Raskaana oleville ei ole edes tilattu oikeaa rokotetta suomessa

Status
Viestiketju on suljettu.
11.07.2009
952
1
16
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/980220

Raskaana olevien tulisi saada lisäaineeton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestö WHO. WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE:n mukaan Suomeen ei ole tilattu tällaista rokotetta.

Sikainfluenssarokotteessa käytetty adjuvantti-lisäaineen tarkoituksena on vahvistaa rokotteen tehoa ja lisätä rokotteen riittävyyttä. Adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa, kritisoi lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo ry

* THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen.

VideoPuhelinhaastattelussa tutkimusprofessori Petri Ruutu

* (Huomenta Suomi 22.10.2009)

THL:n Suomeen tilaama Pandemrix-rokote sisältää adjuvanttia.

Rokotusinfo ry:n mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia

(MTV3)

Sama rokote on käytössä esim Ruotsissakin. Minkä takia te nyt haluatte nähdä, että tämä Suomen tilanne on jotenkin ainutlaatuinen. Suomi ei ole ainoa maa jossa tuota rokotetta käytetään. Ja WHO suosittelee, että jos turvallisempaa vaihtoehtoa ei ole, kannattaa tuota käyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Sama rokote on käytössä esim Ruotsissakin. Minkä takia te nyt haluatte nähdä, että tämä Suomen tilanne on jotenkin ainutlaatuinen. Suomi ei ole ainoa maa jossa tuota rokotetta käytetään. Ja WHO suosittelee, että jos turvallisempaa vaihtoehtoa ei ole, kannattaa tuota käyttää!

Suomen tilanne ei ole ainutlaatuinen, mutta on useita maita, joissa kyseistä rokotetta ei uskalleta käyttää.

Nooh, mä kyllä uskallan sen ottaa. Olishan parempi että olisi se 100varma rokote mutta kun sellaista ei ole. Luotan kyllä suomalaiseen terveydenhuoltoon tässä asiassa. Eilen 45minuuttia-ohjelmassa rokotetutkimuskeskuksen lääkäri sanoi että tässä rokotteessa ei ole mitään "mustaa aukkoa" olemassa raskaana oleville. Kaikki aineosat tunnetaan ja tiedetään niiden vaikutukset.

"Lasten vanhemmista koostuva". Tämähän selittääkin kyseisen sivuston ym ylihysterisoinnin ja salaliittoteoriat. Siellä kaupan kassat, rekkakuskit ja muut joilla ei ole pienintäkään hajua lääketieteestä ja lääkkeistä muuten kuin mutu pohjalta esittävät asiansa täytenä totena. :headwall:

Oikeat lääketieteen ammattilaiset tietävät ettei yhtä ainoaa totuutta useimmiten näissäkään asioissa löydy. He myös osaavat pätevämmin arvioida riskejä yksilöllisesti sekä koko väestön kannalta jne.

mie olen vastarannan kiiski.. äiti suuttu eilen tosissaan kun en aio rokotetta missäännimessä ottaa missä *kiellettyä* ainaetta.. siis ei tutkittua..kuulema kuoletan itseni ja lapseni ja olen tyhmä kun uskon WHO:n neuvoja asiasta..mutta mitenkäs sitten kun odotin ekaani reilu 15v sitten ja köhin ja prskin lopussa niin että pahaa teki.. ei se sillon lääkäriin kehottanut ..mainitsi vaan että *mitä sitä lääkäriin kun kohta synnytät kuitenkin, siihen se räkätäuti loppuu*.. ja muistan tuon siksi kun äiti kommentit on vuosien varrelta lukollisessa kirjassa.. ;)

ja sillon kun odotin kolmatta niin oli taas lopussa kauhee köhä ja kuume ja taas ei mitään vikaa..muuta kn se että mie lietson kauhujuttuja tulevalle mummolle..no siinä sitten kävi niin että poika oli kuukauden ikäisenä kolme viikkoa sairaalassa rs-viruksen takia hoidossa..naapurin pieni kuoli kurkkumätään ja mie olin keuhkokuumeessa synnytksen jälkkeen..

ja sitä rataa.. jokaisessa raskaudessa loppuvaihessa oln yskäinen ja tukkoinen ollut, kuten nytkin, kuudes menossa, ja olen tasan tarkkaan sitä mieltä että nämä minun oireet on yhtä kaukana sikataudista kuin aurinko plutosta..ja silti kilahtaa miunulle kun en riskeeraa tutkimattomalla rokotteella..

:headwall: se siitä tukemisesta loppuraskaudessa..

kyllä mä sen uskallan ottaa. luotan omaan lääkäriini ja asiantuntijoihin jotka ovat sitä mieltä että mun on turvallisempi se ottaa kun jättää ottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ymmärrä miten kukaan raskaana oleva uskaltaa ottaa ton rokotuksen!

