Rahat ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maailman huonoin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maailman huonoin äiti

Vieras
Meillä on tapana ostella lapsille aika paljon kalliita herkkuja, eli tötteröitä päivittäin, muita kalliita jätskejä, jne jne

Lisäksi lasten kasvaessa isommaksi koko ajan suostumme heidän pyyntöihinsä enenevässä määrin. tarkoittaen lelua ym

Olemme melko pienituloinen perhe. emmme säästä ollenkaan. Asuntolaina ja laskut hoidetaan ja loput käytetään.

Nyt olen alkanut pelätä, että lapset kasvettuaan joutuvat maksuvaikeuksiin tai rahaongelmiin. Itse nuorena miehen kanssa elimme todella säästäväisesti, eli esim. opintorahasta jäi säästöön. Myös elimme säästäväisesti moniin muihin lapsiperheisiin nähden kun lapset pieniä. Eli ei mitään kalliita tarvikkeita.

Mutta nyt kun lapset kouluiässä, niin tilanne pahenee koko ajan.

Nuorten tulothan onvat todell apienet vanhempiin ikäluokkiin verrattuna. Eläkeläiset huutavat hheti, jos heidän tuloistaan viedään snettikään. heillä on indeksit ym. ja isot eläkket mutta nuorten 200 euron opintorahoilla ei paljon pröystäillä. Liäsksi nuoten työttömyysturvaa jne on heikennetty. Nuoria käytetään ilmaistyötoimana jne eli miten nuoret pärjäävät sitten kun pitäisi itsensä elättää ja tulot sairaan pienet kuten kaikilla nuorilla ja jos on tottunut ostamaan kallista, kuten meidän tulee nyt lapsile ostettua.

Vertaan nyt esim. siihen, että omassa lapsuudessa äiti osti vaniljapakettijäätelöä ja sitä syötiin marjojen kanssa. Nyt lapset valitsevat jotain 2 euron jätskejä jätskialtaasta tai ostavat kalliita tötteröitä.

Mitä tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miten yhtäkkiä muuttaa tyyliä?
esim. vetelevät naamaan 4 euron jätskejä. yksi jätski 4 euroa.

Sanot, että kun kesäloma loppuu, alkaa arki arkiruokineen ja muine arkisine asioineen. Tuon jätskijutun voi korvata halvemmalla: parin litran jätskipaketti lidlistä ja keksihyllystä tötteröitä.

minusta on ihana ostaa lapsille. Meillä ainakin minä törsään kaikkeen lapsille tulevaan tosi paljon. Vaatteita ja leluja jne. Minä sain lapsena myös vaikka mitä ja jouluisin talo pursui tavaraa ja siltikin olen aina osannut pitää raha-asiat kunnossa. Ikinä en ole joutunut miettimään rahankäyttöä tai että tilillä ei olisi ollut rahaa. Säästän eri tileille ja rahastoihin ja sukanvarteen.

vai onko niin, että jos itse en tuhlaan itseeni kuin tosi harvoin, niin lapsetkin aikuisena lopettavat tuhlailun?

Ei sitä voi tietää. Pystytkö nostamaan viikkorahaa esim 7 euroon ja edellyttämään että se riittää karkkeihin, elokuviin yms. ? Jos te vanhemmat kaipaatte kotiin jäätelöä yms, tietenkin ostatte koko poppoolle, mutta jos teidän ei tee mieli, ette osta.

Olisi aika hyvä, jos lapsilla olisi jotain etuisuuksia odotettavina kun kasvavat aikuisiksi. Aikuisena on kumminkin ihan kiva olla vaikka on käytävä töissä yms

:saint:

Eikä noita muutoksia tarvitse tehdä nyt, mutta on reilua ilmoittaa niistä etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
minusta on ihana ostaa lapsille. Meillä ainakin minä törsään kaikkeen lapsille tulevaan tosi paljon. Vaatteita ja leluja jne. Minä sain lapsena myös vaikka mitä ja jouluisin talo pursui tavaraa ja siltikin olen aina osannut pitää raha-asiat kunnossa. Ikinä en ole joutunut miettimään rahankäyttöä tai että tilillä ei olisi ollut rahaa. Säästän eri tileille ja rahastoihin ja sukanvarteen.

juu, no kaikille ei riitä rikkaita vanhempia tai isoja palkkoja tai edes palkkatyötä.

Mitä teillä tehdään tarpeettomalle tavaralle?

*eräs, jonka koti pursuaa rompetta eri vuosikymmeniltä*

:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
vai onko niin, että jos itse en tuhlaan itseeni kuin tosi harvoin, niin lapsetkin aikuisena lopettavat tuhlailun?

Ei sitä voi tietää. Pystytkö nostamaan viikkorahaa esim 7 euroon ja edellyttämään että se riittää karkkeihin, elokuviin yms. ? Jos te vanhemmat kaipaatte kotiin jäätelöä yms, tietenkin ostatte koko poppoolle, mutta jos teidän ei tee mieli, ette osta.

Olisi aika hyvä, jos lapsilla olisi jotain etuisuuksia odotettavina kun kasvavat aikuisiksi. Aikuisena on kumminkin ihan kiva olla vaikka on käytävä töissä yms

:saint:

Eikä noita muutoksia tarvitse tehdä nyt, mutta on reilua ilmoittaa niistä etukäteen.

Hm. Kyllä olisi mahdollista maksaa 7 euroa/lapsi viikkorahaa, jos ostaisivat sitten itse jätskinsä ja karkkinsa. epäilen vaan että homma menisi niin että maksaisimme edelleen tötteröitä ja karkkeja ja lisäksi pulittaisimme isomman viikkorahan.

Mutta eihän noita tötteröitä tosiaan edes talvella tule ostettua, joten on hyvä idea että etukäteen sanon, että sitten kun koulut alkavat, alkaa arki ja jäätelöhanat kiinni.

Eli ei sitten niitä muitakaan kalliita herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:

Mitä teillä tehdään tarpeettomalle tavaralle?

*eräs, jonka koti pursuaa rompetta eri vuosikymmeniltä*

:ashamed:

Myydään kirpputorilla :) Kirpputorit on sitten se minun toinen intohimo :)

Kyllä olisi mahdollista maksaa 7 euroa/lapsi viikkorahaa, jos ostaisivat sitten itse jätskinsä ja karkkinsa. epäilen vaan että homma menisi niin että maksaisimme edelleen tötteröitä ja karkkeja ja lisäksi pulittaisimme isomman viikkorahan.

Teistähän se on kiinni.

Meillä alku oli hankala, mutta jotenkin luovimme. Lapsilla oli tilillä rahaa ja kysyimme, otetaanko niistä. Joissain tapauksissa tarjosimme lapsille extra-työtä esim pikkusisarusten vahtimista.

Kyllä lapset herkkuja saavat yhäkin, mutta ihan meidän oikkujemme mukaan ja satunnaisesti. Maanantaina kun viikkorahan saa, siinä on haastetta säästää lauantaiksi karkkirahaa.

Varmaan keksitte teidän perheelle sopivan ratkaisun.

Yhteistyössä