Raskausajan diabetes: sikiön kasvukontrollit? Synnytyksen käynnistys? Vauvan koko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Hei te joilla on yllättäen puhjennut raskausajan diabetes.

Mulla ois kysymyksiä.

Miten todettiin / oireili? Miten oma painonne nousi ja ennenkaikkea miten paino tippui raskauden jälkeen?

Miten usein vauvan kasvukontrolli?

Entäpä synnytystavan päättäminen? Mikä oli vauvan lasketun ajan kokoarvio? Miten vauva syntyi ja paljonko painoi? Oliko vauvan sokeriarvot ok? Mitä ohjeita saitte diabeteksen toteamisen jälkeen?

Ei oireillut, paino ihan normaalisti nousi (yht 10 kg raskausaikana), suurin osa jäin synnärille, viimeiset pari kiloa joissakin kuukausissa. Olikohan yksi ylimääräinen ultra rv 36 ja normi alatiesynnytys, painoarvio oli 3,9, vauva syntyi spontaanisti rv 39 ja painoi 3,7. Vauvan sokereissa ei vikaa. Itselle sokerirasitus ½ vuotta synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä:
Ei oireillut, paino ihan normaalisti nousi (yht 10 kg raskausaikana), suurin osa jäin synnärille, viimeiset pari kiloa joissakin kuukausissa. Olikohan yksi ylimääräinen ultra rv 36 ja normi alatiesynnytys, painoarvio oli 3,9, vauva syntyi spontaanisti rv 39 ja painoi 3,7. Vauvan sokereissa ei vikaa. Itselle sokerirasitus ½ vuotta synnytyksestä.

Jos ei oireillut, mistä tiedettiin, että sulla puhkesi raskausajan diabetes?

No mulla on ollut kolme kertaa ja neljä raskautta. Ekassa raskaudessa laitettiin sokerirasitukseen painoindeksin takia ja muissa sitten, koska se on ollut jo kerran. Ei mulla ole oireillut yhtään mitenkään. Ei koskaan sokeria pissassa tms. Ekassa raskaudessa paino nousi paljon, eikä sitten koskaan sinne alkulukemiin palannutkaan. Seuraavissa raskauksissa painoa tullut 2-5 kg ja jälkitarkastukseen mennessä olen painanut vähemmän kuin ennen raskautta.

Kaikki kolme(yksi kasvaa vielä vatsassa) olleet ihan normaalipainoisia, kolmosen synnytys käynnistettiin rv 41, koska niin oli sovittu, vauva ihan normaalikokoinen kuitenkin, mutta sokeriarvot vauvalla aluksi heittelivät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä:

Jos ei oireillut, mistä tiedettiin, että sulla puhkesi raskausajan diabetes?

Sokerirasitukseen joutuu täällä kaikki yli 30-vuotiaat, siinä oli yksi arvo koholla.

Mulla oli normaali paino ennen raskautta. Sokeria paljon pissassa rv 30. Painoa tullut jo 14 kg rv 31 mennessä. (edellisessä raskaudessa tuli 12 kg koko raskauden aikana).

Vauva on 3 viikkoa normaalia isompi nyt viikolla 31 ja jos kasvaa tätä tahtia on painoarvio laskettuna aikana 4,8 kg. Eli onko toi normipaino, että ei käynnistetä?

Sokerinrasitustulos selviää myöhemmin tällä viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mulla on ollut kolme kertaa ja neljä raskautta. Ekassa raskaudessa laitettiin sokerirasitukseen painoindeksin takia ja muissa sitten, koska se on ollut jo kerran. Ei mulla ole oireillut yhtään mitenkään. Ei koskaan sokeria pissassa tms. Ekassa raskaudessa paino nousi paljon, eikä sitten koskaan sinne alkulukemiin palannutkaan. Seuraavissa raskauksissa painoa tullut 2-5 kg ja jälkitarkastukseen mennessä olen painanut vähemmän kuin ennen raskautta.

Kaikki kolme(yksi kasvaa vielä vatsassa) olleet ihan normaalipainoisia, kolmosen synnytys käynnistettiin rv 41, koska niin oli sovittu, vauva ihan normaalikokoinen kuitenkin, mutta sokeriarvot vauvalla aluksi heittelivät.

Minkä kokoisia vauvat ovat olleet ja miten ihmeessä olet saanut painon pidettyä noin, ettei juurikaan noussut?

