RAivostuttaa... Allergisten vanhemmat, miten teidän koulussa huomioidaan allergiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinänsä kyllä itsekin ymmärrän ja kannatan dieettien yhdistämistä mutta toisinaan vaan tulee tunne, että onko ravintoarvot enää kohdillaan, kun ruoasta on karsittu jo niin moneen tarpeeseen (esim joinain päivinä yhdistetty lihaton-kananmunaton-maidoton jne)... Muutenkin tulee tuon koulun kasvisruoasta sellainen tunne, että minkä koulutuksen dieettikokki on saanut... kasvisruokailu kun ei voi olla vaan pelkkää porkkananpuremista...

Joissain kouluissa on esim. puuropäivä. Se lienee kasvisruokaa, mutta ei takuulla täytä ravitsemussuosituksia. ;)

Hyvä ja terveellinen kasvisruokakin on mahdollista toteuttaa edullisesti, jos halua on. Ja kouluruokailu on yhä vain yksi ateria päivän aikana. Päävastuu on kuitenkin vanhemmilla.

Täällä on puuropäivänä täyslihaleikkelettä lisukkeena. Tietenkin vanhemmilla on päävastuu mutta siltikin sen kouluruoan on osaltaan täytettävä ravintosuositukset. Varmasti kasvisruoka on mahdollisuus tuottaa edullisesti. Mutta että se täyttäisi ravintosuositukset, se onkin eri asia.

Sinänsä kyllä itsekin ymmärrän ja kannatan dieettien yhdistämistä mutta toisinaan vaan tulee tunne, että onko ravintoarvot enää kohdillaan, kun ruoasta on karsittu jo niin moneen tarpeeseen (esim joinain päivinä yhdistetty lihaton-kananmunaton-maidoton jne)... Muutenkin tulee tuon koulun kasvisruoasta sellainen tunne, että minkä koulutuksen dieettikokki on saanut... kasvisruokailu kun ei voi olla vaan pelkkää porkkananpuremista...

Valitettavan moni on sitä mieltä, että kasvisruuaksi kelpaa mikä tahansa lihaton mössö... Osaavia kasvisruokaan perehtyneitä kokkeja/keittäjiäkin on, mutta harvemmin laitoskeittiöissä. Heidät napataan kasvisravintoloihin.

Onneksi meillä on käynyt mahtava tuuri keittäjän suhteen. :D

Täällä on puuropäivänä täyslihaleikkelettä lisukkeena. Tietenkin vanhemmilla on päävastuu mutta siltikin sen kouluruoan on osaltaan täytettävä ravintosuositukset. Varmasti kasvisruoka on mahdollisuus tuottaa edullisesti. Mutta että se täyttäisi ravintosuositukset, se onkin eri asia.

Ei ole vaikeaa. Siis saada täysipainoista kasvisruokaa aikaiseksi. Ja kohtuu hintaan.

mun lapseni ovat erittäin laajasti allergisia, niin ruoka-aineille kuin eläimille, siitepölyille, kukille jne. Otamme aina huomioon allergiamme ja omat erityistarpeet liikkuessamme ihmisten ilmoilla. Lapsilla on aina varalta jotain "omaa" herkkua tms. Mutta, joskus oi joskus toivoisin että ne muut lapset saisivat sen köyhän keksin, ja allergiset lapset saisivat sitten jotain superherkkua ekstrahyvällä. Tiedättekö, niin että heillekin tulisi tunne että HE saavat jotain TOSI ihanaa. Ja samalla ne allergiattomat lapset kokisivat "paitsi jäämisen" tunteen.....

Ei ole ihan tervettä olla katkera toisille LAPSILLE omien lasten allergioista niin paljon, että toivoo heille huonoa.

Ei ole vaikeaa. Siis saada täysipainoista kasvisruokaa aikaiseksi. Ja kohtuu hintaan.

Jos kasvisruoka olisi terveellistä, edullista ja kaikki ravintosuositukset täyttävää, niin sitähän tarjottaisiin näin tiukkoina aikoina varmasti enemmänkin. Mutta näinhän ei siis ole. Ja kun vielä ajattelee, että kasvisruokaa olisi suuremmaltikin, niin miten ruokalistasta saataisiin vaihteleva kun edes yhden ravintosuositukset täyttävän, edullisen ja maukkaan aterian valmistaminen ei onnistu?

