Rakentaja perhe ja väsynyt koti-äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouva uneton

Vieras
Onko olemassa jotain selviytymis keinoja perheelle jolla talon rakennus kesken eikä loppua näy. Ei ole yhteistä aikaa, mies töissä tai rakennuksella. Minä alan olla tosi väsynyt tähän touhuun. Lapsi kaksi vuotias, menisinkö töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva uneton:
Onko olemassa jotain selviytymis keinoja perheelle jolla talon rakennus kesken eikä loppua näy. Ei ole yhteistä aikaa, mies töissä tai rakennuksella. Minä alan olla tosi väsynyt tähän touhuun. Lapsi kaksi vuotias, menisinkö töihin?

Sellaistahan se nyt vain on. Meillä rakentaminen kestänyt 2-vuotta ilman vapaa-aikaa, ja vielä menee ainakin puolisen vuotta, niin sitten on toivottavasti valmista. Sitkeyttä peliin, kyllä ne kaikki yleensä joskus ovat valmistuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Sellaistahan se nyt vain on. Meillä rakentaminen kestänyt 2-vuotta ilman vapaa-aikaa, ja vielä menee ainakin puolisen vuotta, niin sitten on toivottavasti valmista. Sitkeyttä peliin, kyllä ne kaikki yleensä joskus ovat valmistuneet.

Ollaan rakennettu 3-vuotta, vielä menee ainakin kaksi. Mies haluaa tehdä kaiken itse. Pelkään, että väsyttää itsensä loppuun. Olet oikeassa, sitkeyttä tarvitaan. Toivon, että rakaus kestää. Nyt en viitsi mennä enään nukkumaan. Jospa lähtisin ulos haukkaamaan raitista ilmaa kohta puoliin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi et vie lasta välillä hoitoon?

Voisimpa niinkin tehdä, ja olen tehnytkin. Turhasta taidan marista, mutta välillä vaan tulee niin toivoton olo. Olen ystävää, juttu seuraa vailla. Varmasti löytyy perheitä joilla asiat huonommin. Ihmisen on vaan monesti vaikea nähdä omaa napaa pidemmälle.

Voisimpa niinkin tehdä, ja olen tehnytkin. Turhasta taidan marista, mutta välillä vaan tulee niin toivoton olo. Olen ystävää, juttu seuraa vailla. Varmasti löytyy perheitä joilla asiat huonommin. Ihmisen on vaan monesti vaikea nähdä omaa napaa pidemmälle.

Voi kuule, tuttu tunne. Että seuraa on vailla, sitä aikuista seuraa.
Aikoinaan tänne muutin, ystävät jäi entiselle pakkakunnalle ja tässä sitä vielä samassa jamassa ollaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:

Voi kuule, tuttu tunne. Että seuraa on vailla, sitä aikuista seuraa.
Aikoinaan tänne muutin, ystävät jäi entiselle pakkakunnalle ja tässä sitä vielä samassa jamassa ollaan :(

Olen asunnut koko ikäni samalla paikkakunnalla, ystävät vaan kadonneet jonnekkin elämän pyörteisiin. Olen käynnyt kerhoissa ja leikkipuistoissa lapsen kanssa. Mutta sielläkin on ne omat porukat.

Koita kestää vaan,lopussa kiitos seisoo.Itse olemme rakentaneet 3 taloa 4-v.sisällä ja meillä on 2 pientä lasta.Juuri 1,5 kk sitten pääsimme muuttamaan uuteen taloon ja pitkästä on kaikki talot tehty.Onhan se rankkaa olla aina yksin lasten kanssa mutta perheelleen se sinunkin miehesi taloa tekee.Eikä se talo valmistu koskaan jos ei siellä olla...Tsemppiä!

sitä yhteistä aikaa saa myös yhteisellä ajalla siellä rakennukselle. Näin me tehtiin ja molemmat oltiin töissä, nuorin tosin oli "jo" 3 v silloin, mutta lapset oli minulla aina välillä mukana kun jotakin minäkin yritin puuhastella siellä. illalla monesti suoraan suihkuun raksalta, tenavat söi iltapalan siellä ja aamulla töihin ja lapset hoitoon.
Rakentaminen on kuitenkin yhteinen projekti sekin, ainakin ajatuksena. ja kun viettää itsekin aikaa raksalla näkee vallan hyvin että miksi ei mies sitten työpäivän ja rakennusillan jälkeen olekaan enää maailman kuumin rakastaja tai jaksa alkaa tiskaamaan vuorollaan.

