Raskaudenajan D-vitamiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus

Vieras
"""D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia ennen synnytystä.

Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tämä pitää erityisesti paikkansa, jos tämä osa raskaudesta sattuu talviaikaan. Tutkimukset osoittavat, että 25D mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin 25D-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Valitettavasti useimmissa ennen synnytystä nautittavissa vitamiineissa ei ole enempää kuin 400 ky (10µg). Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l). Lapsen taso oli varmasti myös alhainen.

Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason (alle 15 ng/ml) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.

www.kolumbus.fi/lootuskirja/d-vitamiini.htm

"""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.

- Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.

Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa.

http://tinyurl.com/lb4ply

D-vitamiini ja insuliiniresistenssi

Helmikuussa 2010 julkaisussa tutkimuksessa Uudessa-Seelannissa 42:lle insuliiniresistentille naiselle annettiin D-vitamiinia 100 µg päivässä ja 39 naiselle lumevalmistetta. [Huom! Suomessa viranomaissuositus on vain 7,5 mikrogrammaa päivässä, mikä ei toteudu.] Koehenkilöiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (meillä merkitään S-D-25) nousi keskimäärin 21 nmol/l:sta tasolle 75 nmol/l ja samalla paranivat insuliinisensitiivisyyttä ilmaiseva HOMA-arvo sekä paastoinsuliiniarvo. Suurin arvojen paraneminen tapahtui naisilla, joiden S-D-25 nousi tasolle 80-119 nmol/l tai korkeammalle. British Journal of Nutrition 2010, 103:549-555

20.fi/4017

Tämäkin raportti vahvistaa käsitystä, että diabeetikon tulee mittauttaa verensä S-D-25 ja jos se on alle 80 nmol/l (USA:n ja mm. Espanjan mittayksiköin alle 32 ng/ml), niin silloin tarvitaan reilusti D-vitamiinia. Pekka Puskan johtama valtion ravitsemusneuvottelukunta on patavanhoillinen ja kytköksissä vahvasti lääketeollisuuteen."""

Itse ainakin söin koko raskaudenajan D-vitamiinia ja aina talvisin vedän!
Syön myös aina hiukan enemmän, mitä purkkejen suosituksiin on merkattu ja samoin myös lapset.

D-vitamiinien suositukset ovatkin muuttamassa pian ja niiden suositus annosta nostetaan lapsilla.

Olen samaa mieltä, Puskan lafka haraa uutta tutkimusta vastaan joka asiassa, niin d-vitamiinissa kuin dieettiasioissakin.

Uusimmassa Medi-Uutiset lehdessä oli kuinka voita syövät monet lääkäritkin nykyään terveysruokana uusimpien ulkomaisten tutkimusten mukaisesti mutta Puska vain huutelee margariinejen puolesta iskulauseitaan.

Onkohan siis turvallista syödä raskaana ollessa 20 mikrogrammaa/vrk purkista? Mulle nimittäin kävi niin, että ostin ihan vahingossa d-vitamiinipurkin, jossa on tämä annos yhdessä tabletissa. Näitä olen ihan tyytyväisenä popsinut, kunnes muutama päivä sitten tajusin syöväni tuplamäärää suosituksiin nähden. Kalaa en syö ollenkaan. Mitä haittaa voi olla d-vitamiinin liiallisesta saannista? Kertokaa, paremmin tietävät, kiitti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ituhippi:
Onkohan siis turvallista syödä raskaana ollessa 20 mikrogrammaa/vrk purkista? Mulle nimittäin kävi niin, että ostin ihan vahingossa d-vitamiinipurkin, jossa on tämä annos yhdessä tabletissa. Näitä olen ihan tyytyväisenä popsinut, kunnes muutama päivä sitten tajusin syöväni tuplamäärää suosituksiin nähden. Kalaa en syö ollenkaan. Mitä haittaa voi olla d-vitamiinin liiallisesta saannista? Kertokaa, paremmin tietävät, kiitti!

Tuosta määrästä mitä syöt per päivä ei ole mitään haittaa, senkun syöt vaan!

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, d-vitamiinin liikasaanti on mahdollista mutta ei noilla annoksilla. Itse syön kesät talvet vielä tuostakin kaksinkertaista annosta.

Alkuperäinen kirjoittaja TERVEYS:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ja tämän aloituksen pointtina oli.....?

Saada odottavat äidit ymmärtämään, ettei neuvoloiden vitamiinisuositukset riitä pitämään äitiä ja kasvavaa lasta terveenä.

Eiköhän ilman vitamiinilisiäkin saada ihan terveitä lapsia maailmaan...nimim. en ole vitamiinejani syny..

Mä syön kans lähes ympäri vuoden d-vitskua, 125 mikrogrammaan öljykapseleita.
En ihan joka päivä ota, mutta noin 4 x viikossa.

Paljon virkeämpi olen ollut tänä talvena kaamoksen aikaan (asun Lapissa) ja unentarve on vähentynyt.
Flunssa ei ole iskenyt.

Söin raskausaikana CardiOmega-kapseleita ja tarkoitus olisi jatkaa. Raskausaikana minulta otettiin myös verikokeet josta nähtiin tietyt vitamiinipitoisuudet. Sen mukaan D-vitamiiniarvot olivat alhaiset, joten d-vitamiinia kyllä kannattaa syödä!!!! Jos kärsii jonkin vitamiinin puutteesta, kohoavatko arvot heti lisävitamiinia otettaessa vai onko siinä jokin viive?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Söin raskausaikana CardiOmega-kapseleita ja tarkoitus olisi jatkaa. Raskausaikana minulta otettiin myös verikokeet josta nähtiin tietyt vitamiinipitoisuudet. Sen mukaan D-vitamiiniarvot olivat alhaiset, joten d-vitamiinia kyllä kannattaa syödä!!!! Jos kärsii jonkin vitamiinin puutteesta, kohoavatko arvot heti lisävitamiinia otettaessa vai onko siinä jokin viive?

d-vitamiinissa kestää kolmisen kuukautta ennen kuin arvot kohoavat

Alkuperäinen kirjoittaja TERVEYS:
Älä suotta, ei kiinnosta niin paljoa tähän aikaan illasta... :whistle:

Toisia kiinostaa lasten TERVEYS, toisia ei :(

No niin, lapsi pitää huostaanottaa kun oon niinkin hulttio etten vitamiineja raskausaikana syö..Hohhoijakkaa.... :whistle:

Älä nyt liiottele.Riittää kun menet johonkin yksityiseen labraan ja sanot haluavasi S-D-25 kokeen. Jos arvosi on alle50nmol/L, se on huono.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minulla nousivat hitaasti. 2kk menin 260µg päivässä niin nousivat 68nmol/, 92nmol/L.

Raskaana en ole, mutta olen n. kuukauden ottanut D-vitamiinia 120-160 µg. päivässä ja saanut laskettua krooniseen kipuun syömäni vahvat kipulääkkeet neljäsosaan! edellisestä ja suunta edelleen alaspäin :)

Lääkärit ei kyllä parempaa luvanneet tulevaksi. Varsinkin kun kieltäydyin vahvoista neurolepteistä ja mm. parkinssonin tautiin käytettävistä vahvoista lihasrelaksanteista. :/
Noilla lääkityksillä en olisi elossa enää :kieh: