Raskaana olevat: uskallatteko otta sikainfluenssarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Olen ymmärtänyt että raskaana olevat rokotetaan sikaflunssaan vastaan ensimmäisten joukossa. Rokote ei kuitenkaan ole vielä valmis, sitä kehitellään parhaillaan ja rokote saadaan ehkä Suomeen syksyn aikana (mahd. lokakuussa).

Sitä ei ole siis kunnolla tässä vaiheessa vielä testattu, koska kyseessä on ihan uusi rokote. Mitä te muut raskaana olevat ajattelette rokotteen ottamisesta? Itse en sitä haluaisi, raskaana ollessa ei anneta muitakaan rokotteita jotka kuitnekin ovat olleet käytössä jo vuosikausia ja ovat paremmin testattuja. MIksi nyt annetaan raskaana oleville ihan uutta rokotetta jonka mahd. sivuvaikutuksista ei vileä ole tarpeeksi tietoa? Mitä riskejä rokottaminen aiheuttaa sikiölle? Itseä ainakin pelottaisi ottaa rokote, kun en ole kuullut vielä mitään uutisia, onko rokotetta annettu raskaana oleville, missä raskauden vaiheessa, ja ovatko nämä synnyttäneet terveitä lapsia? Sama huoli myös viruslääkkeessä (tamiflu, relenza yms). En todellakaan haluaisi joutua koekaniiniksi, enkä etenkään syntymätöntä lastani asettaa alttiiksi millekään sivuvaikutuksille.

MItä te muut ajattelette asiasta? Aiotteko ottaa rokotteen? Oletteko kuulleet tutkimustuloksista raskaana olevien rokottamisen seurauksista?

Samat asiat mietityttää, enkä suoraan sanoen osaa vastata. Varmaan jos tautiin sairastuisin ottaisin kuitenkin sen lääkityksen, eikö se ole samaa kamaa kuin muihinkin (aiempiin) influenssiin määrätty. Itse tiedän ainakin äitejä, jotka on joutuneet syömään esim. monta antibioottikuuria raskauden aikana, vaikka tietenkään kukaan ei mielellään mitään ylimääräisiä "myrkkyjä" itseensä tunge. Onhan monella joku jatkuva lääkityskin raskauden aikana.

Mutta sitten se rokoteasia onkin jo kimurantimpi juttu minunkin mielestäni ja olen miettinyt sitä monelta kantilta. Olen töissä paikassa missä on iso riski saada kys. tauti, joten ihan vakavissani harkitsen rokotetta. Toisaalta mainitsemasi riskit on mielessä. Olisi tosiaan kiva saada lisätietoa, mutta neuvolastakaan sitä ei tunnu saavan...

Kuivuisi nyt vaan kasaan koko epidemia niin päästäisiin näistä murheista. Tsemppiä odotukseen kaikille!

En osaa sanoa. Jotenkin houkuttaisi siinä mielessä ottaa rokote, että sitten vauvakin saisi ne vasta-aineet. Toinen vaihtoehtohan on se, että vauva erittäin todennäköisesti sairastaa sen taudin hyvin pienenä. Eiköhän se jo talvella täällä jyllää ihan kunnolla. Tamifluta tuskin vetelisin, en oikein jaksa uskoa, että sikapöpö niin vakavaa tautia itselleni aiheuttaisi. Niin, mulla siis viikot 30+6 nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
En aio ottaa. Luotan perusterveyteeni ja siihen, että imetys suojaa sitten aikanaan vauvaa (nyt raskausviikot n. 26).

Millä se imetys sitä vauvaa suojaa ellei sulla ole sikapöpöä vastaan vasta-aineita? Ei ne itsestään synny.

Alkuperäinen kirjoittaja cirppu:
vaikee sanoa. nyt ajateltuna en ehkä ottais kun en tiedä mitä siitä seuraa sikiölle mutta sit jos sairastuisin niin vois olla että miettisin kyllä uudestaa

Onpi myöhäistä sitten tuon rokotuksen suhteen. Sairastumalla saat jo samat vasta-aineet kuin rokotuksestakin saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lispu:
En aio ottaa. Luotan perusterveyteeni ja siihen, että imetys suojaa sitten aikanaan vauvaa (nyt raskausviikot n. 26).

Millä se imetys sitä vauvaa suojaa ellei sulla ole sikapöpöä vastaan vasta-aineita? Ei ne itsestään synny.

