Raskaana ulkomaille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lomalle(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lomalle(ko)

Vieras
Olen siis lähössä Espanjaan lomalle ja raskausviikkoja silloin on 28. Vähän jännittää reissu ja tietenkin vielä se että pääsenkö ollenkaan reissuun lääkärin tarkastuksen jälkeen..
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ulkomaan reissuista raskaana ollessa? kaikki info on tervetullutta :)

Itse olin vasta 12. viikolla kun matkustettiin Dubaihin. Ei siinä mitään, ihan normaalisti olin reissussa. Lennot olivat hieman normaalia raskaampia.
Hyvillä mielin reissuun vaan!

Oon käynyt raskausaikoina viikoilla 20-30 Thaimaassa ja Turkissa. Mulla ei ollut hepatiittirokotetta, niin se vähän jännitti. En sitten syönyt mitään salaatteja ravintoloissa, enkä valmiiksi pilkottuja hedelmiä. Ei ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Käsihygieniasta kun pitää huolta ja syö vain vasta valmistettuja /tarpeeksi kuumia tai tarpeeksi kylmiä ruokia, niin no problem.

On se nyt hieman eri juttu olla 12. viikolla kuin 28. viikolla...

Ihan omasta olostahan se lopulta on kiinni. Esim. onko supistellut, paikat jo vähän auennu jne... Toiset on niin hyvävointisia synnytykseen asti, että voisivat olla liikkeessä miten paljon vain. Ainahan on riski siihen, että jotain yllättävää voi sattua, vaikka kaikki tähän asti olisikin mennyt hyvin, mutta jokainen tekee sitten omat valintansa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
On se nyt hieman eri juttu olla 12. viikolla kuin 28. viikolla...

.

So? Ap:han sanoi että kaikki kokemuksen raskaana ollessa matkustamisesta ovat tervetulleita. Mikä poliisi sinä olet sanomaan, että ketjuun eivät saa kirjoittaa kuin rv 28:lla matkustaneet...

Itse matkustelin koko raskauden ajan normaalisti. Viimeinen lentomatka viikolla 30. Mutta matkailun kokonaan lopetin vasta viikolla 37. Olin vain tavallista väsyneenpi kuin normaalisti. Muuten meni hyvin. Tosiaan tarkka käsihygieenia ja katsoo mitä suuhunsa laittaa.Minulla ennestään hepatiittirokotteet yms. Kambodzassa ja Vietnamissa, Venäjällä, Baltiassa ja Espanjassa, Italiassa ja Puolassa tuli käytyä raskauden aikana. Mukavaa matkaa. Kyllä varmasti pärjäät pakettimatkalla jos lääkäri antaa lentoluvan. Ja kyllä varmaan ihan omatoimimatkallakin pärjäisit, minä ainakin pärjäsin. Tsemppiä!

Mä olin viime kesänä kreikassa kun olin muistaakseni rv 22. Kaikki meni hyvin, lennot sekä itse matkat :) Ainoo mikä oli vähän erilaista oli ruoat joita siellä söin eli jätin väliin juustot ja maitotuotteet sillä harvemmin ovat pastoroituja ulkomailla.

Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
Mä olin viime kesänä kreikassa kun olin muistaakseni rv 22. Kaikki meni hyvin, lennot sekä itse matkat :) Ainoo mikä oli vähän erilaista oli ruoat joita siellä söin eli jätin väliin juustot ja maitotuotteet sillä harvemmin ovat pastoroituja ulkomailla.

Kyl ainakin Thaimaasssa oli pastöroituja lähesi kaikki, esim jogurtit ja jäätelöt, ja söin niitä ihan normaalisti.

ihan kivasti meni.kunhan muistaa katsoa hiukka tarkemmin mitä suuhunsa laittaa.itse olin neljännellä/viidennellä kuulla espanjassa.mun iho reagoi raskaus aikana yht äkkiseen aurinkoon (lähettiin loka-marraskuussa)ja sain kutiavat ihottumat pariksi alkupäiväksi.mukana oli bebathenia joka sitten jeesas.muuten ei ollut ongelmia.

Tarkista nyt kuitenkin lentoyhtiöltäsi mahdolliset rajoitukset.

Kaikki lentoyhtiöt eivät ota nykyään edes tuolla viikolla raskaana olevia koneeseen.
Jotkut vaativat lääkärintodistusta ja toiset ei piittaa asiasta tuon taivaallista.

Olin rantalomalla Kreikassa vko 17, mutta siinä vaiheessa nyt ei ollut juuri mitään normaalista poikkeavaa. Ehkä vähän vähemmän jaksoin olla auringossa rannalla kuin normaalisti. Sitten olin kaupunkilomalla vko 28 ja se oli tosi rankkaa. Jalat väsyi älyttömästi ja välillä alkoi huimata, jos ei juonut riittävästi vaikka siis kuumassa maassa emme olleetkaan. Viikolla 33 kävin vielä päivän reissulla lentokoneella Tukholmassa ja jälleen käveleminen oli se rankin osuus: jalat väsyi ja turposi. Pahoja selkä- tai liitoskipuja mulla ei noihin aikoihin ollut muutenkaan, joten ne eivät olleet vaivana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tarkista nyt kuitenkin lentoyhtiöltäsi mahdolliset rajoitukset.

Kaikki lentoyhtiöt eivät ota nykyään edes tuolla viikolla raskaana olevia koneeseen.
Jotkut vaativat lääkärintodistusta ja toiset ei piittaa asiasta tuon taivaallista.

Kylla se lentomatkustaminen on mahdollista vk:lle 36 asti. Pohjoismaiden ja kotimaanlentoja voi lentaa vk:lle 38 asti. Siis jos kaikki ok raskaudessa. vk 28 jalkeen lentoyhtiot yleensa vaativat laakarintodistuksen lentokykyisyydesta.

Yhteistyössä