Raskaus alussa ja lihonut jo yli 2 kiloa..... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/ :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullakin on molemmissa raskauksissa noussut paino heti alussa pari kiloa, taitaa olla aika yleistä. Sitten se onkin junnannut pitkään samoissa lukemissa. Ekassa raskaudessa painoa tuli kaikkiaan n.6kg, nyt toisessa on tullut 10 kg, ja viikolla 37 mennään.
Älä stressaa turhaa :-)

Mulla on tullut tähän puoliväliin mennessä nyt 13kg. Sokerirasitus edessä, mutta tuskinpa siinä mitään häikkää on. Lääkäri itseasiassa sanoi että voi vaikuttaa kun oon ollut jo 18-vuotiaana lihava, niin rasvasolut sitten jotenkin herkemmin reagoi raskauksien aikana ja siksi paino saattaa nousta niin vauhdilla.

Kahdessa edellisessä raskaudessa paino nousi sinne 92-93 kiloon ja normipaino oli ennen noita sen 70kg (mulla oli kaksi raskautta ihan peräkkäin).

Mä olen aloittajan pituinen, 166 cm. Lähtötilanne oli ehkä 56 kg, en tiedä kun en omista vaakaa. Ensimmäisessä neuvolapunnituksessa paino oli 60 kg. Viikon 10 painoa en muista enkä jaksa tarkistaa, mutta viikolla 20 painoin noin 70 kg, ja viikolla 43, kun synnytys käynnistettiin, painoa oli 78 kg. Eli 22 kiloa tuli minulle. Söin enimmäkseen kunnon aterioita, joskus toki herkuttelinkin.

Verenpaineeni ja -sokerini olivat halki raskauden erinomaiset. Lapsi painoi 4,3 kg, syntyi vaivatta ja voi hyvin. Imetys onnistui erinomaisesti. Palauduin lähtöpainooni puolessa vuodessa, ja olen siinä myös pysynyt. Laihduttanut en ole ikinä.

Neuvoni kaikille odottajille on, että pitää opetella kuuntelemaan omaa kehoa ja luottamaan siihen. Kuinka keho muka osaisi synnyttää lapsenkaan omin avuin, jos sen tuntemukset ja tarpeet raskausaikana ovat olleet täysin vääriä ja aiheettomia.

Mulla tuli molemmissa raskauksissa 35kg vaikka söin tosi terveellisesti, en muutenkaan ole mikään suursyömäri ja olen aina ollut tosi tarkka painostani.

Mulla se oli nestettä, 25kg lähti kolmessa viikossa synnytyksen jälkeen. Lapsi on nyt puolivuotias ja 5kg on lähtötilanteeseen matkaa. Nyt kun ipana alottelee kiinteitä ja voin alottaa laihduttamaan oikeasti ja imetän vielä samaan aikaan, niin olen varmasti allekin lähtötilanteen jo muutamassa kuukaudessa eikä vaadi edes hillittömiä ponnisteluja.

Eli stressaa jollain vakavemmilla asioilla.. ;)

Ok kiitos :)
Meillä nuorin on nyt 1,5 v enkä oikeasti kerennyt palautua synnytyksestä kunnolla. laihduin melkein entisiin mittoihin ihan viimeisen kuukauden aikana vasta. On ollut peräpukamista lähtien vaikka mitä.
pelkään että kropalle liikaa .....Mutta taitaa olla vaan mun pään sisällä vikaa :D Onhan naiset pyöräyttäneet lapsia vähemmälläkin ikäerolla!

Minulla nousi yhdeksän ensimmäisen viikon aikana paino 2 kiloa, jolloin terveydenhoitaja sanoi, että sen mukaan painoni nousee raskauden aikana noin 14 kiloa. Pikkuisen siitä säikähdin ja aloin pitämään vähän huolta syömisistäni. Sain sitten pidettyä painoni kurissa, jopa niin hyvin, että raskausviikolla 14 ollut neuvolassa paino oli pysynyt samana.

Nyt olen raskausviikolla 18 ja painoa on varmasti tullutkin ainakin se kaksi kiloa taas, kun en ole jaksanut niin painostaa ruokaan, koska en jaksa töiden jälkeen alkaa kokkailemaan, vaan olen osanut ruokia, jotka saa nopeasti lämmitettyä. Onneksi mieheni on taas ensi viikolla kotona ja jos hän jaksaisi sitten tehdä oikeaa ruokaa, kun on kerta lomalla. Kuljen sentään osan työmatkoista pyörällä, joten jollain tavalla saan pidettyä ehkä painoni kurissa. Ensi viikolla on taas neuvola ja pikkuisen hirvittää paljonko paino on nyt noussut, vaikkakin nyt se on jo ihan normaalia. Mutta tosiaan alkuraskaudessa paino voi ihan hyvin noussakin, itselläni ainakin paljon vaikutti se, että huonon olon takia söi sellaisia ruokia mitkä maistuivat, enkä miettinyt onko ne nyt niin terveellisiä ja nouseeko niiden takia paino.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä