Rakentaja perhe ja väsynyt koti-äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noh neuvon annan minäkin. Jos todella viisi vuotta rakentaa, niin kyllä siinä meen hyvin pari kuukautta välillä ihan vaan perheen ja loman kannalta, sanon minä. Eli rahallista menetystä ei tule, jos nyt päätätte ottaa ja matkustaa egyptiin ja nautitte välillä elämästä ja toisistanne!

Meillä on rakennettu vasta 1 1/2 vuotta. Mies on ammattilainen ja haluaa tehdä itse, hän ei halua ketään suharia palkata "pilaamaan" taloamme. Mutta meillä on pitkä rakennusaika ollut oma vapaaehtoinen valinta ja myös pelisäännöt olemme luoneet sen mukaan, että molemmat jaksamme ja pysymme mukana mukavalla mielellä. eli Jokainen sunnuntai on täysin vapaata, pyhitetty perheelle ja levolle. Sitä suosittelen ihan kaikille. Kummasti helpottaa arkea, kun on se yksi kokonainen lepopäivä. Me olemme ottaneet aika ajoin lomaa viikonlopuksi, kun on siltä tuntunut, että nyt kaatuu seinät päälle. Koko porukalla olemme lähteneen nauttimaan hyvästä ruoasta, kylpylästä tai ihan vaan ulkoilleen...

Kaikki rakentavat tyylillään, toiset ostavat kalliilla ammattilaisen tekemään koko talon, toiset tekevät ihan itse alusta loppuun.

mä kestin niin että olin mahollisuuksien mukaan raksalla ja tein hommia. lapset oli 1,6 ja ja ihan pieni vauva. Joskus lapset oli mukana jolloin tietty ei kokoajan pystynyt tekemään eikä oleen kovin montaa tuntia. n. kerran viikossa lapset oli jossain hoidossa.
Sullakin jos vain parivuotias lapsi niin aivan hyvin pystyt tekeen itse töitä ja lapsi voi leikkiä vieressä. Aika paljon sitä osaa tehdä jos vain halua ja kiinnostusta löytyy. Minusta se oli mahtavaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kestin niin että olin mahollisuuksien mukaan raksalla ja tein hommia. lapset oli 1,6 ja ja ihan pieni vauva. Joskus lapset oli mukana jolloin tietty ei kokoajan pystynyt tekemään eikä oleen kovin montaa tuntia. n. kerran viikossa lapset oli jossain hoidossa.
Sullakin jos vain parivuotias lapsi niin aivan hyvin pystyt tekeen itse töitä ja lapsi voi leikkiä vieressä. Aika paljon sitä osaa tehdä jos vain halua ja kiinnostusta löytyy. Minusta se oli mahtavaa!

Anteeks nyt mut ihan pakko kommentoida et mitä hommaa pystyy tekemään raksalla joka on vaaranpaikkoja täynnä 2v. kanssa??? Itselläni on kolme lasta ja yksikään heistä ei 2v. "leikkinyt vieressä", jos vanhempi yritti tehdä jotain. Eli kakkapuhetta tuo lapsen kanssa raksalla työnteko.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Anteeks nyt mut ihan pakko kommentoida et mitä hommaa pystyy tekemään raksalla joka on vaaranpaikkoja täynnä 2v. kanssa??? Itselläni on kolme lasta ja yksikään heistä ei 2v. "leikkinyt vieressä", jos vanhempi yritti tehdä jotain. Eli kakkapuhetta tuo lapsen kanssa raksalla työnteko.

Kyllä meillä on onnistunut ihan hyvin lasten kanssa raksaaminen. Jos haitaks ei lasketa sitä, että hommat vähän hidastuu kun mukulat kantaa vasarat ja naulat mukanaan ja niitä joutuu hakemaan...

Me rakennettiin niin, että lapsi oli silloin 3-v ja olin lapsen kanssa raksalla hommissa joka ikinen päivä n.8-12h, lapsi mukana. Se leikki aina naapuriin rakentavan perheen lasten kanssa ja rakentelivat itse kaikkea mahdollista. Hyvin viihtyivät, välillä syötiin eväitä ja välillä nukkui päikkärit autossa. Koko perhe ollaan siis tehty tää meidän talo <3

Minä olen sitä mieltä että perheen kustannuksella ei taloa pitäisi rakentaa! Vaikka ymmärrystä ja kärsivällisyyttä pitää löytyä molemmin puolin, niin pieni aikalisä on paikallaan jos joku perheestä alkaa väsyä liikaa. Minusta kannattais sopia vaikka niin, että joku arki-ilta mies ei menekään töiden jälkeen raksalle vaan jää kotiin. Vähän perheen yhteistä aikaa :)

No täällä rakennettiin viisi vuotta. Mutta oltiin alunperin päätetty, että tehdään kauan ja hartaasti sitä mukaa kun on rahaa. Eli ei tarvittu lainaa. Mies on kirvesmies ja teki kaiken minkä pystyi itse, sähkö-ja LVI-urakoijat oli tietenkin ulkopuolelta.
Pidettiin raksalta lomaa silloin kun siltä tuntui, eli oli tarkoitus, että avioliitto ja perhe on kasassa vielä raksan jälkeenkin... Niin ja saihan toi kuopus alkunsa ja ehti syntyäkin raksan aikana, eli oli muutakin elämää kuin pelkkä rakennus.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Kyllä meillä on onnistunut ihan hyvin lasten kanssa raksaaminen. Jos haitaks ei lasketa sitä, että hommat vähän hidastuu kun mukulat kantaa vasarat ja naulat mukanaan ja niitä joutuu hakemaan...

