Raskaus ja tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
En arvostele ketään, vain kysyn :). Te jotka tupakoineet raskauden aikana, oliko oikeasti vaikea lopettaa ja eikö teille ole tullut pahaa oloa tupakasta? Itse kun en siedä tupakan ja kahvin hajua ollenkaan raskauden aikana, siksi aina ihmettelin ja ihmettelen nyt taas, eikö ketkä poltavat tupakkaa odotusaikana ole ollenkaan pahaa oloa tupakasta?

Mä lopetin tupakoinnin raskaana, muistaakseni viikolla 10-11. Järkyttävä pahoinvointi auttoi osaltaan kun ei pää pöntössä käyny mielessäkään että olis mieli tehnyt polttaa.

Pahoinvoinnin takia en voinut polttaa ja en kestänyt huonoa omaatuntoa. Helpompi oli lopetaa kuin kestää sitä! Nyt lapsia on neljä ja viimeisestä tupakasta on 8v.

Olen miettinyt samaa ap, miten joku voi polttaa raskaana sen ällötyksen takia. 2 kertaa olen lopettanut ja oli todellakin helppoa vaikken oksentanu kertaakaan niin kyllä se kuvotus oli kova.

Alkuperäinen kirjoittaja en voi käsittää;29781962:
Miksi et lopettanut heti kun sait tietää olevasi raskaana?? Poltit siis sikiön kehityksen tärkeimmät viikot.

Jaa mää? Raskauden alkuajankohta oli huono ja stressaava, suhde myrskyisä eikä 100% varmuutta jatketaanko sitä, siksi. Eikä raskaus selvinnyt heti viikolla neljä. Ja alkuajan mitä raskaudesta ylipäätään poltin sen selvittyä, kyse oli tupakasta tai kahdesta päivässä, vrt. aiemmin vähintään puoli askia päivässä.

Jos oli tarkoitus syyllistää niin ei onnistunut, mää sentään lopetin enkä polttanut loppuaikana yhtään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lopetin rv10, koska tuli paha mieli sikiön puolesta, enkä voinut tästä johtuen nauttia tupakasta kuten ennen.

Ja siksi vasta rv10, koska silloin päätin jatkaa raskautta.

Miulle kans tuli niin paha olo ihan tupakan hajustakin että lopetuspäätös oli todella helppo senkin takia, plus tietty että kyllähän se kohdussani kasvava ihmistaimi antoi myös motivaatiota.

En itse polta niin en lopettanutkaan, mutta miehen tupakointi sai minut aina niin kuvotuksen partaalle että lopulta hän sai tarpeekseen ja vaihtoi sähkötupakkaan. En sietänyt enää ollenkaan olla hänen lähellään, piti peitto pistää nenän eteen ja jos koski tupakkaisilla käsillään menin heti vessaan pesemään kädet.

Nyt kun on polttanut sähkötupakkia kuukauden, sanoi että oikea tupakki maistuu ihan pas*alta suussa.

Joo, just ne tupakalle löyhkäävät vaatteet ja alkuraskauden pahoinvointi. Yääk! Muistan vielä, miten se aiheutti välittömän oksennusrefleksin. paiskoin yhden tosi hienon takin roskiin, kun se löyhkäsi aivan karmealle, jälkeenpäin hiukan kadutti...

Mut hei... pakkohan se on polttaa kun stressi tappaa!!!!
Niinhän ne polttajat AINA Puolustautuu. Eihän sillä oo mitään väliä kun lapsi saa isommalla iällä astman..
Tai poika menettää oman lisääntymis kykynsä, kunhan äitillä ei tule stressiä...

Ekan kanssa lopetin kun plussasin, mutta ratkesin polttamaan loppuraskaudesta kuukauden ajan pari röökiä päivässä. Nyt tän toisen kanssa lopetin viikolla kuusi ja vaikka on taas alkanut tehdä mieli tupakkaa tajuttomasti, yritän pysyä tiukkana. Järkyttävät monikuukautiset oksentelut ollut kummassakin raskaudessa, enkä silloin ole sietänyt mitään hajuja, puhumattakaan tupakasta.

Mä oon päivä päivältä enemmän sitä mieltä tupakan suhteen että ei enää koskaan, vaikka mieliteko on kova.

[QUOTE="SaSa";29782587]Mut hei... pakkohan se on polttaa kun stressi tappaa!!!!
Niinhän ne polttajat AINA Puolustautuu. Eihän sillä oo mitään väliä kun lapsi saa isommalla iällä astman..
Tai poika menettää oman lisääntymis kykynsä, kunhan äitillä ei tule stressiä...[/QUOTE]

No tätä stressi juttua mä en ymmärrää

Ekan kanssa lopetin kun plussasin, mutta ratkesin polttamaan loppuraskaudesta kuukauden ajan pari röökiä päivässä. Nyt tän toisen kanssa lopetin viikolla kuusi ja vaikka on taas alkanut tehdä mieli tupakkaa tajuttomasti, yritän pysyä tiukkana. Järkyttävät monikuukautiset oksentelut ollut kummassakin raskaudessa, enkä silloin ole sietänyt mitään hajuja, puhumattakaan tupakasta.

Mä oon päivä päivältä enemmän sitä mieltä tupakan suhteen että ei enää koskaan, vaikka mieliteko on kova.

