Raskauden aikainen painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Mä en tiedä mitä pitäis tehdä kun olen vasta viikolla 15. ja paino on jo noussut 4,6kg ja maha (ja reidet) on paisunut silmissä. Kuitenkin läskiä tuntuu olevan enemmän kuin vauvaa.

En syö mitään herkkuja. Nomaali ruokapäivä näyttää tällaiselta.
Aamiainen: pala ruisleipää, tl sinistä keijua, polar 15% juustoa (pari siivua), kurkkua ja 1-2dl jugurttia

Lounas: Pari aamiaisen kaltaista voileipää ja jugurttua tai "eilisiä jämiä".

Päivällinen: Pastaa ja pastakastiketta jossa vaihdellen kanaa tai jauhelihaa sekä kasviksia ja ruokakermaa.

Iltapala: aamiaisen kaltaien tai leipäjuusto tai ei mitään.

Päivän aikana kuluu puolisen litraa tuoremehua veteen sekoitettuna niin, että siitä tulee parisen litraa nestettä.

En hirmuisesti ehdi liikkumaan mutta koko päivän olen kyllä liikkeessä kun tuon 1,5v:n kanssa touhuan hoidan kotihommat ja käydään puistossa.

Miten voi olla, että paino nousee noin hurjasti? Miten saan painonnousua hillittyä? En kuitenkaan ole mitenkään alipainoinen BMI ennen raskautta oli 21.1 En haluaisi saada liikakiloja kun se on erityinen terveysriski kun suvussa on kaikki mahdolliset "elintaso sairaudet".

Mä en jaksa ymmärtää, että mitä sillä on väliä? Ainahan ne saa sitte pois laihdutettua... Raskausaikana pitäis nauttia eikä koko ajan vahtia että mitä sitä suuhunssa laittaa... :/

oletko varma että on läskiä? eikö voi olla nestettäkin?
mulla itsellä on rv9+jotain muta mulle on tullu jo nyt 4kg painoa :)
ja sehän voi olla että toi painonnousu tasaantuu jossain vaiheessa.

Kaikkihan me tietty olemme erinlaisia ja jokainen raskaus on erillainen

Neuvolasta sanottiin mulle, että se on hormonaalista ja mulle tyypillistä. Mulla on painoa tullut jo 13-14 kiloa ja olen rv26. BMI oli alussa 20,5. Nyt olen jo luopunut tuskailusta, tiedän, että kilot lähtee pois. Ja kaikki sanoo ainakin ettei näy mitään läskiä. Itsestä kyllä tuntuu siltä.
Ei välitetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Mä en jaksa ymmärtää, että mitä sillä on väliä? Ainahan ne saa sitte pois laihdutettua... Raskausaikana pitäis nauttia eikä koko ajan vahtia että mitä sitä suuhunssa laittaa... :/

Ei se nyt noinkaan mene! Kaikilla ei kilot karise niin vain pois, valitettavasti:(.
Itselleni jäi esikosta yli 10kg , eikä niitä saanut pois sitten millään. Toisessa raskaudessa rajotin herkuttelua, ja painoa kertyikin vain 5kg kokoaikana, eikä sokeritkaan nousseet koholle.

Ap:lle: Ymmärrän hyvin, miltä susta tuntuu! Itse join reilusti vettä koko toisen raskauden ajan ja suosin kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä niin paljon, kuin närästys antoi periksi. Myös neuvolasta saa diabeetikon ruokavalion ohjeet, vaikka ei tautia oliskaan. Itse pyysin ruokaohjeet tokassa raskaudessa.

Onnelista odotusta:)!

Alkuperäinen kirjoittaja Mammutti:
Ei se nyt noinkaan mene! Kaikilla ei kilot karise niin vain pois, valitettavasti:(.
Itselleni jäi esikosta yli 10kg , eikä niitä saanut pois sitten millään. Toisessa raskaudessa rajotin herkuttelua, ja painoa kertyikin vain 5kg kokoaikana, eikä sokeritkaan nousseet koholle.

Ap:lle: Ymmärrän hyvin, miltä susta tuntuu! Itse join reilusti vettä koko toisen raskauden ajan ja suosin kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä niin paljon, kuin närästys antoi periksi. Myös neuvolasta saa diabeetikon ruokavalion ohjeet, vaikka ei tautia oliskaan. Itse pyysin ruokaohjeet tokassa raskaudessa.

