"Raportti lastensuojeluviranomaisille"? Mitä se oikein tarkoittaa? Onko siitä hyötyä vai haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olin lauantai-iltana niin hajalla ja masentunut ja itsetuhoinen (taas vaihteeksi) että päätin kerrankin ottaa itseni tosissan ja soitin psykiatriseen päivystykseen ja kerroin tilanteeni. Olen saanut ihan vastikään neuvolan kautta terapeutin joka kylläkin lähti juuri kesälomalle. Eikä siinä ajassa ehditty paljon puhua mitä niitä tapaamisia oli.

Raskaana olen. Ja on vauva, ja mies. Ja melkein pahimpana pidin sitä että olin juonut kolmena perättäisenä iltana ison lasin viiniä ihan pelkkään pahaan olooni raskaudestani huolimatta. Mies on toki huolehtinut vauvasta.

En päässyt lähtemään sinne polille juttelemaan joten he ehdottivat että jos tulisivat kotikäynnille. Mä olin päättänyt että otan ihan kaiken avun nyt vastaan, että tästä on selvittävä.

Eipä siinä mitään. Juteltiin ehkä vartti, mies ja minä ja se täti ja setä. Ihan selväjärkistä juttelua, minä olin vähän hajalla, mies oli ihan täyspäisesti mukana. Vauva nukkui. Oli mukavaa ja rentoa, puhalluttivat ja puhalsin nollan niinkuin nyt ajattelinkin. En minä sentään niin paljon ryyppää

Ja sitten lopuksi sanoivat että nyt tästä tehdään kuitenkin raportti lastensuojeluviranomaisille. Että se kuuluu tällaisissa tilanteissa asiaan. En edes älynnyt kysyä että miksi. He selittivät että siinä ei ole mitään pelättävää, että se voi helpottaa avun saantia myöhemmin eikä välttämättä johda edes yhteydenottoon.

Mutta nyt mua on alkanut hirvittää. Mitä ihmettä se oikein meinaa? Tunnen itseni entistäkin huonommaksi äidiksi.

Ja toisaalta tuntuu hyvältä että saan nyt apua. Että tää tilanne otetaan tosissaan. Olen ihan liian hyvä kasaamaan itseni ja leikkimään älykästä ja hallittua ja hillittyä hyvin koulutettua järkiäitiä. Nyt se loppui.

en osaa sanoa muuta kuin voimia sinulle! Hyvä, että olet rohkeasti hakenut apua! Ei lasta varmaan ainakaan mihinkään viedä tms. ku isä kuitenkin tukena ja apuna siellä.

Käytännössä se tarkoittaa sitä että nämä ko. ihmiset tekevät rapostin lastensuojeluun siitä millaiset olot on vauvallanne. Sossut sitten taas arvioivat tilanteen, tarvitsetteko jotain apua ja millaista. Ja siis tämä koskee vain lasten hyvinvointia. Muun avuntarpeen sitten arvoivat varmaan nuo henkilöt jotka kävivät teillä juttelemassa.

Saattee yhteyden oton todennäköisesti sosiaaliviranomaisilta, he varmaan tulevat myös kotikäynnille, jutustelevat teidän kanssa ja arvioivat tilanteen (lasten kannalta) .

Eli ihan hyvää tarkoittavat ja teidän parastanne ajattelevat, älä hätäile :)

Raportti tosiaan auttaa kohdentamaan teille oikeat avunmuodot. Olit rohkea hakiessasi rohkeasti apua. Ja sinä vaikutat väsyneeltä, voimattomalta ja neuvottomalta, et huonolta ihmiseltä, järjettömältä tai pahalta. Voimia ja taistele nyt pitääksesi pullonkorkki kokonaan kiinni.

Kaikissa yksiköissä ja tahoissa jotka joutuu tekemisiin lapsiperheiden kanssa oli sitte kyse päihteistä tai mielenterveysongelmsita mistä tahansa kuuluu ihan lain mukaan tehdä raportti lastensuojeluun. Se johtaako se mihinkään riippuu tilanteesta (ja valitettavasti lastensuojelun resursseista ) . Lastensuojelun tehtävä on sitten harkita tarvitaanko tarkastuskäynti ja jos niin tarvitaanko perheessä jotankin avohuollon tukitoimia. Tämä EI siis tarkoita lasten huostaanottoa tms. vaan sitä että arvioidaan onko lapsella hyvä ja turvallinen koti ja elämä.
Kyse on siis lapsen edusta.
Ja jos sun tilanne on nyt tosi rankka vaikka mies hoitaaki ja on iha järjissään, saatatte hyvinkin hyötyä jostaki tukitoimista eli ota silläki saralla kaikki vastaan vaan.
Ja voimia kovasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja mjää:
Tämä "sysyteemi" on vähän outo, eli jos äiti haluaa/tarvii apua, aina "sotketaan" ls mukaan
|O Koita jaksella :hug: ja nyt varmastikkin sitä apua saat
Niin, vähän tähän tyyliin minäkin ajattelin. Tulee hirveän syyllinen olo. Ja samoin se alkoholi oli asia josta puhuttiin ihan hirveästi. Tuntui että olin ihan juoppo jo parin lasin vuoksi. Vaikka kyllähän se huolestutti mua itseänikin.

