Raivostuttaa äitini jutut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huokaus

Vieras
On alkanut naureskellen kertoa tälläistä juttua, että kun esikoisemme oli vastasyntynyt ja olimme juuri kotiutuneet niin minä olen itkien ja nyyhkien soittanut äidilleni, että mitä ihmettä teen sen kanssa.

Ja minä itseasiassa muistan kristallin kirkkaasti sen kuuden vuoden takaisin puhelun, jonka soitin silloin ensimmäisenä aamuna kotiuduttuamme. Olimme siis kotiutuneet perjantaina iltapäivällä ja soitin äidilleni lauantaiaamuna. Minä en todellakaan itkenyt. Muistan puhelun ja asiani erittäin tarkkaan, jopa sen mitä vauvalla oli sillä hetkellä päällä, kun oli soittaessani minun sylissäni. :D

Sairaalassa kätilö sanoi minulle, että sen ikäinen vauva syö kerralla vain jotain 10-20ml ihan maksimissaan. Meillä poika sai siis heti alusta asti myös korviketta, kun oli niin hoto syömään ja tissistä huoli vain rintakumin kanssa. Minä sitten olin syöttänyt pojalle sen 20ml sitä maitoa ja kohtapian sen jälkeen hän alkoi huutaa ja huutaa. Kysyin sitten äidiltäni sitä, että mikähän sillä hänen mielestään on ja että voisikohan sitä korviketta antaa kuitenkin enemmän mitä ne sairaalassa sanoi. Äitini ei sitten osannutkaan sanoa tähän yhtään mitään, vaikka hän itseään niin erinomaisena äitinä pitääkin ihan pelkän lapsiluvun perusteella. Eli puhelun aikana todellakin kuului itkua, mutta se oli vauvan itkua.

Puhelun jälkeen soitin kätilölle sairaalaan ja siellä toinen kätilö sanoi, että niin paljon saa antaa syödä kuin menee ja että vauva ei juo määräänsä enempää sitä maitoa. Ja sitten annoin lisää ja itkut loppui siihen ja sen jälkeen meillä ei pahemmin vauvanitkuja kuultukaan... ellei sitten maitopullo kestänyt turhan pitkään lämmetä. :D

Mutta äitini on saanut nyt jostain syystä suuren huvituksen itselleen, kun on 6 vuotta tapahtuneen jälkeen alkanut muistella minun puhelimeen poraamistani. Veljelleni tulossa esikoinen ja mässäilee siis tälläisellä tyhmällä tarinalla millä ei ole mitään merkitystä.

Avauksen pointti on siis ihan se, että mitähän varten oma äitini haluaa irvailla minulle tuollaisesta ja kun ei edes usko sitä, että minä todellakin muistan, että en ole itkenyt äidilleni puhelimessa.

Äh tyhmää, mutta pisti vain ärsyttään kun veljeni tänään naureskeli minulle sitä miten kovasti olen itkenyt kuulemma.

ehkä se pointti on siinä että kuinka tietamattömiä esikoisen tuoreet vanhemmat ovat. ja äitisi halusi pojalleen ilmaista asian kertomalla jutun sinusta, tosin kärjistettynä! ota äitisi kanssa asia puheeksi ja selvittäkää välinne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ehkä se pointti on siinä että kuinka tietamattömiä esikoisen tuoreet vanhemmat ovat. ja äitisi halusi pojalleen ilmaista asian kertomalla jutun sinusta, tosin kärjistettynä! ota äitisi kanssa asia puheeksi ja selvittäkää välinne.

Asiasta on kerran puhuttu, kun alkoi kertoa asiaa. Tällöin veljelleni ei edes ollut vielä vauvaa tulossa. Naureskellen kertoi. Minä en edes miellä itseäni mitenkään tietämättömäksi enkä sitä todellakaan ollut. Ja ellei kätilö olisi antanut sellaista ohjetta siihen maidonmäärään niin en olisi moiseen tilanteeseen edes ajautunut vaan olisin antanut sen mitä olisi mennyt asiaa miettimättä. Eikä äitini halunnut ilmaista mitään muuta kuin jotai pilkkaa ja ivaa, sitä se oli viimeksikin kun alkoi kahvipöydässä naureskella asiaa.

Ja varsin tietämätön hänkin oli kun ei osannut kahdeksan lapsen äitinä sanoa, että voisikohan sitä korviketta antaa vielä lisää. :D :D

Mun äidillä on kans tapana muistella vuosikymmenien takaisia omasta mielestään hauskoja mutta muille noloja juttuja. Ne samat stoorit se sitten kertoo joka käänteessä. Yksi suosikkitarina on se, kuinka me joskus käytiin autolla Haaparannassa ja tankattiin siellä ja hän sitten rajalla pelkäsi, että minä möläytän tullivirkailijalle vai mikä siellä meitä haastattelikaan, että ollaan tankattu. Ja tuo sitten on kamalan hauska juttu jostakin syystä :o Oon monesti meinannut sanoakin, että enhän mä kuitenkaan möläyttänyt, joten mikä jutun pointti on...? Ja näitä tämän tasoisia juttuja tosiaan piisaa :x Jonakin päivänä mun mitta tulee vielä täyteen ja möläytän siinä kahvipöydässä naapurien ja kumminkaimojen kuullen, että muistaako hän vielä, kuinka hassua ennen oli, kun hän meni aina syötyään vessaan oksentamaan ja kolautti tekohampaansa kovaäänisesti pytyn vesisäiliön päälle, etteivät nekin menisi viemäriin... :kieh:

1. haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi ja päteväksi.

2. tuollaista se on kun ihmiselle tulee ikää, alkaa muistella olemattomia. Kerta toisensa jälkeen saat kuulla samat oudot keksityt stoorit.

Öh. Kuinkas sinä et tullut ajatelleeksi antaa maitoa itkevälle vauvalle ja vaikka sanoa mutsillesi: "Odotas vähän, mä ruokin ensin Nico-Petterin. Waatiwaa hommaa tuo lapsen ruokinta.............

sanoisin että pätemisen tarvetta.
minun äitini taas lisää joka juttuun ihan omiaan. jokainen huomaa että valehtelee silmät päästään. ja jos seuraavana päivänä otankin sen samaisen asian puheeksi tyyliin "mites sinä eilen kerroitkaan??" niin juttu onkin jo ihan toisenlainen tai sitten sanoo että "nyt kuule pätkäs enkä muista ollenkaan" :D
Toisaalta niin raivostuttavaa ja ärsyttävää mutta toisaalta niin huvittavaa.

Yhteistyössä