Raskausajan diabetes käynnistämisen perusteena?

06.12.2006
116
0
16

Minulla todettiin raskausajan diabetes ja olin vuorokausikäyrällä, jossa todettiin, että pärjään sillä dieetillä, enkä tarvitsis insuliinia. Esikoinen oli syntyessään yli nelikiloinen ilman että oli sokerivauva. Nyt pelottaa, että jos tässä raskaudessa on kerta ongelmia sokereiden kanssa, niin kuinka valtavaksi tämä vaavi sitten voi kasvaakaan. Onko kellään kokemusta, onko tämä raskausajan diabetes riittävä syy synnytyksen käynnistämiseen laskettuna aikana, ellei siihen mennessä vauvaa ole kuulunut. Tiedän että insuliinilla olevia käynnistellään ajoissa mutta entäs nää dieetillä olevat?

Heips,

Mulla oli kakkosen aikana raskausdiabetes (ruokavaliohoito). Loppuaikana kävin kokoarvioultrassa 2 viikon välein sairaalassa ja joka kerta kysyin, että käynnistetäänkö la:na, kun kokoarvio vaan kasvoi. Vikalla kerralla (rv40+0) vauvan masun ympäryksen havaittiin uä:ssä kasvaneen enemmän suhteessa muihin mittoihin ja alettiin puhua sokerivauvasta. Lääkäri (joka kerta eri) kuitenkin sanoi tälläkin kertaa ettei aleta käynnistämään rd:n takia. Vauva ei kuulema juurikaan kasva la:n jälkeen. Onneksi vauva syntyi sitten vain 2 päivää yli la:n sillä mun pää ei oikeasti olisi kestänyt pidempää odotusta... Painoa oli 4130g (pituus 54cm).

Mäkin ymmärsin ettei ruokavaliohoitoisia rd-tapauksia käynnistetä ellei sitten ole jotain muuta syytä. Tässä kolmannessa raskaudessa mulla on taas rd (dietti toimii onneksi tälläkin kertaa, ainakin toistaiseksi) ja yritän asennoitua siihen ettei nytkään käynnistetä vaan on vain pakko toivoa ettei vauva kasva isommaksi. Kokoarvioon pääsen rv36:lla mutta tuskin siinä vaiheessa voidaan enää mitään muuta tehdä kuin odotella, että vauva syntyy.

Tulikohan vähän sekava teksti... No, pointti oli kuitenkin se, että mulle painotettiin monta kertaa sitä ettei käynnistetä. Sulla tosin esikoinenkin yli nelikiloinen, joten en tiedä vaikuttaako se asiaan. Mun esikoinen oli vain 3,88 kiloinen.

Jimena 23+6

Hei!

Mulla todettiin raskausajan diabetes esikon odotusaikana ja synnytys käynnistettiin 2 pv yli la koska painoarvio oli 4,1kg ja nyt toisen käynnistys olisi kans 2pv yli lan jos ei itekseen ole ulos tullut. Nyt tiistaina (rv 36+2) tehty painoarvio oli 3,3kg ja lääkäri meinotteli et olis 4,2kg laskettuna aikana. Esikoinen oli syntyessään 4180g ja syntyi lopulta sectiolla kun synnytys ei edistynyt. Tässä raskaudessa ei ole sokrut ollu koholla ollenkaan eli nyt ei puhuta mun kohalla rd:stä ja esikon aikanakin olin dieetillä.

Mulla olis kovat toiveet että synnytys käynnistyisi itsekseen koska pelkään et joudun taas leikkaukseen jos käynnistetään ja pelkään sitä ihan kamalasti. Mut siis lyhykäisesti ainaki mun kohdalla on puhuttu tälläkin kertaa käynnistyksestä vaikka tämä toinen ei olekaan sokerivauva.

Voi mahoton ku tuli sekavaa juttua :ashamed:

Inkku ja masuasu 36+5

Mulla muuten kakkosen kohdalla painoarviot hyvin samanlaiset kuin sulla Inkku: la:na 4,2kg. Mulla tosin ei ollut sitä epäilystä ettei sen kokoinen mahtuisi tulemaan.

Lääkäri perusteli mulle tuota ettei käynnistetä (sen lisäksi ettei vauva enää juuri kasvaisi la:n jälkeen) juuri sillä, että käynnistetyt synnytykset päätyvät usein sectioon. Erilaisia käytäntöjä vissiin käynnistämisen suhteen eri puolilla.

