Raskaus ja bmi 45

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissyM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissyM

Vieras
Mun piti olla hedelmätön, sanoi sairaalan ylilääkäri. Ilman hoitoja=ei lasta. Koskaan.
7 vuotta siinä meni eikä käytetty ehkäisyä ja sitten yhtäkkiä luomusti plussa. Nyt rv 17 meneillään ja mulla iso iso ylipaino. Olen 172cm pitkä ja painan n. 134kg.
Mietimme mieheni kanssa tuossa syksyllä että nyt laihdutan kunnolla ja sitten menemme lapsettomuushoitoihin. Eipä tarvinnut mennä mutta enpä kerennyt laihduttamaankaan. Nyt kamala olo kun kävin lukemassa jonkun julkaisun että voi tulla jopa sikiökuolema kun olen suomeksi sanottuna niin hiton lihava :( Miten pystyn nauttimaan tästä raskaudesta ollenkaan kun kamala syyllisyys painosta? Kaiken lisäksi mulla todettiin viikko sitten raskausdiabetes.
Oikein kurkkua kuristaa. Voiko tää raskaus päättyä onnellisesti? Pelkään myös synnytystä ja oksettaa kun luin netistä kommentteja miten ylipainoisia on jopa runnottu ultralaitteilla niin että maha ollut mustelmilla ja haukuttu terveydenhuollon ammattilaisten toimesta törkeästi :( :(
Minkäs sille painolleni enää mahdan? raskaana ollaan jo. Mitkään haukut/*ittuilut tai syyllistämiset ei tee mun oloa paremmaksi ja samalla ahdistun lisää. Se ei ole hyväksi vauvalle, eihän?
Neuvolassa ei ole haukuttu ja kaikki mennyt hyvin mutta huomenna lääkäri-neuvola ja pelkään jo valmiiksi.. Myöhemmin ensi viikolla äitipoli raskausdiab. takia ja sitäkin jännitän.. Todella inhottava olo vaikka pitäisi nauttia ja rentoutua.
Onko kellään kokemusta?

No mitäs tuossa enää läskejä stressaamaan - "pulla on jo uunissa", onnea!

Keskity stressaamisen sijaan vauvaan ja itsesi hyvinvointiin, voithan aloittaa terveelliset elämäntavat nyt heti vaikka et varsinaisesti laihduttaa voikaan, ja jatkat sitten samaa tervettä elämää vielä raskauden jälkeekin mahdollisen imetyksen ohella - ja menet lapsen 1 -vuotisneuvolaan jo 35 kg keveämpänä ;) Sikiö ei karkkeja tarvitse joten marjoista ja salaatista ilahtuu yhtä lailla.

Painosihan on kuitenkin aina mittaushetken fakta ja ylipaino muodostaa tietyn lisäriskin mutta silloinhan se on vain hyvä, että tarkkaillaan mm. verenpainetta ym. enemmän. Jos jonkun mielestä läskiä on liikaa ultraamiseen, niin sittenhän sitä hänen mielestään on - et sinä niitä hetkessä kuitenkaan sulata pois joten jokin keino kuvan saamiseen vauvasta löytyy kuitenkin. Ilkeältä tuntuu joskus kun joku terveydenhuoltaja asiasta tölväisee, mutta minkäpä tuolle enää voi, läski mikä läski ja ihan aiheestahan ne huomauttavat ;) Suurin osa käyttäytyy kuitenkin ihan asiallisesti - vaikka kyllä niitä ilkeitäkin löytyy. Ja muistan kyllä oman synnytyskätilöni olleen niin pienikokoisen, että olis varmaan litistynyt mun alle jos jokin pyörtymistilanne olisi tullut...mutta silti kaikki meni ihan hyvin.

Tsempit ja älä pohdi liikaa, nauti raskaudesta, aloita terveet elämäntavat nyt heti ja vauva menee kaiken edelle!

t. entinen läski-odottaja jolla terve, fiksu, hoikka lapsi 2-v. ja paino -40kg alkutilanteesta :)

Ensinnäkin onnittelut raskauden johdosta! Raskaus päättyy todennäköisesti onnellisesti ja saat terveen lapsen. Toki jotkin riskit on isompia, mutta niillä on turha itseään öitä valvottaa kun ylipainoa ei nyt pois taiota. Pässejä ammattilaisia voi sattua kenen eteen tahansa painosta riippumatta, vaikka tietenkään kukaan ei niitä ansaitse. Toivottavasti sinun kohdallesi sattuu kannustavia, asiallisia ihmisiä! Ota oma-aloitteisesti puheeksi huolesi ja kysy mitä voit nyt raskauden aikana tehdä tilanteen hyväksi - raskauden aikainen painonhallinta, liiallisen painonnousun ehkäisy ja raskausdiabeteksen hoito on sikiön terveyden kannalta tärkeää, joten ehkä se on se missä voit pistää parastasi vaikka lähtötilanne ei ollutkaan ideaali?

Nyt on myös hyvä aika alkaa harjoitella sitä, että päästää irti voimavaroja syövästä syyllisyydestä ja katumuksesta ja kanavoi energiansa tähän päivään, tähän hetkeen ja ajattelee hieman huomistakin. Sitä taitoa ainakin itse olen tarvinnut äitinä ihan hirvittävän paljon.

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!

Raskaus on ihan hyvää aikaa laihtua. Nyt vain omaa kuntoa ja vauvan kuntoa hoitamaan, liiku, syö kevyttä ruokaa riittävästi ja pidä lippu korkealla.

Onnea raskautesi johdosta.

Monella ylipainoisella raskaus toimii ns. laihdutuskuurina. Mullakin ennen raskautta paino 135 kg, synnytyksen jälkeen 117 kg, viimeisilläni painoin 127 kg.

Rauhoitut ja rentoudut, ei kannata stressata asioita, joille et oikeastaan mitään voi. Se mihin voit vaikuttaa, on se esim. mitä syöt ja miten liikut. Panosta niihin :) Auttaa myös radin hoidossa.

Tsemppiä ja onnea!

onnea raskaudesta!! nyt vaan turhat hiilarit pois ja sopivaa liikuntaa, kyllä se siitä. jos imetys onnistuu, niin se on kanssa hyvä apu laihtua!! kaikkiin ammattiryhmiin kuuluu kusipäitä, jotka arvostelee asiakkaiden valintoja, painoa, ulkonäköä ym ym toivottavasti kohdallesi osuu asiallista väkeä :) tsemppiä!!

Täällä myös bmi 2 raskauden aikana ollut suunnilleen samoissa. Ekassa loppuvaiheessa mittasin sokereita ja kirjasin ylös. Toisessa rd alkupuolelta saakka, sokereiden seuraus ja kirjaaminen riitti. Lopussa löytyi selittämätön "maksantoimintahäiriö" ja vatsakipu joiden vuoksi olin osastolla kahteen kertaan, äitipolilla ramppasin myös jatkuvasti. Kohtelu oli aina asiallista liikakiloista huolimatta. Ultralaitteilla näkyvyys oli myös hyvä (5v se sitten joku moitti vanhaa laitetta ettei näy kunnolla).

Molemmat synnytykset on olleet helppoja ja nopeita. "Lohdutin" itseäni ajatuksella että normaalipainoisilla odottajilla on ollut vaikeita raskauksia ja ongelmallisia synnytyksiä ja itselläni sujui suht hyvin, etenkin synnytykset vaikka pelkäsin etten jaksa heikon kunnon vuoksi! Toki olo oli raskas eikä tuntunut kovin notkealta -jos nyt ei enne odotustakaan :)

Onnellista odotusta :)

Yhteistyössä