Raskausajan alkoholinkäyttöä ehdottomasti vastustava äiti hal-polin asiakkaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Audit-testi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä.

Jos ajatellaan asiaa naisen kohdalta, koska odottava äiti on aina nainen.

Nainen 5 annosta esim:
3kpl 1,5L siideriä
tai 5kpl 0,33L olutta.

Kuinka moni baareileva nainen todella rehellisesti juo illan aikana vain maksimissaan 3 tuoppia siideriä, eikä ota kotona pohjia yhtään?!? Näin helposti paukkuu riskirajat alkoholinkäytössä!

En tosin siideriä, mutta 3 olutta on minusta ihan hyvä määrä, usein itselläni menee suunnilleen sen verran. Tai vaikka menisi se neljäskin, niin ei se missään tunnu - ajallisesti ne kuitenkin jaksottuvat sen verran pitkälle aikavälille, että on melkein sama juoko pitemmän illan aikan neljä vai lyhyemmän aikana kolme. Yleensä en juo pohjia kotona. Tai jos juon, niin yhden juoman, joka on luultavasti jo haihtunut siihen mennessä kun pääsen baaritiskille.

Voisi sitä enemmänkin juoda, mutta juon niin hitaasti, etten ehdi kiskoa enempää kun pitää jo lähteä kotiin :D

Se testi oli ihan paperiversio neuvolassa. Lisäksi en usko pisteiden voineen tulla juomamääristä, tai sitten en vain voi käsittää, miten 3-6kpl 0,5l siideriä voisi olla liikaa. Taikka sitten se riskiraja on tosi alhainen, mitä joku muukin täällä ketjussa aikaisemmin sanoi. En edelleenkään näköjään edes osaa laskea noita annoksia.

Mitä muuta sitten vastasit testissä paitsi myönsit morkkiksen?

Siis laittoiko lähetten sulle kertomatta? Jos näin niin outoa ja hieman selkärangatonta. Muutenkin aika erikoinen juttu.

Neuvola ei kertonut ollenkaan laittaneensä lähetteen hal-polille. Asia lähetteestä tuli shokkitietona puuntakaa ilmi sairaalan ultrassa, kun kätilö katsoi koneelta, että täällä on lähete ja merkkasi mulle hal-poliajan siitä huolimatta, että kerroin sen olevan taatusti tarpeeton tapauksessani.

Ehkä tuo kertoo elämäntavasta ennen raskautta. Ihminen joka käy joka lauantai nauttimassa alkoholia voi lapsen parhaaksi olla raskausajan juomatta, mutta synnytyksen jälkeen voi haluta taas päästä tekemään sitä mitä ennenkin ja tuo siten vaikuttaa lapseen. Monihan kertoo kuinka pitää päästä tuulettumaan juuri alkoholin kanssa kun vain saisi lapsista vapaata.

Suomalainen alkoholikulttuuri ei nyt ole nykymuodossaan ihan normaalimmasta päästä että hyvähän on siihen verrata ettei ole joka kerta ihan perseet.

Sekä jos nyt baari-illan jälkeen on morkkis jostain tyhmästä sanomisesta niin kyllähän jo itse pitäisi ymmärtää ettei ihan hallitse sitä alkoholia.

Liikaa seuranneena tätä humalanhakuisen juomisen puolestapuhumista varsinkin silloin kun jotain sattuu niin oho, olin kännissä.

Eiköhän ketjun pointti ole että lähete olis pitäny jättää kokonaan laittamatta?

Ylivarovaisuus mielummin kuin se että lapsi kärsisi. Jos tuorekkin äiti saa paskahalvauksen tuollaisesta että katsotaan ootko lapselle hyväks niin se kertoo myös ihmisen henkisestäpuolesta aika paljon. Lapsen kasvattamisessa tulee monesti hieman vaikeampiakin tilanteita eteen ja niistäkin pitäisi selvitä. Pumpuliin vaan kaikki.

Niin paljon on tapahtunut kun ei olla uskallettu puuttua.