No niinpä tietysti.

Tämmöinen pino putkahti =) Meillä rakennetaan myös, mutta en voisi kuvitellakaan, että viisi vuotta. Vaikka olisi kuin ammatilainen ja itse tehdään, mut onko se todellakin sen arvoista. Lasketteko te ollenkaan kuluja sille tilapäisasumiselle? Ja muutenkin, kun maksetaan maksuja päällekkäin. Juuri laskin kun meidän perhe asuu vuoden vuokralla, maksamme yht. 8400 euroa vuodessa.. Ja siis periaattteessa "kankkukan kaivoon".

Okei, tilanteita on monia ja meille tosiaan tulee myös suuri laina. Paljon on tehty itse, mutta on myös teetetty. Mutta, älkää hyvät naiset itseänne loppuun ajako..

Meillä aloitettiin rakentamaan 2007 kesäkuun alussa ja tein normi päivää vuoden omalla raksalla. Muutettiin kesäkuun alussa 2008 ja aloitin rakennustyöt vieraalle. Siinä samalla jatkoin oman talon rakentamista ilta hommina. Syksyllä tuli täys romahdus koko rakentamiseen.Vielä lisäks menin ilmoittautumaan puutyö kurssille, jossa kävin jouluun 08 saakka. Tammikuun lopussa syntyi tyttö. Nyt yrittänyt etsiä intoa, jotta saisin rakennettu oman talon loppuun. Yläkerta, autotalli, pihamaat kokonaan tekemättä ja ulkoverhoilu vielä tekemättä. Vieraan talo saatiin kyllä valmiiksi. Tykkään kyllä tehdä ja touhuta, mutta nautin kyllä vapaastakin. Mut rakentamisessa tuli raja täyteen. No pitää lähteä laittamaan piipunpellit loppuu... ... jospa se siitä.
T: jt

Niitä jotka sanovat, että osta valmis talo. Niin voisin sanoa että kyllähän se kannattaa itse rakentaa, jos kykenee ja kestää. Omassa talossakin on noin 60tuhatta euroa (n.180 neliötä) oman työn osuus pelkissä kirvesmiehen töissä ja plus olen tehnyt suurimman osan, putki,tasoite ja sähkömiehen hommista. Ainoastaan kytkentä työt on jäänyt ammattilaisille. Ei siis itsellä koulutusta kumpaankaan. Mutta jos vieraalla rakennuttaa pitää varata jo se 60 tuhatta kirvareiden palkkoihin plus muut kulut, ja sitten vielä sähkärit, putkarit, tasotemiehet, ...Et jos ite tekee niin saa ehkä vähän "Palkkaa" itelle.

En lukenut ketjua, joten saatan toistaa, mutta oletko kuullut siitä, että sitten kun rakentaminen loppuu ja talo on valmis, niin iskeekin jonkinlainen masennus tai parisuhdekriisi?? Usealtakin saman käyneeltä olen tuon kuullut, eikä tunnu kivalta...Hirveän vääntämisen/väsymyksen/parisuhteen jäissäolon jne.jälkeen, kun pitäisi olla onnellinen, että JESS! tää on tehty, unelma onvalmis, niin iskeekin totaalinen tyhjyys ja masennus! Siihenkin kantsii varmaan varautua, ja pyrkiä jollakin lailla ennaltaehkäisemään.. Koita jaksaa ja aatella, että tää on nyt tätä, ei sitä kestä loputtomiin..Ja yhteisen tulevaisuuden eteen kaikki tehdään!! Kovasti jaksuja ja positiivista otetta:O)

Juuri kuulin tutultani, että hänen naapurustossaan on kolme uutta taloa myynnissä, juuri valmistuneita. Pariskunnille tulikin ero juuri kun talo oli valmis.

Tuleeko se jotekin yllätyksenä, että rakentamiseen menee aikaa? Ja että jos mies on päivät töissä ja illat rakennuksella, niin ei se paljon ehdi kotona käydä kun nukkumassa. Ja sitten naisilla leviää pää kotona, kun pitää yksin huolehtia kaikesta.. ei se helppoa ole niillä miehilläkään. Tämä tuntuu usein vaan jäävän sivuseikaksi.

Yhteistyössä