Eipä ne kuule mullakaan itsestään oo mihinkään lähteny... 6kk on synnytyksestä ja samat 20kg on vielä tallessa mitkä raskausaikana tuli. Mutta kun sitä en ymmärrä että miksi niistä pitää olla huolissaan niin kamalasti, mun mielestä se on ihan toissijainen asia... Mutta toki kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee... Mun mielestä se nyytti vain on se tärkein ja kilot jää siinä kyllä kakkoseksi...

Enkä nyt siis tarkoittanu mitään älytöntä mässäilyä raskauden aikana, vaan siis ihan normaali syömistä, sitä ei musta pitäisi rajoittaa... Niitä kiloja tulee jos on tullakseen...
Tarkoitus ei kuitenkaa ollut pahoittaa kenenkään mieltä...

Mutta ap:lle kuitenkin onnellista odotusta.. =)

Eipä ne kuule mullakaan itsestään oo mihinkään lähteny... 6kk on synnytyksestä ja samat 20kg on vielä tallessa mitkä raskausaikana tuli. Mutta kun sitä en ymmärrä että miksi niistä pitää olla huolissaan niin kamalasti, mun mielestä se on ihan toissijainen asia... Mutta toki kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee... Mun mielestä se nyytti vain on se tärkein ja kilot jää siinä kyllä kakkoseksi...

Mulle onneksi oma terveyteni merkitsee myös jotain.Huonopa sitä on masennuksen kans vauvaa hoitaa,saatikka sitten haudan pohjalt.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä terveys on tärkeää:

Mulle onneksi oma terveyteni merkitsee myös jotain.Huonopa sitä on masennuksen kans vauvaa hoitaa,saatikka sitten haudan pohjalt.

Näinpä ja ei mulla ole varaa uusia koko vaatekaapin sisältöäkään raskauden jälkeen. Tulisi aika kalliiksi... Sitäpaitsi pidän vanhoista vaatteistani!!!

Kiitos kuitenkin Maryalle toivotuksista. Tavallaan ymmärrän sun pointin. :)

Jos ne kilot eivät ole tulleet syömällä, niin turha stressata. Varmasti putoavat sitten kuin itsestään. Itsellänikin paino nousi enemmän alkuraskaudessa ja keskiraskaudessa, loppuraskaudessa tullutkin sitten vain pari kiloa.

runsas painonnousu on hyvin usein altistava tekijä raskaudiabeteksen synnylle joten kyllä se on vakava asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

runsas painonnousu on hyvin usein altistava tekijä raskaudiabeteksen synnylle joten kyllä se on vakava asia.

Tätä mä tietysti myös pelkään kun suvussa on diabetestä molemmin puolin ja neuvolassa jo pelottelivat, että riski on korkea kun sekä mun isällä että äidillä on diabetes.

En nyt tarkoittanut mitään runsasta painon nousua, vaan ihan sitä ettei ihan hullun lailla tarvitsisi tarkkailla syömisiä...
Mutta siis annan nyt olla kun ei mun pointtia ihan ymmärretty... :/

Raskausviikkoja 22+4 ja tänään neuvolassa painoa 74.0 , eka nevola kerrasta noussu siis 10kg, sain kuulla asiasta toruvasti, jaa oletkin sitten herkutellut! :ashamed: jätin tupakan pois ja tiesin että siitä tulee lisäkiloja, kuten aina tullutkin kun lopettanu,..
pahoin mielen lähin neuvolasta, (oli mieskin mukana vielä :ashamed: tunsin oloni possuksi, kun yhessä naurahtivat mun painolle... en kyllä ole vaan herkkuja syöny, paljon tuorettakin...liitoskipujen takia on koiran kanssa kävely jääny paljon vähemmälle, harmittaa |O

noh, seli seli, piti vaan purkaa tämä sisältä,... hyvää joulun odotusta ! :heart:

Kävin eilen 2. krt neuvolassa (vkot 14+6) ja painoa oli viime kerrasta tullu lisää 3,4kg eli n. 600g/vko. Olin todella yllättynyt tästä noususta, sillä pidin sitä todella hurjana, kun olo ei todellakaan tunnu siltä, että olisi "lihonut" noin paljon :)! Naureskelin kuitenkin vain asialle, sillä olen todella iloinen, ettei enää ole huono olo, jaksaa jälleen liikkua ja, kun kyse ei kuitenkaan ole siitä, että nämä kilot olisivat tulleet PELKÄSTÄÄN herkuttelusta :). Ja pääasiahan se on, että siellä on pikkuisella kaikki kunnossa ja jos/kun mammakin voi loistavasti niin voisivatko ne asiat enää paremmin ollakaan :)! Kilo sinne sun tänne tuskin tätä onnea kaataa:)! Ihanaa odotusta kaikille :)!