Mulla oli normaali paino ennen raskautta. Sokeria paljon pissassa rv 30. Painoa tullut jo 14 kg rv 31 mennessä. (edellisessä raskaudessa tuli 12 kg koko raskauden aikana).

Vauva on 3 viikkoa normaalia isompi nyt viikolla 31 ja jos kasvaa tätä tahtia on painoarvio laskettuna aikana 4,8 kg. Eli onko toi normipaino, että ei käynnistetä?

Onko vauvan kasvu siis spurtannut tässä välissä, eli oliko jo np-ultrassa isompi, vai nytkö on kasvanut? Oliko erityisesti vatsan ympärys isompi? JOs on yhtäkkistä kasvua, niin kuulostaa siltä että vauva on makrosominen ja luultavasti käynnistävät, ja sokeritarkkailu vauvalle syntymän jälkeen.

Minkä kokoisia vauvat ovat olleet ja miten ihmeessä olet saanut painon pidettyä noin, ettei juurikaan noussut?

Esikoinen oli 3490 g(39+1), toinen 3600 g(ei diabetesta), kolmas 3630 g(41+0) ja neljäs vielä vatsassa, arvioitu syntymäpaino n. 3000g eli kaikkein pienin olis nyt tulossa.

Mä olen tosi tarkkaan katsonut mitä syön ja seuraillut samalla sokeriarvoja. Sitä 'oppii' tässä raskauden edetessä, että mitä kestää syödä. Ja onhan mula kyllä ylipainoakin :( Paljon kasviksia jne. Mullahan on tuo käytännössä kyllä niin, että mulle itelle ei painoa ole tullut, kaikki on tuolla kohdun sisällä, lisääntyneenä verimääränä, jne. Ketoaineita on kyllä pari kertaa ollut pissassa...

Ei oireillut mitenkään, kummallakaan kerralla.

Ekassa raskaudessa narahdin kun virtsanäytteessä oli sokerit koholla. En noudattanut ruokavaliosuosituksia tai mittaillut kotona sokereita: kukaan ei muistanut kertoa että niin olisi pitänyt tehdä :o :D. Lapsi syntyi 5 päivää lasketun ajan jälkeen ja painoi 2.8 kg (pituus 50 cm), jos olisin noudattanut tiukkaa ruokavaliota niin olisin varmaankin saanut hädintuskin parikiloisen vauvan...

Tokassa raskaudessa jouduin heti alkumetreillä sokerirasitukseen, missä kävi käry. Yritin tarkkailla syömisiäni, liikuin aika paljon, jne. Vauva syntyi 10 päivää lasketun ajan jälkeen, 3½ kg ja 54 cm.

Mitat ennen kumpaakin raskautta 168/66. Painonnousu raskauden aikana oli normaalia, oliskohan noin 10 kg esikoisesta (nekin viimeisen 2 kk:n aikana :D ) ja muutama kilo vähemmän kuopuksesta.

Onko vauvan kasvu siis spurtannut tässä välissä, eli oliko jo np-ultrassa isompi, vai nytkö on kasvanut? Oliko erityisesti vatsan ympärys isompi? JOs on yhtäkkistä kasvua, niin kuulostaa siltä että vauva on makrosominen ja luultavasti käynnistävät, ja sokeritarkkailu vauvalle syntymän jälkeen.

Joo, vielä np ja rakenneultrassa vauva vastasi täysin kokoansa. Nyt yhtäkkiä on oma vatsanympärykseni räjähtänyt, SF mitta pompannut ylös ylimmäiseltä tasaiselta käyrältään ja ekaa kertaa oli yhtäkkiä pissassa paljon sokeria. Oma paino nousee järkyttävää tahtia, kilon viikossa ja olo on todella iso ja tuskainen. Tuossa muutama viikko takaperin tuli viikossa 3,5 kiloa. Painoarvio on tosiaan se 4,8 kiloa laskettuna päivänä ja joudun kasvukontrolliin rv 36. Raskausdiabetes kuulemma näillä oireilla on nyt yhtäkkiä puhjennut, mutta se selviää, kunhan pääsen sokerinrasitukseen.

