Raskaana hyvälle ystävälle, pitääkö kertoa abortista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko edes totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma:
Ai että jos mies ei saa päättää lapsen kohtaloa, niin ei saa kertoa, vaan pitää kantaa kaikki yksin... No joo, vähän kärjistettynä, mut silti. Mut nyt sai sen kuvan, että asiasta ei ole lupaa kertoa ellei ole valmis harkitsemaan lapsen pitämistä. Muuten pitäisi olla ihan hiljaa.

En mä vaan pystyisi. Melkein vastaava tilanne tapahtui mulle, kerran, kun kävi tuon ehkäisyn kanssa melko samalla lailla. Erona tilanteeseen oli se, että mä olin seurustellut kyseisen miehen kanssa kolme vuotta. Mä olin erittäin varma aborttipäätöksestäni ja logiikkasi mukaan en olisi sanut kertoa miehelleni, mutta kerroin kuitenkin. Kun en pystynyt salaamaankaan.

Kävi ilmi, että mies olisi tahtonut lapsen (hän oli päälle 30 ja itse vasta 25), mutta kaikesta huolimatta me selvittiin asiasta ja hän jopa tuki mua, vaikka en tukea varsinaisesti kinunnutkaan, kerroin vain asian. Suhde ei kärsinyt.

Tämä nyt oli esimerkkinä, että voi se tilanne toimia näinkin, kun kaikki aina pelottelevat, että tällaisissa tilanteissa kertominen saa aikaan vaan välien rikkoutumisen, katkeruutta, ystävyyden menetyksen, suhteen menetyksen jne.

No, mielestäni parisuhde on pikkuisen eri asia kuin joku irtosuhde. Jos itse tulisin irtosuhteesta raskaaksi ja tietäisin että teen abortin niin niin näkisin että se on yksin minun päätökseni ja samalla yksin minun vastuuni. En näe mitään syytä miksi minun pitäisi kertoa siitä miehelle.

Ehkä suhteeni aborttiin on muutenkin vähän yksinkertaisempi, jos sen päättää tehdä niin silloin on oltava kuitenkin sinut päätöksensä kanssa. En osaa kuvitella tekeväni aborttia tilanteessa josssa jäisin hulluna itkemään menettämäni lapsen perään tms.

Jos taas olisi parisuhteessa sattunut vahinko niin se olisi sitten parisuhteen kriisi. Meillä miehen kanta aborttiin olisi tiukempi kuin omani ja jos sitten jostain syystä itse olisin abortin tekemässä eikä mies pystyisi minua siinä tukemaan niin tiedän itsekin pistäväni liiton siinä koetukselle. Mutta kuten sanottu, tuolloin minun pitäisikin olla varma siitä että abortti on se ainoa oikea ratkaisu.

Toisaalta en kyllä kovin kevyesti olisi sitä aborttia itsekään tekemässä. Uskoisin että ne tilanteet missä itse päätyisin ovat sellaisia jotka mieskin kyllä ymmärtäisi (sikiöllä ei mitään selviämismahdollisuuksia, raskaus vaarantaa oman terveyteni tai perhe tilanne on todella sellainen ettei siihen enää mahdu sillä hetkellä lasta).

Toki tilanteet on erilaisia ja joskus sitten nuo jutut yhdistävät. Voihan se mennä niinkin päin että avimo haluaa pitää vahinkolapsen ja mies on ehdottomasti abortin kannalla. lopulta vaimokin taipuu aborttiin ja aikansa asian kanssa kärvisteltyään toteaakin miehen ratkaisun oikeaksi ja se vaan vahvistaa heidän suhdettaan.

Näin lähtökohtaisesti en kuitenkaan ymmärrä irtosuhteissa sitä että noin valmiiksi päätetystä asiasta täytyy kertoa miehelle, kun sen tarvitsemansa tuen ja ymmärryksen voi saada muualta. Ap:n tilanteessa voi sitten toivoa että joko mies on abortin kannalla ja/tai ap on myös valmis rikkomaan ystävyyden kertomalla asiasta.

mä en ymmärrä vieläkään, että miten joku pystyy kantamaan koko loppuelämänsä tuollaista möykkyä sisällään ja mukamaste jatkamaan ystävyyttä?? mä en ite ainakaan tuollaista ystävää miehenä kaipais!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan itse vastaavassa tilanteessa kertoisin. Oisko se nyt niin kamalaa jos mies haluiskin pitää lapsen? Onko abortti ainoo vaihtoehto?

No kyllä se varmaan on jos itse ei missään nimessä lasta tahdo, haloo... Ja jos nyt realistiset vaihtoehdot punnitaan siinä tilanteessa, niin eipä siinä jää muuta kuin abortti.