Mulla on paljon kavereita, lapsettomia, joille avun saaminen on ollut hirveää taistelua. Tää taitaa olla se salaisuus. Lapsi kehiin, ja kaikki otetaan tosissaan.

Vaikka niinhän sen tietysti pitäisikin olla.

Tämä "sysyteemi" on vähän outo, eli jos äiti haluaa/tarvii apua, aina "sotketaan" ls mukaan

Lastensuojelulla tarkoitetaan just sitä siis LASTENSUOJELUA ja on lapsen etu, että tarkastetaan onko sille tarvetta jos vanhempi on uupunut tms.
Kyse ei ole mistään elämän hankaloittamisesta vaan lapsen turvallisuuden varmistamisesta. Lapsen turvallisuus ei välttämättä ole päälimmäisenä oikein masentuneen ja huonovointisen vanhemman mielessä tai kyky sen mieltämiseen mikä on ja ei ole lapselle hyväksi voi olla hämärtynyt ja tähän tarvii apua ja tukea.

Aina ei auta että pelkästään aikuista autetaan jos perheessä on lapsia. Tuntemattomat ihmiset eivät myöskään voi kerta tapaamisella arvioida esim. isä voimia hoitaa lasta.

lisäksi laki sanoo:

10 §
Lapsen huomioon ottaminen aikuisille suunnatuissa palveluissa
Lapsen hoidon ja tuen tarve on selvitettävä ja lapselle on turvattava riittävä hoito ja tuki, kun lapsen vanhempi, huoltaja tai muu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaava henkilö:

1) saa päihdehuolto- tai mielenterveyspalveluja tai muita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, joiden aikana hänen kykynsä täysipainoisesti huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta arvioidaan heikentyneen;

2) on tutkintavankeudessa; tai

3) on suorittamassa vankeusrangaistustaan.

(12.2.2010/88)
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon viranomaisten on tarvittaessa järjestettävä välttämättömät palvelut raskaana olevien naisten ja syntyvien lasten erityiseksi suojelemiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja muu:

Lastensuojelulla tarkoitetaan just sitä siis LASTENSUOJELUA ja on lapsen etu, että tarkastetaan onko sille tarvetta jos vanhempi on uupunut tms.
Kyse ei ole mistään elämän hankaloittamisesta vaan lapsen turvallisuuden varmistamisesta. Lapsen turvallisuus ei välttämättä ole päälimmäisenä oikein masentuneen ja huonovointisen vanhemman mielessä tai kyky sen mieltämiseen mikä on ja ei ole lapselle hyväksi voi olla hämärtynyt ja tähän tarvii apua ja tukea.
Kiitos tiedosta
;) Tiedän asiasta jotain kun työni/opiskeluni on tämän suuntaista. Mutta esitinkin vain oman mielipiteeni

Kiitos tiedosta
;) Tiedän asiasta jotain kun työni/opiskeluni on tämän suuntaista. Mutta esitinkin vain oman mielipiteeni

Tuota sanotaanko, että erikoinen mielipiteesi huomioon ottaen hyvin hyvin vaikea uskoa :/

Kannattaa näissä tilanteissa olla tarkkanakin.
Itse hain apua umpiväsyneenä , yksin ja valvoneena vastasyntyneen kanssa .
siis yhden vanhemman perhe meillä.
Koin viranomaistahon toiminnan epäasialliseksi, epäreiluksí , yksipuoliseksi ja mielivaltaiseksi.
Onneksi pääsin sitten ko tahosta eroon säädetyn puolen vuoden jälkeen.
Mutta ko 'apu' tai 'tarkkailu' kyllä aiheutti painetta ja toisaalta ei edesauttanut jaksamista.
Mulla ei ollut alkoholia, huumeita tms kehissä , olen umpikunnollinen ihminen.
Lähiverkko - olematon - vaan hylkäsi , ja omat voimavarat ilman unta olivat rajalliset.

Viranomaiset helposti odottavat näemmä tietyntyyppistä asiakasta - ja kohtelevat kaikkia umpiluusereina - maalailivat mullekin 'tulevaisuutta' miten tarvitse kaikenmoista tukitointa lapseni kouluiässä yms.

