Raskaana oleva: Millaisesta asiasta olet hakenut saikkua alkuraskaudessa? Työhän liittyvät seikat lähinnä mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
En ole tällä hetkellä (ainakaan vielä en siitä tiedä. Testaus tuonnempana..) raskaana.
Takana kumminkin pitkä lapsettomuus ja keskenmenot 07/10 ja 09/10.
Työni on fyysisesti raskasta ja ennenkuin viimeisin meni kesken,nostin samana päivänä töissä jotain painavaa. Silloin vihlaisi todella kovasti alamahaan ja arvasin samantien mitä tulee tapahtumaan. Samana iltana alkoi vuoto. Voihan olla sattumaa mutten aio ottaa riskejä enää..

Olen miettinyt,etten todellakaan uskalla nostella yhtään mitään jos tulen raskaaksi. Käsieni läpi kuitenkin kulkee työpäivän aikana pari tuhatta kiloa tavaraa ja lattialta nostetaan 10-25kg tavaroita. Nyt ei-raskaanakin ollessa alamaha ja -selkä ovat tulessa,kun koko työvuoron 6-8h nostat ja kannat tavaraa.Ja siinä vaiheessa kun viimein olen raskaana,on lapsukainen kaiken etusijalla ja haluan olla saikulla vaikka koko raskausajan.
Kuinka lääkäri suhtautuu tällaiseen? Ja sekin vielä,etten pystyisi olemaan muissakaan tehtävissä kovin pitkään,maha olisi tiellä myös kassalla istuessa. En ylttäisi ojentamaan kuittia tuolilla istuen ja raskaana ollessa tuskin kovin mukavalta tuntuu olla jalkojenkaan päällä 6-8h...Pidän kyllä työstäni,mutta vauva tulee olemaan alusta asti etusijalla.

Kaikella sitä itseään stressaakin. Kokemuksia vastaavasta??

Pyytäisin ekaks siirtoa kevyempiin tehtäviin. Jos jotain oireita on, menisin välittömästi lääkäriin, vaikka kesken työpäivän. Tiedän, että pitkän lapsettomuuden jälkeen nämä asiat ottaa eri tavalla kuin ne, jotka saavat lapsia melkein vahingossa ja vasten tahtoaan.

Alkuraskaudesta ei nostelu ole keskenmenoasi aiheuttanut. Raskaus ei ole sairaus, eikä siis syy SAIRAUSlomaan.
Erityisäitiysraha kannattaa tsekata.
Ja kyllä ne muutkin on kassatyössä raskausmahan kanssa.

Vähän epäilen minäkin että aivan alkuraskaudesta tuo nostelu keskenmenoa aiheuttaisi, ainakaan jos ei ole epätavallisen raskasta. Kehottaisin toki kysymään lääkärin neuvoja jos nostelu on fyysisesti raskasta jo normaalissakin tilanteessa, ei-raskaana.

Jos nostelu raskauden puolivälissä tai myöhemmin aiheuttaa ylimääräisiä supisteluja lääkärit mielestäni aika herkästi kirjoittavat sairaslomaa. Samoin sairaslomaa saa, jos työolosuhteita ei voi muuttaa ja ne ovat oikeasti hankalia raskaudentakia esim. jatkuvaa jalkojenpäällä olemista tai kyykyilyä. Tietenkin kannattaa tarkistaa myös tuo erityisäitiysraha.

Minä istuin kassalla n. viikoille 35, kunnes jäin kesälomalle ja siitä äitiyslomalle. Hyvin onnistui kassalla olo. Välillä seisoin, välillä istuin. Mielestäni se ei ole ongelma? Itse jouduin hakemaan saikkua oksentelun takia. Kassalta kun ei noin vain lähdetä alakertaan oksentamaan.

Ei kannata loukkaantua, se nyt vain on totta että raskaus ei ole sairaus ja pelkästään raskauden takia ei saa sairaslomaa. Minullakin on keskenmenotaustaa, mutta ihan normaalisti olen ollut töissä raskausaikana vaikka minunkin työni on fyysisesti raskasta. Pyydä siirtoa kevyempiin tehtäviin heti alkuraskaudesta jos fyysisyys pelottaa, minä hain siirtoa jo viikolla 7, kun en pahoinvoinnin vuoksi pystynyt tekemään varsinaisia töitäni. Etukäteen ei kannata murehtia, ettei ison vatsan kanssa voi istua ja tehdä kassatöitä. Kakilla vatsa ei kasva kovin suureksi ja vaikka kasvaisi, ei se silti aiheuta mitään ongelmia yltää minnekään.

