Raskaudesta kertominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelmansa kullakin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelmansa kullakin

Vieras
En oikein tiedä miten muotoilisin kysymyksen... tai no, ei tässä ole mitään varsinaista kysymystä olekkaan, vaan lähinnä halua purkaa sydäntäni. Olen tällä hetkellä 16. viikolla raskaana ja en tiedä mistä syystä minun on aika vaikea puhua tästä asiasta vielä muille kuin ihan lähimmille ihmisille. Tai lähinnä en tiedä miten asian ilmaisisin... minulla on useita kavereita ja muutama hyvä ystävä, joista heistäkin ( siis ystävistä ) vain 3 tietää raskaudestani. Jossain facebookissa en tosiaan rupea asiaa kuuluttamaan ( sitä kauttahan asia menisi myös näiden einiinläheisten kavereiden tietoon ) ja jotain tekstaria tai meiliä on niin korni lähettää. No, nuo einiinläheiset kaverit eivät sinänsä ole "ongelma" - heille varmasti asia valkenee pikkuhiljaa, kerron sen tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin.

Se minkä takia haluan purkaa nyt sydäntäni on eräs lapsuuden"ystäväni"... Meillä on ollut aina hyvin hyvin erikoislaatuinen suhde! Olimme ala-asteella toistemme "parhaat" kaverit ( asuimme maalla ja hän oli ainoa joka asui lähistöllä, sitä myöten meistä siis tuli kavereita ), myös yläaste ja lukio menivät samalla luokalla. Ja siitä asti meidän suhteemme on ollut enemmän tai vähemmän kieroutunut. Ihmisinä olemme hyvin erilaisia, ja maailma on vienyt meitä eri suuntiin. toisaalta pidän tästä ihmisestä paljonkin, toisaalta hän on todella outo persoona ja en ymmärrä välillä että miksi olemma laisinkaan tekemisissä. Ikää on meillä molemmilla jo reippaasti päälle 30 v ja hän ei ole esim. koskaan seurustellut, mikä on sinänsä jo aika merkillistä... tai lähinnä hän on keskittynyt vokottelemaan ukkomiehiä työpaikaltaan ja siinä se. Ok, kukin tekee elämässään niinkuin haluaa, mutta oma moraalini ei ole hänen sekoilujaan koskaan ymmärtänyt ( en sillä että itse olisin pulmunen ).

Nyt meillä on tulossa tapaaminen vanhojen lukiokavereiden kesken lauantaina. Meitä on edelleen suht tiivis tyttöporukka joka pitää yhtä vuosienkin jälkeen ( 4-5 naista ). Olenkin miettinyt että mitä jos kertoisin siellä raskaudestani, mutta en vaan tiedä voinko... Olisi kiva kertoa asia face-to-face, mutta toisaalta en jaksa niitä kummallisia kommentteja ja naamanilmeitä. ( kyllä - sellaisia voi tulla ) Esimerkkeinä näistä kummallisista naamanilmeistä on muutaman vuoden takaa kun yksi näistä lukioystäväistä pyysi minua häihin kaasokseen. No, kun kerroin tästä kys. henkilölle pyytääkseni häntä myös auttamaan polttarijärjestelyissä, niin kommentit olivat ikimuistoisia... en enää muista niitä kunnolla kun tapahtuneesta on jo aikaa, mutta sain lähinnä pyydellä anteeksi sitä että minut oli tällaiseen kunniatehtävään pyydetty. Toinen lukioystävistäni pyysi minua kummiksi tytölleen... En muista miten tämä asia tuli tälle ystävällemme ilmi, mutta todennäköisesti kommentit olivat siitäkin kitkeriä. Kihloihin mentyäni pari vuotta sitten en asiaa sen kummemmin kenellekään toitottanut, vaan olin pokkana sormus sormessa tämän kaverin luona ( meitä oli taas lukiojengi koolla ) ja ajattelin että ne ketkä huomaavat, niin huomaavat. No, seuraavalla viikolla tältä naiselta tuli viesti että onneksi olkoon ja ei viitsinyt sitten mitään sanoa naamatusten kun kaikki muut varmaan tiesivät. Eli rivien välistä pystyi lukea, kuinka loukkaantunut hän oli ja hän varmaan oli ainoa jolle en ollut kertonut. Vastasin vain että kiitos ja että ei tästä asiasta kylläkään tiennyt kuin yksi ( joka oli jo sormukseni bongannut ) kun en ollut asiaa kuulutellut.