Ja mä en ymmärrä miten kukaan raskaana oleva ei uskalla sitä ottaa. Sun mielestä vauva jolla ehkä on oppimisvaikeuksia tai vaikka autismia, on suurempi paha kuin kuollut äiti ja vauva? Sun mielestä siis ihmisen kannattaa ennemmin kuolla kun joutua kärsimään ehkä mielenterveysongelmista? Ilmeisesti sä sitten ehdottomasti kannatat downvauvojen abortointiakin? Kenties haluisit sen pakolliseksi?

uskallan ottaa ja olen raskaana. puntaroitu monesta näkökulmasta asiaa on juu, ja päädytty nyt siihen että tämä mamma rokotetaan. katotaan kumpi saa vakavammat jälkiseuraukset, minä rokotettuna vai joku rokottamaton raskaana oleva vai onko mitään eroavaisuuksia, sitä saa sit jälkeenpäin miettiä oliko oikea valinta. päätös on kuitenki tehtävä suuntaan tai toiseen...

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/
Tuolta lisää tietoa päätöksen tekemiseksi.

oletko raskaana?
jos et ole niin et ymmärrä koko asiasta muutenkaan mitään. et tiedä miltä tuntuu kun kuukausia on sanottu just sun olevan pahimmassa vaarassa tuon taudin kanssa, miltä tuntuu pelätä että vanhemmat lapset jää ilman äitiä, kuinka vaikeaa tuo päätös rokotteesta on tehdä. kuinka sitä tehdessä on ajateltava koko perheen etua; omaa, vauva, mutta myös miehen ja muiden lasten etua. et tiedä kuinka pahalta tuntuu myöntää että pahinta perheelle olisi perheen äidin kuolema ja sitä on ehkäistävä ja vaikka vatsassa kasvavaa vauvaa ei olisi ikinä voinut kuvitella altistavansa minkäänlaiselle riskille niin nyt se päätös oli tehtävä. ei siksi etä vauva olisi millään tavalla vähempi arvoinen kuin jo syntyneet perheenjäsenet vaan tällä tavalla kukaan ei kuole vaan riskit ovat muita. onneksi pineiä ovat ne muutkin riskit..

uskallan ottaa ja olen raskaana. puntaroitu monesta näkökulmasta asiaa on juu, ja päädytty nyt siihen että tämä mamma rokotetaan. katotaan kumpi saa vakavammat jälkiseuraukset, minä rokotettuna vai joku rokottamaton raskaana oleva vai onko mitään eroavaisuuksia, sitä saa sit jälkeenpäin miettiä oliko oikea valinta. päätös on kuitenki tehtävä suuntaan tai toiseen...

Jos sun lapsellasi havaitaan kaksivuotiaana jokin harvinainen sairaus, niin luuletko tosiaan että joku olisi kiinnostunut yhdistämään sen tähän kokeelliseen rokotteeseen?

Juuri kuuntelin radiosta asiaan perehtynyttä lääkäriä, joka totesi että "kyllä se kiinnostus rokotus kohtaan nousee, kun ensimmäiset kuolemantapaukset Suomessa ilmenevät". Jotenkin raadollista vaikkakin varmasti realistista...

Vaikea on ollut päätös rokotteen ottamisesta, kun olen raskaana, mutta viimeistään tuo inhorealistinen kommentti laittoi ajattelemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Jos sun lapsellasi havaitaan kaksivuotiaana jokin harvinainen sairaus, niin luuletko tosiaan että joku olisi kiinnostunut yhdistämään sen tähän kokeelliseen rokotteeseen?

tämä on niin tätä. mielipidettä ei passaa ilmaista tai heti hyökätään.. en todellakaan tuota ajanut takaa kun ajatukseni ilmaisin!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en ota todellakaan tuota rokotetta. vaikka olen raskaana!

en kestäisi jos lapsella olisi jokin vamma tai sairaus tuon rokotteen seurauksena..

* Pandemia-aallon aikana kesällä 2009 Yhdysvalloissa pandemiaviruksen aiheuttaman kuoleman uhreista 6% oli raskaana. Koska väestöstä vain noin1 % on raskaana, kuolleiden joukossa raskaana olevat olivat yliedustettuina. Tästä laskettuna raskaana olevien riski kuolla tautiin oli siellä moninkertainen muuhun väestöön nähden.

* Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuolinsyynä on ollut viruskeuhkokuume, joka on johtanut akuuttiin ja palautumattomaan hengitysvajaukseen (Acute Respiratory Distress Syndrome ADRS).

