Rahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nella"

Vieras
Siis miten mä saisin tuon rakkaan miehen säästeliäämmäksi??
Hän on aika kova tuhlailemaan. Eniten rahaa menee peleihin (lotto, pitkäveto ym), herkut ja yksi mistä aina valitan on tupakki. Tiedän kyllä etten saa häntä polttamista lopettamaan, mutta nuo muut kyllä voisi. Itse olen aika nuuka, ja tulisin kyllä toimeen aika vähällä.
Minulta loppuu äitiysloma helmikuun lopulla ja mies on kyllä alusta asti tehnyt selväksi ettei ole varaa jäädä kotiin. Ei kai olekkaan, jossei yhtään katota mihin rahat laitetaan. Kaikista eniten ottaa päähän, ettei hän ole valmis yrittämäänkään.Meillä on aina ollut yhteiset rahat, mut oliskohan tässä tilanteessa parempi jos olisi omat rahat??
Millain te muut? Onko yhteiset vai omat rahat?
Tuleeko kinaa rahasta??
Ja varsinkin te jotka oletto kotihoidon tuella, riittääkä se raha elämiseen. Siis tarkoitan että jos ei oteta miehen palkkaa siihen mukaan, (vuokran/lainan puolikas, muut laskut ja ruuat)

sinä tuskin siihen voit vaikuttaa jos olet kerta jo sanonut eikä muutosta ole tullut...ei tuommoisia asioita yleensä toisessa voi muuttaa vaikka haluaisi...varsinkaan tuhlailevaista on paha opettaa elämään säästeliäämmin..toisin päin se vielä voisi onnistuakkin..

täällä vahän sama tilanne, mutta mies "tuhlaa" tarpeelliseen. No, en tiedä. Vanhaa taloa asutaan ja kaikki laitetaan uusiksi. Jos hieman enemmän on rahaa, mies polttaa sen vaikka niin, että uusii koko lämmitysjärjestelmän argh! Tulee siitä toki säästöä sitten 20 vuoden päästä, ehkä jo 15 vuoden päästä, mutta arvaa onko kituuttamista sitten tuollaisten päätösten vuoksi. Olen kotihoidon tuella ja saan lapsilisiä. Sillä ruokkisin ja vaatettaisin hyvin perheeni, ellei tarvis laskuja maksella. Miehen palkka riittäis hyvin asuntolainaan, auto-talon vakuutus ym. pakollisiin menoihin, ellei joka kuukausi menis 100-1000€ remonttiin.
Oon ollu "pakotettu" taloudellisin perustein töihin jo heti ä-loman loputtua, mutta arvaa auttaako se? Remontin ja maksujen tahti senkus kiihtyis, jos rahaa tulis enempi. Lopputulos sama, mies tuhlaa niin kuin perhe ei tarvitsisi mitään. Käytännössä jemmaan rahaa käteisenä tai muuten, jotta mulla on sit ruokaan ja vaatteisiin "varaa".
Sen muutoksen tein, että erotin meidän yhteisen tilin ja mies maksaa yksin asuntolainaa. Mies ei pääse käsiksi kht eikä lapsilisiin, mutta tietysti maksan laskuja niillä, jos ja kun miehellä ei se oma palkka riitä.

Kh-tuki on about 300€...jaa että riittääkö se lainan puolikkaaseen, laskuihin ja ruokaan?!? No ei.

Meillä on asumiskulut noin 850-1000€ kuukaudessa, kauppaan enee 550-650€ ja laskut vielä päälle.

Meillä on yhteiset rahat ja meistä minä olen se joka tuhlaa. Mutta ei tulisi mieleenikään tuhlata perheen ns. viimeisiä ruokarahoja. Meillä on pieni säästötili johon laitetaan pieni summa joka tilistä, eli säästöönkin jää edes jotakin vaikka tosiaan kohtuu lahjakkaasti sitä rahaa levittelenkin.

Meillä ei varsinaisesti tule kinaa rahasta...mies on sitä mieltä että tuhlaan liikaa ja siitä joskus sanoo. Mutta ei sen kummempaa.

Lapsia on 3, koiria 2 ja kattikin löytyy...tällä hetkellä olen äippärahoilla (minimi) mutta pian kh-tuella...ja aion olla kotona kunnes nuorin on 3v.

Yhteistyössä