Raikas täyte mansikkakakkuun?Tykkäisin laittaa moussen lisäksi vielä jotain...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 882
19 182
113
Mitä laittaa mansikkakakun väliin, vaniljaa, limeä, mansikkaa, Lemon curdia vai mitä?

Sitten: Olen jotenkin niin vanhanaikainen että mulle ei meinaa nykykakuissa usein ainoana käytetty pelkkä mousse (mansikka-, suklaa- tai mustikkamousse) riittää:vaikka siinä moussessa on mansikkaa ja rahkaa eli useampaa lajia tavaraa, niin en tykkää kun on vaan semmoista vaahtoa joka kerroksen välissä. Jotain sattumia siinä saisi olla lisäksi. :D

Eli vaikka siinä jotain moussea, rahkakermaa tms.olisi, niin jotain marjaa tai hedelmää tai tahnaa sen kaveriksi eli 2 juttua päällekkäin joka väliin.
Kaupan mansikkahilloa en laita, mansikkasurvos taas imeytyy levystä läpi.

Sori olen nipo.

Miten olis lemon curd täytekerroksen pohjalle, sitruunarahka ja kermavaahto sekaisin ja curdin päälle ja sitten vielä tuoreita mansikan paloja? Kakun voisi sitten päällystää tuolla samaisella kermavaahtorahkalla ja mansikoilla.
Maistoin anopilla tällaista mansikkakakkua ja oli oikein hyvää.

[QUOTE="Esa";30039273]Miten olis lemon curd täytekerroksen pohjalle, sitruunarahka ja kermavaahto sekaisin ja curdin päälle ja sitten vielä tuoreita mansikan paloja? Kakun voisi sitten päällystää tuolla samaisella kermavaahtorahkalla ja mansikoilla.
Maistoin anopilla tällaista mansikkakakkua ja oli oikein hyvää.[/QUOTE]

Jotain tuommoista hässäkkää mä muistelin jossain olleen, oli kyllä raikasta ja hyvää. :p
Tiedätkö yhtään oliko se anoppi tehnyt sen lemon curdin itse vai ostanut kaupasta?

Joskus olen käyttänyt valkosuklaa-lime -rahkaa. Vai olisiko sittenkin se sitruunainen parempi...Hmmm...

Viimeksi muokattu:
Yleensä anoppi on melkoinen keittiöhirmu ja tekee kaiken mahdollisen itse, mutta tällä kertaa kyseessä taisi olla ihan kaupan curd. Oli sen verran extempore-kakku.

Ultris ja Esa, kiitti! Tulee ainakin raikas kakku. :)

[QUOTE="Esa";30039285]Yleensä anoppi on melkoinen keittiöhirmu ja tekee kaiken mahdollisen itse, mutta tällä kertaa kyseessä taisi olla ihan kaupan curd. Oli sen verran extempore-kakku.[/QUOTE]

Ok. Noissa on pieni makuero, itsetehty on pehmeämpää, mutta en tiedä ehdinkö tehdä sitä itse kun tuon kakun lisäksi pitää leipoa vielä suolaistakin. Muta katsotaan mihin rahkeet riittää. :)

En ole itse tehnyt koskaan lemoncurdia, kaupasta olen ostanut. Limecurdia samoin, se oli minusta kakun välissä paremman makuista kuin lemon.

En tiennytkään että nuo on 2 eri asiaa. No tietty ne on, onhan eri hedelmäkin kyseessä. Onko lime makeampaa kuin lemon curd?

Mansikkacurd on ihan sairaan hyvää. Maistoin sellaista kakkua, jossa oli sitä ja mansikkamoussea. Mielettömän hyvää. Lisäksi kakussa oli jotain sitruunaista, ehkä kostutus.

• Tykkää
Reactions: Echo
Kostutus maidolla (tai laktoosittomalla maitojuomalla).

Sitten mansikkaviipaleita ja ripotellen kerros tomusokeria.

sitten sitruunavaahto:

Kattilaan yhden sitruunan raastettu kuori ja mehu
0,5dl sokeria
0,5dl Kylmää vettä
Siivilöidään ja vatkataan joukkoon 4rkl vehnäjauhoja (tän voi tehdä myös gluteenittomasta jauhoseoksesta, jos tarvii gluteenittoman kakun).
Kiehautetaan varovasti koko ajan sekoittaen, ei saa polttaa pohjaan, mutta pitää muuttua vähän läpikuultavaksi tahnaksi.

Tahna jäähdytetään (Vielä en ole hajottanut pakastinta, mutta siellä se jäähtyy alle puolen tunnin sopivaksi.)

Vatkataan se tahna ja 4dl vispikermaa keskenään.

Mun mielestä hitokseen pal parempaa kun mikään valmiscurd-sotku.
Ilmeisesti aika monen muunkin, kun mä joudun näitä kaakkuja askartelemaan yleensä monta kymmentä/kesä.

Sitäpaitsi tää resepti oli "salaisuus", mut menköön nyt tän kerran.

Tässä on kuva. Koska siinähän se täyte ei tasan tarkkaan näy, mutta mansikkakakut on kivoja. Siksi.

Viimeksi muokattu:
Echo: tuleeko synttärit? Mitä muuta teet?

T. Toinen synttäreitä valmistava

Ei ole synttärit, mutta eräs sukulainen pitää -hmm- muut juhlat, en kerro ettei tunnistettaisi. :D
Voileipäkakun teen myös, kinkkutäytteellä.

Kostutus maidolla (tai laktoosittomalla maitojuomalla).

Sitten mansikkaviipaleita ja ripotellen kerros tomusokeria.

sitten sitruunavaahto:

Kattilaan yhden sitruunan raastettu kuori ja mehu
0,5dl sokeria
0,5dl Kylmää vettä
Siivilöidään ja vatkataan joukkoon 4rkl vehnäjauhoja (tän voi tehdä myös gluteenittomasta jauhoseoksesta, jos tarvii gluteenittoman kakun).
Kiehautetaan varovasti koko ajan sekoittaen, ei saa polttaa pohjaan, mutta pitää muuttua vähän läpikuultavaksi tahnaksi.

Tahna jäähdytetään (Vielä en ole hajottanut pakastinta, mutta siellä se jäähtyy alle puolen tunnin sopivaksi.)

Vatkataan se tahna ja 4dl vispikermaa keskenään.

Mun mielestä hitokseen pal parempaa kun mikään valmiscurd-sotku.
Ilmeisesti aika monen muunkin, kun mä joudun näitä kaakkuja askartelemaan yleensä monta kymmentä/kesä.

Sitäpaitsi tää resepti oli "salaisuus", mut menköön nyt tän kerran.

Tässä on kuva. Koska siinähän se täyte ei tasan tarkkaan näy, mutta mansikkakakut on kivoja. Siksi.

Kiitti! Nuo suklaaperhoset on aivan ihania, meinasin kans vastaavia väsätä. :)

[QUOTE="maamaa";30039439]Raparperi on aivan ihanaa mansikan kanssa :)[/QUOTE]

Juu mä söin kerran aivan ihanaa raparperi-mansikka-täytekakkua. :)

Yhteistyössä