raskaus ja epileptinen kohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ellam

Vieras
Sain viime syksynä pitkittyneen epileptisen kohtauksen, mutta tutkimuksissa ei mitään löytynyt, en siis saanut lääkitystä. Nyt olen raskaana ja haluaisin tietää, onko raskauden aikana jotenkin suurempi riski saada kohtausta? Olen muutamana päivänä saanut samanlaisia "säpsähdyskohtauksia", kuin ennen viime syksyistä tajuttomuuskohtausta ja se huolestuttaa. En haluaisin lääkitystä jos saan uuden kohtauksen, varsinkaan nyt kun olen raskaana... Tiedän, että stressi voi laukaista kohtauksen, joten olisi parempi olla vaan huolehtimatta.. mutta jos kohtaus tulee ja saan lääkityksen, onko siitä vauvalle haittaa?

Kiitos sille viisaalle, joka asiallisesti jaksaa vastata =)

Tämä ei ole viisaan vastaus, mutta vastaus kai kuitenkin. Mun ystävälläni alkoi epilepsia raskausaikana, hänellä ei ollut sitä ennen ollut mitään oireita. Hänelle aloitettiin säännöllinen ja pysyvä lääkitys heti ekasta kohtauksesta. Lääkitys annetaan niin että huomioidaan kokonaistilanne eli raskautesi, eikä lääkitys tai mahdollinen sairautesi ole sikiölle vaarallinen. Moni epileptikko joutuu käyttämään lääkitystä myös raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja ellam:
Sain viime syksynä pitkittyneen epileptisen kohtauksen, mutta tutkimuksissa ei mitään löytynyt, en siis saanut lääkitystä. Nyt olen raskaana ja haluaisin tietää, onko raskauden aikana jotenkin suurempi riski saada kohtausta? Olen muutamana päivänä saanut samanlaisia "säpsähdyskohtauksia", kuin ennen viime syksyistä tajuttomuuskohtausta ja se huolestuttaa. En haluaisin lääkitystä jos saan uuden kohtauksen, varsinkaan nyt kun olen raskaana... Tiedän, että stressi voi laukaista kohtauksen, joten olisi parempi olla vaan huolehtimatta.. mutta jos kohtaus tulee ja saan lääkityksen, onko siitä vauvalle haittaa?

Toki on aina parempi jos pystyy olemaan ilman minkäänlaista lääkitystä raskausaikana mutta kyllä epileptikotkin saavat lapsia ja käyttävät lääkkeitä raskausaikana. Epilepsiakohtauksia on monenlaisia, myös ns. poissaolokohtauksia joten nuo "säpsähdyksesi" saattavat olla epileptisiä kohtauksia myöskin. Paha sanoa kun ei ole nähnyt. Mutta kannattaa muistaa että tosi iso prosentti (olisikohan ollut peräti 10%) ihmisistä saa elämänsä aikana yhden epileptisen kohtauksen ilman että se koskaan uusii, joten yritä rentoutua ja muista ettei kohtaus välttämättä uusiudu. Ja jos uusiutuu niin lääkäriin vaan, kyllä lääkäri ottaa raskauden huomioon kun jatkosta puhutaan.

Kiitoksia vastauksista!=)
Neuvolassa eivät olleet kovin huolissaan, mutta itse sitten aloin miettimään, että jos tulee kohtaus ja loukkaan itseni ja samalla vauvan... Ajattelin ihan lääkäriltä kysyä, mutta tosiaan aivot ja sydän oli ok, eikä kohtauksen syytä saatu selville. Epäilivät vaan kovaa stressiä, unenpuutetta ja epäsäännöllistä syömistä... Kaikki nämä kyllä pitivät paikkansa. Ja lääkärikin sanoi, että monelle tulee yksi ainoa kohtaus elämänsä aikana..=) nyt rentoudun ja huolehdin vasta jos aihetta on!:D

Hyvää kesää!=)

Alkuperäinen kirjoittaja ellam:

hei,

Toivottavasti olet vielä maisemissa vaikka viestisi onkin jo yli vuoden vanha. Haluaisin tietää kuinka sinulle meni tuo raskaus. menikö kaikki hyvin? saitko uusia kohtauksia?

Itse olen suunnilleen samassa jamassa kuin sinä vuosi sitten. Sain ensimmäisen ja ainoan tajuttomuus kohtaukseni keväällä ja nyt olen raskaana (rv12+). Ensimmäiset viikot menivät hyvin, mutta nyt on alkanut tulla päivittäin pahoinvointia, johon liittyy vahva epätoivon tunne. Olen hämilläni kun en tiedä onko tämä tavallista raskauspahoinvointia vai jotain epilepsian sekoitusta. Lukuisista yrityksistä huolimatta en ole saanut neurologiani kiinni, että voisin kysyä häneltä.

Yhteistyössä