Oletettavasti olen samassa ympäristössä kuin vauvakin, mutta mulla on parempi vastustuskyky -> maidossa voi olla vasta-aineita vaikka en olisi vielä sairastunutkaan, tai sairastuisi varsinaisesti ollenkaan. Vasta-aineitahan tulee jo altistuksesta, mikäli kropan puolustuskyky toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ottaisin kyllä jos raskaana olisin. Sehän lähes samanlainen kuin tavallinen influenssa rokote !
Suomessa rokotetta jo kyllä testataan, lapsilla.

Niin... ja mä taas en ottaisi mitään rokotetta raskausaikana, tavalliseen influenssaan tai tähän sikainfluenssaankaan.

ottaisin kyllä jos raskaana olisin. Sehän lähes samanlainen kuin tavallinen influenssa rokote !
Suomessa rokotetta jo kyllä testataan, lapsilla.

Minä ottaisin myös. Sairaalassa työskentelevänä saan ehkä rokotteen sitä kautta potilasturvallisuudenkin vuoksi. Otan sen kyllä, jos semmoinen mahdollisuus tulee.

Normi-influenssapiikin tapainen se on. En usko sen olevan sen ihmeellisempi.

Ymmärsin yhdestä artikkelista että amerikoissa on tavalliseen influenssankin rokotettu raskaana olevia ja se vaikutti olevan lähes itsestään selvyys siellä. Suomessahan tavall. influenssaan ei ole saanut rokotetta jos raskaana ja perusterve (tiedän kun olisin ko. rokotteen raskaana ollessani halunnut enkä saanut).

Alkuperäinen kirjoittaja mikä on totuus:
Onko tämä sikaflunssa sitten oikeasti vakavampi kuin tavallinen influenssa? Kuoleeko siihen riskiryhmäläinen todennäköisemmin? Sen haluaisin tietää...

On samaa luokkaa kuin normi-influenssa, mutta tarttuu helpommin. Luki Hesarissa.

Oletettavasti olen samassa ympäristössä kuin vauvakin, mutta mulla on parempi vastustuskyky -> maidossa voi olla vasta-aineita vaikka en olisi vielä sairastunutkaan, tai sairastuisi varsinaisesti ollenkaan. Vasta-aineitahan tulee jo altistuksesta, mikäli kropan puolustuskyky toimii.

Voin olla väärässäkin, mutta ymmärtääkseni vasta-aineiden muodostumiseen vaaditaan se, että sairastat sen taudin (vaikka lievänäkin), tai sitten otat rokotuksen. Ja jos sairastat niin kai se vauvaankin tarttuu ihan saman tein.

Alkuperäinen kirjoittaja Lispu:

Voin olla väärässäkin, mutta ymmärtääkseni vasta-aineiden muodostumiseen vaaditaan se, että sairastat sen taudin (vaikka lievänäkin), tai sitten otat rokotuksen. Ja jos sairastat niin kai se vauvaankin tarttuu ihan saman tein.

OK, mulla on ollu aiheesta eri käsitys - enkä oo mikään asiantuntija, että voin hyvin olla väärässäkin. Esikoisen imetysaikana sairastin tavallisen influenssan, eikä se tarttunut vauvaan, vaikka iholla olikin ihan jatkuvasti... mutta ehkä se oli vaan hyvää mäihää.

Onko tämä sikaflunssa sitten oikeasti vakavampi kuin tavallinen influenssa? Kuoleeko siihen riskiryhmäläinen todennäköisemmin? Sen haluaisin tietää...

On samaa luokkaa kuin normi-influenssa, mutta tarttuu helpommin. Luki Hesarissa.

No miksi tästä sitten niin kohistaan?

Jos moni sairastuu kerralla, jos sairaalat täyttyvät ja henkilökunta on saikulla, jos kouluihin ei riitä oppilaita ja opettajia, jos päiväkoteja joudutaan sulkemaan, jos armeijassa yli puolet on pedissä, jos mikään ei toimi, kun ihmiset ei pääse töihin. Jos "terveitä" kuolee kaikesta huolimattam jos hengityskoneet ei riitä...

En minä tiiä :D

THL:n sivuilta kopsattua:

Teollisuusmaissa taudinkuvat potilailla, joilla on ollut laboratoriotutkimuksella varmistettu tauti, ovat toistaiseksi muistuttaneet kirjoltaan tavallista kausi-influenssaa.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ah1n1v/useinkysyttya

Jos moni sairastuu kerralla, jos sairaalat täyttyvät ja henkilökunta on saikulla, jos kouluihin ei riitä oppilaita ja opettajia, jos päiväkoteja joudutaan sulkemaan, jos armeijassa yli puolet on pedissä, jos mikään ei toimi, kun ihmiset ei pääse töihin. Jos "terveitä" kuolee kaikesta huolimattam jos hengityskoneet ei riitä...

Ja jos ja jos ja jos...

Yhteistyössä