Kyllä ärsyttää tuommoiset kommentit ettei ymmärretä mitä sen painonnousun on väliä raskausaikana! Raskausaikanahan pitäis nauttia ja lapsihan se tärkein on -kommentit. Tyhmiä ihmisiä sanon suoraan. Ylipaino on ihan yhtä lailla riski ei raskaana olevalle kuin raskaana olevalle. Ei raskaus ole mikään syy paisua kuin pullataikina. Harvemmin liialliset kilot tyhjästä tulevat, ihan normaalisti kuuluu raskaudenaikanakin syödä. Tai pikemminkin vielä ultraterveellisemmin! Kyllä itsestään huolehtiminen on lapsistaan huolehtimista. Liika painonnousu on vakava riski raskaudenaikana, siksi sitä siellä neuvolassakin seurataa! Jos ei olis mitään väliä, niin eipä sitä kytättäiskään. "Lähteehän ne raskauden jälkeen" -kommentti oli kyl paras. Niin just. Mitä väliä lapsesta, mätetään turpaan kaikki herkut vaan ja lihotaan niin et sikiölle tulee vakavia riskejä äidin ylipainon vuoksi. BMI:stä riippuu, kuinka paljon painoa "saa" kenellekin tulla, itselleni saisi tulla 15kg! Että eipä tarvii ihan hirveesti kytätä jos lähtökohdat on ok ja syö kuten normaalistikin + liikkuu normaalisti/voinnin mukaan. Myös liikunta on tärkeää niin äidille kuin vauvalle.

No se nyt vaan on karu totuus että toisille sitä painoa tulee, ja ei, se ei todellakaan aina ole kiinni siitä että mamma on kaamee herkkuperse!Niin se on mullakin tullu 15kg jo ja rv28 menossa, ei, en ole syönyt mitenkää normaalista poikkeavasti, päinvastoin, nythän mä vasta oon raskauden aikana syönykki hedelmiä ja vihanneksia!Mistä kilot sitten?jaa-a, saakelin hyvä kysymys...

Mä sanoisin ap:lle, että painonnousu on varmaan nesteitä ja myös verimäärä raskausaikana lisääntyy. Et kuitenkaan syö mielestäni paljon, että älä missään nimessä ainakaan vähennä syömistä.

Itselläni BMI ennen raskautta oli 17,9 ja painoa on tullut nyt rv.29 mennessä n.6kg. En mielestäni ole syönyt liikaa, että paino olisi syömällä tullut. Päinvastoi olen syönyt n.1700 kaloria päivässä ja ravitsemusterapeutti juuri kehotti syömään vähintään 2200-2500 kaloria päivässä, jotta kaikki menee loppuun asti hyvin. Tosin aineenvaihduntakin on tainnut hidastua huomattavasti, sillä keho ei halua antaa mitään pois, jotta vauva voisi hyvin. Ja uskon, että painonnousu johtuu siis juuri nesteistä ja verimäärästä itsellänikin. Ja toki lapsivesi ja vauvakin painaa :D

Niin ja ravitsemusterapeutti ja lääkäri anoivat ainakin minulle, että koska lähtö BMI on niin matala pitäisi näiden viimeisen kymmenen viikon aikana saada ainakin 8 kiloa lisää

Mulla kans paino nousi varsinkin alussa hurjasti! Kaikkiaan painoa tuli 21-22 kiloa. Reilussa vuodessa kaikki kilot ovat karisseet ja vähän enemmänkin :) Älä ole huolissasi painosta jos oikeasti et herkuttele sun muuta. Ethän sä sille mitään voi, että paino nousee ja tosiaan, ainakin mulla tuossa alussa se paino oli turvotusta.

ennen raskautta painoindeksini oli 18,8 ja nyt se on jo 21,9 Ennen raskautta herkuttelin ehkä enemmän esim. jätskillä ja makeilla jugurteilla mutta hiilareita tuli syötyä vähemmän Nyt tuntuu että todella tarvitsen ruisleipää ja kaurapuuroa (eli siis ihan terveellistä ruokaa) ja paino on alkanut nousta Myös juusto ja maito ovat selvästi lisääntyneet ruokavaliossani raskauden vuoksi Näin ekaa odottavana ja nuorena ei varmaan ole niin paljon syytä huoleen kunhan liikun tarpeeksi:)

Jos oikeasti syot niin kuin tuohon laitoit niin en huolisi. Kehoon saattaa keraantya nestetta helposti kolmekin kiloa hormonaalisista syista, eika tuohon sitten paljoa "lihomista" jaa.