"Raportti lastensuojeluviranomaisille"? Mitä se oikein tarkoittaa? Onko siitä hyötyä vai haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mjää:
Tämä "sysyteemi" on vähän outo, eli jos äiti haluaa/tarvii apua, aina "sotketaan" ls mukaan
|O Koita jaksella :hug: ja nyt varmastikkin sitä apua saat

Äidin auttamistahan sekin on, jos lastensuojelun kautta saa tukipalveluita :)

Mä taas huomasin, että ne lastensuojelun tukitoimet ovat niukentuneet viime vuosista.
Kun olin opiskeleva yh, sain lastensuojelun kautta ennaltaehkäisevää tukea, eli esim harrastuksiin jne tukea, kodinhoitajaa yms ( rahallista ). Ja tätäkään en olisi saanut, ellen olisi tiennyt asioista.

Nyt on tosi tiukkaa, ja enpä voi sanoa, että harjoittavat kovin ennaltaehkäisevää tukea.
Sitä tulee kuulemani mukaan vain silloin, jos tulemme lastensuojelun piiriin, eli kotona pitää olla tosi vaikeaa.

juu, on itsellänikin "vähän" huonoja kokemuksia julkisista mielenterveyspalveluista. Itselläni on taustalla syömishäiriötä ja keskivaikeaa masennusta, tosin mielialalääkkeet lopetin jo vuosi ennen raskaaksi tuloani, aikuispsykiatrian polilla käymisestä vielä pitempi aika. Kun sitten halusin lapsen ollessa reilu 1v käydä juttelemassa tutun ihmisen kanssa siellä ihan vain asioista, töihin paluusta yms. mistä kavereilta ei saanut puolueetonta mielipidettä. Kävin pari kertaa juttelemassa ihan hyvissä fiiliksissä, en siis mitenkään masentuneena tai varsinkaan itsetuhoisena, kunhan pohdiskelin että menisinkö töihin takaisin piakkoin kun rahasta on tiukkaa ja lapsikin varmaan kaipaisi enemmän toimintaa.
No, täti oli pyytänyt sosiaalitoimistoa tarkistamaan tilanteeni ja tulivat kotikäynnille.
Missään vaiheessa mieleeni ei tullut, että olisin jotain toimeentulotukea tarvinnut, mistään tukitoimista puhumattakaan, kun tukiverkko kuitenkin kunnossa ja lähellä. Enpä toista kertaa käy julkisen puolen palveluja, olen sitten vaikka puhumatta asioista.

Niinpä, itse en aio hakea apua masennukseeni juurikin sen takia, että apua en saa vain minä - sitä saakin sitten koko perhe oikein kunnon annoksen, kun yhdesti pyytää. Ja olen varma, että tämä olotilani ei ulospäin näy, mitenkään. Hoidan lapset, nauran, leikin, teen ruokaa, ulkoilen, harrastan, vaikka päässäni jyskyttää että olet arvoton paska, josta ei tule ikinä mitään, aivan sama kuin kuolisit. Usein huomaan toistelevani päässäni lausetta "jos itsemurha ei olisi itsekästä, olisin jo tappanut itseni."

Alkuperäinen kirjoittaja piiloväsy:
Niinpä, itse en aio hakea apua masennukseeni juurikin sen takia, että apua en saa vain minä - sitä saakin sitten koko perhe oikein kunnon annoksen, kun yhdesti pyytää. Ja olen varma, että tämä olotilani ei ulospäin näy, mitenkään. Hoidan lapset, nauran, leikin, teen ruokaa, ulkoilen, harrastan, vaikka päässäni jyskyttää että olet arvoton paska, josta ei tule ikinä mitään, aivan sama kuin kuolisit. Usein huomaan toistelevani päässäni lausetta "jos itsemurha ei olisi itsekästä, olisin jo tappanut itseni."

Ymmärrän sua hyvin, mutta kyllä ne lapset vaistoaa noin pahan olon. Ehkä vain eivät näytä sitä, koska et itsekään puhu siitä?
Älä aliarvioi lapsiasi.
:hug:

Yhteistyössä