raskaana olo+työttömyys->pitääkö ottaa kaikki työt vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Huoh. Olen siis 28 viikolla raskaana ja työttömänä. Pystyn kyllä ihan normaaleja töitä tekemään,kunhan ei tarvitse raskaasti nostella (selkä aloittaa vihoittelun ja supistukset alkavat). Nyt työkkärin täti lätkäisee 3kk karenssin,koska en voi ottaa vastaan työtä,jossa minun pitäisi yksin nostella 100kg painoisia ihmisiä ja työ on muutenkin fyysisesti todella raskasta,sekä väkivaltaisia potilaita on PALJON. Kaverini on samaisessa paikassa töissä ja saa "turpaansa" lähes päivittäin,sanoi minulle ettei ikinä uskaltaisi raskaana olla siellä töissä.
Meneekö tämä nyt ihan oikein?

Eli haen lääkäriltä lausunnon etten pysty nostelemaan? Pitääkö mun ottaa se työ vastaan ja hakea heti saikkua? Mua suoraan sanoen vituttaa kun ne laittaa tollasiin töihin tuolta :( Kuka ottaa vastuun jos joku siellä löy mua vaikka mahaan ja vauvalle sattuu jotain? Mielelläni menisin töihin jos olisi joku sellainen paikka missä ei ole vauvalle vaaraa!

Täällä työkkärissä pakotetaan. Tai nainen sanoi että otat työn vastaan tai karenssia tulee. Hänen mielestään kun pystyn ihan hyvin sitä työtä tekemään,vaikka tietää kyllä sen olevan tosi raskasta ja väkivaltaisia asiakkaita on paljon :(

Silloon kun mä odotin likkaa niin mä olisin joutunut olemaan pari kuukautta ilman mitään rahaa ennen äitiyslomaa. Menin sitten työkkärin kautta työharjootteluun, että sain työmarkkinatuen. Sen ansiosta myös äitiyspäiväraha oli parempi kun se laskettiin sen mukaan.

Otat työn vastaan ja haet samantien sairauslomaa. Vältyt karenssilta, eikä työnantajallekaan tule kustannuksia, jos sairausloma alkaa ennen työn alkamista. Toki silloin taidat tippua Kelan rahoille..

[QUOTE="Ilona";23523224]No just. Itse ottaisin yhteyttä kyseisen henkilön esimieheen.[/QUOTE]

Jos on ala jolla töitä on ja ap on koulutuksen omaava (kuten vaikuttaisi olevan) työkkärin virkailijall ei ole päätäntävaltaa eikä esimieskään voi sääntöjä muuttaa.

Avoin työpaikka -- koulutettu työntekijä ilman lausuntoa rajoituksista -- osoitus tehtävä -- kieltäytyminen -- karenssi.

Ihmettelen että mikä työpaikka edes antaa töitä raskaana olevalle, kun tietää että parin viikon päästä jää äitiyslomalle...

Tilannetta tietämättä esim lähihoitajapulasta kärsivä vanhainkoti tms, pakko saada joku pätevä siihen. Oli pula sitten palkkauksesta, sijainnista tai työajoista johtuva. Tai huoltoaseman kassa johon vaan ei ole tulijoita. Tai asematunnelin grillikipsa. Siivooja hankalaan kohteeseen.

Onhan noita.

Niin mun on varmaan tehtävä. Harmittaa vaan työnanatjan puolesta tehdä niin että jää sitten heti sairaslomalle..tosin ei työnantajakaan kovin fiksu ole kun ottaa raskaana olevan siihen hommaan!
Haen kyllä lääkäriltä jonkun lapun ettei tarvitse mennä nostelutyöhön niin ei voi työkkäristä sinne laittaakkaan...

Työpaikka on vanhusten laitos,johon ei ole työntekijöitä työn "vaarallisuuden" takia. Liian painavia nosteltavia,ei nostolaitteita-->työntekijät saikulla/parantumattomasti selkävammaisia. Kaverini päälle kaatui muutama viikko sitten yli 100kg painava vanhus kun yksin joutuu nostamaan..

Jos on ala jolla töitä on ja ap on koulutuksen omaava (kuten vaikuttaisi olevan) työkkärin virkailijall ei ole päätäntävaltaa eikä esimieskään voi sääntöjä muuttaa.