Viime keväänä kun päätin ilmoittaa naimisiin menostani ( ja taas naamatusten tälle samalle porukalle ) niin siitäkin oltiin kiukkuna, että hän oli jo asiasta muualta kuullut. Ok, onnitteli sittemmin ja otti asian ihan okei, mutta tää on joka kerta tätä samaa! 1 ystäväni siis tietää raskaudestani ( hän jolle olin kaasona ) ja olisin halunnut kertoa myös kummityttöni äidille, mutta nyt sitten olen jotenkin ihan lukossa ja en varmaan saa sanottua mitään kun näemme... Jotenkin kun tuo mieli on muutenkin niin herkillä, niin en tosiaan jaksa nyt mitään kummallisia kommentteja tästä raskaudestani! Joten varmaan sitten laitan sähköpostia joskus niin ei tarvitse sanoa asiaa naamatusten.

No joo, tämä oli tällainen vuodatus... Tämä raskaus vaan taitaa olla "viimeinen niitti", kaikki muut kun on jo naimisissa, lapsellisia ja nyt minäkin vielä raskaana ( 9 vuoden sinkkuilun jälkeen löysin elämäni miehen ). Häntä ei tunnu kiinnostavan miehet laisinkaan, mutta se on hänen oma asiansa! Huh, nyt vähän helpotti kun sain nämä asiat kirjoitettua ylös... Kiitos ja anteeksi tämä avautuminen :), ongelmansa kullakin.

Luulen, että tämä raskaudesta kertomisen vaikeus on juuri meillä yli kolmekymppisillä. Olen itse vk 20+ raskaana, enkä vieläkään ole kertonut kaikille, edes lähimmille ystävilleni. Suku sai tietää Juhannuksena. En osaa itse sen tarkemmin eritellä, miksi kertominen on niin hankalaa. Tunnen, että tämä on meidän henkilökohtainen juttumme, johon en halua kommentteja tai neuvoja muilta. Osaltaan tietysti pelotta, että jos raskaudessa tapahtuu vielä jotain, vaikka keskenmenon riski lienee jo aika pieni. Luulen, että koko kertominen jää, ja ihmiset huomaavat kun sen aika on. Mahani ei vielä ole jättisuuri, joten moni varmaan luulee, että olen vain vähän lihonut.
Töissä kertominen oli mielestäni ehkä pahinta, mutta urheasti hoidin sen viime viikolla kun en kehdannut jättää asiaa loman jälkeiseen aikaan. Virallisestihan minun olisi ollut kerrottava asiasta kuitenkin heinäkuun loppuun mennessä, jotta työnantajalla jää 2kk aikaa kehitettä sijaista tms. ennen kun jään mammalomalle.

Ei oo ikäkysymys noin. Olin 22 esikoista odottaessa ja en ois millään halunnu kertoa muille kun kahdelle hyvälle ystävälleni. Nuorena ihmiset kummeksuu raskautta vielä enemmän ku kolmekymppisenä.. Vanhempienkin reaktioita sai pelätä kun oli vielä koulut kesken jne.. Kerrottiin siis vasta joskus 20 viikolla vanhemmille. Ja kaverit sai tietää vasta sitten kun huomasivat mahan.. Ikäviä kommentteja ei kyllä juurikaan tullu. Kerro vaan ap niille ystävillesi ja jätä omaan arvoonsa tuollaisen ystävän kommentit ym.

