Rajaton lapsi on turvaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys ja kummastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästys ja kummastus

Vieras
Lainaan erästä kommenttia toisesta ketjusta, jossa käsiteltiin lasten nukkumaanmenoa ja jossa NinaTT:n muksu hyöri vielä melkein klo 23 ympäri kotia leikkimässä vesileikkejä ym ja äiti istui koneella raportoimassa:

En käsitä tätä NinaTT-hahmoa. Otan osaa hänen lapsensa puolesta ellei hän ole mielikuvitushenkilö.

Lapsi tarvitsee aikuista asettamaan rajat. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat, lapsen tehtävä on ravistella niitä. kUn lapsi kokeilee rajojaan, aikuisen homma on pitää ne, siten lapsia saa turvaa. Jos rajat häilyvät minne sattuu, lapsi on turvaton. Lapsi tietää ettei hän voi muodostaa rajoja, hänellä ei ole siihen kykyjä ja on äärimmäisen turvaton kokemus ellei aikuinenkaan näytä pysyvän sanojensa takana.

Tutuspa Reggiolaiseen kasvatuspedagogiikkaan. En itse allekirjoita sitä täysin, mutta jotain hyvääkin siinä on.

Mutta minä olen sitä mieltä, että rajat on rakkautta. Toki neuvottelua ja luovimista yhdessä lapsen kanssa.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi ap! Tunnenkin nyt jo aikuisikään ehtineitä ihmisiä, jotka ovat saaneet ns. vapaan kasvatuksen eli vanhemmat eivät ole mitään selkeitä rajoja asettaneet. Monet ovat kertoneet kokeneensa lapsuutensa erityisen turvattomana eikä heillä juuri ole muistikuvia siitä, muuta kuin se suuri turvattomuuden tunne.

Rakkautta ja rajoja, siinä parhaat vinkit lastenkasvatukseen.

Jos lapsi hyörii vielä 23 aikaan heräillä niin mitä sitten? Eikö se ole tärkeämpää, että lapsi nukkuu riittävästi tunteja eikä se mihin aikaan lapsen lain mukaan tarvii mennä nukkumaan.

Olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa!! lapsi ei kykyne ymmärtämään omaa hyväänsä ja sen takia me vanhemmat olemme lempeästi antamassa ohjeita ja rajoja jotta lapsi voisi kasvaa turvallisessa ympäristössä. tukien hänen kehitystään ja kasvuaan.

Mä taas en ymmärrä ninaTT:n näkemystä siitä, että ihmiskunnan kasvu ja kehitys on mennyt jotenkin taaksepäin. Hän puhuu aina, kuinka ennenkin on lapset menneet vaiston varassa ja tehneet asiat niin ja näin. Kaikki tämä, mihin on ollaan sieltä kivikaudelta tultu, on ilmeisesti ollut huonoa kehitystä ja mennyt väärään suuntaan.

Hän ei tunnu ymmärtävän, että lasten vaistot kehittyy (tai jää kehittymättä ) ympäristön vaikutuksesta. Hajuaistikaan ei ole enää niin hyvä mitä se on ollut kivikaudella, sitä kun ei tarvitse käyttää samanlailla kun silloin.

Oletatko ninaTT, että kaikki täällä ovat väärässä omies kasvatusperiaatteiden kanssa (kun eivät ole kanssasi samaa mieltä ), ja että tämä luomakunta on mennyt vaan kehityksessään taaksepäin?

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästys ja kummastus:
Lainaan erästä kommenttia toisesta ketjusta, jossa käsiteltiin lasten nukkumaanmenoa ja jossa NinaTT:n muksu hyöri vielä melkein klo 23 ympäri kotia leikkimässä vesileikkejä ym ja äiti istui koneella raportoimassa:

En käsitä tätä NinaTT-hahmoa. Otan osaa hänen lapsensa puolesta ellei hän ole mielikuvitushenkilö.

Lapsi tarvitsee aikuista asettamaan rajat. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat, lapsen tehtävä on ravistella niitä. kUn lapsi kokeilee rajojaan, aikuisen homma on pitää ne, siten lapsia saa turvaa. Jos rajat häilyvät minne sattuu, lapsi on turvaton. Lapsi tietää ettei hän voi muodostaa rajoja, hänellä ei ole siihen kykyjä ja on äärimmäisen turvaton kokemus ellei aikuinenkaan näytä pysyvän sanojensa takana.

TÄYSI PEESI! Joskus voi toki kysyä (isommalta) lapselta mielipidettä, esim. syötkö iltapalaksi leipää vai puuroa... mutta silloinkin AIKUINEN on se joka antaa vaihtoehdot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Tutuspa Reggiolaiseen kasvatuspedagogiikkaan.

Miten tämä auttaa iltayöstä nukkumaan menneyttä lasta, jonka pitää herätä aamulla kouluun tai päivähoitoon?