Valitettavasti asia on hankala monelta kannalta... Allergian kanssa on opittava pärjäämään, aina ei ole korvaavaa tuotetta olemassa. Ja koulussa ruoka ei saisi poiketa muitten ruuasta liiaksi. Ja sitten resurssi- ja rahajutut päälle: toki on järkevintä yhdistää mahdollisimman monta ruokavaliota, silloin kaikki häviävät vain vähän.

Ratkaisua, joka kelpaa kaikille, ei taida olla olemassakaan. Ei näillä resursseilla.

Jep, ei saisikaan...esimerkki meidän päikystä, jossa eräskin allergikko sai kuivunutta risottoa kun muut saivat makaronia ja kalkkunajauhelihakastiketta. Huom! Tämä allerginen ei ole allerginen makaronille (päinvastoin, lempparia) eikä kalkkunalle....ei myöskään keitetylle tomaatille.

Jos kasvisruoka olisi terveellistä, edullista ja kaikki ravintosuositukset täyttävää, niin sitähän tarjottaisiin näin tiukkoina aikoina varmasti enemmänkin. Mutta näinhän ei siis ole. Ja kun vielä ajattelee, että kasvisruokaa olisi suuremmaltikin, niin miten ruokalistasta saataisiin vaihteleva kun edes yhden ravintosuositukset täyttävän, edullisen ja maukkaan aterian valmistaminen ei onnistu?

Ei, vaan kun kotona toitotetaan, ettei rehuilla elä ja ne maistuvatkin pahoilta ja ovat ylihintaisia. :D
Ja monelle kala ei ole lihaa, eikä kananmunat tai maito. Niillähän sitä voi "täyttää", jos pelkää, ettei muuten osaa.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Ei, vaan kun kotona toitotetaan, ettei rehuilla elä ja ne maistuvatkin pahoilta ja ovat ylihintaisia. :D
Ja monelle kala ei ole lihaa, eikä kananmunat tai maito. Niillähän sitä voi "täyttää", jos pelkää, ettei muuten osaa.

En puhunut kotioloista vaan suurtalouskeittiöistä. Ja kun puhun kasvisruoasta niin sillon en puhu kalaruoasta tai kananmunaruoasta. Kuten sanoin, jos olisi edullisempaa, ravitsemusvaatimukset täyttävää ja vieläpä maukasta, niin varmasti kunnalliset suurkeittiöt sitä tarjoaisivat. Kaikessahan on kyseessä kuitenkin rahasta.

En puhunut kotioloista vaan suurtalouskeittiöistä. Ja kun puhun kasvisruoasta niin sillon en puhu kalaruoasta tai kananmunaruoasta. Kuten sanoin, jos olisi edullisempaa, ravitsemusvaatimukset täyttävää ja vieläpä maukasta, niin varmasti kunnalliset suurkeittiöt sitä tarjoaisivat. Kaikessahan on kyseessä kuitenkin rahasta.

Tavallaan rahasta: jos kasvisruokaa ei syödä (mistä tahansa syystä), se on kallista. Esim. sosekeitot ovat helppoja ja jopa maukkaita ja palkokasvien kanssa proteiinipitoisiakin. Eikä ole kallista.

Olen itse ollut koulun keittiössä kasvis- ja kalaruokia valmistamassa ja kun tietää mitä tekee, ruoka on hyvää ja ravitsevaa. Ja riittävän edullista.

Tosin minä en tiedä, enkä osaa, olen statistina.

Tavallaan rahasta: jos kasvisruokaa ei syödä (mistä tahansa syystä), se on kallista. Esim. sosekeitot ovat helppoja ja jopa maukkaita ja palkokasvien kanssa proteiinipitoisiakin. Eikä ole kallista.

Olen itse ollut koulun keittiössä kasvis- ja kalaruokia valmistamassa ja kun tietää mitä tekee, ruoka on hyvää ja ravitsevaa. Ja riittävän edullista.

Tosin minä en tiedä, enkä osaa, olen statistina.

Kyllä joitakin ruokia varmaan olisikin helppoa ja suht edullistakin tehdä. Mutta sitten tulee eteen se monipuolisuus. Sosekeittoakaan ei varmaan kovin montaa kertaa viikossa viitsisi syödä. Ja se edullisuus ei ole siitä kiinni syödäänkö vai ei vaan siitä että annoksia tehdään ihan yhtä paljon joka kerta. Ja kysehän ei ole siitä onko riittävän edullista vaan siitä mikä on edullisinta.