Vähän epäilen minäkin että aivan alkuraskaudesta tuo nostelu keskenmenoa aiheuttaisi, ainakaan jos ei ole epätavallisen raskasta. Kehottaisin toki kysymään lääkärin neuvoja jos nostelu on fyysisesti raskasta jo normaalissakin tilanteessa, ei-raskaana.

Jos nostelu raskauden puolivälissä tai myöhemmin aiheuttaa ylimääräisiä supisteluja lääkärit mielestäni aika herkästi kirjoittavat sairaslomaa. Samoin sairaslomaa saa, jos työolosuhteita ei voi muuttaa ja ne ovat oikeasti hankalia raskaudentakia esim. jatkuvaa jalkojenpäällä olemista tai kyykyilyä. Tietenkin kannattaa tarkistaa myös tuo erityisäitiysraha.

millätavalla jatkuvajalkojen päällä oleminen on hankalaa raskauden takia?

[QUOTE="vieras";23540458]Minä istuin kassalla n. viikoille 35, kunnes jäin kesälomalle ja siitä äitiyslomalle. Hyvin onnistui kassalla olo. Välillä seisoin, välillä istuin. Mielestäni se ei ole ongelma? Itse jouduin hakemaan saikkua oksentelun takia. Kassalta kun ei noin vain lähdetä alakertaan oksentamaan.[/QUOTE]

Ei kyllä mulla nyt nuo viikot vähän heittää, aikaisemmin jäin jo. Viikolla 32.

[QUOTE="kiki";23540462]millätavalla jatkuvajalkojen päällä oleminen on hankalaa raskauden takia?[/QUOTE]

Lähinnä siis loppuraskaudesta muutama viikko ennen äitiysloman alkua, jos vatsa sattuu olemaan iso ja painaa esim verisuonia tai hermoja.

Joo,en loukkaannu ja tiedän kyllä ettei raskaus ole sairaus..Pyysin vain lähinnä KOKEMUKSIA vastaavista asioista.. Ja kuten itsekin totesin,niin sattoi olla vain sattumaa se kun nostelin painavia ja meni sitten kesken... En usko itsekään että ihan alkumetreillä voisi aiheuttaa keskenmenon. Mulla endoa ja muuta ongelmaa vielä 8 vuoden lapsettomuuden lisäksi tuolla sisuksissa,niin arvelin josko nekin voi vaikuttaa..
Ja sillä voin sanoa että kassalla istuminen voi olla hankalaa mahan kanssa,kun ei nyttenkään ilman mahaa yllä tuolilta kunnolla minnekään. Jotkin aatamin aikaiset kassat. Jos asetat tuolin sille korkeudelle missä ylettyisit kunnolla,ottaa reiden kassan reunaan kiinni. Jos asetat tuolin niin ettei jalat ota kiinni,et yletä varsinkaan silloin yhtään minnekään. Kassalippaan kohdalla kassahihna liian leveä eli oman navan kohdalta pleksin toiselle puolella jossa asiakas seisoo ja kuittaa kuttiin on liian pitkä matka,n. puolitoista käsivartta..Siinäpä makailet sitten mahasi kanssa hihnan päällä rv 35 asti..Täähän siis ei ollu asian pointti,mutta tarkensin vaan sitä, miksi voin sanoa sen etten ylettyisi mahan kanssa minnekään tuolilta käsin..
Enkä nyt kaipaa kommenttia,että "pyydä esimiestä hankkimaan uudet kassat..."
Ollaan pyydetty viimeset 4 vuotta,mutta kai liian kalliita ja ketju päättää kalusteiden hankinnasta..
Mutta tässäpä selvennystä teille. Kiitos vaan tuosta vinkistä erityisäitiysrahasta,pidän sen mielessä.

Mulla ihan tavan asiakaspalvelutyö, mutta alkuraskaudesta olin pahoinvoinnin takia saikulla, oksentelin yhden viikon niin paljon että oli pakko jäädä kotiin.. Sitten sen viikon jälkeen pahoinvointi oli sitten taas normaalimpaa tasoa eli ehkä kerran oksensin aamussa, joten ei haitannut enää työntekoa.

Mutta ymmärrän tuon että et halua ottaa samaa riskiä enää uudestaan. Minä tekisin vastaavassa tilanteessa niin että pyytäisin esimieheltä siirtoa kevyempiin tehtäviin (vaikka sinne kassalle) heti kun tietäisin olevani raskaana.. jos ei onnistuisi niin hakisin vaikka saikkua vedoten pahoinvointiin tai johonkin muuhun.. Ei olisi ehkä oikein mutta en haluaisi ottaa riskiä keskenmenosta uudestaan ja ap:n kokemuksella varmasti uskoisin olevan merkitystä niillä nosteluilla.

Yhteistyössä