Pointtihan on siinä se, että lapsi saa päättää asioistaan :saint: :saint: Eli jos lapsi haluaa valvoa, lapsi saa valvoa... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Jos lapsi hyörii vielä 23 aikaan heräillä niin mitä sitten? Eikö se ole tärkeämpää, että lapsi nukkuu riittävästi tunteja eikä se mihin aikaan lapsen lain mukaan tarvii mennä nukkumaan.

Itse asiassa elimistölle ei ole ihan sama mihin aikaan nukutaan. Ihmisen elimistö on rakennettu siten, että yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan. Etenkin (pienillä) lapsilla tämä on hyvin tärkeää normaalin kasvun ja kehityksen kannalta. Jos tämä ei toteudu, vaan lapsi valvoo jatkuvasti lähelle puoltayötä voi myöhemmin alkaa esiintyä esim. oppimisvaikeuksia ja muitakin ongelmia elämässä.

Mutta 1 vuotias lapsi tarvitsee tunteen siitä ettei hänen itsen tarvitse päättää isoista asioista. Kun on päivä touhuttu niin illalla käydään nukkumaan. Ei meidänkään 1 vuotias aina ensimmäisellä kertaa jää sänkyyn vaikka onkin väsynyt mutta sitten heti sylitellään rauhassa sohvalla. Ei todellakaan käydä leikkimään ja odoteta että lapsi alkaa touhujen keskeltä näyttämään merkkejä väsymyksestä. Luetaan ja laulellaan, sylitellään ja istuskellaan hämärässä ja sitten mennään kohta uudestaan sänkyyn.

Lapselta ei myöskään saisi joka kerta kaupassa käydessä kysyä että "mitäs syötäis tänään". Lapselle on tärkeää että aikuinen tekee päätökset. Ei lapselta kuulu kysyä että tahtoisitko syödä? Mitä tahtoisit syödä? Tahtoisitko nukkua? Vai tahtoisitko sittenkin kylpeä nukkumisen sijaan? Äiti/isä on se joka päättää koska mennään ulos, koska syödään, koska peseydytään, koska on uniaika.

Eriasia jos lapsi on kipeä tai jos on ollut jotenkin erikoinen päivä ja nukuttu päiväunet myöhemmin tms.

*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

Alkuperäinen kirjoittaja Memmi:

Mutta 1 vuotias lapsi tarvitsee tunteen siitä ettei hänen itsen tarvitse päättää isoista asioista. Kun on päivä touhuttu niin illalla käydään nukkumaan. Ei meidänkään 1 vuotias aina ensimmäisellä kertaa jää sänkyyn vaikka onkin väsynyt mutta sitten heti sylitellään rauhassa sohvalla. Ei todellakaan käydä leikkimään ja odoteta että lapsi alkaa touhujen keskeltä näyttämään merkkejä väsymyksestä. Luetaan ja laulellaan, sylitellään ja istuskellaan hämärässä ja sitten mennään kohta uudestaan sänkyyn.

Lapselta ei myöskään saisi joka kerta kaupassa käydessä kysyä että "mitäs syötäis tänään". Lapselle on tärkeää että aikuinen tekee päätökset. Ei lapselta kuulu kysyä että tahtoisitko syödä? Mitä tahtoisit syödä? Tahtoisitko nukkua? Vai tahtoisitko sittenkin kylpeä nukkumisen sijaan? Äiti/isä on se joka päättää koska mennään ulos, koska syödään, koska peseydytään, koska on uniaika.

Eriasia jos lapsi on kipeä tai jos on ollut jotenkin erikoinen päivä ja nukuttu päiväunet myöhemmin tms.

Lisään vielä että ei ole lapselle haitaksi jos toisinaan kysytään hänen mielipidettään siitä että mitä syötäisiin. Tai jos lapsi saa päättää että käykö kylvyssä vai vain suihkussa.
Mutta aikuinen päättää sen että peseydytään.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

1 vuotias on hieman eriasia kuin aikuinen!

Meillä jos 1 v ei jää nukkumaan niin hän nousee ylös mutta ei todellakaan ole hänellä enää mahdollisuutta ruveta leikkimään vesileikkejä tai muutakaan mitä varmasti tahtoisi tehdä jos hänelle siihen annettaisiin mahdollisuus. Me istutaan kaikessa rauhassa hämärässä sylitysten ja laulellaan tai luetaan kirjaa.
Ja se on lapselle turvallisuutta ettei hänen itse tarvitse tuollaisesta asiasta päättää.

*haukotus*

Lapselle tulee myös olo, että aikuinen on epävarma kun hän joka kerta arpoo ja empii että mitäs nyt tehtäisiin. Vaikka olisi ruoka-aika, niin aikuinen sanookin että ei tarvitse syödä, tehdään mitä haluat. Sellaisessa pieni lapsi tuntee itsensä turvattomaksi, koska äiti ei välitä sen vertaa että huolehtii ruoka-ajoista jotka ovat tärkeät.