[QUOTE="vieras";25716517]Tai sitte ei tarjota kellekään koska meillä on diabeetikko, enkä oleta että hiilarittomia pullia tarjotaan eikä ihan välttämättä sitä pullaa tarvitse niin tartteeko muutkaan.[/QUOTE]

Pitäisikö esim. koulun 300 oppilasta jättää ilman pullaa vain siksi että yksi oppilas ei pullaa pysty syömään? Ei minusta.

Puolensa ja puolensa. Esim. sianlihan voi jättää pois, ilman että ruuan monipuolisuus kärsii. Eikä minusta ole oikein pakottaa ketään syömään lihaa. Silloin ruoka olisi osatta koostaa niin, että veget vain jättäisivät lihatuotteet pois, ei taida onnistua.

Eli, kuten Timppa taisi ehdottaa: kasvisruoka kaikille! :saint:

Ja pahus vieköön. Mun lapselle ei ainakaan pidä tarjota pelkkää kasvisruokaa se on vissi. Pelkkää liharuokaa kaikille.Kumpi meistä on oikeassa.

Meitä on moneen junaan joten jonkun ryhmän on joustettava.

Pitäisikö esim. koulun 300 oppilasta jättää ilman pullaa vain siksi että yksi oppilas ei pullaa pysty syömään? Ei minusta.

Ei pitäisi, sepä mun pointti tässä onkin että ihan joka kohdassa ei varmaankaan näitä erityistarpeita ehkä pystytä täyttämään. Meillä mennään valtavirran mukana siinä missä pystytään, asenne meidän d-lapsella on kohdillaan oman sairautensa kanssa joten ei onneksi tarvitse meidän potea sitä pahaa mieltä siitä ettei koko maailma ole valmis ottamaan hänen tunteitaan huomioon kun pullia jaetaan.

itse suurkeittiössä työskentelevänä en kyllä voi ymmärtää tuollaista käytöstä keittiönhenkilökunnalta, ota yhteyttä keittiiöön ja kerro epäkohdista, kyllä ison keittiön pakkaseen mahtuu korvaavia tuotteita munattomalle ruokavaliolle, ihan samallatavalla, kun on gluteiinittomillekkin. yleensä kermat on kouluissa jo valmiiksi laktoositonta tai hylaa, jotta se käy mahdollisimman monelle.

Jos yhtenäkin päivänä viikossa voisi järjestää koulussa kasvisruokaa, siis sellaista että se olisi sekä hyvää että ravintosuositukset täyttävää, yhden kasvispäivän viikossa voisi hyväksyä.
Täällä on aina yhtenä päivänä viikossa kasvisruoka, se mausta ja ravintosisällöstä voi sitten olla montaa mieltä. Välillä se on puuroa, välillä keittoa tai jotain muuta kuten vaikka soijalasagnea. Yläkouluissa on sitten aina kasvisvaihtoehto kaikille tarjolla päivittäin, tuona yhtenä päivänä kaikki joutuvat sitä kasvisruokaa syömään.

Yksi syy, miksi erikoisruokavalion omaava saa eri ruokaa kuin muut, voi olla myös se, että hänen ruokansa valmistaminen vaatii erikoishuomiota ja tarkkaavaisuutta. Helpompi tehdä pienempi annos tarkkuutta vaativaa ruokaa kuin vaikka koko koululle ruokaa joka ei sisällä jotain tiettyä allergisoivaa ainetta, tarkoitan, että riski on suurempi mitä suurempia annoksia tehdään ja jos tekijöitä on monta.
Ap, ymmärrän hyvin, että harmittaa lapsen puolesta. Itse olen erikoisruokavalion omaava ja tottunut siihen, että tarjottavaa ei ole aina tai sitten se on "huonompaa" kuin muilla. Mutta mielestäni lapsille pitäisi pyrkiä tarjoamaan samanlaista kuin esimerkiksi koulutovereilla on eli vaikka sitten sitä munatonta piparia tai laskiaispullaa samoilla täytteillä kuin muillakin...

Kyllä joitakin ruokia varmaan olisikin helppoa ja suht edullistakin tehdä. Mutta sitten tulee eteen se monipuolisuus. Sosekeittoakaan ei varmaan kovin montaa kertaa viikossa viitsisi syödä. Ja se edullisuus ei ole siitä kiinni syödäänkö vai ei vaan siitä että annoksia tehdään ihan yhtä paljon joka kerta. Ja kysehän ei ole siitä onko riittävän edullista vaan siitä mikä on edullisinta.

