Raskaus ja genitaalialueen herpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ea2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ea2

Vieras
Mulla ei oo koskaan lääkärissä todettu tuota genitaalialueen herpestä, mutta huuliherpestä oon kyllä sairastanu välillä enemmän välillä vähemmän. Oon aika varma, että mulla on se myös alapäässä, koska siellä myös sillon tällöin samoja oireita, rakkuloita yms. tunnistan herpeksen kyllä melko varmasti ku huuliherpeksestä kärsiny pienestä saakka.
Nyt raskaana ja keräsin rohkeutta että sain neuvolassa sanottua asiasta lääkärille, että epäilen sitä sukuelinherpestä ja että haluaisin estolääkityksen loppuraskauteen varmuuden vuoksi. Lääkäri sanoi, ettei voi kirjoittaa sitä näkemättä rakkuloita ja toteamatta asiaa, joten minun pitäisi varata aika lääkäriin silloin kun rakkuloita on. No mitä jos niitä ei nyt sitten tulekaan tässä raskauden aikana, vaan puhkeaa just synnytyksessä? Se kuitenkin on sellanen tilanne että sitä stressaa ja saattaa hyvinkin puhjeta sillon..
Haluaisin sen estolääkityksen. Voisinko varata yksityislääkärille aikaa, olisikohan sieltä mahdollista saada se? Tai miten voisin sen saada? Miten teillä joilla on genitaalialueen herpes, onko se todettu teillä ennen ku on ollu mahdollista saada se estolääkitys?

ei ole koskaan ollut herpesoireita, mutta esikoinen sairastui siihen syntymänsä jälkeen. 6 viikkoa oli tehohoidossa...lääkärit käskivät varautua pahimpaan ja jos selviäisi, niin saattaisi jäädä vammoja, sillä virus tuhosi jo keuhkoja ja aivoihin ei ollut enää pitkä matka.Pikkuinen kärsi todella paljon ja joutui kokemaan kivuliaita toimenpiteitä.Toivoin tuolloin että olisin itse hänen tilallaan tehohoitotilanteessa. Mutta Luojalla oli toisenlaisia suunnitelmia.Poika alkoi parantua, ei jäänyt vammoja, keuhkot uudistuivat ja nyt hän on kohta 22v terve nuorimies :)

Hei. Oma kokemukseni on että genitaaliherpes täytyy lääkärin omilla silmillään todeta, ennekuin määrää mitään lääkettä. Reippaasti vaan lääkärin pakeille:)

niin no miksei sitä vois mennäki lääkäriin, jos se nyt sattuu puhkeamaan ennen synnytystä. mutta mietin vaan sitä tilannetta, että jos ei.. ja sitten puhkeeki siinä just päivää ennen synnytystä tai jotain.

Minä otin asian puheeksi keskussairaalassa rakenneultrassa kätilön kanssa. Hän ohjasi minut lääkärille ja sain estolääkityksen jonka aloitin muistaakseni noin kuukautta ennen laskettua aikaa. Neuvolalääkärille en edes asiasta puhunut.

Varaisin ajan yksityiselle ja selittäisin tarkkaan oireita. Uskoisin, että saat estolääkityksen. Kaikki lääkärit ei pidä sitä tarpeellisena jos ei ole uusiutunut raskausaikana, mutta itsekin sen haluaisin ehdottomasti varmuuden vuoksi! Tuo ensimmäisenä kirjoitettu esimerkki on onneksi suomessa hyvin harvinainen tapaus!! Mutta mahdollinen, joten oikeassa olet, että kannattaa pyytää lääkitys.

[QUOTE="vieras";27965101]Herpeksen vasta-aineet voi todeta verikokeella joten on turha odottaa niitä näppylöitä. Mene toiselle lääkärille.[/QUOTE]

Mietinkin tätä, mutta kun eri lähteistä saa vähän eri informaatioo, että voiko todeta ilman rakkuloita vai ei.

Herpeksen vasta-aineet tosiaankin voi todeta verikokeella, ja tyypinkin se kertoo. Mutta sitä se ei kerro, että missä se on.

Kuutisen vuotta sitten eräässä yliopistosairaalassa sanottiin, että jos herpes on aktiivinen synnytyksessä, niin rakkulat teipataan. Tuntuu kovin epävarmalta keinolta, mutta näin oli. En tiedä nykykäytännöistä.

Jos et ap muuta keksi, niin painele yksityiselle ja kinua estolääkeresepti.