Rakentaminen on kuitenkin yhteinen projekti sekin, ainakin ajatuksena. ja kun viettää itsekin aikaa raksalla näkee vallan hyvin että miksi ei mies sitten työpäivän ja rakennusillan jälkeen olekaan enää maailman kuumin rakastaja tai jaksa alkaa tiskaamaan vuorollaan.

tämä oli hyvin sanottu ja itsekkin sorrun tämän välillä unohtamaan. meillä toisen talon rakennus menossa ja itse olen kotiäitinä kolmen lapsen kanssa. 5,3 ja vajaa 2 vee. ja tästä tulevasta talosta tulee se lopullinen. pitkästä kamasta teemme, olen sanonut koko ajan että kiire ei ole. asumme nyt ahtaasti kerrostalossa mutta mitäs sen niin väliä. osaa arvostaa enemmän sitten uutta taloa. ja myös edellisen rakennusprojektin aikana hääräsin siellä niin paljon kuin suinkin kykenin mukana. ja hoidin juoksevia asioita. yhteinen kotihan siittä on tulossa. mutta totta on että raskasta aikaahan tämä on, mutta lopussa kiitos seisoo. joten koitetaan raksalesket pitää lippu korkealla! :D

Moi!
Vähän erilainen vastaus kun muilla, onko miehen pakko tehdä kaikki itse? Jos maksaisi ulkopuolista työntekijää niin talo olis parissa kk valmis? Me rakennettiin talo vuodessa, tehtiin paljon itse mutta oli myös ulkopuolista työvoimaa. Lapsia on kolme ja pienin syntyi kun taloa oli tehty pari kk. Olihan se härdelliä kun piti kaikkia hoitaa ja laittaa miehen ruuat, eväät, hoitaa omaa ok-taloa, lasten harrastukset jne, mutta onneksi ei kestänyt kovin kauaa. Työhön meno ei sinällään ole ratkaisu, lapsihan joutuisi olemaan tosi pitkiä päiviä töissä (kun tuskin mies ehtisi kuskata) ja lopun aikaan olemaan sun kanssa sitten ruokakaupassa jne. Hyviä vinkkejä oli ne että olkaa siellä raksalla kaikki aina välillä, mies saa sulta tukea, olet kuitenkin hänen kanssaan, näkee edistystä eikä tule toivoton olo. Koita tosiaan saada lasta myös välillä hoitoon ja mene vaikka sillon miehen kanssa raksalla, yllättävän kivaa siellä on yhdessä. tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Kannattaa mennä töihin niin ei ehdi miettimään liikaa siellä kotona ja tylsistymään.

Tää on loistava vaihtoehto!

Ja ehkä olis kannattanu jättää se ylisuuri talo rakentamatta. Sori vaan, mutta tuttavien kokemusten perusteella te a) eroatte, kun talo valmistuu b) teillä ei riitä rahat ja talo pitää myydä heti tai c) te vihaatte koko taloa kun se valmistuu ja olette onnettomia ja sitten toteutuu vaihtoehto a tai b.

on se, että NYT hoetaan: miksi et mene töihin?! Ikään kuin se olisi se ratkaisu. Ja toisaalta, täälläkin moititaan äitejä, joille oma elämä ja työ on tärkemäpää kuin että hoitaisi lasta kotona..

Mutta:
meillä on remontti kesken. EI talo, vaan pelkkä remontti. Sekin rassaa. Koti on ruma, kun ei ole kuin pohjamaali, listat puuttuu jne. Seinät kitattu pilkulliseksi.