(Soijarouhe)lasagne ja salaatti
Linssikeitto ja jokin tuorepala
Hernekeitto ja jokin tuorepala
(Soija)tomaattikastike ja spagetti, lisäksi ituja ja salaattia
Kasvispihvi ja perunaa
Tortillat paputäytteellä...

Onhan noita. Asennemuutoksesta se lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äitee;25715855:
Et ottaa päähän lapsen puolesta. Lapsella kananmuna-allergia. Jouluna ei ollut lapselle pipareita, vaan joutui syömään banaania kun muut söi pipareita, joulupussissa oli muna-karkki, yhtenä päivälle lapselle vahingossa annettiin munaa sisältävä ruoka-> myöhemmin moka huomattiin ja lapsi oli syönyt kaikki ruoat. Tänään sitten koulussa oli laskiaispullia, tyttö harmissaan kertoo, että muut sai laskiaispullia ja hän oli saanut pelkän pyöreän pullan jossa oli sokeria päällä... ajattelin et mitä helvettiä oikeesti... ei sit varmaan oltu viitsitty ostaa tytön pullaa varten hilloa/kermaa... luulen että muut pullat on tullut toisen koulun keittiöstä valmiina. Raivostuttaa kuitenkin, jos tämänkin olisin tiennyt olisin pistänyt pullan kotoa mukaan... Lapselle muutenkin vaikea asia tämä allergia, kun joutuu syömään usein eri ruokaa kuin muut... sit viel tällästä. Prkl.

Kiitos kun sain purkaa =)

No huh. Musta olisi kyllä riittävän hyvin huomioitu, jos kananmuna-allerginen saisi pullan.
Älytöntä. Joillain on pokkaa.

Meillä on koulun keittiöllä tosi ihana keittäjä. Ollaan siitä kyllä todella kiitollisia, koska näitä juttuja kuulee liian paljon... :/ Eihän se ole lapsen vika, jos on allergioita/sairauksia. Eikä niille voi kukaan muukaan yhtään mitään! Niitä ei vaan voi ite valita!! Meillä neljä moniallergista lasta. Kaksi todella allergisia. Mä olen ite ollut keittiölle aina yhteydessä heti, jos joku homma ei ole toiminut. Oisko muutaman kerran ollut näin ja vanhin on jo kutosella, eli tosi hyvin sujunut kaikki. Kyllä on tosi kurjaa, jos ei kananmuna-allergikolle löydy täytettä sinne pullan väliin. :( Ihmettelen tosi paljon! Ja kuinka tärkeä juttu se on lapselle. Meidän ekaluokkalainen ei pysty syödä varmaan yhtään samaa ruokaa, kun muut. Runebergin päivän viikolla leipoivat Runebergin torttuja. Opettaja laittoi koteihin sisällön ja siihen piti merkata, että mikä sopii ja mikä ei. Oli niiiin ihanaa, kun oli kerrankin sellainen, mitä meidänkin lapsi sai syödä! :) Kyllä sinä päivänä tuli iloinen koululainen kotiin! Yleensä meillä kulkee lähes joka paikkaan omat eväät, mutta kouluun ei ole koskaan vielä tarvinnut viedä, kun se on pelannut. Tsempit ap:lle!!

(Soijarouhe)lasagne ja salaatti
Linssikeitto ja jokin tuorepala
Hernekeitto ja jokin tuorepala
(Soija)tomaattikastike ja spagetti, lisäksi ituja ja salaattia
Kasvispihvi ja perunaa
Tortillat paputäytteellä...

Onhan noita. Asennemuutoksesta se lähtee.

Tuolla kunnallisella tms. yhteiskunnan maksamilla sektoreilla kysymys ei ole asenteesta vaan puhtaasti rahasta. Kuten jo moneen kertaan olen kirjoittanut, jos kasvisruoka, ravintosuositukset täyttävä, olisi edullisempaa tai edes lähes yhtä edullista, niin sitä tehtäisiin. Mutta kun näin ei ole, ei ainakaan siinä äärin että ruokalistoista saataisiin vaihteleva. Kyllä varmasti silloin tällöin tehtävä joku kasvisruoka saadaan yhtä edullisesti tehtyä. Uskokaa jo, raha ratkaisee...

Yhteistyössä