Rakastan joulua mutta vihaan sitä joka vuosi enemmän.. Lopetan koko joulun viettämäisen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grinch
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Grinch

Vieras
Mä olen joka vuosi yhtä innoissaan siitä että joulu tulee, ja että joulun ALLA on ihana tunnelma. Mutta joka vuosi mä unohdan sen että se kauhee taistelu alkaa taas viikkoa ennen joulua, siitä että missä se aatto vietetään.
Mun vanhemmat on eronnut, meillä on miehen kanssa yksi lapsi, ja miehen vanhemmat on yhdessä.
Noh, joka joulu mä mietin että mun äitini on yksin kotonaan jouluaattona, ankein päivä olla yksin. No ei koko päivää, vaan aamupäivän tai sitten illalla.
Joka joulu mä mietin että on epäreilua, että miehen vanhemmilla ollaan aina eniten, koska asuvat lähimpänä.

No tänä vuonna on sitten uus ongelma. Miehen veli on päättänyt että pyytävät nuo miehen vanhemmat sinne aattona. Meidätkin on kutsuttu, samoin veljen vaimon isä. Äiti on kuollut.
Sinne pitäisi mennä jo klo 15, ja siis ilmeisesti sitä ennen käydä mun äidillä. Koska häntä ei ole tietenkään kutsuttu tuonne, vaikka tuntevatkin toisensa.

Mulla on kauheen huono fiilis, ajatella että sielä mä vietän iltaa sitten kaikkien muiden rakkaiden kanssa. Siis kun en mä appivanhempia niin kaipaa jouluna kuin omia vanhempiani. Ja siis silloinhan mä olen ainoa jonka vanhemmat eivät paikalla ole.

Taas on siis miehen kanssa käyty tästä sanaharkaa, ja hän ei ymmärrä ollenkaan miksi olen tästä nyreissäni.

ymmärtääkö kukaan tätä sekavaa tilitystäni ??

Meillä vähän sama ja lisäksi miehen aikuiset sisaret aloittaa jo marraskuussa sen listojen lähetteyn, mitä toivovat lahjaksi ja niin edelleen. Mua vituttaa se pinnallisuus mitä siellä suunnassa on. Viime jouluna sain vittupään leiman otsaani kun ilmoitun etten lahjo aikusia ollenkaan.

Ymmärrän ongelmasi. Toivottavasti löydätte toimivan ratkaisun. Meillä molemmat isovanhemmat suhteellisen lähellä, ja pääasiassa vuorovuosin pyydämme toiset meille aatoksi. Sitten pyhinä käymme niiden toisten isovanhempien luona. Toiminut suhteellisen hyvin, vaikka myös niitä meidän vanhempien sisaruksia mukana kuvioissa.

[QUOTE="vieras";22653353]Etkö käy isälläsi jouluna?
Äitisi on aikuinen ihminen kyllähän pärjää ja ymmärtää, että teillä on oma perhe.[/QUOTE]

Kiitos kaikille vastauksista.
Jotenkin en kehtaa kysyä sitä voisiko äitini tulla mukaan tuonne. Olisi tietysti tuplasti kivaa kun olisimme kaikki samassa paikassa, ja ei tarttis mitenkään stressata sitä vaihtoakaan.
Mutta sitten tähän, mun äitini on paljon yksin, ja en tahtoisi häntä kyllä varsinkaan jouluna jättää yksin. Säälittävää tiedän. Hän en varmasti tahtoisi että ajattelisin näin. Mutta siis isälläni on enemmänkin lapsia entisistä suhteistaan, hän on niistä nuorimpien kahden ja heidän äitinsä luona, vaikka siis on ihan yksineläjä muuten. Siksi en koe että hän joutuisi olemaan yksin.

Kyse tässä on kai siitä että mulla on liiallista empatiaa sitä äitini yksin oloa kohtaan. Tätä mieheni ei esimerkiksi millään ymmärrä. Sillä hänen vanhemmilla on aina toisensa. He ovat aina yhdessä.

haittaako äitiäsi oikeasti yksinolo?

Ensi vuoden jouluksi menkää reissuun oman perheen kesken tai vuokratkaa huvila, johon mahtuu kaikki mahdolliset sukulaiset.

[QUOTE="hankey";22653545]haittaako äitiäsi oikeasti yksinolo?

Ensi vuoden jouluksi menkää reissuun oman perheen kesken tai vuokratkaa huvila, johon mahtuu kaikki mahdolliset sukulaiset.[/QUOTE]

No ei se sitä sano, mutta kyllä sen vaistoaa.. Rakastaa meidän lasta ja puhuu kesästä lähtien aina, että sitten jouluna mummin kanssa tehdään sitä ja sitä ja sitä.. Joten kyllä se varmaan haittaa.

Oliskin varaa siihen että lähtis vaan pois täältä.. Mutta ei oo varaa :(

ymmärrän kyllä tilanteenne. Itse kysyisin myös että eikö äiti voisi myös tulla. Jos ei onnistu, sanoisin että viettäkää joulunne keskenään ja menisin ainakin itse äidille. Joulu on sellainen päivä, ettei kenenkään soisi olevan yksin.

[QUOTE="aloittaja";22653566]No ei se sitä sano, mutta kyllä sen vaistoaa.. Rakastaa meidän lasta ja puhuu kesästä lähtien aina, että sitten jouluna mummin kanssa tehdään sitä ja sitä ja sitä.. Joten kyllä se varmaan haittaa.

Oliskin varaa siihen että lähtis vaan pois täältä.. Mutta ei oo varaa :([/QUOTE]

Voisiko lapsi mennä ennen joulu valmistelemaan mummon kanssa joulua ja te menisitte aattoaamuna puurolle. Mummo olisi jo saanut kylläkseen touhusta ja asettuisi mielelläään viettämään joulurauhaa.

[QUOTE="vieras";22653612]Meillä oli alkuvuosina samanlaista vääntöä. Helpotti,kun tajuttiin pyhittää aattoilta omalle perheelle omassa kodissa,sit pyhinä juostaan sukulaisissa.[/QUOTE]

Itse vietin reissujouluja reilut 10v ja siksi rohkaisen nyt nuorempia tekemään päätöksensä omasta joulunvietostaan ihan itse. kaikkia ei voi mielyttää, mutta ei se loppujen lopuksi haittaa mitään.

[QUOTE="hankey";22653621]Voisiko lapsi mennä ennen joulu valmistelemaan mummon kanssa joulua ja te menisitte aattoaamuna puurolle. Mummo olisi jo saanut kylläkseen touhusta ja asettuisi mielelläään viettämään joulurauhaa.[/QUOTE]

Muuten kyllä, mutta mummo asuu niin kaukana, että sinne meneminen kestää aina oman aikansa. Ja lisäksi mummo on sellainen joka tahtoisi viettää lapsemme kanssa kaikki aikansa. Hänelle tuntuu olevan tarpeeksi vasta sitten kun on viikon lapsen kanssa viettänyt saman katon alla. Joten jotenkin ei ole sen oloinen mummeli joka siis tahtoisi rauhoittua. Ikää 55.

Yhteistyössä