*haukotus*

Ei olekaan itsetuhoisia tai tyhmiä, mutta tarvitsevat aikuista niitä rajoja luomaan. Tietenkään sinulle ei tulisi turvallisuudentunnetta siitä, ettet itse saisi päättää asioistasi, mutta sinä et olekaan lapsi, ethän?

Tosin ajattelumallistasi päätellen voisi luulla ettei sinulla ole vielä valmiuksia äidiksikään. :/

*haukotus*

tunsi tai ei, lapsi ei ymmärrä milloin lopettaa, jos aikuinen ei anna rajoja.
Lapset rakastavat valvomista, koska aikuiste tekevät niin ja heiltä se on yleensä kielletty. Siinä on jotain jännää, siis.
Sä jaksat, aina vaan, olla oman polkusi tallaaja. Lapsen hyvinvoinnin uhallakin.
Ihan sama mulle, tiedän että mun lapset on hyvässä huomassa, kun seuraan palstaa. Se riittää mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
*haukotus*

Lapselle tulee myös olo, että aikuinen on epävarma kun hän joka kerta arpoo ja empii että mitäs nyt tehtäisiin. Vaikka olisi ruoka-aika, niin aikuinen sanookin että ei tarvitse syödä, tehdään mitä haluat. Sellaisessa pieni lapsi tuntee itsensä turvattomaksi, koska äiti ei välitä sen vertaa että huolehtii ruoka-ajoista jotka ovat tärkeät.

Tuosta mä olen samaa mieltä kanssas, että lapsi ei tykkää epävarmasta aikuisesta. Sen takia tyttö ei teekään päätöksiä mun puolesta. En mä kysy sopiiko prinsessalle nyt ruoka-aika vaa mä laitan ruokaa ja pyydän häntä pöytään syömään. Tähän mennessä on aina tullut syömään vaikkei mikään pakko ole. Syö sen verran kun syö, sitten lähtee pois.

En mä pistä lasta päättämään mun asioista. Vain omistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoidan omani paremmin:
*haukotus*

tunsi tai ei, lapsi ei ymmärrä milloin lopettaa, jos aikuinen ei anna rajoja.
Lapset rakastavat valvomista, koska aikuiste tekevät niin ja heiltä se on yleensä kielletty. Siinä on jotain jännää, siis.
Sä jaksat, aina vaan, olla oman polkusi tallaaja. Lapsen hyvinvoinnin uhallakin.
Ihan sama mulle, tiedän että mun lapset on hyvässä huomassa, kun seuraan palstaa. Se riittää mulle.

Mielenkiintoista että mun lapsi ei näe valvomisessa mitään ihmeellistä tai tavoteltavaa.

MLL:n viesti vanhemmille: murrosikäinen tarvitsee unta!

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) muistuttaa unen merkityksestä nuoren hyvinvoinnille ja terveydelle. Riittävällä unella on yhteys koulumenestykseen, tunne-elämän tasapainoon ja kasvuun sekä kehitykseen. Murrosiässä unen tarve lisääntyy. MLL on lähettänyt kaikkien seitsemäsluokkalaisten koteihin kirjeen, jossa vanhempia muistutetaan unen merkityksestä murrosikäiselle.

Nukkuessa aivot ja koko keho keräävät uutta energiaa ja palautuvat rasituksista. Levänneenä nuori jaksaa keskittyä uuden oppimiseen koulussa ja harrastuksissa. Riittävä yöuni auttaa myös pitämään mielialan hyvänä ja virkeänä. WHO:n tutkimuksen mukaan suomalaiset nuoret ovat kuitenkin Euroopan väsyneimpiä. Suurin syy väsymykseen on toistuvasti liian lyhyeksi jäävät yöunet.

- Unen tarve on yksilöllinen: joidenkin unen tarve on jopa kymmenen tuntia. Jatkuvasti liian vähäiseksi jäävä yöuni on jo riski terveydelle. Uni on ollut riittävää, kun nuori herää virkeänä ja aamupalakin maistuu ennen kouluun lähtöä, sanoo MLL:n pääsihteeri Mirjam Kalland.

Aikuinen on esimerkki

Koululaisen tavallisin uniongelma on unirytmin puute. Itsenäistyvän nuoren saaminen ajoissa sänkyyn ei aina ole vanhemmille helppo tehtävä. Yläkoululainen on usein illalla virkeä ja siirtää mielellään nukahtamishetkeä myöhemmäksi. Säännölliset rutiinit, iltamenojen rajoittaminen ja tv:n, netin ja kännykän käytöstä sopiminen auttavat hyvän unirytmin syntymisessä. Yhteinen iltapala, jolla voi luontevasti vaihtaa päivän kuulumiset, on hyvä tapa rauhoittua ja valmistautua yöunille.

- Vanhempien antama esimerkki on nuorelle tärkeä malli. Järkipuhe tehoaa huomattavasti paremmin, jos vanhempi elää itse kuten opettaa, pääsihteeri Mirjam Kalland MLL:sta toteaa.

http://www.mll.fi/?x20737=10722555

Yhteistyössä