Raskaana(ko?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tunnen itseni todella tyhmäksi, kun aloitan tämmöisen keskustelun mutta... Täällä varmasti on väkeä joilla on tämäntapaisesta kokemusta.
Olen siis parikymppinen, vakituisessa suhteessa, ja ehkäisynä toimivat ye-pillerit.
Olen käyttänyt niitä melkein koko yhdessäoloaikamme, yli viisi vuotta, joten mitään tuoreita sivuvaikutuksia eivät oireeni ole.
Viimeksi, kun minulla oli taukoviikko (kohta 4 vk sitten), vuoto oli todella niukkaa, oikeastaan pelkkää tuhrua. Pikkuhousunsuoja riitti hyvin, vaikka normaalisti käytän minitamponia. Ihmettelin tuota, mutta kuittasin sen sillä, ettei "pillerimenkatkaan" aina ihan samanlaiset voi olla. Aloitin uuden liuskan, ja tämän liuskan aikana on pikkuhiljaa tullut kaikenlaista: väsymystä, rintojen arkuutta joka voimistui pari viikkoa sitten, menkkamaisia alaselkäkipuja ja alavatsan nipistelyä alkoi tulla viime viikolla, tupakointi alkoi kuvottaa, välillä tekee pahaa muutenkin, mutta en ole oksentanut. Pissattaa ehkä vähän useammin, mutta olen juonut aika paljon vettä. Pahoinvointia ei ole koko aikaa, eikä myöskään selkä- ja vatsakipuja, mutta viime aikoina päivittäin on ollut. Lämpöni on noin puoli astetta koholla, olen tosin mitannut vain parina päivänä.
Rinnat ovat kasvaneet vähän, selkeästi sen verran että pitäisi mennä kokeilemaan yhtä kuppikokoa suurempia liivejä. En ole varma, ovatko nännit ja nännipiha hieman tummentuneet. En nimittäin ole kiinnittänyt mitään huomiota niiden väriin koskaan, eli eivät välttämättä ole erilaiset kuin ennen :D Mieskään ei osaa sanoa mitään varmaa tuohon. Siitä olen melko varma, että vatsani alkoi turvota samaan aikaan kun rintojen aristus paheni. Ei paljon, mutta vähän. Olen varsin hoikka, mutta vatsani on aina ollut semmoinen pieni "pallo". Nyt näyttäisi että se on vähän isompi pallo. En kuitenkaan ole 100 %, mutta 90 % kyllä :D Kaikkein oudointa on kuitenkin pienet finnit. Ne saa meikillä piiloon, mutta kun meikin pesee pois, ne huomaa. Outoa tämä on siksi, kun edes pahimmassa murrosiässä minulla ei ollut finnejä. Ehkä yksi kerran kolmessa kuussa ja siinäpä se. Minulla on aina ollut hyvä iho, ja nyt se on yhtäkkiä huonontunut, täytyy sanoa ettei kovin radikaalisti, mutta hieman.
Olen tehnyt kaksi raskaustestiä. Niitä apteekin omia. Ensimmäisen tein iltavirtsasta, joka ei ollut tuntiakaan rakossa. Negatiivinen. Josta olin kuitenkin ihan testiajan sisällä erottavinani tosi haalean toisen viivan. Arvelin kuitenkin viivanpaikaksi ja heitin pois. Toisen tein tänään, päivän toisesta virtsasta jota pidin vähän yli 4 tuntia rakossa. Kontrolliviiva piirtyi oudon hitaasti näytölle, aina ennen se on lävähtänyt siihen heti. Jälleen testiajan sisällä erotin hyvin hyvin haalean toisen viivan. Viivanpaikaksi ajattelin taas. Nyttemmin googlettamalla selvisi, ettei apteekin testeissä mitään viivanpaikkoja ole. Mutta oli taas niin haalea viiva, etten oikein tiedä näinkö edes oikein.