Remontti ei etene, koska
ei ole rahaa, ne loppui
ei ole aikaa - minä teen remontin, en saa lastenhoitoa järjestymään, täällä ei ole MLL:aa esim. lapset helmoissani en ala maalamaan, vauva söisi suojapaperit, eikä ole kiva hoitaa vauvaa maalisissa vaatteissa, maalisin käsin.
miksi mies ei katso? Siksi, että on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. No, jos mies on kaiken aikaa töissä, niin miksi sitä rahaa ei ole? Siksi,että asiakkaat ei maksa laskujaan. On useampi asiakas, tuolla odottaa 3000 e, kukaan ei maksa. Laskut pitää meidän kuitenkin maksaa.. .. 'miksi ei tilata lastenhoitoapua? Kun sitä ei ole missään, edes rahalla, esim. MLL ei toimi täällä pienellä paikkakunnalla. Ja milläs me sekään maksetaan, kun rahaa ei ole edes remonttiin..
semmonen ympyryä, ettei päätä auki saa..

niin, ja se yksinäisyys. Sitä on täälläkin. Uusi paikkakunta, eikä mulla kaverita, eikä lapsella kaverita. Lapsen yksinäisyys tuntuu kaikkein pahimmailta.

Kukas on käskenyt talon rakentaa. Älykääpiöt.
On se kumma kun kaikenmaailman idiootit alkaa taloa pykäämään juuri kun on ihan pieni/ä lapsi/a.. itsepä olette soppanne keittäneet, uikaa siinä.
PS: Joko mönkijä ja trampoliini on ostettu pihaa koristamaan? Ja vene, joka koskaan ei tule vettä näkemään?

Että sitä voikin joskus ihminen todistaa täydellisen urpoutensa ja kylmyytensä! Ei taida "Lunatic":lla paljon ystäviä olla, tuskin yhtään, ainakaan sydänystävää. Taitaa olla yksinäistä tuollaisen olo...

Ja te kaikki muut... samassa veneessä täällä ollaan. Pakkohan se oli alkaa rakentaa kun kämpät on nykyisin niin kalliita. Lapset mekin ollaan tässä samassa tehty kun rakentaminen on vaan kestänyt. Alussa sitä oli niin naiivi ja ajatteli, etteihän tässä nyt kauaa mene. Niinpä..
Toisille varmastikin olis hyvä jos pääsis töihin, toisille se ei ole ratkaisu lainkaan vaan saattaa vaan pahentaa kiirettä ja näin koko tilannetta. Ns. vanhoista ystävistä ainakin minä olen saanut voimaa ja tukea. Vaikka ei sitä jaksa tai kerkeä paljon näkemään niin ainakin on fiilis että maailmassa on joku jolle puhua.. se on tärkeää! Jos on mahdollisuus, niin kannattaa itse yrittää käydä vaikka hierojalla tms. hoidoissa. Kummasti parantaa omaakin fiilistä kun saa vähän hemmottelua osakseen.
Koittakaa kaikki taistella läpi sumean ajan, siitä selviydyttyänne yhdessä, olette entistä vahvempia!

Eli raksa menossa, ja minä, eli perheen äiti sairastunut loppukesästä/alkusyksystä vakavaan masennukseen. Rakennus projekti alkoi jo loppukeväästä, ja ilmeisesti tämä arjen pyörittäminen yksin, ja vastuu lapsista(nuorin vaippaikäinen)on uuvuttanut minut täysin. Oma aikaa ei enää ole, sosiaaliset verkostot olemattomat, ja isäntä lähes aina rakennus työmaalla, ovat vieneet minusta kaikki voimat. Lisäksi minulle tuli eräs täysin odottamaton terveyteen liittyvä vastoinkäyminen(mikä onneksi hoitui leikkaushoidolla), mikä vei voimia tosi paljon, ja siltikin vain toipilaana yritin kaikki hoitaa. Pelkään että vielä sairaalaan joudun ennekuin talo on valmis, niin on henkisesti paha olla.en olisi voinut kuvitellakkaan että masennus tuntuu näin pahalta. Kaikki ilo on kadonnut elämästä, ja tilalla vain tuska ja väsymys/ ahdistuneisuus.
Monesti olen katunut että tähän projektiin lähdettiin, mutta enhän voinut etukäteen tietää että sairastun tässä ohessa masennukseen.

