Raskaana oleva 15-vuotias karkasi 19-vuotiaan miehen kanssa Turussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Turun Sanomat 19.2 2010 14:21:25

Varsinais-Suomen poliisi etsii Turusta karannutta 15-vuotiasta Elina Grönforsia . Tytön isän mukaan Grönfors on tullut raskaaksi 19-vuotiaalle Turussa asuvalle miehelle, jonka kanssa hän on nyt karkuteillä.

Tytön isä Tapio Grönfors kertoo, että lastensuojeluviranomaiset ottivat tytön huostaan Turussa kuukausi sitten seurustelusuhteen takia. Grönfors saatettiin joka päivä kouluun ja takaisin vastaanottokodista.

Tiistaina hän karkasi nuoren miehen matkaan ja on ollut siitä lähtien kadoksissa. Vanhemmat ovat kuulleet tyttärestään viimeksi perjantaina yhden aikaan. Tapio Grönfors kertoo, että hänen tyttärensä suhde 19-vuotiaan kanssa alkoi viime kesänä. Mies sekä peruskoulua käyvä tyttö rakastuivat sillä seurauksella, että tyttö on nyt raskaana.

Tyttären raskaudesta tuli tieto vanhemmille maanantaina, kun terveyskeskuksesta otettiin yhteyttä viranomaisiin. Raskaus on isän mukaan aivan alkuvaiheessa.

Tytön äiti oli viimeksi perjantaina yhden aikaan yhteydessä 19-vuotiaaseen.

-?Hän vaati, että poliisit on otettava pois niskasta hengittämästä, Tapio Grönfors sanoo.

Tyttökin on puhelimitse kertonut, ettei halua paljastaa olinpaikkaansa. Isä epäilee parin piilottelevan jossakin Runosmäen alueella. Myös nuoren miehen isä on yrittänyt suostutella poikaansa ottamaan vapaaehtoisesti yhteyttä poliisiin.

-?Olen sanonut, että vähimmällä nyt pääsisi, kun ottaisi yhteyttä, mutta ei se kuuntele, miehen isä kertoo.

Isän mukaan tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaavaa sattuu. Viimeksi mies karkasi Turusta 16-vuotiaan tytön kanssa Jämsään, josta tyttö pian palautettiin Turkuun.

-?Pojalla voi hyvinkin olla lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä, isä kertoo.

Varsinais-Suomen poliisi ei kommentoi tässä vaiheessa sitä, epäilläänkö Elina Grönforsin kanssa olevaa miestä rikoksesta. Poliisi suostuu paljastamaan vain sen, että tyttöä etsitään kadonneena henkilönä.

Poliisi ei ota kantaa, siihen mitä tytön etsimiseksi on tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja öö?:
mä en nyt oikein ymmärrä, miksi tästä asiasta on tehty uutinen valtakunnan mediaan?

Eikö yleensä karanneista nuorista tehdä katoamisilmoitusten yhteydessä jutut paikallislehtiin? Ideana on varmaan saada alaikäinen kadonnut henkilö takaisin minne kuuluu.

Ikäraja laillisesti seksin harrastamiseen on käsittääkseni suomessa 16? Eli jos tuo 19-vuotias on harrastanut seksiä 15v tytön kanssa on hän syyllistynyt alaikäiseen sekaantumiseen...

Voiko lapsen oikeasti ottaa huostaan vain pelkän seurustelusuhteen takia?? Nää vanhemmat ei taida tietää sitä, että mitä enemmän nuoria yrittää pitää toisistaan erossa, sen enemmän he "rakastuvat" toisiinsa.. Mun veli oli 15-vuotiaana koulukodissa, ja hänen samanikäinen tyttöystävänsä tuli raskaaksi. Tyttö asui myös samassa koulukodissa, ja koulukodin henkilökunta yritti pakottaa tyttöä aborttiin, jonka seurauksena pariskunta karkasi... Raskaus päättyi lopulta keskenmenoon, josta koulukodin henkilökunta oli hyvin tyytyväinen, ja asensi tälle tytölle puoliväkisin ehkäisykapselin.. Sekin oli musta aika sairasta..

