Rasittavaa kun lapsi ei osaa olla hetkeäkään ilman äitiä tai isää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
9v tyttö, jatkuvasti roikkuu vanhemmissaan. En voi edes käydä suihkussa kun jo kohta kuuluu hirveä huuto. Vaikka sanon tytölle että "menen nyt suihkuun, tulen ihan kohta takaisin" niin silti. Ja aina tyttö pitäisi viedä kädestä pitäen joka paikkaan. Olimme Särkänniemessä niin tyttö ei halunnut mennä serkkujen kanssa mihinkään laitteeseen kun äiti tai isi ei tule mukaan... Mitä tehdä? Kyllä minä olin 9-vuotiaana montakin tuntia yksin koulun jälkeen kotona. Olemme yrittäneet jo monta vuotta opettaa tytölle että vähän voi olla yksinkin ja joka paikkaan ei vanhempia tarvitse, mutta ei tunnu menevän perille..

Ja sinä olet aina takertunut häneen, pitänyt kädestä kouluikään asti, varoittanut joka asiasta ja varonut joka vaaraa.

Ja ennen kaikkea: huutamisen ehdoilla on tehty kaikki. Jos on ollut pienikin riski, että lapsi alkaa huutaa, toimintaa on heti muutettu sellaiseksi, ettei lapsen tarvitse huutaa.

Luin, että 9kk lapsi ja meinasin vastata, että ihan normaalia ja menee aikanaan ohi, mutta sitten ihmettelin, että miksi vauvan pitäisikään mennä huvipuistonlaitteisiin serkkujensa kanssa :whistle:

9v varmaan osaa kertoa mikä yksinäisyydessä pelottaa. Kädestä kiinipitäminen uusissa paikoissa on ihan normaalia lapsille, joille siirtymätilanteet on hankalia, mutta mielestäni se ei ole huolestuttavaa kuitenkaan eikä kaikkien tarvitse yksin uskaltaa laitteisiin. Mielestäni kuitenkin 9 vuotiaan pitäisi pystyä olemaan suihkusi ajan yksin, jos ei mitään traumaattista ole lähiaikoina tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Oikeasti? Mites koulun jälkeen kun ootte töissä (siis jos olette)?

Minä teen pelkkää yövuoroa. Eli olen kotona silloin kun tulee koulusta. Nyt kun olen ollut lomalla, tuntuu että takertuminen on vain pahentunut.

Ootko sä sitten kotiäitinä 9-vuotiaalle, vai miten tuo homma käytännössä menee?

Eikö lapsi ulkoile ystävien kanssa, kulje koulumatkoja yksin? Ootteko jutelleet siitä, mitä hän yksinolossa pelkää?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ja sinä olet aina takertunut häneen, pitänyt kädestä kouluikään asti, varoittanut joka asiasta ja varonut joka vaaraa.

Ja ennen kaikkea: huutamisen ehdoilla on tehty kaikki. Jos on ollut pienikin riski, että lapsi alkaa huutaa, toimintaa on heti muutettu sellaiseksi, ettei lapsen tarvitse huutaa.

No en voi kerrostalossa antaa lapsen huutaa. Ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ootko sä sitten kotiäitinä 9-vuotiaalle, vai miten tuo homma käytännössä menee?

Eikö lapsi ulkoile ystävien kanssa, kulje koulumatkoja yksin? Ootteko jutelleet siitä, mitä hän yksinolossa pelkää?

Teen yövuoroa. Menee naapurin tytön kanssa kouluun. Ollaan jutelleet, ei kuulemma mitään.

Ei tunnu kyllä normaalilta käytökseltä 9-vuotiaalle, kyllä mullakin on ujo/varovainen 7-vuotias mutta on silti yksin jonkin verran. 2-vuotiaskin jo pärjää suihkun ajan mainiosti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No en voi kerrostalossa antaa lapsen huutaa. Ihan oikeasti.

Todellakin voit antaa. Ihan oikeasti. Et yöllä, mutta päiväsaikaan.

9-vuotiaalle voi sitäpaitsi mun mielestä jo sanoa että ole hiljaa, älä huuda, minä menen nyt suihkuun tai käyn lähikaupassa ja sinä odotat sillä aikaa. Ja sopia, että turhasta huudosta tulee joku rangaistus. Kuulostaa siltä, että lapsi tietää saavansa tahtonsa läpi huutamalla, ja vetää siitä narusta mielellään...

Jos asiasta on juteltu eikä lasta pelota yksinolossa mikään, ja jos koulumatkatkin osaa mennä ilman vanhempia, niin kuulostaa kyllä temppuilulta.

Voi kai sitä päiväsaikaan vähän huudattaakin. Vielä parempi jos naapurin kyylä tulee pimpottaan ovikelloa, niin ehkäpä hän tajuaisi, että niin ei voi tehdä.

mä olen pimahtanu ja huutanu mun lapsilleni vähemmästäkin (esim siitä kuinka paljon ruoasta voi/saa nirsota. "LAITA SUUHUN JA NIELE; NIIN MUUTKIN TEKEE!" kun ei voinu syödä "väärän" valmistajan karjalanpiirakkaa)

Ei tarvi olla pelkoa, mutta ehkä on vaan sitä sorttia lapsi, joka haluaa jatkuvaa huomiota ja seuraa. Jos ei ole kaveria tai sisaruksista leikkiseuraa, vaatii vanhemmilta sitä huomiota. Ja jos on aina tottunut leikkimään vanhempien kanssa, ei osaa ollakaan yksin, ei osaa aloittaa leikkia itsekseen. Mä suosittelisin, että nyt vaan huudonkin uhalla alatte jättämään omiin touhuihinsa. Aloitatte yhdessä leikin ja poistut sitten hetken päästä omiin puuhiisi. En usko, että jaksaa kovin montaa päivää huutaa. Ja jos huutaa, sittenpä huutaa. Jos teillä on aina siivosti eletty, tuskin naapurit pahastuvat jos vähäsen aikaa teiltä enemmän ääntä kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Miten tyttö pärjää koulussa? Tukeutuuko tai takertuuko opettajaan? Onko hänellä kavereita?
Mistä tyttösi pitää?

Opettajat ovat kehuneet kiltiksi ja rauhalliseksi, tosin hiljaiseksi. Keskitasoinen todistus. Olen kysynyt takertuuko koulussa, niin opettajat sanoivat että ei. Ja kavereita on. Tykkää eläimistä, ja erittäin paljon.

Mietin vain, että voisiko turvattomuus aiheuttaa tuota? Voisiko olla, että vanhempien epävarmuus toisi turvattomuuden tunteen? Siihen olisi sitten ohjeena vanhemmille olla vanhempia, määrätä ja käskeä lasta tekemään. Lapsen ei pitäisi vielä joutua itse päättämään omista asioistaan vaan vanhempien pitäisi laittaa selvät rajat tekemisille.

Yhteistyössä