Voimia vaan kaikille rakentaja perheille.

Millaista taloa ja millaisella tietotaidolla tehdään 5 vuotta? Koskaan en ole kuullut kenenkään rakentavan niin pitkää aikaa. Ettekö tosiaan voi palkata ulkopuolista apuvoimaa?
Ja miehesi täytyy olla joka alan ammattilainen jos aikoo tehdä kaiken itse. Varmaan tiedätte että sähkö- ja putkityöt voi tehdä vain alan ammattilainen ja harvapa meistä on mestari esim muuraamaan takan ja säätämään ilmastoinnin.
Kysymykseesi en osaa vastata muuta kuin että me emme rakenna koska tiedämme etukäteen että se on liian rankkaa. Ostamme valmiin talon ja perhesopu säilyy.

Me ollaan kanssa asuttu remontin keskellä viimeiset 10 v. Nyt alkaa oleen pinna aivan lopullisesti poikki. Yläkertaan pitäisi päästä muuttamaan tässä joulun jälkeen, pakko koska taloon tulee keväällä uusi vauva ja se edellinen vauva on saatava siirrettyä lastenhuoneeseen. Remonttia on tehty sitä mukaan kun on rahaa ja voimia, lainaa maksetaan sen verran vähän, että joka kuukausi jää rahaa myös rempan tekoon. Appi on käynyt auttamassa sitä mukaan kun on pyydetty ja tarvittu apuja. Mies kuitenkin haluaa tehdä itse vai onko se sitten siinä, että ei kehtaa pyytää apua?!?
Tsemppiä kaikille talonrakentajille ja remontoijille! :hug:

Täällä myös rakentava perhe, lapsia kolme pienin 8 kk:tta. Välillä tekee tiukkaa varsinkin kun lapset sairastaa, mutta pakko vaan jaksaa ja aatella sitä kun oma unelma talo on valmis joku kaunis päivä. Vaikka kotona lasten kanssa on välillä rankkaa niin en usko että raksalla on sen helpompaa!

rakennettiin meillä, mies oli "yötä päivää" raksalla...harvoin nähtiin, yöt kävi kotona nukkumassa, silloinkin eri huoneessa, kun nuorimmainen oli niin huono nukkuja.
Minä hoitelin neljä lasta ja kodin ja rakentamiseen liittyvät paperihommat.
Raskasta oli, mut on ihanaa nyt asua uudessa kodissa :)
Ja kyllä minäkin ihmettelen näitä vuosikausien rakentajia....kait sitä kotonakin kerkee käydä, jos 5v rakentaa..

Meillä on ollut tapana teettää sekä talon että mökin rakentaminen kuin myös remontointi kirvesmiehillä, ammattilaisilla.

Se maksaa vähän enemmän, mutta laatu on toista kuin itse tehdessä, säästää ihan rutosti aikaa ja ennenkaikkea hermoja. Suosittelen, se on parempi vaihtoehto kuin kuukausien tai vuosien hermojen kiristely ja pahimmassa tapauksessa ero ennen kuin koko pytinki on valmis. =)

Se on asenne kysymys, meillä rakennettiin ja yksin olin kahden muksun ja ison koiran kanssa. Ei paljoa jaksanut siitä tapella kun toinen teki meille kotia. Asennoidu asiaan et se on vaan väliaikainen tilanne, ja kaverita löytää puistosta, äiti-lapsi kerhoista, yms. missä muitakin kotiäitejä käy !

Yhteistyössä