Monihan kertoo kuinka pitää päästä tuulettumaan juuri alkoholin kanssa kun vain saisi lapsista vapaata.

Sekä jos nyt baari-illan jälkeen on morkkis jostain tyhmästä sanomisesta niin kyllähän jo itse pitäisi ymmärtää ettei ihan hallitse sitä alkoholia.

Onko se nyt sitten edes väärin, jos ihan pikkulapsiajan ylittänyt lapsi viedään esim. joka toinen kuukausi yhdeksi yöksi mummin ja ukin luo yökylään ja vanhemmat lähtee vaikka baariin tms? Hakevat lapsen hoidosta kotiin seuraavana päivänä. Ei minusta. Ei sen lapsen saannin tarvitse vanhempia kumminkaan täysin absolutisteiksi muuttaa. Eikä se, että lapsen ollessa vaikka teini-ikäinen lapsi näkisi vanhempien juovan yhden saunakaljan saunan jälkeen. Oudonpaa olisi se että lapsi ei koskaan näkisi vanhempia alkoholin kanssa, eikä koskaan saisi mallia kohtuujuomisesta.

Morkkis tulee toisille helpommin, kuin toisille. Toiset ovat herkempiä morkkistelemaan. Eikä se tarkoita sitä, että ei hallitse alkolin käyttöä, jos saa morkkiksen jostain sanomastaan. Eikä siinä välttämättä tarvi olla kuin yksikin juoma ja ihmisen kuin ihmisen tarinasuoni muuttuu erilaiseksi, kuin täysin juomattomana ja saattaa lipsauttaa suustaan jotain, mitä aamulla häpeää.

Ylivarovaisuus mielummin kuin se että lapsi kärsisi. Jos tuorekkin äiti saa paskahalvauksen tuollaisesta että katsotaan ootko lapselle hyväks niin se kertoo myös ihmisen henkisestäpuolesta aika paljon. Lapsen kasvattamisessa tulee monesti hieman vaikeampiakin tilanteita eteen ja niistäkin pitäisi selvitä. Pumpuliin vaan kaikki.

Niin paljon on tapahtunut kun ei olla uskallettu puuttua.

Niin tai ehkä jotkut ihmiset on toisia herkempiä.

Onko se nyt sitten edes väärin, jos ihan pikkulapsiajan ylittänyt lapsi viedään esim. joka toinen kuukausi yhdeksi yöksi mummin ja ukin luo yökylään ja vanhemmat lähtee vaikka baariin tms? Hakevat lapsen hoidosta kotiin seuraavana päivänä. Ei minusta. Ei sen lapsen saannin tarvitse vanhempia kumminkaan täysin absolutisteiksi muuttaa. Eikä se, että lapsen ollessa vaikka teini-ikäinen lapsi näkisi vanhempien juovan yhden saunakaljan saunan jälkeen. Oudonpaa olisi se että lapsi ei koskaan näkisi vanhempia alkoholin kanssa, eikä koskaan saisi mallia kohtuujuomisesta.
.

No mielestäni aikuisen pitäisi osata pitää muutenkin hauskaa kuin olemalla baarissa ja vetämällä viinaa. Saunakaljan takia ei lasta kai viedä yöksi edes hoitoon. Jolloin lapselle näytetään malli et kun mamma on vapaalla niin pitää juoda.

Nyky nuoret kun polttavat pilveä tai vetää jotain muuta kun viinaa ja vanhempi ikäpolvi tätä paheksuen katselee ja itsensä oikeuttaa juomaan alkoholia, koska tekee sen jo niin paremmin kuin vielä vanhempi ikäpolvi. Alkoholi on kuulunut kulttuuriin ja sen käyttöä puolustellaan, koska ei ole kokoaika räkäposkella. Ei nuorille tarvitse opettaa päihteen kohtuukäyttöä vai pitäisikö se opettaa myös muiden päihteiden kohdalla? Äiti vetää lauantaina vaan yhdet hatsit.

Jos irrotetaan asia yhteydestään niin täysin absolutistislle alkuasukasheimolle olisi aika vaikeaa ehdottaa alkoholin käyttöä, koska sen hyödyt on kovin suppea. Samoin kuin muiden päihteiden tai vaikka salmiakin liikakäyttökin.

Ei, en ole itse absolutisti, mutta en myöskään enään voi kenellekään vastata että kyllähän nyt humalaan juominen silloin tällöin kohtuudella on hyvä asia.

Morkkiksesta sen verran että silloin näitä morkkiksia pitäisi tulla myös ilman alkoholia ja tämä kai kuuluisi silloin henkilön luonteenpiirteeseen. Ihmisillä on eri viinapää ja ei se että on huono viinapää tee sitä yhtään sen paremmaksi jos sitten jo muuttuu. Hieman kärjistetysti voi sanoa että jos joku huonolla viinapäällä varustettu ajaa sinun lapsen yli kun ei löytänyt sormiaan niin se juotu määräkö siinä merkkaa vai kuskin kunto....

Eihän tässä ollut kyse siitä, etteikö selvinpäinkin voisi pitää hauskaa. Tietenkin voi ja pitääkin voida. Itse en esim. enää edes välitä alkoholilla kännäämisestä. Osaan erottaa eri elämän aikakaudet toisistaan. Ennen lasta biletin ja join alkoholiakin, se oli sitä aikaa. Nyt kun olen äiti, ei kännääminen kuulu enää tähän elämän vaiheeseen ja olen siihen täysin tyytyväinen. On ihanaa olla äiti.

Lisätään, että oikeasti jopa halveksin tällä hetkellä kännisiä ihmisiä, enkä halua heitä lähellenikään. Siltikin juokoon muut, kunhan eivät sotkeudu elämääni. Kuten sanottua jokaisella on oma elämänvaiheensa. Itse olen onnellinen rauhallisesta päihteettömästä vauvaperheen elämästä kaikkine sen tuomine haasteineen.

Ihan totta? 8 pistettä ei tarkoita edes mitään aktiivista biletystä. Tein äsken testin ja se 8 pistettä tuli täyteen nytkin, vaikka juon alkoholia vain keskimäärin kerran kuussa. Ei mene koskaan överiksi, tule muistikatkoksia yms., mutta kun juon kuitenkin enemmän kuin 5 annosta kerralla, tuon testin mukaan se on kovinkin hälyttävää. Tosin testi on siitä hassu, että jos kuukausittaisen runsaamman juomisen lisäksi joisi muutaman kerran yksi tai kaksi annosta, niin pistemäärä siitä sitten tippuisikin alle riskirajan! Minä vaan tosi harvoin näin teen, pitäisi vissiin alkaa useammin ottaa jotain saunasiidereitä.

Kyllä minulla varmasti ennen raskauttakin tuo alin "riskiraja" ylittyi, silloin join kuitenkin melkein joka viikonloppu (paitsi lasta yritettäessä vähensin enkä juonut kiertojen loppupuolella). Testinkin muistan tehneeni, mutta ei siitä mitään ihmeempää sanottavaa terkkarilla ollut. Raskauden ajan ja 1,5 vuotta sen jälkeen olin täysin juomatta, nykyään illanviettoja (osa työhön liittyviä) on tosiaan noin kerran kuukaudessa, enkä pidä sitä ongelmallisena.

Jos minä tulen vielä uudelleen raskaaksi ja minut passitettaisiin 8 pisteen takia (joista yksi tulee siitä, että kerran teininä eli yli 15 vuotta sitten kaaduin humalassa) johonkin erityisseurantaan, suhtautuisin asiaan lähinnä huvittuneesti. On se nyt aika kumma, jos alle 10 alkoholiannoksen kuukausikulutuksella on joku ongelmakäyttäjä.

