Rangaistus? 14v aiheutti 220 euron laskun töpeksinnällään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
koulussa kaverinsa kanssa (puolivahingossa??) rikkoivat tietokoneen.Omista säästöistä pystyy maksamaan n.100 e.Harmittaa ihan kauheasti lastakin,on pyytänyt anteeksi ja ollut ihan surkeena...säälittää ihan.Miehelle en ole saanut kerrottua,kun on ollut niin väsynyt ja stressaantunut töistä.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? antaisitteko minkälaisia rangaistuksia? mietin et riitääkö et jää jouluna ilman lahjoja,vai onko se liian paha? itse sanoi ymmärtävänsä...ei mulla olis muutenkaan paljoa varaa lahjoihin,kun kodinhoidon tuella olen.N.100e muistaakseni tuli mulle veronpalautusta et saadaan tuo lasku koululle maksettua.huoh.

Varmasti harmittaa, mutta jos lapsi ihan aidosti katuu tekoaan, niin minusta jouluna ilman lahjoja jättäminen on liian kova rangaistus. Jos vielä omilla säästöillään maksaa vahingoista osan.

No jos todellakin on "puoli"vahingossa särkenyt niin meillä rangaistus olisi teidän tilanteessa se, että maksais omista sen mitä nyt on. Loput maksaisin minä ja lapsi saisi "maksaa" minun osuuden esim. työllä.

Ei mitään joululahjojen menetystä. Eri asia jos olisi tahallaan tehnyt.

En kyllä joululahjoitta jättäisi, on turhan kova rangaistus. Tai riippuu vähän mitä tuo puolivahingossa tarkoittaa eli jos on tahalleen tehty niin ehkä mutta jos on kuitenkin enemmän vahingosta kyse niin jonkunlainen korvaussysteemi voisi olla ihan käypä.

No mun mielestä se, että jouluna jää ilman lahjoja, on todella liian iso rangaistus. Joulu on juhla, jolloin pitää lapsen voida olla onnellinen, juuri jouluna ei pitäisi joutua kärsimään kaikista töppäilyistään. Mä en ainakaan pystyis ikinä siihen, et ottaisin lapselta jouluilon sen takia, että ovat kerran töpänneet. :(

Sen sijaan muunlainen rangaistus kylläkin. Voisin velvoittaa tekemään enemmän kotitöitä, myymään ehkä esim jonkun pelikoneen tms, jos huushollissa semmoisia on, poistaisin loppuvuodeksi viikkorahan jos sellaista maksetaan tms. Ja jo se, että kuitenkin maksaa säästöistään edes osan töpeksinnästään, on hyvä rangaistus.

Mutta älä tosiaan sentään lapseltas jouluiloa vie, tuli ihan paha olo itselle... :(

joo,vähän samaa ajattelin...ikävää olis teinille jos ei yhtään lahjaa olis avattavana,vaikka kyllähän tämä rahatilanteeseen niin vaikuttaa et paljoa en kyllä pysty hälle ostamaan.

Minusta tuo et maksaa omista säästöistään 100€ + et katuu ja on pyytäny anteeksi on ihan riittävästi!! En jättäisi ilman joulahjoja. Maksaako kaveri koneesta puolet?

Tuli vain mieleen et mitä kotivakutus sanoo tuohon? Jos pienempi lapsi jotain rikkoo ni nehän se korvaa, mut entä isomman?

Minusta tuo et maksaa omista säästöistään 100€ + et katuu ja on pyytäny anteeksi on ihan riittävästi!! En jättäisi ilman joulahjoja. Maksaako kaveri koneesta puolet?

Tuli vain mieleen et mitä kotivakutus sanoo tuohon? Jos pienempi lapsi jotain rikkoo ni nehän se korvaa, mut entä isomman?

No,siltä mustakin on tuntunut,et riittäis rangaistukseksi,kun on tosiaan ollut aidosti pahoillaan ja itse sanoi ne säästönsä siihen laittavansa.tosiaan kauheesti en pysty tänä jouluna lahjoja ylipäätänsä ostelee,kun menee tuo 100e veronpalautus tuohon,just sillä kun ne piti ostaa.

Voishan tuolta vakuutuksestakin kysyä,nyt selvittelevät koulun vakuutuksesta saisko sieltä mitään... maksaa kaveri (onneksi) puolet koneesta.

Enpä ole kuulut koskaan että joutuu koululainen vahingon maksamaan?
Koululla on tätä varten vakuutukset!
otappa selvää olette oikeasti maksajia vai hakeeko koulu vakuutuksesta ja teiltä elikkä tuplat saavat.

No,siltä mustakin on tuntunut,et riittäis rangaistukseksi,kun on tosiaan ollut aidosti pahoillaan ja itse sanoi ne säästönsä siihen laittavansa.tosiaan kauheesti en pysty tänä jouluna lahjoja ylipäätänsä ostelee,kun menee tuo 100e veronpalautus tuohon,just sillä kun ne piti ostaa.

Voishan tuolta vakuutuksestakin kysyä,nyt selvittelevät koulun vakuutuksesta saisko sieltä mitään... maksaa kaveri (onneksi) puolet koneesta.

yllättyy kyl iloisesti kuhan edes jotain laitat.. minusta taas sinun 14v osaa ottaa hyvin vastuun teoistaan, ei oleta että vanhemmat automaattisesti maksaa. Sanoisin et vastuuntuntoinen ja kypsä.. siksi en lähtisi enempää rankaisemaan, vaan toisaalta voisin jopa "kehasta" siitä että miten kantaa vastuun teoistaan. Tietty ei siitä että on menny töppäilemään, mut kuten jokainen omasta nuoruudesta muistaa virheitä tulee ja virheitä sattuu (myös meille aikuisille)! Eriasia ois jos ois tahallaan ottanu koneen ja nakannu sen seinään..

Olivat kuulemma opettajaa n.½-tuntia pyytäneet luokseen ja turhautuneena tökänneet tietsikkaa kynällä tuuletusaukkoon,ihan älytöntä.
Puhut monikossa...kumpi tökkäsi vai molemmat? Vai yllyttikö toinen tökkäämään ja toinen tökkäsi? Mut joo...mun lapseni ovat 14 veenä tienneet, että tietsikkaa ei tökitä kynällä eikä millään muullakaan, joten kyse ei siis ole vahingosta..ei edes puolivahingosta..vaan tahallisesta teosta.

Miten tietokone hajosi? Miten tietokoneen edes saa rikki? Kouluilla on vakuutukset ja käyttäjiäkin niin paljon, että onko varmaa, että juuri nämä oppilaat sen "rikkoivat" Vakuutuksestahan tuon pitäisi mennä.

Ei kyllä joululahjoja saa ottaa pois. Jouluna pitäis olla hyvällä mielellä ja saada rentoutua ja nauttia. Se ei taida onnistua, jos joutuu kärsimään rangaistuksiaan silloin.

Yhteistyössä