raskaus ja jälkiehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
voiko tulla raskaaksi jos kohdun limakalvo (?) ei ole rikkoontunut? tuleeko sen rikkoontumisesta aina verta? miltä tuntuu ehjä limakalvo seksiä harrastaessa? minulla sattuu tietyissä asennoissa kohdun pohjalla (varsinkin silloin kun se menee oikein syvälle) ja olen miettinyt että eikö minulla ole rikkoontunut ollenkaan. rikkoontuuko se aina?
mites, jos ei tiedä olevansa raskaana ja sattuu ottamaan tiedetyn vahingon seurauksena jälkiehkäisypillerit niin vaikuttaako se raskauteen mitenkään?

minä ja poikaystäväni olemme useasti esileikkineet alapään alueella ilman ehkäisyä ja yhdyntään mennessä olemme aina käyttäneet ehkäisyä. nyt olen miettinyt voiko siitä tulla miten helposti raskaaksi? jos olen tullut raskaaksi esileikeistämme ja eilisen vahingon (rikkoutuneen kondomin) seurauksena ostan nyt jälkiehkäisypillerit niin vahingoittaako se sikiötä?

eilisen vahingon jälkeenkö meinasit syödä jälkiehkäisypilsut? mikäli ymmärsin oikein, niin sallinet mielipiteeni.

eivät ne todellakaan vahingoita sikiötä, jota ei edes ole olemassa vielä. tällä hetkellä se on mahdollisesti solukasa, jos edes on hedelmöittynyt.

olisiko aika hankkia pillerit tms. hormonaalinen ehkäisy niin ei tarvitsisi noiden kondomien kanssa pelata. :)

Minkähän ikäinen olet? Taidat tarkoittaa ns. immenkalvon rikkimenoa yhdynnässä?! Ei kohdun limakalvo mihinkään rikki mene. Se on tiukasti ""piilossa"" kohdunkaulankanavan takana. Kannattaisi ehkä hankkia perustiedot seksistä ennen sen harjoittamista! Ja tämä ihan ystävyydellä!!
Ja hanki ne pillerit nyt hyvä tyttö, ennen kuin kaunistat aborttitilastoja!!! Et taatusti ole kypsä äidiksi!

Tai sitten tämä on provo...

Kannattaapa teilläkin ""leikkiä"" siellä alapäässä yhtään mitään, kun ette edes perusasioita biologiasta tiedä!

Jälkiehkäisypilleri hoitaa hedelmöittyneen munasolun (ei vielä mikään sikö) ""ulos systeemistä"". Jälkiehkäisypillerin pitää ottaa 48 tunnin sisällä yhdynnästä, jossa ehkäisy on pettänyt. Jälkiehkäisypillereitä ei myöskään saisi ottaa kovin montaa kertaa elämänsä aikana, sillä se pistää hormonitoiminnan sekaisin. Ja vielä sellainen pikkujuttu, että jälkiehkäisypillerin saadaksesi sun pitää mennä terveyskeskukseen eli et saa sitä apteekista suoraan kuin jotain vitamiinia. Kannattaa tosiaan hankkia e-pillerit kortsujen sijaan, sillä ette todellakaan ole kypsiä vanhemmiksi.

Jos ehkäisemättömästä yhdynnästä kuluu pidempi aika kuin em. niin sitten kannattaa jo kysellä aborttipillereistä. Tosin ennen aborttipillereitä kannattaa tehdä jo raskaustesti (jos menkkoja ei ala kuulua), ettei niitä turhaan syö.

Ihan vinkkinä, et juttelepas näistä asioista kouluterveydenhoitajasi kanssa tms. kanssa. Tarvitset selkeästi opastusta asioihin. Ja poikaystäväsi olisi varmasti myös opastuksen tarpeessa.

Emmehän me kuitenkaan halua levittää perätöntä tietoa? Kyllä jälkiehkäisypillerit saa nykyään ihan reseptivapaasti apteekista, joten siihen ei enää terveyskeskuksia tarvita.