Ihan totta? 8 pistettä ei tarkoita edes mitään aktiivista biletystä. Tein äsken testin ja se 8 pistettä tuli täyteen nytkin, vaikka juon alkoholia vain keskimäärin kerran kuussa. Ei mene koskaan överiksi, tule muistikatkoksia yms., mutta kun juon kuitenkin enemmän kuin 5 annosta kerralla, tuon testin mukaan se on kovinkin hälyttävää. Tosin testi on siitä hassu, että jos kuukausittaisen runsaamman juomisen lisäksi joisi muutaman kerran yksi tai kaksi annosta, niin pistemäärä siitä sitten tippuisikin alle riskirajan! Minä vaan tosi harvoin näin teen, pitäisi vissiin alkaa useammin ottaa jotain saunasiidereitä.

Kyllä minulla varmasti ennen raskauttakin tuo alin "riskiraja" ylittyi, silloin join kuitenkin melkein joka viikonloppu (paitsi lasta yritettäessä vähensin enkä juonut kiertojen loppupuolella). Testinkin muistan tehneeni, mutta ei siitä mitään ihmeempää sanottavaa terkkarilla ollut. Raskauden ajan ja 1,5 vuotta sen jälkeen olin täysin juomatta, nykyään illanviettoja (osa työhön liittyviä) on tosiaan noin kerran kuukaudessa, enkä pidä sitä ongelmallisena.

Jos minä tulen vielä uudelleen raskaaksi ja minut passitettaisiin 8 pisteen takia (joista yksi tulee siitä, että kerran teininä eli yli 15 vuotta sitten kaaduin humalassa) johonkin erityisseurantaan, suhtautuisin asiaan lähinnä huvittuneesti. On se nyt aika kumma, jos alle 10 alkoholiannoksen kuukausikulutuksella on joku ongelmakäyttäjä.

Tässä myös hyvä esimerkki!

no eihän siinä muuta kuin se ikuinen merkintä, jonka kaikki sun tulevat lääkärit ja hoitajat näkee joka kerta kun avaa sun tiedot koneelta. jeeeeee....

sama homma masiksen kanssa. mä menin tyhmyyksissäni tunnustaan terkalle, että riipii. nyt odotan aikaa lääkärille (lomien jälkeen) ja kadun jo että kerroin kellekään.
jos saan potkut/otan loparit, niin seuraavan duunipaikan lääkäri kattoo, että latvakakkonen, ei kannata palkata..

Ja samalla näkee, että näytteet olleet puhtaat, eikä käynnit ole jatkunu :)
Näin tietenkin siis vain jos on puhtaat jauhot pussissa....eikä se hal käynti siellä missään etusivulla näy, gyn tekstissä. Tietenkin jos on huumeiden/Alkon käyttöä Rasmus.aikana, tiedot näkyy yleensä ihan siinä perustiedoissa etusivulla (ainakin mirandassa)

[QUOTE="Klö";30120309]Ja samalla näkee, että näytteet olleet puhtaat, eikä käynnit ole jatkunu :)
Näin tietenkin siis vain jos on puhtaat jauhot pussissa....eikä se hal käynti siellä missään etusivulla näy, gyn tekstissä. Tietenkin jos on huumeiden/Alkon käyttöä Rasmus.aikana, tiedot näkyy yleensä ihan siinä perustiedoissa etusivulla (ainakin mirandassa)[/QUOTE]

Joo, mutta minkä helvetin takia semmoisiin testeihin pistettäisiin myös raskauden aikaista alkoholinkäyttöä ehdottomasti vastustavia äitejä? Äitejä, joilla ei ole pienintämään riskiä edes moiseen käytökseen. Rupee taas ärsyttämään. Menisitkö itse testeihin ilosta huokuen, vaikka kyseinen käytös ei koskisi sun elämääsi mitenkään?

Noissa kyselyissä se raja vaan on ihan naurettavan alhaalla, eikä lähelläkään alkoholismia. Itse tyynesti valehtelen, koska en jaksa mitään saarnoja ja tiedoksi: ei ollut lainkaan vaikeaa olla ottamatta pisaraakaan raskauden aikana :).

Aloitko ottamaan heti synnytyksen jälkeen?
Alkoa runsaasti käyttäneet saattavat käyttää sitä taas runsaasti vauvan synnyttyä, ei hyvä.

Yhteistyössä