Raskaus ja epileptinen kohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ellam

Vieras
Sain viime syksynä pitkittyneen epileptisen kohtauksen, mutta tutkimuksissa ei mitään löytynyt, en siis saanut lääkitystä. Nyt olen raskaana ja haluaisin tietää, onko raskauden aikana jotenkin suurempi riski saada kohtausta? Olen muutamana päivänä saanut samanlaisia "säpsähdyskohtauksia", kuin ennen viime syksyistä tajuttomuuskohtausta ja se huolestuttaa. En haluaisin lääkitystä jos saan uuden kohtauksen, varsinkaan nyt kun olen raskaana... Tiedän, että stressi voi laukaista kohtauksen, joten olisi parempi olla vaan huolehtimatta.. mutta jos kohtaus tulee ja saan lääkityksen, onko siitä vauvalle haittaa?

Kiitos sille viisaalle, joka asiallisesti jaksaa vastata =)

Tiedäthän, että kannattaa konsultoida lääkäriä näissä asioissa... Tietääkseni epileptikkojen kannattaisi konsultoida lääkäriä, ennen mahdollista raskautta. Tämä nyt on jo liian myöhäistä. Katsoin ainakin ohjelman aiheesta jo jokin aikaa sitten ja siinä oli etukäteen katsottu tulevalle äidille sopiva lääkitys raskauden ajaksi. Jotakin lääkettä voi siis ottaa odotusaikanakin. Muuta en aiheesta tiedä.

Olen saanut siis yhden epileptisen kohtauksen elämäni aikana, se ei tarkoita, että mulla olisi epilepsia. jotkut vaan kuulemma saa esim stressin takia yksittäisen kohtauksen. Nyt olen alkanut miettimään, että entä jos tulee toinen kohtaus? Silloin aloitettaisiin lääkitys, vaikka syytä kohtaukselle ei löytynyt(Aivot ja sydän ok). tahtoisin tietää, olisiko lääkkeistä haitaa vauvalle ja onko kellään varsinaisella epileptikolla kohtaukset lisääntyneet raskauden aikana?(Vaikka en nyt olekaan epileptikko, haluaisin tietää)

Neuvolassa kerroin, mutta sieltä ei oltu huolissaan, kohtaushan oli vain yksittäinen, eikä sitä ole diagnisoitu epilepsiaksi.=) Oman mielenrauhan vuoksi vaan kyselen kokemuksia.:)

Ymmärtääkseni haitallisempaa vauvalle voi olla äidin epileptinen kohtaus kuin lääkitys, siksi niitä lääkkeitä syödään myös raskausaikana. Äidin epileptisen kohtauksen aikana vaarana on, että vauva saattaisi jäädä ilman happea. Sinuna marssisin heti lääkäriin tai soittaisin neuvolaan.

Hei!
Minulla on myös ollut yksi kouristelukohtaus vuonna 2002. Sen syyksi tuli kuumuus (oli hellepäivä) ja kuukautiskivut. Minullakaan ei tutkimuksissa todettu epillepsiaa.
Viime syksyllä raskaaksi tullessani pelkäsin kohtauksen mahdollisesti uusivan synnytyksessä. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Tieto kohtauksesta oli papereissani ja siihen oltiin kuulemma varalta varauduttu. Kannattaa mainita asiasta neuvolassa, että panevat sen papereihin ylös. Lääkitystä sinulle tuskin määrätään, koska sinullahan ei todettu epilepsiaa, joten ei ole "sairautta" mitä lääkitä.
Uskon, että kaikki menee hyvin!

Yhteistyössä