Tsemppiä sulle tulevaan ja pidetään peukut pystyssä, että vauva syntyisi ajallaan ja synnytys lähtisi käyntiin itsestään!

Mulla oli raskausdiabetes, jota hoidettiin aluksi dieetillä ja sitten rv 26 aloitettiin tablettihoito (diformin). Jos raskausdiabetes on hyvin hoidossa, niin ei lapsesta tule välttämättä isokokoista eli ei tarvitse käynnistää etukäteen. Mulla synnytys 40+6 ja "sokerivauva" painoi 2900g.

rv 30 ,vauva kasvoi kuitenkin koko ajan pienenä ja syntyessään oli "vain" 3,4kg(kuulema pieni sokerivauvaksi).Poika syntyi iteksiään sunnuntaina(rv 40+2)kun maanantain olisi ollut käynnistykseen meno.....

Mulla ruokavalio 3 viimeisessä raskaudessa.
Käynnistäminen tuli puheeksi vasta neljännen kohdalla, joka meni yllättäen yli la. Muut syntyivät viikolla 39. Neljäs siis 41+0.
Käynnistys oli tarkoitus aloittaa ja olin prenalla valmiina, mutta vauva syntyikin yöllä neljä tuntia ennen käynnistyksen aloitusajankohtaa..
Sama kuopuksen kohdalla, käynnistys tarkoitus aloittaa rv 40+2, mutta vauva syntyikin rv 40+1.
Ja koko oli käynnistysajatuksen syy, vaikka oon synnyttänyt yli 4.6kg ongelmitta, niin ei olla katsottu silti tarpeen, että vauvan annettaisi kasvaa liikaa.

Heips.

Itselläni myös tuo RD. Ruokavaliodieetillä mennään. Rakenne ultrassa vauva vastasi viikkoja 20 mutta vatsanympärys vastasi viikkoja 22 :o

Tällä hetkellä paastoverinäytteet ovat olleet 4.7 luokassa joten ei huimia nousuja ole ollut. Maanantaille varasin 4d-ultran ja siitä hiukan panikoin. Mahtaakos vauveli olla iso köntys jo.

Äidilläni oli myös RD ja hänellä myös dieetti hoitona silti käynnistivät 3 vko ennen la :o Väittivät vauvelin kasvavan liian isoksi. Tosin syntyessään hän painoi vain 3500g kun sitten taas äitini 3 vanhimpaa lasta ovat kaikki olleet melkein 5 kiloisia ja ikinä ennen sokereita edes mittailtu.

Eli onko tämä taas tätä uutta nykyaikaa jossa hössötetään kaikesta. Kuinka vakavasti te olette ottaneet jos raskaus on edennyt norm ja vauva kasvaa vain hiukan enemmän mitä pitäisi.

Niisku-neiti & mini 25+0

Minulla on käynnistetty LA vaikka olin vaan dieetillä.
Ensimmäinen oli 4090kg ja silloin ei siis sokereiden kanssa ollut ongelmaa.Toisen kohdalla RD ja ja ruokavaliolla hoidettiin.Ultrassa kävin loppu ajasta n.parin-viikon välein ja ekan kerran käynnistämisestä puhuttiin 38 viikolla että seuraavalla mahdollisesti,39 viikolla ei kuitenkaan päädytty käynnistykseen,eri lääkäri.Lääkäri sanoi että ronkkii vähän kovakouraisemmin että jos vaikka itsestään alkaisi tulla.Kun paikat kuitenkin oli jo 4 cm auki.LA aamuna menin sitten lääkäriin ja lääkäri kysyi suoraan että haluanko käynnistykseen ja halusinhan minä :) ensin lääkäri vielä ultrasi ja arvio painoksi 4400-4500kg.
Neiti syntyi illalla kahdeksan aikaan kun puolen päivän tienoilla käynnisteltiin ja painoi 4485kg =)

Mulla oli insuliinihoitoinen rd. Viikolla 38 kun kävin kontrollissa, oli lääkäri sitä mieltä että tämä vauva syntyy kyllä ennen laskettua aikaa, joten mistään käynnistyksestä ei edes puhuttu:)

Lapsi syntyi rv 39+6. Sokerivauva ei tainnut olla, kun oli pikemminkin hoikka kuin pullea(4025g, 54cm) eikä pituutta sitten tullutkaan pariin kuukauteen lisää, vain painoa:) Painoarvio tuolloin rv 38 oli 3kg ja lääkärin mukaan oli hyvin tilaa lapsen tulla. Lopulta lapsi kuitenkin leikattiin, kun oli avotarjonnassa, ei mahtunut laskeutumaan eikä kohdunsuu avautunut tarpeeksi. Tosi hyvin kaikki kuitenkin meni, eikä lapsella ollut verensokereiden kanssa onneksi ongelmia.

