Raskaus ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Ostin juuri vuoden kestävän jäsenyydeen kuntokeskukseen ja nyt sitten olenkin raskaana. Voinko ihan normaalisti harrastaa liikuntaa raskaudesta huolimatta? Kuntosalia nyt varmasti, mutta entä spinning ja muut jumpat, joissa syke nousee välillä tosi paljon. Kovin paljoa en ole aikaisemmin liikkunut, joten hieman mietityttää. Kovasti haluaisin kuitenkin jatkaa näitä "kunnon treenejä".

Minäkin aloitin kuntoilun enemmän vasta juuri raskausaikana ihan siksikin, että se on parempi vauvallekin. Tietty alussa kävin rauhassa vaan pari krt viikossa. Siitä sitten lisäsin kertoja niin että ehkä kävin jotain 4 krt viikossa ja muulloin vaikka vaan kävelyllä. Kävin siis ihan vaan aerobicissä, sillä musta ei ole itsenäiseen treenailuun salilla. Sali olisi kyllä mulle niin pakko pullaa... Minä jumppasin ihan samalla tavalla muiden mukana ja kävin kaiken maailman body pumpeissa. Ainoastaan raskauden loppuvaiheilla en enää osallistunut tekemään suoria vatsalihaksia, sillä nehän on loppuraskaudessa kielletty. Siinä samalla treenailin sitten vaikka vinoja vatsalihaksia tai jotain muuta. Eipä siinä mun mielestä ole mitään estettä, jos vointisi sallii! Sinne vaan muiden mukaan! :)

Suosittelen liikuntaa raskausajalle ilman muuta! :) Alkuraskaudessa juokseminen ja muutkin pomppivat lajit on kielletty (näin ainakin mulle on sanottu) mutta hieman myöhemmin näitäkin voi harrastaa oman voinnin mukaan. Kysy vaikka sieltä salilta suosituksia. Tai neuvolasta.
Voin lämpimästi myös suositella joogaa ja Pilatesta! Jos nuo lajit siis kiinnostavat. Edellisessä raskaudessa sain neuvolasta yleisohjeen tehdä kaikkea mikä ei tunnu pahalta.
Joskus loppuraskaudessa on kai niin ettei syke saisi nousta yli jonkun tietyn rajan, ettei vaikuta vauvan hyvinvointiin, mutta nämä saat kyllä tietää sieltä salilta tai neuvolasta :)
Liikunnan iloa vaan ja hyviä vointeja :)

Öö, kyllä mulle sanottiin, että alkuraskaudessa voi hyvin juosta ja jatkaa liikuntaa entiseen malliin tai omien voimien mukaan. Ainoa mitä neuvottiin alusta asti välttämään oli suorien vatsalihasten treenaaminen. Olen nyt viikolla 16 ja olen käynyt juoksemassa, hiihtämässä, laskettelemassa, salilla ja body pumpissa. Mainittakoon nyt, että mulla on taustalla pitkä kokemus kestävyyslajeista. Lopetan kyllä juoksemisen heti kun se alkaa tuntua hankalalta tai kunhan tuo maha tuosta kasvaa. Ehkä juoksuharjoittelua ei kannata aloittaa alkuraskaudessa?! Kannattaa jutella omassa neuvolassa ja salilla, yleensä paikalla on joku ohjaaja, joka tietää asiasta. Lisäksi Les Millsin sivuilla on tietoa esim. Bodypumpista raskausaikana.

Meillä neuvolan äitiysvalmennusluennon pitänyt fysioterapeutti neuvoi kanssa jatkamaan kaikkea normaalisti omaa kehoa kuunnellen. Kysyin vielä erikseen vatsalihasliikkeistä, niin hänen mukaansa niitäkin normaalisti niin kauan kuin hyvältä tuntuu. En silti kyllä ole uskaltanut mitään ihmeitä tehdä, kun olen myös ymmärtänyt, että voivat olla haitaksi, mutta jotain pientä olen ihan kotioloissa yrittänyt.
Niin ja neuvolassa terkka sanoi, että ainoastaan kovasti tärisyttäviä, pomputtavia juttuja kuten ratsastusta suositellaan vältettävän (ja niitä masuja myöhemmässä vaiheessa).
Että ottaa näistä neuvoista taasen selvää. :)

