaston perälle. Olisiko se lahjan antajallekkaan mukavaa?

Jep, pidän minäkin todella mauttomana noita rahalahjatoiveita. Olemme päättäneet olla osallistumatta moisiin tapahtumiin. Monet yrittävät muotoilla toivomuksensa vähemmän härskiin muotoon, mutta valitettavasti se asia on silti sama, mihin sananvääntein tahansa.

Minä taas olen sitä mieltä että on paljon helpompaa antaa rahaa lahjaksi kuin jotain tavaraa. Ja itsekkin ottaisin mielummin rahaa lahjaksi ja voisin ostaa sillä sit jotain mitä itse oikeasti haluan. Ajatelkaapa sellasta tilannetta että jotkut ostaa vaikkapa jonkun astiaston ja sit se onkin sellainen josta tämä juhlakalu ei tykkää... mitäs sit sillä teet, se on ihan tyhjänpanttina siellä kaapissa.... Ja itse olen todella huono keksimään mitään lahjoja ihmisille, niin on helppo antaa sitä rahaa jolla esim. hääpari saa ostaa mieleisiään tavaroita tai vaikkapa mennä sinne häämatkalle.

Voihan sitä olla pyytämättä rahaa tai mitään lahjaa. Eikös se olisi parasta, että vieraat saa tuoda sitä mitä haluaa, jos haluaa jotain tuoda. Eikai vieraita rahalahjojen takia kutsuta?

Ymmärrän sen, että mitään tavaraa ei haluta. Mutta toisaalta en ymmärrä, miksi ei voi antaa mitään vaihtoehtoa sille tilinumerolle?

Kun me häitä järkkäiltiin, olin ensin sitä mieltä että ei mitään toiveita mihinkään suuntaan. Mut kuitenkin ylipuhuttiin lahjalistaan edes, ettei tule samaa kippoa kolmeen kertaan. Tähän suostuin, otettiin listalle tavaroita alkaen 5e/kpl, ettei tulisi sellaista kuvaa että haalimme vain ahneuksissamme sitä sun tätä. Listan laatiminen oli hankalaa, vaikka luulisi isohkosta Sokoksesta löytyvän ties mitä. Otettiin sitten käyttötavaraa enimmäkseen.

Tilinumeroon kutsussa en kuitenkaan suostunut.

Kun lukee ihmisten vaatimuksia rahalahjojen suhteen, tulee vähän paha mieli sellaisten puolesta, kenellä sitä rahaa ei oikeasti paljoa ole. Ja niidenkin puolesta, ketkä lahjoja tykkäävät ostella tai kenellä ehkä olisi ollut jotain kivaa hääparille, jotain ihan oikeasti hääparin näköistä ja oloista. Ja joskus tosiaan näkemissäni kutsuissa on paistanut vähän läpi sellainen ahneus, mikä pistää kapinoimaan rahalahjaa vastaan, tai miettimään, että mitäs jos en menekään koko juhliin. Ja ei tosiaan enää koske pelkkiä häitä tämä.

Muakin ärsyttää tuo että se tilinumero on siellä. Jotenkin tulee olo, että ei sinne sitä pariakymppiä "VAAN" laittaa. Tuossa yks kaveri kertoi oleensa synttäreillä joissa oli maitotonkka, johon oli voinut laittaa ne rahalahjoitukset. Sinne sen "vaan" parikymppiäkin kehtaa laittaa... Musta hyvä idea ja jos joskus rahaa pyydän lahjaksi niin jotain samanlaista vois kehitellä. Minä vaan tykkään itse antaa ja saadakin ihan oikeita lahjoja :)

mun mielestä tuo ei ole mitään ahneutta. jos ei halua niitä turhanpäisiä krääsöja ja romuja ja liinavaatteita ja kaikkee muutakin on. niin miksi ei sais sitten laittaa toivetta, että sais lahjan rahana. koska kaikki kuitenkin jotain haluaa viedä lahjaksi.

[QUOTE="hmm";23688162]Voihan sitä olla pyytämättä rahaa tai mitään lahjaa. Eikös se olisi parasta, että vieraat saa tuoda sitä mitä haluaa, jos haluaa jotain tuoda. Eikai vieraita rahalahjojen takia kutsuta?[/QUOTE]

Mä ainakin aion ilmaista selkeästi, että lahjoja ei tarvitse tuoda eikä rahaakaan.

Harva rahan takia vieraita kutsuu, ainakin haluan uskoa niin, se vain on helpompi vaihtoehto kuin esim. lahjalista jonka sisältö pitää väkisin keksiä jos ei oikeasti tarvitse mitään.

Yhteistyössä