15 v täyttäneet saavat jälkiehkäsiypillerit reseptittä, sitä nuoremmat eivät. Ja ne pitää ottaa 72 tunnin aikana yhdynnästä, tosin mitä pikimmin, sitä parempi, ehkäisyteho heikkenee mitä kauemmin aikaa kuuluu.

No viidessä vuodessa ehtii näköjään tavat muuttua. Parempi niin.

Itsellä piti nimittäin käydä terveyskeskuksessa hakeen resepti ja lääkäri skitsoili, että saa ottaa vain 48 tuntia jälkeen ja blablablaa... Mutta tietysti voi riippua myös paikkakunnasta. Täällä päin kun on noita uskislääkäreitä, joiden mielestä ei tuollaista pilleriä saisi edes ottaa.

Kuitenkin on tosi hyvä juttu, jos saa jo ilman reseptiä!

Onko tämä provo vai minkä ikäinen oikein olet??? Meille ainakin opetettiin aikoinaan ihmisen biologiaa jo 5:llä luokalla peruskoulussa ja silloin kyllä tuli nämä perustermit selvitettyä.
Aloittajalla ei taida olla niistä mitään hajua, eli jos on tosissaan, niin on varmaan aika nuori ja tietämätön.

Kohdun limakalvo ei mihinkään rikki mene, siellä se on kohdun sisällä ja kuukautiskierron mukaan aina paksunee. Jos tulet raskaaksi, hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy siihen. Jos et, paksuuntunut limakalvo tulee kuukautisveren muodossa ulos.

Tarkoitat luultavasti immenkalvon rikkoutumista. Se yleensä ""hoituu"" ensimmäisessä yhdynnässä, toisilla saatta rikkoutua jo ennen sitä esim. tamponien käytön myötä. Ei tule aina verta.
Kysyit miltä se tuntuu seksiä harrastaessa... No jos olet seksiä harrastanut, niin pitäisihän se tietää. Itsellä sattui ja pirusti ekalla kerralla, toisilla ei tunnu juuri missään.

""minulla sattuu tietyissä asennoissa kohdun pohjalla (varsinkin silloin kun se menee oikein syvälle) ja olen miettinyt että eikö minulla ole rikkoontunut ollenkaan. rikkoontuuko se aina?""

Kohdun _pohjalla_ ei varmasti satu mikään , eihän se penis sinne kohtuun sisälle mene!! Eikä immenkalvo taas ole missään syvyyksissä, vaan aika emättimen suuaukon lähellä.

Olet ilmeisesti todella tietämätön omasta anatomiastasi, että kannattaisi jättää seksi vähäksi aikaa ja tutustua kirjojen ja vaikka peilin avulla siihen omaan anatomiaan... Tuo sattuminenkin puhuu sen puolesta, että vartalosti (eikä pääkoppasi) ole vielä valmis yhdyntöihin.

Hop hop kotiin kasvamaan!

voi helvetti millaista käyttäytymistä isoilta ihmisiltä! ei tarvitse olla mikään nuori kirjottamaan tollaista! jos on esim. alottanut seksi-hommat myöhemmin kuin 14v (toisin kuin aikaisemmat kommentoijat jotka on alottanut seksin harrastamisen ihan pentuina ja anatomia on tullut sitä kautta todella tutuksi) eikä koulu ole nuorena maittanut biologian tunnilla niin ei siitä tarvitse tehdä tollaista hälinää!! ja siks toisekseen vaikka kirjoittaja olisikin nuori, vastaus voisi olla asiallinen eikä sitä ihmistä tarvitse tallata maahan tyhmillä kommenteilla! aikuisella on vastuu opettaa ja neuvoa nuoria, kertoa asiallisesti miten asian laita on eikä kirjoittaa alentavasti!

""vartalosti (eikä pääkoppasi) ole vielä valmis yhdyntöihin.""!! asiallistako? ei minusta! et voi tietää millainen kroppa vastaajalla on, saatikka hänen ikäänsä! kasva aikuisiksi!!

täällä jos sanoo yhdenkin väärän sanan, keskustelusta tulee silloin provo tai kirjoittajasta tietämätön ja kokematon pentu! hei HALOO!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ääliöt!:
Kannattaapa teilläkin ""leikkiä"" siellä alapäässä yhtään mitään, kun ette edes perusasioita biologiasta tiedä!

