Rakentaminen ja pieni vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paperinukke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paperinukke

Vieras
Meillä rakennetaan taloa aina työpäivien jälkeen, eikä tunnu, että aikaa jäisi normaaliin arkeen. Kaipailisin vinkkejä, että kuinka tässä työn täytteisessä arjessa voisi huomioida avioliittoa ja lasta? Vauva kulkee tottakai mukana, mutta välillä olen kotonakin hänen kanssaan. Ennen vauvan tuloa mieheni oli innoissaan lapsesta, mutta nyt pelkään ettei rakentamiselta jää aikaa heidän suhteensa kehittämiseen. Tuntuu, että rakentaminen on miehelleni nyt ykkössijalla. Ja onhan se hyvä, että pidetään tiukka tahti talon rakentamisessa, niin päästään joskus asumaan sinne. Mutta olisi ihanaa, jos ehtisimme edes kerran viikossa pitää parin tunnin tauon siitä ja käydä vaikka syömässä. Tuntuu, että tässä on oma elämä jonotuksella, kuukaudesta toiseen. Ei tunnu enää hyvältä.

Jospa kertoisit miehelle miltä sinusta tuntuu? Meet joku kerta yksinään sinne raksalle vaikka siivoilemaan ja jätät vauvan ja ukon keskenään kotiin?
Jokatapayksessa miehet ysein lämpenevät vasta vähän vanhemmalle vauvalle/taaperolle jonka kanssa voi puuhaillakin jotain.

Sitä se on. Sun pitää vaan jaksaa. Ja jaksaa sittenkin kun muutatte, koska luultavasti miehelläsi tulee olemaan vielä sata asiaa kesken , mikä syö hänen vapaa-aikansa jopa usean vuoden. Kokemusta on.

No eipä se talonrakennus voi odottaa, kun te huollatte suhdettanne, asiat kun pitää tehdä tietyssä aikataulussa.

Yleisin valitus, minkä olen kuullut töiden ohessa rakentavien miesten suusta, on se ettei muija tee siellä raksalla mitään. Siellä kuitenkin on varmasti hommaa johon kädettömänkin naisen taidot riittävät.

Joten ehdottaisin että kysyt mieheltä joksikin illaksi homman jonka sinä kykenet tekemään, annat miehelle vapaaillan levätä vauvan kanssa kotona.

Mies osaa varmasti tätä arvostaa, keventää sitä vastuunpainoa hartioilla ja ehkä sitten korvauksena haluaa viettää aikaa sinun kanssasi.

292yfg.jpg

• Tykkää
Reactions: astrolabe
En ihan joka naisen kanssa tuohon projektiin lähtisi. Mies on päivät töissä, illat ja yöt rakentaa. Nainen on kotona hoitamassa lasta. Nainen tietysti kokee suurta väryyttä, kun lapsi sitoo hänet, ei huomaa, että työ ja rakentaminen sitoo miehen, joka rakentaa heille yhteistä kotia. Itsesääliä, väkisinmasentumista, mies on paska, ehkä netistä löytyy urhoollisempi urho, tavaraa jakoon ja lopulta lusikat jakoon. Ja mies saa taas maksaa.

Onneksi on toisenlaisiakin, oikeita, naisia.

Juu, se oma elämä jää kyllä tauolle siinä vaiheessa kun rakentaminen alkaa. Meillä muu elämä on ollut tauolla jo useamman vuoden. Tiesimme kyllä, että projekti on pitkä ja haastava, mutta ihan näin pitkään emme olleet varautuneet. Mutta jos vielä yhden vuoden jaksais :)

Mutta raksaamisesta huolimatta meillä mies käy laittamassa minun kaverina lapsia nukkumaan. Menee sen jälkeen vielä raksalle. Yhden illan pitää raksavapaata ja viettää sen perheen kanssa.

Meillä mies tykkää kun viedään asten kanssa raksalle eväät. Paistetaan makkaraa pihalla ja juodaan kaakaota. Mies huilaa hetken aikaa ja vietetään yhteinen pieni hetki.

Tehdään sitten kaverina jotain hommia, mitä pystytään. Yksi lapsista on erityislapsi ja vaatii jatkuvaa vahtimista, joten hommat keskeytyy jatkuvasti jne. mutta ollaanpa taas hetken aikaa yhdessä.

