Ä
Äiti 42v.
Vieras
Tein raskauden keskeytyksen kaksi viikkoa sitten. Kolme lasta ennestään, joista kaksi jo koululaisia. Joskus muistan ajatelleeni, ettei neljäs lapsi olisi katastrofi, jos vahinko tapahtuisi. Mutta ehkäisyn petettyä järkisyyt voittivat: oma ikä, huono tukiverkko, heikko taloustilanne, parisuhteen kriisi vuosi sitten, elämän "helppous" lasten jo kasvettua ja ennen kaikkea epäilytti oma jaksaminen. En kokenut minkäänlaista positiivista tunnetta siitä, että vauva-arki olisi alkanut alusta. Olin melkein shokissa, enkä pystynyt listaamaan kuin syitä keskeytyksen puolesta. Siihen siis päädyttiin raskausviikolla 6.
En kaipaa moraalisaarnaa, olen itseäni tästä ruoskinut ja tiedän että käyn tätä läpi vielä pitkään. Olo oli ensin helpottunut, mutta toki olen kokenut myös surua. Mietin voinko olla hyvä äiti kolmelle lapselleni tämän jälkeen. Pohdin miten kauan menee, että pystyn hyväksymään asian osaksi elettyä elämääni. Kätilö neuvoi olemaan itseä kohtaan armollinen ja sallimaan itselle anteeksiannon.
Miten te muut keskeytyksen läpikäyneet olette eheytyneet? Oletteko hakeneet keskusteluapua ja auttoiko se? Tuleeko asia yhä mieleen usein?
En kaipaa moraalisaarnaa, olen itseäni tästä ruoskinut ja tiedän että käyn tätä läpi vielä pitkään. Olo oli ensin helpottunut, mutta toki olen kokenut myös surua. Mietin voinko olla hyvä äiti kolmelle lapselleni tämän jälkeen. Pohdin miten kauan menee, että pystyn hyväksymään asian osaksi elettyä elämääni. Kätilö neuvoi olemaan itseä kohtaan armollinen ja sallimaan itselle anteeksiannon.
Miten te muut keskeytyksen läpikäyneet olette eheytyneet? Oletteko hakeneet keskusteluapua ja auttoiko se? Tuleeko asia yhä mieleen usein?