Raskaaksi raskausmyrkytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myhkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

myhkäri

Aktiivinen jäsen
14.11.2007
1 014
0
36
Onko täällä muita joilla on ollut esikoista odottaessa paha raskausmyrkytys? Kauanko on mennyt että olette uskaltaneet harkita uutta raskautta? Mitkä syyt siihen on vaikuttaneet? Ja mihin lopputulokseen olette tulleet, onko tullut lisää lapsia?
Kuinkas raskaus on sujunut, onko myrkytys uusinut?
Kauhea määrä kysymyksiä... :) Olisi pikku kakkonen haaveissa mutta vähän hirvittää jos taas on yhtä hankala raskaus edessä... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja PölyHousu:
Mulla oli ensimmäisen kanssa raskausmyrkytys.Nyt odotan toista ja ainakin olotila on hirvee.Ikäeroa tulee lapsille 3,5 vuotta.Pelko on kokoajan,että raskausmyrkytys uusiutuu.

Onko sulla se aspiriini lääkitys? Kun nykyään kuulemma sitä käytetään ehkäisemään myrkytystä. Ja tuokin epäilyttää että jos koko ajan pelkää myrkytystä ni johan siitä tulee stressi josta taas voi seurata myrkytys... Niin siis minä myös varmasti pelkäisin koko ajan..

Tuota aspiriinihoitoa ei enää käytetä, puhuin kolmannessa sen käytöstä kun tokassa sitä käytin. Mutta lääkäri sanoi ettei siitä kuulemma ole mitään höytyä ja siksi sitä ei enää käytetä.

Minulla oli aika paha raskausmyrkytys ekassa raskaudessa, olin 1,5kk sairaalassakin sen vuoksi. Minulle kerrottiin, että kannattaa olla vähintään vuosi, mielellään kaksi tulematta uudelleen raskaaksi ja enintään 5-6 vuotta, koska sitten on taas "ensisynnyttäjä" ja riski jostain syystä suurempi saada se myrkytys uudelleen. Luin jostain tutkimustakin, joku kuopiolainen lääkäri oli sen tehnyt..Googlella löytynee.

Toka raskaus meni hyvin, ei ollut myrkytystä, mutta nyt on kolmas raskaus meneillään ja myrkytysoireiluja on ollut, tosin ei vielä jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Minulla oli aika paha raskausmyrkytys ekassa raskaudessa, olin 1,5kk sairaalassakin sen vuoksi. Minulle kerrottiin, että kannattaa olla vähintään vuosi, mielellään kaksi tulematta uudelleen raskaaksi ja enintään 5-6 vuotta, koska sitten on taas "ensisynnyttäjä" ja riski jostain syystä suurempi saada se myrkytys uudelleen. Luin jostain tutkimustakin, joku kuopiolainen lääkäri oli sen tehnyt..Googlella löytynee.

Toka raskaus meni hyvin, ei ollut myrkytystä, mutta nyt on kolmas raskaus meneillään ja myrkytysoireiluja on ollut, tosin ei vielä jatkuvasti.

Mulle sanovat myös että pitäs olla pari vuotta väliä, poika on 1,5v ja nyt siis vasta harkitaan toista.
Ootteko jo etukäteen varautuneet siihen jos joudutkin taas sairaalaan? Miten lasten hoidot yms. Ja miten voi olla lapsista erossa? Minäkin oli kuukauden sairaalassa myrkytyksen takia, enpä haluais enää uuvestaan...

Alkuperäinen kirjoittaja myhkäri:

Mulle sanovat myös että pitäs olla pari vuotta väliä, poika on 1,5v ja nyt siis vasta harkitaan toista.
Ootteko jo etukäteen varautuneet siihen jos joudutkin taas sairaalaan? Miten lasten hoidot yms. Ja miten voi olla lapsista erossa? Minäkin oli kuukauden sairaalassa myrkytyksen takia, enpä haluais enää uuvestaan...