Tsemppiä lopettamiseen :). Oletko kokeillut sähköistä tupakkaa? Mietin voiko se auttaa himoon?

Tsemppiä lopettamiseen :). Oletko kokeillut sähköistä tupakkaa? Mietin voiko se auttaa himoon?

En mä halua mitään korvikkeita. En purkkaa, pilleriä tai sähköistä versiota. Kyllä se mun mielestä on korvien välissä se tahto olla ilman. Oon nähnyt vierestä miten jengi vetää sähkötupakkaa puoli tuntia putkeen kerran tunnissa, vaan koska "haluavat" ja "se on terveellisempää". Öööh. Noista sähköröökeistä ei edes ole kymmenien vuosien tutkimuksia että mitä nekin loppupeleissä aiheuttaa käyttäjille.

En mä halua mitään korvikkeita. En purkkaa, pilleriä tai sähköistä versiota. Kyllä se mun mielestä on korvien välissä se tahto olla ilman. Oon nähnyt vierestä miten jengi vetää sähkötupakkaa puoli tuntia putkeen kerran tunnissa, vaan koska "haluavat" ja "se on terveellisempää". Öööh. Noista sähköröökeistä ei edes ole kymmenien vuosien tutkimuksia että mitä nekin loppupeleissä aiheuttaa käyttäjille.

Ok :)

Itse lopetin tupakanpolton jo ennen kuin tiesin olevanikaan raskaana, koska iha suunnittelimme raskauden.

Olin täysin savuton puoli vuotta kunnes ratkesin polttamaan ollessani henkisesti ihan loppu ja alkoi tulla supistuksiakin sen tiimoilta, että päässä pyöri niin miljoona asiaa jne niin päätin, että ennemmin ne parit hermosavut kuin, että tulee liian aikasin ulos. Loppujen lopuksi poltin yhteensä kaksi askia ja poltin aina niin, että vain muutamat savut ja viskasin tupakan pois. Välissä oli päiviä, että poltin vain yhden tai en ollenkaan. Kihlattuni enkä lastemme nähden en polttanut kertaakaan vaikka tunnustin hänellekin, että ratkesin.

Päätös ratkeamisesta kannatti vaikka totta kai kadutti jälestäpäin, että poltin nekin muutamat vaikka olen ollut taas täysin savuton monta viikkoa ja aijon ollakin loppu raskauden. Nyt olen viikolla 32. ja olen ajatellut sen niin, että raskautta on jäljellä enää niin vähän, että sen nyt seisois vaikka pellolla heinäseipäänä ja sen jälkeen voin halutessani polttaa vaikka kartongin kerralla, jos silloin vielä siltä tuntuu.. x)

Poltin ja paljon odottaessani ensimmäistä lastani jota odotinkin yksin alusta lähtien. Hän on nyt 4 vuotta ja kyllä ne tupakan jäljet vain tuppaa näkymään ja etenki kuulumaan jälestäpäin lapsessa. On ylivilkkautta, käytöshäiriötä ja keskittymishäiriötä vaikka muuten onkin täysin normaali eikä ole sairastellutkaan kertaakaan kunnolla. Ei ole sairastanut esim kuumetta kertaakaan. Muutenkin älykäs, iloinen, sydämellinen, sosiaalinen, perusterve ja liikunnallinen poika.

Nyt siis viisastuneena olen ollut pääasiassa savuton ja suosittelen sitä kaikille, mutta en myöskään ole heittämässä ensimmäistä kiveä, jos nään odottavan äidin itku kurkussa vetävän sätkää vaikka ns. muuten vain polttamista raskausaikana en siedäkään katsella. Yksikään odottavana polttava äiti ei haluaisi polttaa ja syyt siihen ei aina ole mistään kevyimmästä päästä joten syyllistämisen sijaan pitäisi kysyä, että mikä on niin hullusti, että tekee mieli hermosavuja..

Voisi kuvitella, että raskaana on helppo lopettaa tupakointi, mutta jos on ollut enemmän tunnepolttaja kuin tapapolttaja niin savuttomuus on raskaana vieläkin vaikeampaa kuin normaalisti, koska raskaus pistää ns. pään sekaisin niin hyvässä kuin pahassa joten kaikille jotka lopettavat tupakan polton raskauden vuoksi pitäisi nostaa mielestäni enemmänkin hattua kuin muuten vain lopettajille eikä pitäisi aina ajatella, että No totta kai se lopetti tupakanpolton, kun sehän on raskaana ja helppoahan se silloin on, kun on hyvä syy ja motivaation tuoja! x)

Rohkenenpa olla eri mieltä tuosta ettei yksikään raskaana oleva nainen tahtoisi polttaa, ystäväni poltti ja oikein mielellään. Olihan hänen äitinsäkin polttanut odottaessaan ja kaikki mennyt hyvin.. Näin hän asian perusteli.
Eikä ollut huono omatunto.

Itse poltin esikoista odottaessa (olin tosi nuori ja tyhmä), sen jälkeen syytin itseäni jokaisesta pienestä flunssastakin.
Tytöllä on infektioastma sekä ylivilkkautta paljon, tiedä sitten johtuuko siitä vai ei mutta tod.näk.

Seuraavan muksun kohdalla lopetin heti sekä nyt ollessani taas raskaana.

Yhteistyössä