Raskauden aikainen hb

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Millä hemoglobiiniarvoilla on teille neuvolassa ohjeistettu aloittamaan rautakuuri? Mitä valmistetta käytitte ja kuinka se tehosi? Aiheuttiko jotain sivuoireita vamisteesta?

Mulla on hemoglobiini ollut alusta asti melko alhaalla. Nyt rv 22+6 hb on 108. Viimeisessä verikokeessa 5 vkoa sitten se oli 111. Neuvolatätskä sanoi eilen, että jos vielä tästä paljon laskee niin voisi aloittaa rautakuurin. No seuraava neuvola on rv 28+3, joten siihen on aikaa kun seuraava hb mittaus tehdään. Olen itsenäisesti aloittanut syömään obsidania, mutta mahani ei kestä sitä joka päivä. Yritin joka toinen päivä, mutta sekin oli mahan kannalta vähän kiikun kaakun. En tiedä johtuuko huonosta hb:sta (mulla on myös alhainen verenpaine), mutta mua pyörryttää/huimaa usein. Välillä pyörryttää istuessakin. Pienikin tekeminen rappusissa/ylämäessä nousu pistää puuskuttamaan. Väsymyskin on riesana (ei tosin siinä megaluokan mittakaavassa kuin viikoille 16 asti).

Nyt rv 38, en ole vielä ottanut lisärautaa. Hb raskauden alussa 130, sen jälkeen vaihdellut 112-118. Ei kuulemma tarvitse välttämättä ottaa, mutta jos tuntuu siltä niin voin ottaa kuurin vielä ennen synnytystä.

Mulle ainakin terkkari suositteli jotain "iron vital" rautalääkettä, sopii erityisesti raskaana oleville.

Mulla yleensä rauta aloitettu rv20 paikkeilla ja arvot silloin ollu hb 110. Olen huolehtinut siksi aikasin lisäraudan aloituksen, koska mulla laskee hb yhtäkkiä matalalle. Tokassa raskaudessa meni hb 98. Obsidan parhaimmaksi koettu.

Mulla oli viikoilla 25 hb 88 jolloin aloitin lisäraudan.
Kapseleita söin pari vk,mutta ei hb noussut..kokeilin nestemäistä mutta ei ollut tehoa.
Ennen synnytystä hb oli alle 70 ja sain parin pussin tankkauksen..

Täällä myös maltoferin suosittelija, vatsa kesti sitä kahden raskauden ajan.

Ekassa raskaudessa hb heilui loppuvaiheessa satasen molemmin puolin, synnytyksessä romahti. Eivät tajunneet mitata synnärillä enkä minä ymmärtänyt pyytää kuin vasta kolmen-neljän päivän kuluttua synnytyksestä, jolloin hb oli 83 :( Olin kalmankalpea enkä meinannut tolpillani pysyä. Eli jos menee kovin alas ennen synnytystä, varmista, että tarkistavat heti(!) synnytyksen jälkeen.

Mulla on hb ollut koko raskauden ajan 125-130, eli en ole tarvinnut lisää ollenkaan. Nyt suosittelivat, että alan ottamaan, kun ensi viikolla on keisarinleikkaus, viikkoja 38+5. Ja tosiaan mullekin suositeltiin apteekissa jotain vatsaystävällistä valmistetta, mutta ostin halvemman version.

Yhteistyössä