vastikään oli radiossa juttua tästä, et miks nuoria katoaa ja yks pointi oli se et nuorikatoaa heräättääkseen huomiota, ja huomiotahan saa ku pääsee lehteen..
onkohan ollu ihan viisasta sulkea nuoren ympäristö noin totaalisesti. Jos ovat oikeesti aidosti rakastuneita, ja jahdataan ni kyl sillon varmasti tulee mieleen et karataan ni saahaan olla yhessä.

oiskohan tuossakin päästy paljon helpommalla, ku ois tuettu nuiden kahen nuoren rakkautta.. eikä päinvastoin yritetty erottaa nuita!
No okein onhan se karseeta et 15v on raskaana, mut ei se ainakaan asiaa helpota et vanhemmat alkaa saarnaamaan jne.

Ja minusta kaikista typerintä on yrittää erottaa nuorta paria. Heille tulee lapsi ja tekee vaan hallaa, jos heidän välejään pyritään katkaisemaan. Pian heidän kuitenkin tulee huolehtia lapsesta ja mitä parempi yhteistyö heillä on sen helpommin he siitä selviävät.

"Varsinais-Suomen poliisi ei kommentoi tässä vaiheessa sitä, epäilläänkö Elina Grönforsin kanssa olevaa miestä rikoksesta. "

No ei sitä tarviikaan kommentoida, jokainen kai tietää, että ei se laillistakaan ole 19-vuotiaalta saattaa 15-vuotias raskaaksi..

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Muistakaa nyt, että tytön isä ilmeisesti EPÄILEE, että saattaa olla lääkkeiden/alkoholin väärinkäyttäjä. Sinänsä aika kova juttu epäillä tuota lehdistölle...

Minä käsittäisin tästä kyllä että se on miehen isä joka epäilee...

"-?Olen sanonut, että vähimmällä nyt pääsisi, kun ottaisi yhteyttä, mutta ei se kuuntele, miehen isä kertoo.

Isän mukaan tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaavaa sattuu. Viimeksi mies karkasi Turusta 16-vuotiaan tytön kanssa Jämsään, josta tyttö pian palautettiin Turkuun.

-?Pojalla voi hyvinkin olla lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä, isä kertoo. "

eihän vanhemmat yritä heitä erottaa, vaan sosiaaliviranomaiset, jotko ovat jo huostaanottaeet tytön, vanhempien pitää mukailla sosiaaliviranomaisia, että ovat hyviä vanhempia, muuten ovat toisetkin
lapset vaarassa huostaaottoon

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Muistakaa nyt, että tytön isä ilmeisesti EPÄILEE, että saattaa olla lääkkeiden/alkoholin väärinkäyttäjä. Sinänsä aika kova juttu epäillä tuota lehdistölle...

"-?Olen sanonut, että vähimmällä nyt pääsisi, kun ottaisi yhteyttä, mutta ei se kuuntele, miehen isä kertoo.

-?Pojalla voi hyvinkin olla lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä, isä kertoo. "
Niin joo voihan se niinkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
Ikäraja laillisesti seksin harrastamiseen on käsittääkseni suomessa 16? Eli jos tuo 19-vuotias on harrastanut seksiä 15v tytön kanssa on hän syyllistynyt alaikäiseen sekaantumiseen...

aivan.

ja kun tuo mies oli uutisen mukaan aiemminki tehny samanlaisen tempun, silloin 16-vuotiaan tytön kanssa.

eipä tosiaan käy kateeksi tytön vanhempia :/

Mutta eikös terveydenhuoltohenkilökunnalla ole vaitiolovelvollisuus? Jotenkin olen käsittänyt, että yli 12-vuotiaiden juttuja ei saisi enää ilman lapsen suostumusta vanhemmille soitella.. Ja ainakin mulle on aina uskoteltu, että ainakin ehkäisyneuvolassa käynnistä 14-vuotiaana ei vanhemmille soitettaisi.. Että onkohan terveyskeskuksella ollut aihetta epäillä jotain muutakin kuin vain raskautta ja "alaikäisen seksuaalista hyväksikäyttöä"...?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Niin joo voihan se niinkin olla.

niin mieki käsitän että se on sen pojan isä joka nuin puhuu.

Yhteistyössä