Jälkiehkäisypilleri hoitaa hedelmöittyneen munasolun (ei vielä mikään sikö) ""ulos systeemistä"". Jälkiehkäisypillerin pitää ottaa 48 tunnin sisällä yhdynnästä, jossa ehkäisy on pettänyt. Jälkiehkäisypillereitä ei myöskään saisi ottaa kovin montaa kertaa elämänsä aikana, sillä se pistää hormonitoiminnan sekaisin. Ja vielä sellainen pikkujuttu, että jälkiehkäisypillerin saadaksesi sun pitää mennä terveyskeskukseen eli et saa sitä apteekista suoraan kuin jotain vitamiinia. Kannattaa tosiaan hankkia e-pillerit kortsujen sijaan, sillä ette todellakaan ole kypsiä vanhemmiksi.

Jos ehkäisemättömästä yhdynnästä kuluu pidempi aika kuin em. niin sitten kannattaa jo kysellä aborttipillereistä. Tosin ennen aborttipillereitä kannattaa tehdä jo raskaustesti (jos menkkoja ei ala kuulua), ettei niitä turhaan syö.

Ihan vinkkinä, et juttelepas näistä asioista kouluterveydenhoitajasi kanssa tms. kanssa. Tarvitset selkeästi opastusta asioihin. Ja poikaystäväsi olisi varmasti myös opastuksen tarpeessa.

Ihan vaan tiedoksi, että kyllä sen saa apteekista ilman mitään TK käyntiä, mikäli on täyttänyt 15 tai 16. En muista ihan tarkalleen kumpi se oli, mutta kyllä sen pillerin saa kun menee vaan hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
voi helvetti millaista käyttäytymistä isoilta ihmisiltä! ei tarvitse olla mikään nuori kirjottamaan tollaista! jos on esim. alottanut seksi-hommat myöhemmin kuin 14v (toisin kuin aikaisemmat kommentoijat jotka on alottanut seksin harrastamisen ihan pentuina ja anatomia on tullut sitä kautta todella tutuksi) eikä koulu ole nuorena maittanut biologian tunnilla niin ei siitä tarvitse tehdä tollaista hälinää!! ja siks toisekseen vaikka kirjoittaja olisikin nuori, vastaus voisi olla asiallinen eikä sitä ihmistä tarvitse tallata maahan tyhmillä kommenteilla! aikuisella on vastuu opettaa ja neuvoa nuoria, kertoa asiallisesti miten asian laita on eikä kirjoittaa alentavasti!

""vartalosti (eikä pääkoppasi) ole vielä valmis yhdyntöihin.""!! asiallistako? ei minusta! et voi tietää millainen kroppa vastaajalla on, saatikka hänen ikäänsä! kasva aikuisiksi!!

täällä jos sanoo yhdenkin väärän sanan, keskustelusta tulee silloin provo tai kirjoittajasta tietämätön ja kokematon pentu! hei HALOO!!!

Juuri näin! Ihan hyvä jos näiltä palstoilta saa apua, ja olisi hyvä jos te "aikuiset" ihmiset osaisitte niihin asiallisesti vastailla.

Ööm... Jos on ollut suojaamattomassa yhdynnässä jotain 2-3 kertaa ja ottaa pillerin sen jälkeen, auttaako se? Tai siis että ehkäiseekö se pilleri vaan yhden yhdynnän vai ne kaikki????

Hormonaalinen jälkiehkäisy nollaa tilanteen 72 tunnin ajalta - ei sitä aiemmin tai sen jälkeen. Kerrankin sitä ennen tai pillerin jälkeen harrastettu seksi voi johtaa lastenvaunujen työntelyyn. Suosittelen lääkärissä käyntiä. Myös apteekissa autetaan. Siellä tilanne selviää varmasti. Samalla tulee perusasiat haltuun, kuten:

- oman fysiologian tuntemus
- ajantasainen ja oikea ehkäisy
- keskustelu seksistä aikuisen ihmisen kanssa

Nuo ovat kaikki tärkeitä. Lasten ei ole tarkoitus tehdä lapsia, koska ihminen on arvokas yksilönä.