Olen koko ajan jatkanut pillereiden syömistä. Ajatuksella, että jos en nyt olekaan raskaana, niin sitten ainakin olen jos lopetan ne! Tänään otin liuskan viimeisen, perjantaina tai viimeistään lauantaina pitäisi alkaa taukoviikon vuoto. Mutta. Tänään on välillä tullut ruskeaa tuhruvuotoa, semmoista kun viime tyhjennysvuodossa oli. Aika vaaleaa, välissä on tullut ihan tavallista valkovuotoa. Tyhjennysvuotoni ei ikinä ole alkanut niin etuajassa, että liuska olisi vielä kesken. Googletin taas tämän vuotohommankin :D Voi kuulua normaaliin alkuraskauteen, johtua jostain hematoomista, ektopiasta kohdunsuun ulkopuolella (jota minulla on), yhdynnästä tai vaan tulla muuten vaan. Voi myös olla kohdunulkopuolista raskautta tai alkavaa keskenmenoa. Vuoto ei ainakaan tähän mennessä ole voimistunut tai muuttunut veriseksi. Nytkään sitä ei ole.
E-pillereitä olen tasan syönyt niin kuin pitääkin. En ole unohtanut tai ottanut liian myöhään yhtäkään. Viimeksi yli kolme vuotta sitten olen ottanut pillerin yli 12 h myöhässä. Otan pillerin aina klo 22 tienoilla, joskus voi venyä klo 23, mutta yhdistelmäehkäisyvalmisteessahan tämä ei haittaa. Oksentanut en ole yhtäkään ulos varmaan vuoteen. Eikä tule mieleen että olisin ripuloinutkaan. Tästä en ihan vannomaan mene, mutta en ainakaan muista että noin olisi hetkeen käynyt.
Aion pitää silmällä sitä, että millaista vuotoa alkaa tulla viikonloppuna vai tuleeko? Vai jatkuuko tämä tuhruvuoto mahdollisesti.
Nyt kysyisinkin, että onko mielestänne noilla tiedoilla mahdollista että olen raskaana? Siis eihän mikään ehkäisy ole 100 varma, mutta viittavatko nuo oireet kuinka selvästi raskauteen. Kun kumminkin on ehkäisyä käytetty ja oikein. Milloin teidän mielestä kannattaa tehdä kolmas testi? Uusi liuska alkaisi ensi keskiviikkona, tyhjennysvuoto pitäisi olla välillä pe(/la)-ti. Teenkö heti viikonloppuna jos mitään ei näy, vai odotanko tiistaihin? Muuttaako se asiaa, jos tuhruvuoto jatkuu taas huomenna, ja ei muutu miksikään silloin kun pitäisi tulla menkat? Kolmannen testin aion tehdä, onhan tämä tosi epäilyttävää. Ja ehkä olisi pitänyt sitä tyhjennysvuotoa odotella ennen ensimmäistäkään testiä. Kuinka yleisiä väärät negat todellisuudessa mahtavat olla? Ja voiko haamuviivat olla niin haamuja, ettei ole varma että näkikö oikein vai kuvitteliko vaan?
Jos saan lisää negaa, mutta oireet jatkuvat, menen tietysti terveyskeskukseen. Saavat sitten ottaa verikokeen. Ja jos en olekaan raskaana, voisiko olla niin, että pillerini eivät enää sovi minulle? Niinhän voi käydä vuosienkin jälkeen. Oudot vuodot ainakin kävisivät siihen kuvioon, näistä muista oireista en tiedä.
Tulihan pitkä selostus ja monta kysymystä :D Olen todella kiitollinen jos joku osaa vastata tai kertoa omista kokemuksistaan vastaavanlaisessa tilanteessa :)

