raskaana vaikka ei pitäisi olla mahdollista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäsmitäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäsmitäs

Vieras
Mulle asennettiin kuparikierukka kesäkuussa. Kuukautiset ovat tulleet joka kuukausi suurinpiirtein ajallaan, mutta vuotopäivät kestävä noin 2 päivää (vaikkakin nimenomaan peloteltiin lisääntyneestä vuodosta). Tässä kuussa menkat ovat nyt myöhässä 2 viikkoa, painoa on tullut vähän lisää, tissit kasvaneet huomattavasti, NÄRÄSTÄÄ (mua ei ikinä närästä normaalisti), maha ja selkä sattuu samalla lailla kuin menkoissa, mutta nyt vaan menkat eivät tule.

Tein raskaustestin 5 päivää sitten ja negaa näytti. Testi oli rfsu:n ja esim täältä luettuani se on kuulemma epäluotettava. Ajattelin, että no aika mahdotonta raskaus varmasti on kuparikierukan kanssa ja jos negaakin näytti, että varmasti ne menkat sieltä tulevat. No eipä nyt näytä tulevan.

Odotanko vielä menkkoja vai voiko olla, että hormonia ei ole vaan erittynyt tarpeeksi ja uusi testi pitäisi vielä tehdä?

Onko täällä ketään, kuka olisi tullut raskaaksi kierukan kanssa? Oliko se paikallaan? Millaisia oireita?

Kuparikierukka nyt ei ole ollenkaan varmimmasta päästä ehkäisyvälineissä. Varmaan tiesitkin tämän valitessasi sen. Minulle ainakin gyne sanoi sen olevan ok vaihtoehto jos mahdollinen raskaus ei olisi ison kriisin paikka.

Tein pregcheck testin tänään ja kaksi vahvaa viivaa tuli. Olen kuin puulla päähän lyöty.

Yritin soittaa äitiysneuvolaan, mutta hän on paikalla vasta maanantaina? ? Pitääkö todella odotella viikonlopun yli?

Mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100% varma. Itse raskauduin yhdistelmäpillereiden aikana, joita käytin säntillisesti useamman vuoden, sillä lapsi ei kuulunut suunnitelmiimme. Nyt kuitenkin onnellisia vanhempia olemme vaikka koko raskausaika oli yhtä isoa kriisiä. Minulle kahden lääkärin mielipide oli, että "ei tämä niin tavatonta ole, joskin harvinaista". Harvemmin lääketehtaat ja lääkärit ehkäisyä määrätessään mainostaa sitä, että raskautumisen mahdollisuus on kaikilla ehkäisyillä olemassa kun myyvempää on sanoa "todella luotettava ehkäisy". Mutta se mitä minulle kävi on kuitenkin ymmärtääkseni harvinaisempaa kun kuparikierukan kanssa raskautuminen, näin ymmärsin keskusteltuani ehkäisystä synnytyksen jälkeen.

Ahdistaa kyllä.. Kun en yhtään tiedä onko kierukka paikallaan edes ja jos on, onko se "kietoutunut" jotenkin sikiöön tai mikä on ylipäänsä mahdollisuus, että menee kierukan poistossa kesken? Ja vaikka ei menisikään kesken, voiko kierukka saada pysyvää vauriota aikaseksi..

Tämä olisi meidän ensimmäinen ja kokemus lapsista pyöreä nolla. Ei tiedä yhtään mitä ajatella.

Nyt puhun vähän mutu tuntumalla, mutta antakaa anteeksi ja korjatkaa jos olen väärässä.

Ymmärtääkseni kierukka pitäisi saada aikasta nopeasti pois kun raskaus on todettu, eli maanantaina sitten yhteyttä terkkariin. Kierukan poisotto lisää kai keskenmenon riskiä, mutten tiedä kuinka paljon. Enkä usko että kierukka aiheuttaa mitään suuria komplikaatioita, jos kyseessä ei ole siis kohdun ulkopuolinen raskaus. Niitä käsittääkseni voi tulla myös kierukan kanssa.

Tuli vielä mieleen kun asiaa tarkemmin lueskelin, ponnahti esille, että kierukan tehokkuuteen eniten vaikuttaa lääkärin ammattitaito ja huolellisuus. Mulla oli laittajana yllättäen opiskeleva kesähessu, joka ensin vahingossa oli laittamassa mulle synnyttäneiden kierukkaa...