Nyt mietit itseäsi, että olisitko itse valmis lapseen vai et? Eikä sitä, että mitä vanhempasi, ystäväsi miettivät asiasta.
Kerro miehelle asiasta ja keskustelette vaihtoehdoista. Älä heti jyrkästi kerro, että haluat abortin vaikka se olisikin sinusta ainut vaihtoehto. Vaan siinä sitten pikku hiljaa tuot mielipidettäsi esiin. Anna miehelle ensin aikaa sulatella asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
mä en ymmärrä vieläkään, että miten joku pystyy kantamaan koko loppuelämänsä tuollaista möykkyä sisällään ja mukamaste jatkamaan ystävyyttä?? mä en ite ainakaan tuollaista ystävää miehenä kaipais!!

En minäkään pystyisi olemaan kertomatta, vaikka abortin joka tapauksessa tekisinkin. En lähtisi kinuamaan tukea tai sääliä, varsinkaan jos toinen haluaisi lapsen pitää, mutta varmasti kertoisin, missä mennään. Jos siis kyseessä olisi todellakin ystävä, jonka kanssa ollaan tekemisissä tulevaisuudessakin, eikä mikään random yhden illan juttu, jota ei tunne eikä luultavasti enää näekään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas vahvistui se mielipiteeni että on hyvin harvinaista että mies ja nainen voi olla vaan kavereita. Näköjään se monesti tulee ilmi näissä kännitilanteissa.

Ei voi yleistää. Yks mun parhaita ystäviä on mies, eikä ole IKINÄ edes käväissyt mielessä seksi hänen kanssaan. Ei, vaikka ollaan yhdessä myös kännätty. Hän on kuin veli mulle, kukapa nyt mensisi sänkyyn veljensä kanssa?! Toisaalta, yhden miespuolisen kaverini kanssa olen mennyt sänkyyn kaksi kertaa, mutta häneen tunnenkin myös fyysistä vetoa, eikä olla kyllä ihan sydänystäviä, mutta kavereita kuitenkin.

eikö ystävän menetys ja viha ole parempi asia, mitä tuollainen syyllisyyden taakka koko loppu elämäksi..

Niin, no. Itse en vaan osaa nähdä tuossa mitään syyllisyystaakkaa.

Jos on itse tehnyt valinnan abortista ja tietää ettei miehellä ole siihen mitään sananvaltaa kuitenkaan niin itse en kyllä kokisi mitään syyllisyyttä siitä etten kerro miehelle. Päinvastoin, säästän hänet turhalta harmilta.

Enemmän kokisin syyllisyyttä siitä jos kertoisin ja saattaisin näin miehen ehkä hyvinkin ikävään tilanteeseen.

eikö ystävän menetys ja viha ole parempi asia, mitä tuollainen syyllisyyden taakka koko loppu elämäksi..

Näin minäkin ajattelen. Ok, no tämä oli nyt vain itsekäs kanta asiaan, mutta mielestäni ystävyyssuhteessa pitää olla myös rehellinen. Jos asia tulisikin joskus jotain kautta ilmi, niin miten petetyksi mies silloin tuntisi itsensä tai tuntisi, että ystävä on salaillut noin isoa asiaa. Pelottaisi, jos asia tuleekin esille jotain kautta vahingossa.

Ja mä en jotenkin jaksa uskoa, että aikuinen mies pistäisi välit poikki ja alkaisi vihata naista tuossa tilanteessa. Toki voi olla kielteisiä tunteita, mutta aikuinen, fiksu mies luultavasti osaa käsitellä asiat ja ottaa eri näkökulmat huomioon ja olemaan vielä ystäväkin naisen kanssa.

Olen muutamaa vastaava tilannetta "päässyt" seuraamaan, eikä kummassakaan mies ole alkanut vihata, katkeroitunut tai pistänyt välejä poikki. Aika putkinäköistä ja lapsellista alkaa tuollaisessa tilanteessa vihaamaan tai syyttelemään toista vain siitä syystä, että tämä ei vaan ole valmis äidiksi.

minkä syyllisyyden kantaminen..

fakta on se että tuossa on muutama vaihtari:

kertoa miehelle jolloin : mies haluaisi lapsen ja pettyy/suuttuu/suree kun nainen tekee abortin, ystävyysuhde päättyy/huononee..

mies ei haluaisi lasta, on samaa mieltä keskeytyksestä, asia on joko sillä selvä tai sitten se jää ikuisesti kaihertamaan sitä ystävyyttä...

ei kerro miehelle, hoitaa keskeytyksen eikä puhu siitä ikinä, ystävyys jatkuu normaalisti

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

kertoa miehelle jolloin : mies haluaisi lapsen ja pettyy/suuttuu/suree kun nainen tekee abortin, ystävyysuhde päättyy/huononee..

mies ei haluaisi lasta, on samaa mieltä keskeytyksestä, asia on joko sillä selvä tai sitten se jää ikuisesti kaihertamaan sitä ystävyyttä...

ei kerro miehelle, hoitaa keskeytyksen eikä puhu siitä ikinä, ystävyys jatkuu normaalisti

MIllaisia miehiä te oikein tunnette, jos eivät osaisi tuollaisessa tilanteessa ajatella asioita useammalta kantilta ja lopettaisivat ystävyyden. Sori vaan. Miniusta ystävä tuossa tilanteessa tosiaankin tukee ja toisella osapuolella on oikeus tietää abortistakin.

mä en usko tuohon, että ystävyys jatkuu normaalisti!! Ihanvarmasti, jos kaveripotukassa on ykskään joka tietää asiastia, niin asia jossain vaiheessa menee tämän miehen tietoon. Jos ei tänään eikä huomenna, ni ylihuomenna tai vuodenpäästä!! Seinilläkin on korvat!!
Nyt voi tuntua oikealta ratkaisulta olla kertomatta, mutta miten on vuodenpäästä.. kun näkee tätä miestä, ajatteleeko että minulla olisi tuon miehen lapsi tai tuolla miehellä ois nyt lapsi.. sitä syyllisyyttä tarkoitan!!
Mä en vain käsitä sitä miten joku voi pitää tuollaisen asian vain omana tietonaan?? abortti ei ole henkisesti mikään pikkujuttu ja salattuna varsinkaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja k:

MIllaisia miehiä te oikein tunnette, jos eivät osaisi tuollaisessa tilanteessa ajatella asioita useammalta kantilta ja lopettaisivat ystävyyden. Sori vaan. Miniusta ystävä tuossa tilanteessa tosiaankin tukee ja toisella osapuolella on oikeus tietää abortistakin.
ja jos mies tietää että kortsu meni rikki, ni hän jo nyt epäilee jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:

mä en usko tuohon, että ystävyys jatkuu normaalisti!! Ihanvarmasti, jos kaveripotukassa on ykskään joka tietää asiastia, niin asia jossain vaiheessa menee tämän miehen tietoon. Jos ei tänään eikä huomenna, ni ylihuomenna tai vuodenpäästä!! Seinilläkin on korvat!!
Nyt voi tuntua oikealta ratkaisulta olla kertomatta, mutta miten on vuodenpäästä.. kun näkee tätä miestä, ajatteleeko että minulla olisi tuon miehen lapsi tai tuolla miehellä ois nyt lapsi.. sitä syyllisyyttä tarkoitan!!
Mä en vain käsitä sitä miten joku voi pitää tuollaisen asian vain omana tietonaan?? abortti ei ole henkisesti mikään pikkujuttu ja salattuna varsinkaan!!

no joillekkin se ei ole niin iso juttu.. se on ikävä toimenpide joka on tehtävä, turha sitä on sitten vatvoa enempää..
ja jos ei halua kenenkään tietävän mutta asiasta haluaa jutella niin siihen löytää ammatti henkilöitä..

no joillekkin se ei ole niin iso juttu.. se on ikävä toimenpide joka on tehtävä, turha sitä on sitten vatvoa enempää..
ja jos ei halua kenenkään tietävän mutta asiasta haluaa jutella niin siihen löytää ammatti henkilöitä..

sillon on kyl kylmä ihminen

Alkuperäinen kirjoittaja k:

ja jos mies tietää että kortsu meni rikki, ni hän jo nyt epäilee jotain...

No nimenomaan! Ja jos mies on yrittänyt kyselläkin asiasta ja varsinkin kun tiedossa on, että kortsu hajosi ja jälkiehkäisyä ei saanut ajoissa. Eivät miehet ole tyhmiä. Luultavasti tulee vielä jossain vaiheessa kysymään jotain asiaan liittyen, mitäs sitten pitäisi sanoa?

Ja tosiaan, jos on yhtään yhteisiä kavereita tai mitään, niin on iso mahdollisuus, että asia tulee miehen tietoon ennemmin tai myöhemmin ja se vasta ärsyttääkin.

Ehkä kannattaa sitten miettiä vähän millaisia kavereita/ystäviä on jos kaikki jutut leviävät noin ympäriinsä. Tietenkään en meinaa että kannattaa kaikille hyvänpäiväntutuille asiasta laulaa, mutta jos nyt vaikka kertoisin jonkun salaisuuteni parahaalle ystävälleni tai siskolleni en kyllä kuvittele että hän sitä laulaisi eteenpäin. Meillä esimerkiksi eräs yhteinen ystävämme oli kertonut ison ja kipeän salaisuutensa miehelleni aikanaan ja olivat siitä usein yhdessä puhuneet. Itse sain tietää asiasta vasta sen 6v myöhemmin kun kyseinen ystävä paljasti asian minulle.