Ja tämä oli todella kaikella kunnioituksella sanottu.

Aivan uskomatonta "keskustelua" taas vaihteeksi tällä palstalla. Jotkut pienehköllä egolla varustetut oikein rakastavat sitä kun saavat naputella näitä "et sinä tyttö pillereitä saa kuin mitä tahansa vitamiineja" -tyylisiä sopotuksiaan. Onkohan tämä joku modernimpi naistapainen piirre? Jo satoja vuosia sitten miesten sääntöjä noudattavat naiset vahtivat nuorempien naisten sukupuolimoraalia ja neitsyyttä. Nyt on sitten siirrytty virtuaalipuolelle esittämään ylhäältä päin puhumista pillereistä, aborteista ja kohdun limakalvosta.
Siinä jollekin gradun aihe.

Alkuperäinen kirjoittaja ääliöt!:

voiko tulla raskaaksi jos kohdun limakalvo (?) ei ole rikkoontunut? tuleeko sen rikkoontumisesta aina verta? miltä tuntuu ehjä limakalvo seksiä harrastaessa? minulla sattuu tietyissä asennoissa kohdun pohjalla (varsinkin silloin kun se menee oikein syvälle) ja olen miettinyt että eikö minulla ole rikkoontunut ollenkaan. rikkoontuuko se aina?
mites, jos ei tiedä olevansa raskaana ja sattuu ottamaan tiedetyn vahingon seurauksena jälkiehkäisypillerit niin vaikuttaako se raskauteen mitenkään?

minä ja poikaystäväni olemme useasti esileikkineet alapään alueella ilman ehkäisyä ja yhdyntään mennessä olemme aina käyttäneet ehkäisyä. nyt olen miettinyt voiko siitä tulla miten helposti raskaaksi? jos olen tullut raskaaksi esileikeistämme ja eilisen vahingon (rikkoutuneen kondomin) seurauksena ostan nyt jälkiehkäisypillerit niin vahingoittaako se sikiötä?

Älä käytä poikaystäväsi kanssa kondomia. Hän ei pääse kumin kanssa aidosti poikuudestaan.

Viimeksi muokattu:
olin yhdynnässä päivää ennen kuin kuukautisten piti alkaa, käytettiin kyllä kortsua. kysessä oli eka kerta poikaystävän kanssa (kumpikin kokemattomia) ja hän uskoo vetäneensä pois ennen tulemista..
tuli paniikki kun seuraavana iltana kuukautiset ei alkanut.. otin jälkiehkäisypillerin seuraavana päivänä, yöllä alkoi ns välivuoto, ei muita sivuvaikutuksia, tosin samanlaisia vatsakipuja kuin yleensä kuukautisten aikana.. onko mahdollista että kuukautiset alkaisivat nyt parin päivän päästä kun niiden piti juuri alkaa, vai alkavatko ne sitten ensi kuussa...?
voisinko olla raskaana? raskaus ei tässä elämäntilanteessa saisi olla mahdollista.. tosin voikohan kuukautisten alkuperäinen myöhästyminen johtua stressistä kyseisenä päivänä ja valvomisesta edellisenä yönä..? toivottavasti en selittänyt kovin epäselvästi..

Alkuperäinen kirjoittaja 16-v tyttö;10910936:
olin yhdynnässä päivää ennen kuin kuukautisten piti alkaa, käytettiin kyllä kortsua. kysessä oli eka kerta poikaystävän kanssa (kumpikin kokemattomia) ja hän uskoo vetäneensä pois ennen tulemista..
tuli paniikki kun seuraavana iltana kuukautiset ei alkanut.. otin jälkiehkäisypillerin seuraavana päivänä, yöllä alkoi ns välivuoto, ei muita sivuvaikutuksia, tosin samanlaisia vatsakipuja kuin yleensä kuukautisten aikana.. onko mahdollista että kuukautiset alkaisivat nyt parin päivän päästä kun niiden piti juuri alkaa, vai alkavatko ne sitten ensi kuussa...?
voisinko olla raskaana? raskaus ei tässä elämäntilanteessa saisi olla mahdollista.. tosin voikohan kuukautisten alkuperäinen myöhästyminen johtua stressistä kyseisenä päivänä ja valvomisesta edellisenä yönä..? toivottavasti en selittänyt kovin epäselvästi..