Meillä oli talon rakennus projekti,joka kesti vajaan vuoden. Vaikka emme itse tehneet muuta kuin ulkoseinien ym maalauksen, avustaneet kirvesmiestä, suunnitelleet juttuja sekä pitänyt tontin ja talon siistinä niin riitti siinäkin hommaa jokaiselle päivälle. Lapsi oli pieni,mutta onneksi viihtyi raksalla. Joinain iltoina menin itse raivaamaan ja siivoamaan ja annoin miehelle aikaa olla lapsen kanssa. Melkein jokainen päivä kun venyi pitkään iltaan kunnes sain ukon kotiin. Tietenkin välillä oli raskasta ja yksinäistä pienen kanssa. Toisaalta ahkeralla työllä saimme talon kasaan ja pääsimme muuttamaan lapsen 1 v. synttäreihin mennessä!

Kiva, että tähän tuli niitä vinkkejä mitä kaipasin. Tottakai tämä tiedettiin jo etukäteen, että tulee olemaan rankkaa ja haastavaa. Olen paljon myös itse tehnyt töitä tontilla. Mieheni on kuitenkin kätevä käsistään, eikä malta pysyä poissa sieltä. Ei kuulemma kaipaa ollenkaan vapaapäivää sieltä. Tuskin siis suostuisi siihen, että minä olisin rakentelemassa ja hän kotona vauvan kanssa lepäämässä. On sellainen toiminnan mies :) Olenkin välillä vienyt syötävää sinne, niin ollaan saatu olla vähän yhdessä.

Tietenkin teet niinkuin kunnon palstaämmä joka ensin rääkyy että pitää saada lapsi

-> lapsi hankitaan

sitten rääytään että pitää saada talo

-> taloa aletaan rakentaa

sitten rääytään että mieheltä ei jää parisuhteelle/perheelle aikaa kun tämä on koko ajan rakentamassa taloa

-> erotaan

[QUOTE="Wieras";29212345]Sitä se on. Sun pitää vaan jaksaa. Ja jaksaa sittenkin kun muutatte, koska luultavasti miehelläsi tulee olemaan vielä sata asiaa kesken , mikä syö hänen vapaa-aikansa jopa usean vuoden. Kokemusta on.[/QUOTE]

Just näin.

puhumpas vähän kokemuksesta, voinen kertoa ainakin että monilla naisilla on joku kummallinen haave, että isä taloprojektin valmistuttua viellää laatuaikaa perheen kanssa vapaa-aikansa. Tähän törmää etenkin silloin, jos nainen on jostakin kaupungista tai asutuskeskusalueelta kotoisin ja menee muuttamaan ukon kanssa maaseudun rauhaan. Harva nainen tietää miten paljon omakotiasumisessa on vielä rakentamisenkin jälkeen työtä ja tekemistä. Yleensä on myös muita rakennuksia joita joko korjataan tai rakennetaan. Ja rahan säästämiseksi koetetaan tehdä asioita mahdollisimman pitkälti itse omalla ajalla. Sitä ei moni nainen ymmärrä kun kaikki pyörii vain oman navan ympärillä. Lisäksi mies tarvitsee sitä omaa aikaa sen kodin ylläpitämisen lisäksi. Onhan sitä omaa aikaa myös naisilla ja monilla yllin kylllin. Vaikka olen tasa-arvon kannattaja, niin en kyllä aina ymmärrä sitä että nainen tahtoo kaiken, johon ahkerakaan mies ei vain kykene. Huomioikaa se, että työpäivän jälkeen muutaman tunnin aikana ei ihan hirveitä saa aikaan, etenkään jos kaiken pitää tehdä itse, hankkia tarvikkeet jne. Ja kyllähän ne vaimot syyllistyy itsekin siihen, että kun talo on valmis niin sitten haluttaisiin se terassilaajennus 2 v päästä, pihavaja ja pergolaa... vaatimuslista on loputon ja siihen pitäisi saada miehen sovitettua se laatuaika vielä perheelle. Ei oo ukoilla helppoa.

Yhteistyössä