Avoin työpaikka -- koulutettu työntekijä ilman lausuntoa rajoituksista -- osoitus tehtävä -- kieltäytyminen -- karenssi.

No joo ite viittaan lähinnä tuohon työntekijän suhtautumiseen ja asenteeseen. Voisihan hän ohjeistaa työnhakijaa, että hakee lausunnon rajoituksista, sen sijaan että alkaa uhkailemaan karenssilla ikävään sävyyn.

[QUOTE="mamma";23523501]Miksiköhän miulla ei vaikuttanut työmarkkinatuki mitenkään äitiyspäivärahaan??[/QUOTE]

Jos se katsottiin edellisestä vahvistuneesta verotuksesta? Tai sitten et ole saanut saman verran työmarkkinatukea, kun tuo toinen oli saanut? Jos oot kotona työmarkkinatuella, puolison tulot vaikuttavat, jos olet työharjottelussa työmarkkinatuella, saat täyden tuen.

Onko työpaikka varma vai pelkkä työhönosoitus? Jos osoitus niin hae paikkaa ja jos pääset haastatteluun niin varmaan huomaavat sinun olevan raskaana -> tuskin palkkaavat...

Niin mun on varmaan tehtävä. Harmittaa vaan työnanatjan puolesta tehdä niin että jää sitten heti sairaslomalle..tosin ei työnantajakaan kovin fiksu ole kun ottaa raskaana olevan siihen hommaan!
Haen kyllä lääkäriltä jonkun lapun ettei tarvitse mennä nostelutyöhön niin ei voi työkkäristä sinne laittaakkaan...

Sä et voi sellaista lappua etukäteen hakea lääkäriltä, että voit tehdä vain tällaisia ja tällaisia hommia, etkä voi nostella tms.

Koska kun olet työttömänä, olet kaikkien saatavilla. Periaatteessa sut voidaan määrätä vaikka paskakuskiksi nostelemaan 200 kiloa painavia jäteastioita. Jos esität työkkärissä jonkun lääkärin lausunnon nostelusta tms, niin karenssi rapsahtaa. Ja se on 3 kk. Koska sun pitää olla työttömänä saatavilla. Jos taas koet, etteet ole kykenevä kaikkeen työtön, niin haet sairaslomaa jo työttömänä ollessasi, ja olet sitten virallisesti sairaslomalla sekä kelan päivärahalla, etkä työttömänä.

[QUOTE="vieras";23523524]Jos se katsottiin edellisestä vahvistuneesta verotuksesta? Tai sitten et ole saanut saman verran työmarkkinatukea, kun tuo toinen oli saanut? Jos oot kotona työmarkkinatuella, puolison tulot vaikuttavat, jos olet työharjottelussa työmarkkinatuella, saat täyden tuen.[/QUOTE]

Olin siis työharjoittelussa ja sain täyden tuen, samalla tavoin kuin tämä toinen muutaman kuukauden ennen ä-lomalle jäämistä.

Mut työkkärin täti olis kans laittanut +30 viikolla töihin naapuripitäjään.Mulla ei oo korttia,ei autoa eikä tuttuja tällä paikkakunnalla ja bussit ei sinne kulje.Sanoin että kävelläkö sinne pitäisi,yli 6km suuntaansa.Sanoi että mene polkupyörällä.Eli olisi pitänyt ostaa polkupyörä että pääsen tienaamaan 7e/pvä -verot.Neuvolalääkäri sanoi kirjoittavansa lausunnon ettei onnistu.Sit kun soitin työkkäriin,vastasi siellä toinen täti ja sanoi ettei todellakaan tarvitse mennä.

siitäkin sitten tulee karenssi jos kerrot haastattelussa olevasi raskaana ja yleisesti tilanteestasi (supistukset+selkösäryt) ja on syytä olettaa että palkkaaminen jäi edes osittain tuon takia. joillekin on oikein painotettu, että haastattelussa EI saa mainita raskautta tai tulee karenssi. vaikuttaa sillä kuulemma mahdollisuuksiinsa työllistyä heikentävästi mikä on kiellettyä.

Yhteistyössä