Te käytitte kondomia raskaudenehkäisyyn. Se riittää. Poika voi laueta sinun sisälläsi, kun kondomi on päällä. Se kondomi estää siittitöitä pääsemästä sinun elimistöösi. Tärkeää on, että pian laukeamisen jälkeen poika nipistää kondomin sormillaan siittimen ympärille ja vetää siittimensä pois. Siemenneste jää silloin kondomiin, jonka hän siististi saa laitettua roskiin.

Kuukautiset eivät tule aina päivän tarkkuudella. Stressi, sairaudet, muutokset ruokavaliossa, loma tms voi aiheuttaa heittoa. Joskus kuukautiset jäävät kokonaan välistä, vaikka ei olisikaan raskaana. Silloin raskaustesti tehdään tarvittaessa, mutta hätiköinti ei auta mitään.

Se mitä vuotoa sinulle tulee tai on tulematta onkin nyt täyttä arvailua. Lue se jälkiehkäisypakkauksessa oleva seloste huolella. JE-pillereillä saa kyllä helposti sekoitettua kiertonsa useiksi kuukausiksi.

Olin erään miehen kans nyt toukokuussa, en kylläkään antanu miehen tulla kokonaan sisälleni ja laueta. (tapahtui siis ilman kortsua)Mies opiskelee lääketieteellisessä ja sanoi, etten vosi tulla raskaaksi vaikka menkkani olivat 6 pv myöhässä sillon. Kesäkuussa menkat tulivat normaalisti, mutta nyt ne ovat 3 vko myöhässä.Joten olisiko mahdollista, että oon raskaana??? Tämä oli siis minulle eka kerta, ja menkkani eivät ole koskaan olleet noin paljoa myöhässä, korkeintaan viikon ja kiertokin on välillä epäsäännöllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen 16 v tyttö;10947512:
Olin erään miehen kans nyt toukokuussa, en kylläkään antanu miehen tulla kokonaan sisälleni ja laueta. (tapahtui siis ilman kortsua)Mies opiskelee lääketieteellisessä ja sanoi, etten vosi tulla raskaaksi vaikka menkkani olivat 6 pv myöhässä sillon. Kesäkuussa menkat tulivat normaalisti, mutta nyt ne ovat 3 vko myöhässä.Joten olisiko mahdollista, että oon raskaana??? Tämä oli siis minulle eka kerta, ja menkkani eivät ole koskaan olleet noin paljoa myöhässä, korkeintaan viikon ja kiertokin on välillä epäsäännöllinen.

Nyt vaan mars apteekkiin ostamaan raskaustesti. Todennäköisesti et ole raskaana, vaikka joskus kuukautiset voivat tulla raskauden aikanakin.

Tietoa raskaudesta ja ylipäätään omista sukupuolielimistä kannattaa hankkia lisää ennen seuraavia yhdyntöjä. Kumppanisi kuulostaa sinua paljon vanhemmalta, mikä ei ole hyvä asia oman seksuaalisen kehityksen kannalta. Rakastelemista ja kaikkea siihen liittyvää ihanaa on paljon mukavampi harrastaa oman ikäisen ihmisen kanssa.

Tein eilen clearblue raskaustestin, joka antoi tuloksen että en olisi raskaana. Mutta menkkoja ei vaan vieläkään kuuluu.Kannattaisikohan tehdä vielä uusi testi? Clearbluhan kylläkin antaa 99% prosentin luotettavuudella oikean tuloksen, siitä päivästä lähtien kun kuukautisten pitäisi alkaa.

Yhteistyössä