Raskaana ja kroppa täynnä kutiavia näppyjä, onko ollut muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suortuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suortuva

Vieras
Olen vk 12 raskaana ja noin kaksi viikkoa sitten alkoi ihooni ilmestyä kutiavia näppyjä. Ne tulivat ensin rintakehään ja levisivät siitä muualle. Eniten niitä on rintakehässä ja selässä, mutta eilen niitä ilmestyi paljon myös reisiin ja käsiin.

Näpyt kutiavat aivan vietävästi ja kuumuus, esim suihkussa ja saunassa pahentaa asiaa. Ennen näppyjä ihoni kuivui todella rankasti, mutta se kuivuus lähti joten en tiedä liittyykö se näppyihin.

Puhuin asiasta neuvolatädin kanssa ja hän meinasi hikinäppyjä, mutta en itse ole hirveän vakuuttunut tuosta. Lääkärin aikaan on vielä jonkin verran odottamista, joten ajattelin täältä tiedustella josko muilla olisi ollut samaa..

?

Olen vk 12 raskaana ja noin kaksi viikkoa sitten alkoi ihooni ilmestyä kutiavia näppyjä. Ne tulivat ensin rintakehään ja levisivät siitä muualle. Eniten niitä on rintakehässä ja selässä, mutta eilen niitä ilmestyi paljon myös reisiin ja käsiin.

Näpyt kutiavat aivan vietävästi ja kuumuus, esim suihkussa ja saunassa pahentaa asiaa. Ennen näppyjä ihoni kuivui todella rankasti, mutta se kuivuus lähti joten en tiedä liittyykö se näppyihin.

Puhuin asiasta neuvolatädin kanssa ja hän meinasi hikinäppyjä, mutta en itse ole hirveän vakuuttunut tuosta. Lääkärin aikaan on vielä jonkin verran odottamista, joten ajattelin täältä tiedustella josko muilla olisi ollut samaa..

?
Ensiraskaus? Yleensä tällästä sattuu raskauden alkuaikoina, kortisoni auttaa. Itellä puhkesi vasta loppuraskaudesta ja ihotautilääkärillä käynti oli paikallaan

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti vain;25677783:
Ensiraskaus? Yleensä tällästä sattuu raskauden alkuaikoina, kortisoni auttaa. Itellä puhkesi vasta loppuraskaudesta ja ihotautilääkärillä käynti oli paikallaan

Kyllä ensiraskaus ja kortisonia en halua käyttää. Johtuukohan tämä sitten hormoneista? Toivottavasti menisi pian pois nimittäin kutina häiritsee todella paljon!

Mulla atopiaan taipuvainen iho (ollut siis nuoruudessa) ja nyt jokaisessa 3 raskaudessa tullut kaulaan ja rintalastan kohdalle kutiavaa ihottumaa. Ei johdu talvesta, tulee vaikka olisi kesäkin. Joko hormoonallinen juttu veikkaisin.

Usein johtuu siitä, että on atopiaan taipuvainen iho (esim. lapsena ollut taiveihottumaa). Tästä merkkinä olisi myös se, että ensin ihosi on ollut kuiva. Atoopikon iho kuivuu ja sen pinta halkeilee, jolloin se tulehtuu ja tulee näitä punaisia näppyjä. Sauna ei ole hyväksi tai liika saippualla pesu. Kuuman ja kylmän vaihtelu ja saippua lienevät ne haitallisimmat jutut. Mikäli näpyt vielä pieniä, voi riittää kun hakee apteekista jotain itselle sopivaa voidetta, mutta suosittelen lääkäriin menoa jos kutina elämää haittaavaa tai tulehdus jo paha. Itse päädyin ihotautilääkärille, kun tilanne pääsi niin pahaksi, enkä edes tajunnut mikä mulla voi olla.
Voi alkaa oireilla just raskauden aikana, kun hormonit ja kropan toiminta niin erilaista, vaikka ei ikinä aiemmin olisi ollut mitään.

Minulle tuli alkuraskaudessa kutisevia näppyjä, jotka muuttuivat laikuiksi parin päivän jälkeen. Mikään muu ei auttanut kun viikon kestävä vahva kortisoni kuuri. Mutta minkäs teit kun en yölläkään saanut nukuttua kutinan takia. Ei selvinnyt mistä johtuu ja minulla kolmas raskaus, eikä atopiaan/kuivumiseen taipuvainen iho. Ikinä ei ole ollut mitään vastaavaa ja toivottavasti ei tulekaan.

[QUOTE="jep";25677888]Minulle tuli alkuraskaudessa kutisevia näppyjä, jotka muuttuivat laikuiksi parin päivän jälkeen. Mikään muu ei auttanut kun viikon kestävä vahva kortisoni kuuri. Mutta minkäs teit kun en yölläkään saanut nukuttua kutinan takia. Ei selvinnyt mistä johtuu ja minulla kolmas raskaus, eikä atopiaan/kuivumiseen taipuvainen iho. Ikinä ei ole ollut mitään vastaavaa ja toivottavasti ei tulekaan.[/QUOTE]

Vähän sama, odotin 4 lasta ja loppuvaiheessa isku tollanen, erityisesti selässä ja rinnassa ja mahassa ja kyljissä ja tajuton kutina. Kortison rasvaa piti laittaa muuten oli aivan sietämätöntä olla, viileä suihkuvesi vähän auttoi. Kävin lääkärissä eikä osannut syytä sanoa (kysyi kyllä että onko eri isä kun muilla kun kuulemma joskus se on ollut selittävä tekijä, no ihan sama isä kaikilla)

Meni itsestään ohi. Mua ainakin kutitti lisää työpaikan vaatteet ja pidin sitten omiani vaikka siitä ei töissä niin tykätty, toinen vaihtoehto olis ollut jäädä saikulle. Kutina oli aivan sietämätöntä, kesti muistaakseni vajaan pari viikkoa, kun jäin kotiin äippälomalla ja oli omat vaatteet jne niin meni sitten ohi.

Mulla kyllä kuivuuteen taipuvainen iho, muttei tollasta ennen.

[QUOTE="vieras";25677846]Usein johtuu siitä, että on atopiaan taipuvainen iho (esim. lapsena ollut taiveihottumaa). Tästä merkkinä olisi myös se, että ensin ihosi on ollut kuiva. Atoopikon iho kuivuu ja sen pinta halkeilee, jolloin se tulehtuu ja tulee näitä punaisia näppyjä. Sauna ei ole hyväksi tai liika saippualla pesu. Kuuman ja kylmän vaihtelu ja saippua lienevät ne haitallisimmat jutut. Mikäli näpyt vielä pieniä, voi riittää kun hakee apteekista jotain itselle sopivaa voidetta, mutta suosittelen lääkäriin menoa jos kutina elämää haittaavaa tai tulehdus jo paha. Itse päädyin ihotautilääkärille, kun tilanne pääsi niin pahaksi, enkä edes tajunnut mikä mulla voi olla.
Voi alkaa oireilla just raskauden aikana, kun hormonit ja kropan toiminta niin erilaista, vaikka ei ikinä aiemmin olisi ollut mitään.[/QUOTE]

Itsekin jo mietin tuota vaihtoehtoa, mutta ei sekään oikeen tunnu ihan oikealta. Ensinnäkin, minulla ei koskaaan, edes lapsuudessa ole ollut taipuvuuttaa kuivaan ihoon. Toiseksi, alussa esiintynyt kuiva iho kuivui vain käsissä ja naamassa, mitään ihon kuivuutta ja halkeamista ei siis ole esiintynyt näppyjen kohdissa.

Ehkä olen herkistynyt raskauden myötä joillekkin aineille/ruoalle. Voiko syytä tutkia esim. verestä?

Itsekin jo mietin tuota vaihtoehtoa, mutta ei sekään oikeen tunnu ihan oikealta. Ensinnäkin, minulla ei koskaaan, edes lapsuudessa ole ollut taipuvuuttaa kuivaan ihoon. Toiseksi, alussa esiintynyt kuiva iho kuivui vain käsissä ja naamassa, mitään ihon kuivuutta ja halkeamista ei siis ole esiintynyt näppyjen kohdissa.

Ehkä olen herkistynyt raskauden myötä joillekkin aineille/ruoalle. Voiko syytä tutkia esim. verestä?

Mullakin se lähti liikkeelle kasvoista, siihen liittyi mukaan päänahka ja kaula ja myöhemmin sääret. Samaten kuten usea maininnut, niitä punaisia pieniä näppyjä tuli rintakehään, vaikka en siinä mitään kuivuutta havainnutkaan. Rasvalla, saunomisen ja saippuan vähentämisellä sitten katosivat.... ja varmasti siihen vaikutti myös se hormonitoiminnan muutos. Nyt ei sitten ole mitään... saa nähdä kuin käy tulevaisuudessa, kun raskautta yritetään :)

Allergiatesteillä näkee parhaiten tuon herkistymisen ruokaineille tms. mutta ei käsittääkseni tehdä raskauden aikana. Verikokeesta voi ilmeisesti jotain päätellä, mutta ei varsinaista aiheuttajaa (vasta-aineita veressä). Jos epäilet jotain tuon suuntaista, ei ehkä ole muuta vaihtoehtoa, kuin itse kokeilla jättää esim. joku ruoka-aine pois hetkeksi.

Tää on sillei kai mysteeri, että jolla iho-ongelmia ne saattavat raskausaikana kadota ja jolla ei ole, saattavat raskausaikana tulla. Joku lääkäri vain sanoi, että olisi geeneissä saanut tämän ominaisuuden, joka sitten pysyy piilevänä normaalisti. En sitten tiedä....

Mutta joka tapauksessa, sen kutinan kans on kauhea elää, että suosittelen kyllä käymään lääkärillä, jos yhtään sellanen olo.

Kiitos vastauksista. Helpottui olo ainakin hieman kun ilmeisesti ei siis ole mistään vauvalle vaarallisesta jutusta välttämättä kyse. Ehdin jo miettiä jotain ro?koakin, varsinkin kun minulla ei ole ollut vesirokkoa aiemmin..

Mulle tuli jo raskauden alussa kyynästaipeisiin paha ihottuma ja pitkin raskautta sitä jokainen päivitteli. Koko aika määrättiin eri rasvoja siihen ja mikään ei auttanu. Ei edes kortisoni auttanu, joten siirsin sen sitten sivuun ja rasvailin monella eri perusrasvalla. Synnytyksen jälkeen hävis yhtä mystisesti kuin oli ilmestynykki. Mun iho on kyllä herkkä, mutta ei mulla siltikään ole ollu kuin joskus lapsena ihottumia, muuten ei ja sen takia raskausaikana ihmettelinkin, että miks mulle tuli ihottumaa kun ei ole atooppiseen ihoonkaan taipumusta :O. Toi jäi vähän mysteeriks, että mikä sen aiheutti. Neuvolasta meinattiin, että ois ollu jotain hormonaalista ihottumaa mikä meni vaan pahaks.

Kiitos vastauksista. Helpottui olo ainakin hieman kun ilmeisesti ei siis ole mistään vauvalle vaarallisesta jutusta välttämättä kyse. Ehdin jo miettiä jotain ro?koakin, varsinkin kun minulla ei ole ollut vesirokkoa aiemmin..

mulla oli raskauden aikana todella paha nokkosrokko eli urticaria, kesti neljä kuukautta, ei lääkäritkään osanneet siihen mitään muuta oikein sanoa kuin että paljon rasvausta perusrasvoilla ja annettiin ohjeeksi ottaa allergialääkkeitä kutinaan, ei ollut mulle juurikaan apua. eniten auttoi se että rasvailin itseäni monta kertaa päivässä perusvoiteella, aina kun iho kuivui ja aina suihkun jälkeen kunnon rasvaus. mulla sitä ihottumaa oli ihan joka paikassa paitsi kasvoissa. kutina oli ihan sietämätön :( toivotaan että sulla menisi pian ohi!

Mulla tuli 1. raskaudessa tuommoista H&M:n äitiysvaatteista, mustista nimenomaan (vaikka oli pesty jne). Tässä raskaudessa ei ole ollut, tosin ko. vaatteitakin on toki ehditty pestä moooonta kertaa.

Mulla tuli ihan loppuviikoilla, levis lähes kaikkialle, oisko ollu pari viikkoa pahinta ja sit helpotti.
Lääkäristä käskivät laittaa sibicorttia, ei auttanu yhtään mitään. Rasvailin sitte tavallisilla rasvoilla.

Lapsena mulla on ollu atooppistyyppistä ihoa, ja aika kuivahan tuo taitaa olla...

Mulla tuli 1. raskaudessa tuommoista H&M:n äitiysvaatteista, mustista nimenomaan (vaikka oli pesty jne). Tässä raskaudessa ei ole ollut, tosin ko. vaatteitakin on toki ehditty pestä moooonta kertaa.

Mullaki muuten oli h&m:n musta äitiyspaita, luomupuuvillainen muistaakseni. En jatkuvasti käyttäny, mutta usein kuitenki. Ja pahinta tais paidan alueella ollaki. Tosin ehin paljo pitämään ennen ku näppyjä tuli.
Ranteista alkoi. Mahassa ehkä kaikista ikävin kutina.

Yhteistyössä