Raskaus ja painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkuinen

Vieras
Paljonko teillä on noussut paino raskauden aikana ja paljon teillä on ollut lähtöpaino? Ja onko teille kuinka helposti huomautettu painosta neuvolassa?

Itselläni viikkoja 30+ ja aamulla kävin neuvolassa. Painoa oli tullut reilu 800 g/vk, mutta sitä ennen ei juuri yhtään.. nyt terkkari kuitenkin huomautti asiasta ja viimeksi toinen terkkari sanoi, ettei haittaa vaikka tulisi 1kg/vk.. hitto, että ahdistaa tällainen edestakasin veuhkaaminen..

Ekasta raskaudesta tais tulla kaikenkaikkiaan 12kg ja toinen raskaus nyt rv38 ja kiloja tullut 5. Mulla on molemmissa mennyt niin että ennen puoltaväliä paino ei ole juurikaan noussut ja tässä tokassa se alkuun tipahtikin mutta viimesillä viikoilla hyvinkin on saattanut tulla 1kg per viikko. Mulla ei oo turvotuksia ollut ollenkaan kummassakaan raskaudessa joten siitä ei ole johtunut. Eipä noi oo ihmeemmin sanonu mitään kun kaiken kaikkiaan on painonnousu ollut hallussa.

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Sama stressi itselläkin aina kun on neuvolassa vaa'alle nousu. Ikinä ei oo hyvä, aina se paino on noussu liikaa tai liian vähän. Aaaaaaaaaaargh!!

minuakin ahdistaa nuo neuvolakäynnit, just tuon hemmetin vaa'alle nousun vuoksi :(.

Siis toiset terkkarit on oikeita tyranneja. Varsinkin ne hoikat..ja sitten jos sattuu meneen jollekin joka on itsekin hiukan normaalista painavampi,niin ei sano mitään. Olenpahan vain huomannut moisen asian.

Ekassa tuli 10kg ja silloin terkkari jaksoi huomautella joka kerta ettei tarviis tulla yhtään lisää.
Olen ihan normaalipainoinen ja liikkuva nuori nainen.

Nyt toista odotan rv 32+6 ja viimeks oli tullut 5kg, lähtöpainoa tällä kertaa 3kg enemmän.
Toivottavasti ei ton kympin yli mene tässäkään raskaudessa.

Esikon 10kg lähti korkoineen (12kg) jo ennen jälkitarkastusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mamitsu:
Siis toiset terkkarit on oikeita tyranneja. Varsinkin ne hoikat..ja sitten jos sattuu meneen jollekin joka on itsekin hiukan normaalista painavampi,niin ei sano mitään. Olenpahan vain huomannut moisen asian.

Tuo on totta! Itselläni on just valmistunut terkkari ja nipottaa joka asiasta :(. Esikoista odottaessa oli ihana pullea vanhempi terkkari ja ei koskaan sanonut mitään ja painoakin tuli :).

Itselläni tuli ekassa raskaudessa melkein 20kg ja kertaakaan ei terkkari sanonut mitään. Lähtöpaino oli 66kg. Nyt raskaana rv 13+4 ja painoa tullut 2,5kg, pelkkää lihomista, mutta ei ole siitäkään sanottu mitään. Nyt lähtöpaino oli 64kg.

Alkuperäinen kirjoittaja mamitsu:

Silloinen neuvolantäti oli huomattavan ylipainoinen, ehkä noin 120 (?) kg neitokainen. Ei juurikaan saarnannut syömisistä. Kerran valitin, että ei herkkujen välttely ole niin helppoa, mihin täti totesi vain: niin, tiedän kyllä.

Kaikenkaikkiaan tuli 20kiloa ja raskaus meni kaks viikkoa yli. Melkein koko raskauden aikana nousi paino "normaalisti ja tasaisesti", mut viimeset kaks kuukautta paino heitteli miten sattuu -mm turvotukset.
Mut koskaan ei tullut valituksia.
Ja tiedän erään ihmisen jolle tullut lähes 40kiloa -että ei mitään hätää =)

Alkuperäinen kirjoittaja itkuinen:
Paljonko teillä on noussut paino raskauden aikana ja paljon teillä on ollut lähtöpaino? Ja onko teille kuinka helposti huomautettu painosta neuvolassa?

Itselläni viikkoja 30+ ja aamulla kävin neuvolassa. Painoa oli tullut reilu 800 g/vk, mutta sitä ennen ei juuri yhtään.. nyt terkkari kuitenkin huomautti asiasta ja viimeksi toinen terkkari sanoi, ettei haittaa vaikka tulisi 1kg/vk.. hitto, että ahdistaa tällainen edestakasin veuhkaaminen..

Ei ehkä hoida hommaansa hyvin, mut sun parasta ajattelee. Koeta olla stressaamatta. Mulla tuli yhdellä viikolla 1,2 kiloa ja sit seuraavalla ei grammaakaan. Kaikkiaan tais tulla 12 kiloa.

Mulla lähtöpaino oli 69 kiloa ja nyt painan rv 33 76 kiloa. Eli ihan mukavasti on painoa tullut. Terkkari on ihan tyytyväinen tuohon painonnousuun, hän on sitä mieltä että painon pitää noustakkin raskaana.

Välillä painoon ei tullut mitään muutoksia, välillä taas humpsahti paino nopsaan ylös.

Yritän loppuajan päästä pienellä painonnousulla, olen lievästi ylipainoinen. Alussa juteltiin terkkarin kanssa näistä painoasioista ja hän oli sitä mieltä ettän. 10 kiloa on mulle sopiva painonnousu.