Äitini sitten suuttui eilen mulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=trs&p_artikkeli=trs00050

Kelpaako ihan vain suomalainen lääkäriseura Duodecim? Imapac faktoria tällä ei varsinaisesti ole, mutta kelvannee tiedejulkaisuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja keke:
No kerroppa ap mihin perustat tämän karieksen tarttumisen?

Onko esittää tieteellisiä julkaisuja asian tueksi?

Voi herranjestas sentään. Vieläkö ihan oikeasti näitä tietämättöjä idiootteja on olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Piti veljeni kohta 1v tyttöä sylissään ja minä olin pöydän toisella puolella. Yhtäkkiä huomasin, että tyttö syö jotain lusikkaa ja kysyin, että kenen lusikkaa se nyt syö. Äitini sanoi, että hänen lusikkaansa.

Minä sanoin, että ei se sitä saa syödä jolloin äitini ihmetteli, että miksi kummassa ei saa. Olen jotain miljoona kertaa selittänyt äidilleni miten hammaskaries tarttuu, mutta tein sen taas. Äitini vain puhisi ja ihmetteli, että mitä vauhkoon (en vauhkonnut) ja sanoi, että kyllä ennenkin ne tutit putsattii omassa suussa. Totesin, että nykyään neuvotaan kyllä mieluummin laittamaan vaikka se likainen tutti suuhun kuin putsaamaan sitä omassa suussa.

Seuraavaksi äitini huusi veljelleni, että "jos tällä on sit ensi viikolla kuppa niin se on tullut multa". Sanoin, että puhuin kyllä hammaskarieksesta, en kupasta. Sitten äitini kysyi, että siitä tutin nuolemisesta jne minäkinkö olen sitten sen saanut, johon totesin, että kyllä. Ja äitini otti nokkiinsa.

Mummuni yritti vieressä kovasti peesata minua ja sanoi äidilleni, että se on hyvä, kun olen tarkka. Mutta sitten äitini alkoi ivata miua, että olin jo lapsena sellainen bakteerikammoinen jne. En jaksanut enää sanoa, mutta teki mieli sanoa, että jos lapsella on bakteerikammo niin siinä kohtaa voi vanhemmat katsoa peiliin eikä suinkaan alkaa pilkata sitte aikuisiällä asiasta. Ja minun bakteerikammoni oli kyllä ihan sitä, että pidin hyvää huolta käsihygieniasta.

Mutta yhtäkaikki, vaikka ei mietittäisi mitään kariesjuttuja niin minusta on ällöttävää antaa lapselle oma lusikka nuoltavaksi. Vanhemmat vielä voi halutessaan niin tehdä, mutta ei tarvi kyllä mummun antaa nuoltavaksi omaa lusikkaansa.

mä oon kyllä syönyt samasta lusikasta mun molempien lasten kanssa, eikä kummalakaan ole ikinä ollut reikiä. Toinen 11v ja toinen vasta kyllä 3v.

Ja lintsasit koko peruskoulun? Karies ei tarkoita, että lapsella on automaattisesti reikiä.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:

Voi herranjestas sentään. Vieläkö ihan oikeasti näitä tietämättöjä idiootteja on olemassa?

Muitakin kuin niitä, jotka lopettivat kansakoulun 50v sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hammaskaries.. LOL... älä ole hysteerinen

En ole hysteerinen, minusta se on vain fiksua ja lasta ajattelen, kun en sitä tahallaan tartuta. Hysteriaako sekin on, että ne testaa kaikki 2 vuotiaat, että onko tartunta tullut ja ne joilla se on niin käyvät useammin syynissä?

Missä muka tarkastetaan kaikilta 2- vuotiailta? Kun tuntuu ettei millään paikkakunnalla edes pääse hammaslääkäriin alta 3- vuotiaana.

Hölmöä äidiltäsi, mutta eikö se kuitenkin olisi ollut lapsen vanhempien asia puuttua?

Erimerkiksi täällä Vantaalla tarkistetaan kaikilta alle 3 vuotiailta. Poika oli juuri 2,5 vuotiaana testissä.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=trs&p_artikkeli=trs00050

Kelpaako ihan vain suomalainen lääkäriseura Duodecim? Imapac faktoria tällä ei varsinaisesti ole, mutta kelvannee tiedejulkaisuksi.

Jaa'a, liekö tuo tarpeeksi "tieteellinen julkaisu" huippuälykkyysosamäärällä varustetulle "kekelle".:D:D

en ole ap, mutta eikö se ole niin että vauvalla ei ole sitä huonoa bakteerikantaa suussaan, vaan se saadaan jostain. Sitä vastoin vauvan suussa kehittyy hyvä bakteerikanta sen paremmaksi mitä kauemmin huonot bakteerit pysyy poissa?? Sekä hyviä että huonoja bakteereita suussa tulee olemaan jossain vaiheessa...

Sä voisit pyytää äidillesi neuvolasta se esitteen, täällä pyydetään antamaan se isovanhemmillekin. Kerro äidillesi, että tämä karieksen tarttuminen on melko uusi tutkimustulos, joten sitä asiaa ei tiedetty vielä sinun ollessasi lapsi.

kekelle tiedoksi:

Karieksen aiheuttajamikrobi on lähes aina mutans-streptokokki. Bakteeri siirtyy yleensä äidistä lapseen syljen välityksellä, joko suoraan, tai esimerkiksi lusikan nuolemisen kautta. Tartunta tapahtuu 1-3-vuotiaana maitoposkihampaiden puhkeamisen aikana. Mitä aikaisemmin ja mitä runsaampana tartunta tapahtuu, sitä hankalampi mikrobikasvusto lapsen suuhun syntyy.

http://www.helistin.fi/lasten-suun-terveys/artikkelit/hampaiden-hoito-4233872/hammaskaries-3244083

Lueskelin ja sain sen käsityksen, että kaikki ihmiset saavat kariesta aiheuttavan bakteeritartunnan lapsuudessa. Se muodostuuko reikiä onkin sitten toinen juttu.

Jos kariestartunta pystytään estämään tiettyyn ikään asti, on paljon epätodennäköisempää, että reikiä tulee myöhemminkään. Merkittävää on juuri se, että pienillä lapsilla pystyttäisiin kariesbakteerin tarttumista siirtämään mahdollisimman myöhäiseksi.

Lueskelin ja sain sen käsityksen, että kaikki ihmiset saavat kariesta aiheuttavan bakteeritartunnan lapsuudessa. Se muodostuuko reikiä onkin sitten toinen juttu.

Ai miten niin? Miten käsität esim. tämän lauseen?
" Lapsilla karies voi alkaa, jos mutans- streptokokkibakteeri tarttuu hampaan pinnalle".
Eiköhän toi pidä käsittää niin, että karies ei ala mikäli bakteeritartuntaa ei tapahdu.

Yhteistyössä