En minäkään halunnut kertoa kenellekään. Tuntui vaan niin yksityiseltä asialta. Töissä lörppö työkaveri hoiti tiedottamisen puolestani (tiesi että oon raskaana kun sama työhuone jaettiin) ja kavereiden kohdalla luotin myös puskaradioon.

Minä en enää sinuna pistäisi niin paljon painoarvoa tuolle "lukiojengille" ja ystävällesi. Alatte selvästi kasvaa erillenne, sen on ihan luonnollista. Ja lapsen syntymisen jälkeen erkaannutte vielä enemmän. Mikä ei välttämättä ole paha asia, vaan voi olla helpottavaakin.:)

Ei kannata väkisin pitää yhteyttä ihmisiin, joiden kanssa on vaikea olla ja joiden tunnet vievän sinulta energiaa. Hankalien "ystävien" tapaamisen jälkeen olo on jotenkin tyhjä ja "kuiviin imetty". Sen huomaa myös siitä, kun viettää aikaa oikeiden ystävien kanssa, että heidän seurassaan saa olla oma itsensä ja rento ja heiltä saa positiivista energiaa.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että minulla ei ole kallisarvoista aikaa tuhlattavaksi epä-ystäviin. Tapaan vain ihania, parhaita ystäviäni jotka ovat aidosti kiinnostuneita elämästäni (ja joiden elämästä olen tietysti myös itse kiinnostunut!) ja joiden kanssa jaamme kaikki ilot ja murheet.
Jotenkin myös kuulostaa siltä, että tuo "kaverisi" on vain kateellinen sinulle. Sinulla on kaikki ne asiat elämässäsi, jotka häneltä puuttuu, eikä hän osaa olla iloinen puolestasi. Ja kateellinen "kaveri" on pahinta mitä voi olla... Siispä, säästä itseäsi ja lopeta yhteydenpito! Joskus voi olla ylpeä eikä alistua kuuntelemaan mitä tahansa potaskaa ihmisiltä.
Oikein ihanaa odotusta ja onnea tulevaan vauvaelämään!!

Pöh, mitä sillä on väliä mitä joku ystävä miettii uutisestasi. Hyvä ystävä on iloinen siitä ja sillä sipuli. Jos taas haluaa olla niin salamyhkäinen etää panttaa uutista, niin ei kyllä ihme, että siitä aiheutuu jotain epäilyksiä joillekin.

En kertonut minäkään kenellekään kuin vasta viikon 20 jälkeen. Siis silloin vasta omille vanhemmilleni. Vasta parille kaverille olen nyt kertonut ja muut saa luvan huomata jos tavataan. Ne pari jotka on sattuneet soittamaan muuten vaan, niin olen siinä jutustellessa sitten kertonut tämän uutisenikin. Ei ole kyllä käynyt mielessänikään varta vasten alkaa soittelemaan tutuille kertoakseni perheenlisäyksestä. Kyllä sitä voi kuitenkin kaveriporukassa avata suunsa ja onnellisena ilmoittaa kaikille yhtä aikaa hymyssä suin, että meille on tulossa perheenlisäystä! :) Ei siinä kyllä kenellekään tule paha mieli, jos kaikilla on silloin sellainen olo, että uutinen tuli melkein yhtä tuoreena kaikille. Anna mennä vaan.

Itse en malttaisi varmaan sinne asti, vaikka osalle kertominen menee sinne. Tai siis tuskin näen ennen sitä, joten siinä mielessä menee. Mutta et kertonut edes vanhemillesi ennen sitä? Entä sellaisille ystäville, joita näit ennen? Eikö vatsa jo näkynyt?

Ei näkynyt, vaikka toinen raskaus oli jo kyseessä ja ikäerokin lapsilla hyvin pieni... Tai painoa tuli kyllä jonkin verran, mutta masusta sitä ei näkynyt. Jonnekin ihmeeseen se mahtui, vaikka olenkin hoikkaa mallia. Ei tosiaan siis kerrottu kenellekään ennen kuin 20 vk oli täynnä. :)

Yhteistyössä