raskaus ja verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parasta toivon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parasta toivon

Vieras
hei, itsellä menossa rv 27+4.
Minulla on verenpainetauti, joka on pysynyt hyvissä lukemissa tähän saakka. Nyt viimeisen viikon aikana on alkanut rr nousta 130/89. Ja syke on kans n 90-100. Olo on raskas ja voimaton. Päänsärkyä on jonkin verran. Huomenna on onneksi ä.poli.
Olisinkin mielelläni kuullut muiden kokemuksia vastaavista tilanteista? Kuinka herkästi laittavat osastohoitoon? Varmasti ekaksi nostavat lääkitystä. Onko tällaisista lähtökohdista yleensä raskaudet kestäneet täysaikaan? Vai käynnistetäänkö aikaisemmi?

tuo verenpaineen pysyminen on tosi yksilöllistä. Meneekö sulla vaan yksi lääke vai yhdistelmälääkitys? Meillä raskaanaolevilla menee yleensä aina Albetol ja tarvittaessa rinnalle otetaan Adalat. Usein otetaan osastolle ja kun lääkitys noston jälkeen alkaa taas olla sopiva, niin sit kyllä pääsee vielä kotiin jos ei kerran mitään muuta oiretta kuin verenpaine.

Mulla alkoi verenpaineet nousemaan samoihin aikoihin (mulla ei siis verenpainetautia), ja olo aika samanlainen kuin kuvailit. Epäiltiin jatkuvasti raskausmyrkytystä ja noin kerran kuukaudessa terkka laittoi aina lähetteen äippäpolille, mutta eihän ne siellä mitään sille tehneet. Jossain viikolla 34 sain verenpainelääkkeet. Muakin "uhkailtiin" koko loppuraskaus osastolle joutumisesta, mutta en onneksi sinne joutunut, kun pystyin hyvin lepäilemään kotona.

Verenpainetta seurailtiin ylimääräisillä kontrolleilla niin neuvolassa kuin äitipolilla ja raskaus meni ihan loppuun asti. Viikolla 40+3 kuitenkin käynnistettiin synnytys, koska verenpaineet nousi lääkkeistä huolimatta tosi korkealle ja turvotus oli jotain sanoinkuvaamatonta. Lääkäri vaan totesi siellä äitipolilla silloin viimeisellä kontrollikäynnillä, että käynnistetään nyt samana päivänä, koska turha jäädä enää odottelemaan mun voinnin huononemista, kun la:kin meni muutama päivä sitten.

En tiedä miten nää asiat yleensä menee, mutta tällainen kokemus mulla. Tsemppiä loppuraskauteen! :)

Yhteistyössä