Voi hitsi, tällä palstalla ei toimi kappalejaot sillä tavalla kuin luulin! Anteeksi kun tuo teksti on nyt vähän tuommoinen pitkä pötkö vaan. Toivottavasti ei kauheasti haittaa.

T. ap

Itse menisin noilla oireilla heti huomenna lääkärille tai soittaisin lähetteen labraan verestä otettavaan testiin. Ei tarvitsisi jahkailla ja testailla sen enempää. En tiedä, voiko pillerit vaikuttaa raskaustestin tulokseen etkä ole tehnyt testejäkään oikein. Raskaus voisi olla mahdollinen ja sitä epäiltäessä pillerien syöminen pitäisi muistaakseni heti lopettaa.

Sitä mietinkin että testit on väärin tehty, kun eivät aamuvirtsasta ole, ja vähän etuajassakin. Mietin lopetanko liuskan kesken, mutta en ensimmäisen negan takia viitsinyt. Ja eihän pillereistä haittaa pitäisi olla, jos niitä tietämättään alussa syö. Kunhan ei koko raskauden ajan käytä. Uutta liuskaa en aio aloittaa ennen kuin olen varma. Ehkä tosiaan pitäisi mennä lääkäriin jo huomenna. Sen takia vain mietin lykkääväni ensi viikon alkuun, kun kuukautiset eivät vielä ole myöhässä, kun vasta ovat ehkä tulossa. Jos eivät sitten olleet valemenkat viimeksi...T. Ap

Mene heti huomenaamulla lääkäriin. Siellä tekevät sitten verikokeen, joka kertoo enemmän kuin raskaustestit. Jos olet raskaana ja haluat pitää lapsen, ei pillereitä saa syödä enää yhtään. Jos olet raskaana, etkä halua pitää lasta, on abortti parasta tehdä niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista.

Vaikka olisit raskaana, on "oireistasi" ainakin puolet kuviteltuja, koska ei noin aikaisessa vaiheessa vielä juuri mitään oireita ole. Kovasti lasta yrittävät kuvittelevat itselleen myös kaikki oireet joka kierrossa, vaikka plussaa ei olisikaan lähimailla.

Mä en ymmärrä näitä "viivanpaikkoja" testeissä.
Kun on ollut puhdas negatiivinen testi, ei ole tullut edes sitä viivanpaikkaa.
Olen sitä mieltä että viiva kuin viiva on positiivinen tulos.

Ap tässä.

En eilen ehtinyt terveyskeskukseen missään välissä. Vaaleanruskeaa vuotoa oli aina välillä. Tänään noin kahdeksan aikaan aamulla alkoi tulla verta, jota jonkin verran tuli tähän asti. Nyt vuoto on taas ruskehtavaa, ei niinkään veristä. Ajattelisin että nämä ovat menkat, hieman etuajassa, jos eilisen ja toissapäivän vuotokin niihin lasketaan. Pidän silmällä sitä, muuttuvatko nämä runsaammiksi, onko paljon jotain klönttejä ja katoavatko oireet. (= Mahdollisesti keskenmeno) Tai vastaavasti, ovatko nämä lopulta yhtä niukat kuin viimeksi. Jos oireet eivät kerta kaikkiaan häivy, ja vuoto on jollain tapaa outoa, menen terveyskeskukseen. Kenties olisi aika vaihtaa pillereitä, joko eri merkkiin tai minipillereihin.

Tuon pilleriliuskan loppuun syömisestä. Kun aloin epäillä olisinko ehkä raskaana, mietin jättäväni liuskan kesken. Päädyin kuitenkin siihen että ei kannata. Mikäli en ole raskaana, liuskan keskeyttäminen olisi vähän riskaabelia. Sen seurauksena saattaisin tulla raskaaksi, ainakin todennäköisyys siihen olisi noussut. En ota sellaista riskiä. Ja jos on käyttänyt e-pillereitä kun ei ole tiennyt raskaudesta, ei niistä yleensä haittaa ole. Tokikaan koko raskausaikaa ei niitä saa syödä (ja miksi kukaan niin tekisi?) mutta jos alussa hetken käyttänyt, ei tarvitse panikoitua.