Loppuviimein saatavilla oleva todellinen 'apu' on vähäistä tai sitä ei ole - jäljelle jää helposti vain tarkkailu. Avulla tarkoitan ihan konkreettista apua ja tukea jaksamiseen - lapsenvahtia, kotiapua ja KANNUSTAMISTA parempaan pärjäämiseen .

Jaksua silti - joskus on parempi hakea ja ottaa apua - vaikka avulla voikin olla kova hinta.

Tosin ns 'pistemäinen' apu ei näemmä ole oikein se juttu viranomaisten kanssa asioidessa. Tuomion saa ja syylliseksi leimataan väistämättä pidemmäksi aikaa.

Tuleekin mieleen, että joihinkin asioihin pitäisi voida hakea apua 'nimettömänäkin' - se madaltaisi kynnystä avun hakemiseen.

Nyt tyttöni on jo kolmen ja käyn töissä - kaikki on mennyt ihan by-the-book , rankahkon alun jälkeen.

Kiitos tiedosta

Tuota sanotaanko, että erikoinen mielipiteesi huomioon ottaen hyvin hyvin vaikea uskoa :/

PEESI!

Minäkin alaa opiskelen ja täytyy sanoa että noinhan sen kuuluukin mennä! Että meillä ammattihenkilöillä, joilla on lapsiperheitä asiakkaina, on ilmoitusvelvollisuus lastensuojeluviranomaisille.

Kuten nyt on vaikka lähihoitajilla, sairaanhoitajilla, sairaankuljettajilla, terveydenhoitajilla, opettajioilla jne. jne.

ja ihan vain vähän tuota sun syyllisyyttä siitä juomisesta vähentääkseni kerron, että Italiassa (jossa asun puoliksi) on kyllä ihan raskaanakin tapana ottaa viintä ruoan kanssa lähes joka ilta. Ei se lasillinen pahaa tee, korjaa vaan verenpainetta. :)

Kuhan ei siis lähde käsistä se ryypiskely :)

Ensinnäkin, hyvä ihminen, älä enää juo viiniä kun olet raskaana! Jos haluat jotain juoda, ota
ykkösolutta(parempi kuitenkin ettet sitäkään) tai alkoholitonta juomaa.
Eikös viinejäkin saa alkoholittomana?
Tuosta tulee kohta tapa johon turvautuu.
Jos sulla on paha olo, puhu miehellese, läheiselle tai soita kriisipuhelimeen.
Tai mene kävelemään kesäiseen luontoon.
Raskaana ollessa sitä on tavallista herkemmässä tilassa, muistan kyllä.
Ja se raportti kuuluu lain mukaan tehdä.

Kyllä apua kuuluu hakea ja se on oikein, mutta suosittelen ettet "mainosta" tuota
alkoholin nauttimista, tiedät varmaan miksi.
Kaiken tämän takia että ihmistä voidaan syynätä, en koskaan käy julkisella puolella.
Sitten vasta kun lapseni on täyttänyt 18v.
Se on väärin ettei voi hakeutua julkiselle puolelle, mutta parempi niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmy:
ja ihan vain vähän tuota sun syyllisyyttä siitä juomisesta vähentääkseni kerron, että Italiassa (jossa asun puoliksi) on kyllä ihan raskaanakin tapana ottaa viintä ruoan kanssa lähes joka ilta. Ei se lasillinen pahaa tee, korjaa vaan verenpainetta. :)

:D

Kiitos. Itse asiassa näin olen itse itseänikin lohduttanut.

Huolestuttavinta tuossa lipittämisessäni oli se, että jotenkin asenteeni oli se että viis siitä sikiöstä. Sellaista itsetuhoisuutta, välinpitämättömyyttä omasta/vauvan hyvinvoinnista. En ole aiemminkaan ollut raskausaikana absolutisti, mutta hirveän varovainen kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kyllä apua kuuluu hakea ja se on oikein, mutta suosittelen ettet "mainosta" tuota
alkoholin nauttimista, tiedät varmaan miksi.
Kaiken tämän takia että ihmistä voidaan syynätä, en koskaan käy julkisella puolella.
Sitten vasta kun lapseni on täyttänyt 18v.
Se on väärin ettei voi hakeutua julkiselle puolelle, mutta parempi niin.
Niin, mua kieltämättä järkytti että ne otti sen lasillisen viiniä niin hurjan vakavasti. Ja siitä seurasi saarna siitä huolimatta että puhalsin nollat ja että se lasillinen oli tosiaan kestänyt varmaan neljä tuntia juoda...