Normaalissa elämässä liikun tosi paljon (ja teen aika rankkaa liikuntatreniä), mutta nyt raskausaikana olen muuttunut ihan supervarovaikseksi. Tässä on omia liikunnan ohjeitani:
- Jumpassa ei yli 150 sykettä
- Aerobicissä ei hyppyjä (tai ainakaan alkuraskauden jälkeen)
- Mahallaan/selällään tehtäviä liikkeitä kannattaa välttää (ainakin noin viikon 16 jälkeen)
- Kaikki kuntosalipainot vähentäisin pienemmiksi, ja lisäisin toistoja sarjoissa
- Lopettaisin vatsalihasten ja vähentäisin alaselän lihasten treeniä

Vaihtoehtojani:
- Raskauteen suunniteltu kuntosaliohjelma
- Kevyet jumpat
- Lenkkeily (kävely)
- Odotusajan jumpat (kunnat järjestää, kunnissa voi olla myös odottavien äitine liikuntaneuvontaa muutenkin)

Neuvolassa sanotaan, että voi liikkua niinkuin hyvälle tuntuu, joten siihen ohjeeseen verrattuna nämä minun liíkuntaohjeeni ovat ihan ylivaroivaisia!

Kyllä se yleisin ohje, jota moni tässäkin ketjussa on mm. neuvolasta saanut: liikkua voi ihan normaalisti omaa kehoa kuunnellen, on täysin pätevä joka tilanteeseen :-) Joku jaksaa liikkua loppumetreille saakka ihan niin kuin ennenkin, joku toinen joutuu/haluaa vähän keventää. Up to you! Kyllä se oma kroppa lähettää signaaleja siitä mikä hyvältä tuntuu.

Toisin kuin vielä joskus kuulee puhuttavan, sykkeestä ei tarvitse huolehtia, eikä välttää tietynlaisia liikkeitä. Paitsi jos niistä tulee huonoa oloa, tuntuu pahalta tms.

Ryhtiä, selkää ja käsivarsia vahvistavia liikkeitä kannattaa muuten suosia: niistä on iloa&hyötyä raskauden aikana - sekä vauvaa nostellessa myöhemmin ;-)

Onko kenelläkään kokemusta vesijumpasta raskauden aikana?
Jostain keskustelusta luin, että lämmin vesi ei tekisi hyvää, mut nyt en löydä enää sitä ketjua..

Alkuperäinen kirjoittaja Malla2:
Onko kenelläkään kokemusta vesijumpasta raskauden aikana?
Jostain keskustelusta luin, että lämmin vesi ei tekisi hyvää, mut nyt en löydä enää sitä ketjua..

Täh? Etteikö lämmin vesi tekisi hyvää? Jos ei mitään ongelmia ole, niin mun mielestä ainakin ennen nimenomaan uintia, vesijuoksua, vesijumppaa nimenomaan on suositeltu raskaana oleville kun se ei rasita niin paljoa niveliä. Itse ainakin kävin todella paljon loppuraskaudessa uimassa ja vesijuoksemassa kun tuo maanpäällinen kävely ja liikkuminen alkoi olla varsin vaivalloista. Ei minulle ainakaan mitään ongelmia tullut.

Uskallatteko tehdä esimerkiksi pilateksessa syviä vatsalihasharjoituksia? Niissähän vedetään koko ajan napaa selkään ja lantionpohjaa ylöspäin.. Voiko olla vaarallista?

Vesijuoksusta/jumpasta.. Tuskinpa lämmin vesi haittaa, mutta Meille tulee vauva oppaassa varotetaan liian kylmästä vedestä tulehdus- ja supisteluvaaran vuoksi. Esim. tissit ei sais kylmettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja fdfdf:
Toivottavasti vältyt pahoinvoinnilta ja muilta liikkumisen estäviltä krempoilta, joita minulla oli lähes koko raskausaikani. Muuten menee maksut hukkaan.

Eikös yleensä saa maksun takaisin raskauden perusteella? Mun kuntosalilla on ainakin säännöissä tällainen "poikkeustiloja" kuten raskaus ja sairaudet ;-) koskeva klausuuri. Silloin kuntosalimaksut voidaan keskeyttää määräajaksi.

Kannattaa kysyä jos jollakulla on niin ikävä tilanne, että raskauspahoinvoinnit yms. krempat estävät treenit.

Alkuperäinen kirjoittaja mokkapala:
Uskallatteko tehdä esimerkiksi pilateksessa syviä vatsalihasharjoituksia? Niissähän vedetään koko ajan napaa selkään ja lantionpohjaa ylöspäin.. Voiko olla vaarallista?

Päinvastoin. Tekee hyvää selän lihaksille ja estää vaivoja ja kremppoja. Käyn raskausajan joogassa jossa nimenomaa opetellaan/opastetaan tekemään näitä harjoituksia mm. kun istuu työssä päätteen äärellä.

Yhteistyössä