Rakentajat auttakaa: pitäisikö naapurin tie vetää rasitetienä vaiko ns. kirvesvarsitonttina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rakentaja"

Vieras
Olen miettimässä tontin ostoa. Kyseessä on pieni tontti PK-seudulla, joten naapurin tie tulee aika lähelle omaa taloa ja mietin, miten kyseinen tie on parasta toteuttaa.

Tie voi siis olla joko rasitetienä tai ns. kirvesvarsitonttina.

Ks. kuva: 12678373.jpg - Image - Aijaa.com

Olen siis ostamassa kuvan tonttijakoluonnoksen mukaista tontin osaa 1 eli naapurin pitää päästä kulkemaan tonttini kautta omalle tontilleen.

Ihmetyttää vaan, että miten tuo tie kannattaisi omalta kohdaltani vaatia toteutettavaksi: rasitetienä vaiko pitäisikö vaatia naapurin tontista kirvesvarsitonttia.

Jos alueelle ollaan kerran tekemässä.tonttijakoa, ei sinulla ole käytännössä mitään sananvaltaa miten kulkuyhteys järjestetään. Toisaalta ei sillä ole käytännössä muutenkaan mitään merkistystä, kun kuitenkin molemmat käytätte sitä kulkuyhteyttä ja näin ollen yhdessä joudutte sopimaan auraamisessa ja kunnossapidon joka tapauksessa.

[QUOTE="Vieras";29009677]Jos alueelle ollaan kerran tekemässä.tonttijakoa, ei sinulla ole käytännössä mitään sananvaltaa miten kulkuyhteys järjestetään. Toisaalta ei sillä ole käytännössä muutenkaan mitään merkistystä, kun kuitenkin molemmat käytätte sitä kulkuyhteyttä ja näin ollen yhdessä joudutte sopimaan auraamisessa ja kunnossapidon joka tapauksessa.[/QUOTE]

Asia on täysin nyt mun päätettävissä, koska myyjä saada myytyä tontin mulle ja sen perusteella pyydetään koelaskenta kunnalta.

Käytännössä ymmärtääkseni sillä on tosi iso merkitys, onko tie ns. kirvesvarsitontti vai rasitetie, koska se vaikuttaa kummakin tontin rakennusoikeuteen ja sitä kautta myös hintaan.

Jos tie olisi kirvesvartena, sen sisältämät rakennusneliöt menisi naapurille, ja siten hän maksaisi suuremman osuuden tontista, koska hinta menee rakennusoikeuden mukaan.

Yhteistyössä