Ja sille joka sanoi, että raskaus olisi niin varhaisessa vaiheessa, että tuskin tietäisin siitä: Luulenpa että hedelmöittyminen olisi tapahtunut jo syyskuussa, tai ihan lokakuun alussa. Jos se lokakuun puolivälissä vaikka olisi käynyt, niin en tietenkään tietäisi vielä mitään :D Valekuukautisiahan joskus esiintyy, ilmeisesti varsinkin pillereiden käyttäjillä. Ja tiedän että ei sitä välttämättä kertalaakista tule raskaaksi vaikka olisi ilman ehkäisyä. Voi mennä montakin kuukautta. Mutta tiedän myös, että vain selibaatti on varma ehkäisykeino. Jokainen yhdyntä on mahdollisuus raskauden alkamiselle. Ehkäisy vain pienentää tätä mahdollisuutta hyvin paljon. Joten ilman muuta kun on tullut outoja oireita, on täytynyt miettiä myös raskauden mahdollisuutta. Hölmöhän minä olisin jos ei edes mielessä kävisi koko asia. Kun nämä raskausoireiksikin käyvät.

Taidan nyt tosiaan vain tyytyä tarkkailemaan tilannetta muutaman päivän. Täällä päin ollaan tk:ssa aika nuivia. Jos sinne huomenna menisin, melko varmasti käskisivät vain seuraamaan tilannetta hetken ja tulemaan seuraavalla viikolla uudestaan jos vaikuttaa siltä että hormoniarvoja tai raskaushormoneja pitäisi verestä tarkistaa. Kun tarkemmin ajattelen, jos olisin eilen kerennyt käymään siellä, tuskin olisivat labralähetettä antaneet. Olisivat vaan sanoneet että odota tuleeko kuukautiset ja tule sitten uudestaan jos ei tule tai ovat edelleen liian niukat.

En oikein usko että tämä mitään vaarallista on. Ja varmaan viikonlopun kuluessa selviää, voiko raskausepäilyt unohtaa ja keskittyä miettimään ehkäisyn vaihtoa, vaiko toisin päin. Jos en raskaana ole ja uuden liuskan aloitan, niin sen aikana varmasti viimeistään selviää, oliko kropan sekoilu tilapäistä vai sanonko morot näille pillereille.

No niin, tein tänään vielä yhden testin aamuvirtsasta, sopivasti isäinpäivänä :D Nyt oli ihan selvä negatiivinen, ei mitään tulkinnanvaraa jäänyt. Ei näkynyt tosi himmeää toista viivaa. Vuoto on ollut melkein normaalia, hieman liian niukkaa tosin ja liian aikaisessa alkanutta. Tämän taukoviikon aikana oireet ovat hävinneet/vähentyneet. Rintojen arkuus on lähes kadonnut, samoin selkä- ja vatsakivut ovat vähentyneet, etenkin viimeisen kahden päivän aikana. Pahoinvointia oli eilen huomattavasti vähemmän ja tänään vain hetken aamulla. Vettäkään ei ole (pahoinvoinnin takia) tarvinnut juoda niin paljoa, joten vessahädätkin ovat jo vähentyneet.
Minusta tämä nyt viittaa varsin selkeästi siihen, että pillerit pitäisi vaihtaa. En ainakaan muuta keksi, kun ei kerran raskaudesta ole kysymys. Negatiivinen oli ehkä pieni pettymys, mutta pääasiassa iso helpotus. Toki jos olisin ollut raskaana, olisi vauva saanut tulla. Mutta suunnitellusti ei olla tässä vaiheessa lisääntymässä, ei vielä ihan ole sen aika. Todella hyvä, että ei tarvitse alkaa paria isompaa suunnitelmaa säätämään ja muuttamaan. Helpompaa toteuttaa ne ensin, ja sitten siirtyä plussan toivomiseen.
Huomenna otan yhteyttä ehkäisyneuvolaan, että taitaa olla syytä vaihtaa pillerit. Nyt kun vielä saisi päätettyä että vaihtaisko minipillereihin vai toiseen ye-valmisteeseen. Minipillerit houkuttaisi, mutta mahdolliset epäsäännölliset kuukautiset ei. Ärsyttää kyllä, ei yhtään huvittaisi ruveta testailemaan että sopiiko nämä vai kokeillaanko muuta ja sivuoireita ja argh! Mutta tämmöistä tämä, täytyy vielä saada neuvolasta vahvistus jotta onko näin. Enpä ainakaan muutakaan keksi, kun raskaus on saatu poissuljettua.

Ap