Mutta en mä oikein sellaisellekaan linjalle haluaisi lähteä että pitäisi ammattilaisilta jotain salata. Mä maksan veroja ja haluan voida hakea apua myös julkiselta puolelta, eikä ole järkeä hakea apua jos pimittää jotain.

mikä typerys, omapa on sitten vika kun saat taistella lastensuojelun kanssa, siellä papereissahan olet jo nyt kelvoton, juoppo ja itsetuhoinen, helposti sellaiselta lapset lähtee.

Kirjotan mustana koska mulla ei ole mitään hävettävää.
Tein muutama kk sitten itse lastensuojelu ilmoituksen 5 vuotiaasta lapsestani. Tarkoitus oli hakea apua kuormittavaan elämäntilaan. Ja mitä tarkoitetaan kuormittavalla, noh mulla on 3 lasta joista kahdella on adhd, tosin siinä vaiheessa oli vielä tutkimukset käynnissä ja diagnoosia ei ollut vielä. Oli myös parisuhde ongelmia, mutta olen nyt jättänyt mieheni ja sairastan kolmea eri sairautta. Eli

Erittäin kuormittavaa elämää, koittaa pärjätä ylivilkkaiden lasten kanssa, oma sairauteni jossa joudun sietämään kipua joskus jopa 24h päivässä ja 7 viikkoa, lukuunottamatta henkistä väkivaltaa mitä mieheni harjoitti.

Tapaamisia lastensuojelussa tehtiin, kävivät kotona, totesivat ettei kotona ole mitään lastensuojelullista ongelmaa että nyt keskitytään tukitoimiin. Ja voin sanoa että vaikka kynnys oli korkea tehdä itse ilmoitus, niin apua olen saanut ja tulen saamaan

Lukiessani ap:n tarinaa, en voinut olla miettimättä, kuinka sukupuolella taisi olla taas suurin merkitys. Eli se siitä tasa-arvosta / vanhempien tasa-arvosta, eli ei isä taida viranomaisten mukaan olla lähellekään äidin arvoinen... :(

Oma kokemukseni on, että mieheni joutui esikoisen ollessa 3kk masennuksen ja itsetuhoisuuden takia sairaslomalle ja lopulta myös hetkeksi osastolle. Mukana oli myös alkoholin käyttöä ja väkivaltaisuutta minua kohtaan. Kävin vauvan kanssa miestä sairaalassa katsomassa ja meillä oli psykiatrien ja hoitajien kanssa yhteisiä tapaamisia. Vauva keikkui usein tapaamisissa turvakaukalossa tai oli sylissäni. Missään vaiheessa ei kukaan todennut mistään tarpeesta tehdä lastensuojeluilmoitusta / tai ainakaan minuun ei ollut kukaan yhteydessä asian suhteen. Pääosin vain kiiteltiin minun voimavarojani olla miehen tukena.

Nyt ap:n tarinaa lukiessa, en voi olla miettimättä, että isän "sekoaminen" ei ilmeisesti ole vauvalle vaaraksi, mutta "äidin" sekoaminen on, vaikka toinen vanhempi säilyisi edelleen terveenä...?

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmy:

Joo-o, mutta on hieman eri asia juoda viiniä ruuan kanssa kuin lievittää sillä ahdistusta!

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Lukiessani ap:n tarinaa, en voinut olla miettimättä, kuinka sukupuolella taisi olla taas suurin merkitys. Eli se siitä tasa-arvosta / vanhempien tasa-arvosta, eli ei isä taida viranomaisten mukaan olla lähellekään äidin arvoinen... :(

Oma kokemukseni on, että mieheni joutui esikoisen ollessa 3kk masennuksen ja itsetuhoisuuden takia sairaslomalle ja lopulta myös hetkeksi osastolle. Mukana oli myös alkoholin käyttöä ja väkivaltaisuutta minua kohtaan. Kävin vauvan kanssa miestä sairaalassa katsomassa ja meillä oli psykiatrien ja hoitajien kanssa yhteisiä tapaamisia. Vauva keikkui usein tapaamisissa turvakaukalossa tai oli sylissäni. Missään vaiheessa ei kukaan todennut mistään tarpeesta tehdä lastensuojeluilmoitusta / tai ainakaan minuun ei ollut kukaan yhteydessä asian suhteen. Pääosin vain kiiteltiin minun voimavarojani olla miehen tukena.

Nyt ap:n tarinaa lukiessa, en voi olla miettimättä, että isän "sekoaminen" ei ilmeisesti ole vauvalle vaaraksi, mutta "äidin" sekoaminen on, vaikka toinen vanhempi säilyisi edelleen terveenä...?

Tässä on tietysti pointtia, mutta ap:n tilanteessa hän on raskaana! Joten lastensuojelun kohteena on myös syntymätön lapsi, jonka "hoitoon" isä ei voi osalistua, koska lapsi on äidin mahassa...

Yhteistyössä