* Yhdysvalloissa sairaalaan joutumisen riski pandemian vuoksi oli raskaana oleilla 4-5-kertainen muuhun väestöön verrattuna

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/#navi1

Alkuperäinen kirjoittaja ?!:

Ja mä en ymmärrä miten kukaan raskaana oleva ei uskalla sitä ottaa. Sun mielestä vauva jolla ehkä on oppimisvaikeuksia tai vaikka autismia, on suurempi paha kuin kuollut äiti ja vauva? Sun mielestä siis ihmisen kannattaa ennemmin kuolla kun joutua kärsimään ehkä mielenterveysongelmista? Ilmeisesti sä sitten ehdottomasti kannatat downvauvojen abortointiakin? Kenties haluisit sen pakolliseksi?

ja mistäkäs sinä tedöt että raskaana olevat tautiin sairastuu?
Eikö raskaana oleva VOI selvitä terveenä?

Minä en rokotetta ota ja pidän itsestäni huolen. Sön vitamiinini mukisematta huolehdin käsihygieniasta (joidenkin mielestä liikaakin) ja vältän paikkoja jooissa liikkuu paljon ihmisiä, jopa suuret marketit ruuhka aikaan.

ja minä en pelkää down vauvoja, autistisia tai mielenterveyshäiriöisiä äitejä tai lapsia taikka edes isiä. Minä vain olen minä ja sanon jyrkän vastalauseeni rokotukselle.

Miunulla on perus sairauteni takia lääkitys, jota VOISI käyttää lääkärien mukaan raskaanakin ja imetyksen aikana. TOISAALTA tiedän senkin että äidin oma riski halvaantua kaulasta alaspäin on suurempi JOS lääkettä käyttää raskaana ja LAPSELLA RISKI SAADA VAURIOITA jos käytää imetuyksen aikana, joten MINÄ EN OTA NÄITÄKÄÄN RISKEJÄ, vaikka tiedän sairauteni kanssa ottavan takapakkia tästä johtuen..

en kestäisi jos lapsella olisi jokin vamma tai sairaus tuon rokotteen seurauksena..

Mutta sä kestät sen että sä ja vauva kuolette? Tai että sairastat sikainfluenssan, jäät henkiin, mutta vauva vammautuu?

Kestätkö sitä, että lapsella on sairaus tai vamma (tai henki pois) sairastamasi sikainfluenssasi takia? Tai sitä, että vastasyntynyt kuolee siihen (sinun rokotuksesi suojaa nimittäin myös vastasyntynyttä)?

Kaikki puhuu siitä kuinka rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi. Kukaan ei puhu siitä, että influenssan vaikutusta sikiöihin ja vastasyntyneisiin ON TUTKIMUSTIEOA. Sen mukaan äidin sairastama influenssa lisää 7 - 11 kertaisesti syntyvän lapsen skitdofreniariskiä, aiheuttaan keskenmenoja, ennenaikaisia synnytyksiä, aö:n laskua, etc. Lisäksi influenssa on erittäin vaarallinen vastasyntyneelle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :

Kestätkö sitä, että lapsella on sairaus tai vamma (tai henki pois) sairastamasi sikainfluenssasi takia? Tai sitä, että vastasyntynyt kuolee siihen (sinun rokotuksesi suojaa nimittäin myös vastasyntynyttä)?

Kaikki puhuu siitä kuinka rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi. Kukaan ei puhu siitä, että influenssan vaikutusta sikiöihin ja vastasyntyneisiin ON TUTKIMUSTIEOA. Sen mukaan äidin sairastama influenssa lisää 7 - 11 kertaisesti syntyvän lapsen skitdofreniariskiä, aiheuttaan keskenmenoja, ennenaikaisia synnytyksiä, aö:n laskua, etc. Lisäksi influenssa on erittäin vaarallinen vastasyntyneelle lapselle.

Olisko lähdettä näille tiedoille olemassa? Kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
"Lasten vanhemmista koostuva". Tämähän selittääkin kyseisen sivuston ym ylihysterisoinnin ja salaliittoteoriat. Siellä kaupan kassat, rekkakuskit ja muut joilla ei ole pienintäkään hajua lääketieteestä ja lääkkeistä muuten kuin mutu pohjalta esittävät asiansa täytenä totena. :headwall:

Oikeat lääketieteen ammattilaiset tietävät ettei yhtä ainoaa totuutta useimmiten näissäkään asioissa löydy. He myös osaavat pätevämmin arvioida riskejä yksilöllisesti sekä koko väestön kannalta jne.

peesh!!

mä en edes lue ed. mainittua sivua ihan just siks koska se on täynnä olettamuksia, salaliittoja ja propagandaa..

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :

Olisko lähdettä näille tiedoille olemassa? Kiitos

Pieni hetki etsin. :)

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä