Raskaana ja noro ei helpota!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noronoro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

noronoro

Vieras
Keskiviikkona oksensin koko päivän kaaressa kaiken mitä suuhun laittoi. Yön sain nukkua ja seuraavana päivänä olin heikohko, mutta olo oli ok. Perjantaina olo oli huonompi ja illalla oikein tosi huono ja sitten taas oksensin muutaman kerran. Järkyttävän huonolla ololla nukkumaan. Tänään on aamusta asti ollut huono olo, tuntuu kuin olisi nälkä, mutta kun syö niin se polttelee ja alkaa oksettaa. Ripuloinut en ole, en ole oikeastaan ulostanut kertaakaan koko taudin aikana. Vatsa on kipeä ja turvonnut. Koska tämä helpottaa? Keskiviikkona oli lämpöä ja eilen illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Mulla kesti viikon. Koita saada nesteitä menemään, ilman ruokaa pärjää.

Mulla ei olis nyt varaa sairastaa viikkoa kun maanantaina pitäisi alkaa uudessa työpaikassa. Vaikka, en taida joka tapauksessa voida mennä, vaikka huomenna olo olisikin hyvä, koska eikö norossa ole kolmen päivän oireeton varoaika?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Mulla kesti viikon. Koita saada nesteitä menemään, ilman ruokaa pärjää.

Mulla ei olis nyt varaa sairastaa viikkoa kun maanantaina pitäisi alkaa uudessa työpaikassa. Vaikka, en taida joka tapauksessa voida mennä, vaikka huomenna olo olisikin hyvä, koska eikö norossa ole kolmen päivän oireeton varoaika?

Hyvin voit mennä töihin maanantaina :)

Taudin oireet voivat vaihdella lähes oireettomasta äkillisesti alkavaan useita päiviä kestävään oksenteluun ja ripulointiin, johon voi liittyä kuumetta. Yleensä norovirustauti kestää 1-3 vuorokautta.

Toivottavasti pian helpottaa.. Jos ei ton kolmen päivän jälkeen helpota (ja tietty aikasemmin jos on todella heikko olo), lääkäriin. Oksentelu ja kuivuminen voi provosoida supistuksia eikä kuivuminen tietysti muutenkaan oo mikään leikin asia..

Ja Noro tarttuu ihan älyttömän helposti ja sen voi sairastaa uudelleen, moni ei tätä tiedä. Kannattaa siis oireiden helpotettua siivota huolella, meillä nytkin käsidesi käytössä et yritettäis vähän hillitä leviämistä..

Noroviruksen säilyminen taudinaiheuttamiskykyisenä riippuu ulkoisista olosuhteista. Vaikka virusten taudinaiheuttamiskyky heikkeneekin ajan myötä, norovirus voi säilyä hengissä useita vuorokausia, oksennuksessa jopa 12 vuorokautta. Siksi huolellinen WC:n, hanojen ja kosketuspintojen siivous klooripohjaisilla yhdisteillä on tarpeen niin kodeissa kuin laitoksissakin.

Ton leviämisen helppouden takia (ja kun voi tarttua vielä oireettomina päivinäkin) suositellaan sairausloman loppuun kahta oireetonta päivää. Jos siis kyseessä Noro. Kannattaa tämä muistaa :)

Tsempit että helpottais pian. Pari vuotta sitten Noron sairastaneena tiedän, että kyseessä on aivan kamala tauti :(

Lainaukset Terveyskirjaston tekstistä (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00738)

Alkuperäinen kirjoittaja Hali87:
Ihan mielenkiinnosta (ei vittuilua, missään nimessä!), onko teiltä testattu Noro? Vatsatautiahan aiheuttaa toki moni muukin, Noro vain yksi virus muiden joukossa :)

Ei ole testattu. Mutta mies näki rossossa tutun perheen jossa se oli testattu ja todettu ja söi samassa pöydässä vaikka heidän nuorimmainen oli vielä edellisenä päivänä oksentanut jne.. (juu, olen keuhkonnut miehelle aiheesta, hän kun itse slvisi muutamalla oksennuksella ja 12h huonolla ololla, itse oksenkin keskiviikkona 30 kertaa..)

Yhteistyössä