Toisaalta jos se abortti ei ole tekijälleen mikään pikkujuttu silloinkaan kun päätöksensä on 100% varma eikä lapsen isällä ole mitään sananvaltaa, niin miksi sitten kuvitellaan että se olisi miehelle pikkujuttu jossa hän olisi heti tukemassa naista vaikka olisikin itse halunnut pitää lapsen? Ettei mies sitten voi jälkeenpäin aina naista nähdessään miettiä että nytkin minulla olisi sen ja sen ikäinen lapsi jos tuo ei olisi mennyt tekemään aborttia.

Ei saliasuudet tietenkään kivoja ole mutta joskus näkisin ne vastuunkantamisena. En vaan vieläkään ole tässä käsittänyt mitä iloa miehelle on tietää abortista. Kuinka moni mies oikeasti saa jotain tyydytystä tiedosta että joku nainen on abortoinut hänen lapsensa?

muoks. entä sitten eteenpäin ajateltuna. jos kyseinen nainen vaikka ei haluaisi kertoa abortista muille kuin tälle miehelle, mutta mies ei kykene pitämään asiaa sisällään vaan haluaa jakaa sen muiden kanssa. Onko naisesta sitten ihan ok että koko yhteinen kaveripiiri ja kenties jopa hänen vanhempansa saavat tietää asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Ehkä kannattaa sitten miettiä vähän millaisia kavereita/ystäviä on jos kaikki jutut leviävät noin ympäriinsä. Tietenkään en meinaa että kannattaa kaikille hyvänpäiväntutuille asiasta laulaa, mutta jos nyt vaikka kertoisin jonkun salaisuuteni parahaalle ystävälleni tai siskolleni en kyllä kuvittele että hän sitä laulaisi eteenpäin. Meillä esimerkiksi eräs yhteinen ystävämme oli kertonut ison ja kipeän salaisuutensa miehelleni aikanaan ja olivat siitä usein yhdessä puhuneet. Itse sain tietää asiasta vasta sen 6v myöhemmin kun kyseinen ystävä paljasti asian minulle.

Toisaalta jos se abortti ei ole tekijälleen mikään pikkujuttu silloinkaan kun päätöksensä on 100% varma eikä lapsen isällä ole mitään sananvaltaa, niin miksi sitten kuvitellaan että se olisi miehelle pikkujuttu jossa hän olisi heti tukemassa naista vaikka olisikin itse halunnut pitää lapsen? Ettei mies sitten voi jälkeenpäin aina naista nähdessään miettiä että nytkin minulla olisi sen ja sen ikäinen lapsi jos tuo ei olisi mennyt tekemään aborttia.

Ei saliasuudet tietenkään kivoja ole mutta joskus näkisin ne vastuunkantamisena. En vaan vieläkään ole tässä käsittänyt mitä iloa miehelle on tietää abortista. Kuinka moni mies oikeasti saa jotain tyydytystä tiedosta että joku nainen on abortoinut hänen lapsensa?

muoks. entä sitten eteenpäin ajateltuna. jos kyseinen nainen vaikka ei haluaisi kertoa abortista muille kuin tälle miehelle, mutta mies ei kykene pitämään asiaa sisällään vaan haluaa jakaa sen muiden kanssa. Onko naisesta sitten ihan ok että koko yhteinen kaveripiiri ja kenties jopa hänen vanhempansa saavat tietää asiasta?

Mutta entäs kun se mies jo aavistelee? Kortsuhan meni rikki, huomasi sen ja myös sen, että jälkiehkäisyä ei saanut ajoissa. Entä kun mies ottaa asian puheeksi jossain vaiheessa, kun on nytkin selvästi kiinnostunut tietämään, missä mennään ja miten on käynyt? Miten silloin pitää valehdella, jotta ei olisi itsekäs?

Todellakin kannattaa kertoa. Isot salaisuudet syö sisältä päin vähän kerrassaan. Jos teidän välit menee päin honkia sen takii että kerrot totuuden nin sitten menee, mutta jos pidät tollasta sisälläs ja yrität esittää ettei mitään ole tapahtunut niin se on todella kuluttavaa.

Itsellä selvis äskettäin yks judannssi mitä olen pimittänyt melkeen 10 vuotta, ja voin kertoo että taakka on pudonnut hartioilta, ei enää ikinä mitään salaisuuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja lea:

sillon on kyl kylmä ihminen

tai tietää ratkaisun oikeaksi, sitä on turha vatvoa ja itkeä.. tehty mikä tehty, ei se siitä murehtimalla muuksi muutu..

Miten voi olla raskaana hyvälle ystävälle????Oon käsittäny että ystävien kanssa ei harrasteta seksiä...eihän tuo oo mitää ystävyyttä enää vaan ihan jotain muuta...hävetä saisitte

Yhteistyössä