Mulla ei varsinaista raskausdiabetestä ole todettu, paastoarvo vain hiukan koholla, mutta silti esikko ja kuopus (1. ja 3.) käynnistetttiin suuren koon takia rv:llä 38 (1. 3830g/51 cm, 3. 3920g/51 cm). Kakkonen (3490g/52,5 cm) tuli omia aikojaan rv:llä 39.
Käynnistyksen syyksi sanottiin myös, ettei vauvaa päästetä mielellään yli nelikiloiseksi... Esikolla oli imukuppi käytössä, muut ilman.

Hei!

Mistä päin te olette. Kun Mä olen Turusta päin ja TYKSiin menossa synnyttää...

Eilen oli neuvola ja vauvan koko 4100g käynnistyksestä ei puhettakaan ja rask.diabetes. Ruokavaliohoidolla menty. Painoarvio vauvasta tehtiin 35+4 ja se oli 3100g!!! mutta ei arvioinut mitenkään vauvan syntymäpainoa.

Eli mitä tässä nyt ajan takaa on se että mulle kerrottiin vasta nyt mikä on vauvan huima syntymä paino joka vetelee isoimmillaan 4500g Nyt olen huolesta sekaisin ja vauvakin sen huomaa ei oikein liikuskele enää kunnolla. Sf mitta kasvaa kasvamistaan oli taas kasvanut sentillä vaikka LA on huomenna. Ja vauva laskeutunut pää ei enää heiluteltavissa mutta kasvaa kasvamistaan silti. Merkkejäkään tulosta ei ole. Ja huoli kasvaa koko ajan.

Sanoin neuvolassa sitten että mua pelottaa vauvan koko ja kiitos heidän myöhäisen kertomisen pelkään nyt synnyttämistäkin. Tähän asti olen ollut luottavaisin mielin koko tulevasta ruljanssista.

Eli mitä te tekisitte???

Noh ei kestänyt enää kuuppa joten soitin äitiyspkl. Siellä sanoivat että älä pelkää ihan normaalissa painossa mennään ja jos vauva on 3800g tai 4200g ei synnytys eroa toisistaan mitenkään... :o Aika hassusti sanottu. Mutta nyt hiukan parempi fiilis.

Mulla oli rask.diabetes, jota ihan ruokavaliolla hoidettiin. Joskus viikolla 39 + olin kättärillä ja lääkäri sai ultralla tuloksen, että vauva on n. 4500g jo sillä hetkellä. Sanoi sitten, että ei se noin iso voi olla ja laittoi papereihin ihan summamutikassa, että 3900g :/ . Aloin sitten kotona miettimään ja pelkäämään ja lopulta tilasin ajan yksityiselle ( Brunolle), jolta olisin pyytänyt kunnon arvion ja mahd. lausunnon, jolla olisi voinut saada käynnistyksen. Kuitenkin juuri sinä päivänä kun aika olisi ollut, synnytys käynnistyi 40+3, vauva oli 4190g 53cm py 39cm. Aika hyvin meni, repesin kyllä ym, mutta en tiedä johtuiko koosta. Vauva ei kai kovin paljon enää lopuksi kasva ja onhan luonnollisesti käynnistynyt synnytys varmaan kivempi kun käynnistetty. Oletko kuinka pitkä? Kun lääkäri mulle sanoi, että aika hyvin oma pituus ennustaa sitä lantion kokoakin, itse olen n. 170cm ja ihan hyvin siis mahtui tulemaan. En oikein osaa mitään neuvoa,enkä tiedä mitä olisin tehnyt jos ei olisi vielä synnytys itsestään käynnistynyt. Tsemppiä sulle Niisku-neiti!

Joo no olen siinä 170cm hiukan alle. Mutta kunhan vauvelilla kaikki hyvin niin se on pääasia. Kyllä se sieltä sitten tulee. Ja kun taas otin järjen käteen ja aloin miettimään niin synnytystapa arviossa vauvan mitta meni keskikäyrällä. Ja tämä 4100 on käsikopelolla joten ens ti ultrassa katsotaan tarkemmin. Kumpa syntyis sitä ennen.

Yhteistyössä