Joo ei, meillä ei "tukiverkosto" toimi kovin hyvin. Kai se pitäisi miehen jäädä töistä kokonaan koti-isäksi, jos joutuisin sairaalaan..Miten se käytännössä tapahtuisi, niin en osaa sanoa..Ehkä hän sitten pitäisi ensikesän kesäloman siinä tai jotain. Mutta siis ei suunniteltu ennakkoon mitään sairaalajuttuja, otetaan asiat vastaan silloin kun ne tapahtuu... :whistle: En tiedä onko viisasta vaiko typerää. Ja en tiedä miten kykenisin olemaan lapsista erossa... Olen kova ikävöimään.. Varmaankin yrittäisin tehdä kaikkeni, että saisin olla mahdollisimman pitkään kotona jos myrkytys kunnolla päälle tulisi.

Joo ei, meillä ei "tukiverkosto" toimi kovin hyvin. Kai se pitäisi miehen jäädä töistä kokonaan koti-isäksi, jos joutuisin sairaalaan..Miten se käytännössä tapahtuisi, niin en osaa sanoa..Ehkä hän sitten pitäisi ensikesän kesäloman siinä tai jotain. Mutta siis ei suunniteltu ennakkoon mitään sairaalajuttuja, otetaan asiat vastaan silloin kun ne tapahtuu... :whistle: En tiedä onko viisasta vaiko typerää. Ja en tiedä miten kykenisin olemaan lapsista erossa... Olen kova ikävöimään.. Varmaankin yrittäisin tehdä kaikkeni, että saisin olla mahdollisimman pitkään kotona jos myrkytys kunnolla päälle tulisi.

Myö asutaan melkein sadan kilometrin päässä synnytyssairaalasta eli jos myrkytys tulis niin heti joutus osastolle eikä varmasti pääsis kotona käymään. En päässyt viimexkään, välin kulkeminen mukamas liian stressaavaa. Nii ja ton välimatkan takia ei poika ja mieskään kävis kun varmaan kerran viikossa kattomassa, ois aika kauhiaa.

Onko täällä muita joilla on ollut esikoista odottaessa paha raskausmyrkytys? Kauanko on mennyt että olette uskaltaneet harkita uutta raskautta? Mitkä syyt siihen on vaikuttaneet? Ja mihin lopputulokseen olette tulleet, onko tullut lisää lapsia?
Kuinkas raskaus on sujunut, onko myrkytys uusinut?
Kauhea määrä kysymyksiä... :) Olisi pikku kakkonen haaveissa mutta vähän hirvittää jos taas on yhtä hankala raskaus edessä... :ashamed:

Mulla oli raskausmyrkytys sekä ekassa että tokassa raskaudessa. Mutta eivät ne kai kovin pahoja olleet, silti molemmat synnytykset käynnistettiin vkolla 38, ja siihen mennessä olin kahdesta neljään viikkoa kärsinyt toksemiasta. Enpä edes ajatellut raskausmyrkytyksen uusimista kakkosta suunnitellessamme. Sisarus esikoiselle haluttiin joka tapauksessa. Kolmaskin kullannuppu meillä on, ja hänen raskautensa oli normaali.

Mulla oli ekassa raskausmyrkytys alkaen rv28. Oli kovat verenpaineet ja sairaalassa makasin levossa 7viikkoa ennen synnytystä. Onneksi kaikki meni hyvin. Toisen lapsen kanssa ei ollut myrkytysoireita ollenkaan, ei minkäänlaisia turvotuksia eikä verenpainetta. Kylläkin raskausdiabetes vaivasi rv30 lähtien, mutta sen kanssahan pärjäsi kun noudatti ruokavaliota ja kivointahan siinä oli että sai olla kotona eikä tarvinnut maata vuodeosastolla. Toista odottaessani en oikeastaan pelännyt myrkytyksen uusiutumista, mietiskelin vain välillä. Ajattelin, että tulee jos on tullakseen. Yritin olla stressaamatta sillä asialla ja ihan hyvin siinä onnistuinkin.

Ekassa oli paha rm ja vauva syntyi keskosena, toisessa paineet nousivat ja turvotusta oli paljon, mutta ei tullut valkuaista virtsaan. Toisessa käytin miniaspiriinia ja söin magneesiumia. lepäsin myös paljon!

Yhteistyössä