Joo, vielä np ja rakenneultrassa vauva vastasi täysin kokoansa. Nyt yhtäkkiä on oma vatsanympärykseni räjähtänyt, SF mitta pompannut ylös ylimmäiseltä tasaiselta käyrältään ja ekaa kertaa oli yhtäkkiä pissassa paljon sokeria. Oma paino nousee järkyttävää tahtia, kilon viikossa ja olo on todella iso ja tuskainen. Tuossa muutama viikko takaperin tuli viikossa 3,5 kiloa. Painoarvio on tosiaan se 4,8 kiloa laskettuna päivänä ja joudun kasvukontrolliin rv 36. Raskausdiabetes kuulemma näillä oireilla on nyt yhtäkkiä puhjennut, mutta se selviää, kunhan pääsen sokerinrasitukseen.

Joo, selvästikin on sokereissa häikkää :( Tiukka dieetti päälle, oletko saanut sokerimittarin? Jos arvot on pahasti pielessä, niin insuliinit otetaan nopeasti käyttöön. Tsemppiä sulle! Toivottavasti vauva ei liian pahasti "turpoa"! SOkeritippa voi olla hälle alkutaipaleen sitten, jos hänen sokerit heittää.

Kauhistuttaa vain, että miten pystyn alateitse synnyttää 4,8 kg vauvan tai jopa isomman?!

Mulle sanottiin ekassa raskaudessa, että jos lapsi on kovin isokokoinen, niin synnytys voidaan käynnistää parikin viikkoa ennen laskettua aikaa. No, sille ei todellakaan ollut tarvetta, kun rääpäle oli sen 2.8 kg...mutta se on siis yksi vaihtoehto.

Serkkuni synnytti tuosta vaan 4.8 kg lapsen, ja on itse todella hoikka :D

Mulla on nyt tuo raskausdiabetes. Puhkesi viikolla 17 ja huomattiin kun sanoin vaan neuvolassa,että janottaa kauheasti koko ajan..ja suvussa on samaa ollut joten laitettiin heti sokerirasitustestiin..ja sieltähän se sit tuomio tuli.
Ylipainoa on kans jonkin verran.mutta nyt viikko 22+6 MENOSSA JA PAINO TIPPUNUT N.10KG TÄHÄN MENNESSÄ. kaippa se sieltä alkaa nouseen jossain vaiheessa =)
Tänään sit aloitan pistämään pitkävaikutteista insuliinia yöks,jotta saatais noi aamuarvot kohdalleen.
Ja treellä kun kävin pari viikkoa sitten painoksi katsottiin vauvalla pikkusen alle normaalipaino,joten ei ainakaan vauvan kokoon ole vaikuttanut mitenkään.
Mulla on täyssissä jatkuva seuranta aluks 4vko:n välein ja sit tiheemmin lopussa.

Joo, selvästikin on sokereissa häikkää :( Tiukka dieetti päälle, oletko saanut sokerimittarin? Jos arvot on pahasti pielessä, niin insuliinit otetaan nopeasti käyttöön. Tsemppiä sulle! Toivottavasti vauva ei liian pahasti "turpoa"! SOkeritippa voi olla hälle alkutaipaleen sitten, jos hänen sokerit heittää.

Joo, on sit varmaan häikkää, vaikkei haluais uskoa. Tosiaan painoindeksi oli 24 ennen raskautta, edellinen raskaus ok, suvussa ei kellään diabetestä niin tää tuli ihan puskista. En ole saanut sokerimittaria, rasitukseen pääsen torstaina. Pelottaa lähinnä tuo alatiesynnytys ja tietty vauvan vointi. :(

Alkuperäinen kirjoittaja jossup80:
Mulla on nyt tuo raskausdiabetes. Puhkesi viikolla 17 ja huomattiin kun sanoin vaan neuvolassa,että janottaa kauheasti koko ajan..ja suvussa on samaa ollut joten laitettiin heti sokerirasitustestiin..ja sieltähän se sit tuomio tuli.
Ylipainoa on kans jonkin verran.mutta nyt viikko 22+6 MENOSSA JA PAINO TIPPUNUT N.10KG TÄHÄN MENNESSÄ. kaippa se sieltä alkaa nouseen jossain vaiheessa =)
Tänään sit aloitan pistämään pitkävaikutteista insuliinia yöks,jotta saatais noi aamuarvot kohdalleen.
Ja treellä kun kävin pari viikkoa sitten painoksi katsottiin vauvalla pikkusen alle normaalipaino,joten ei ainakaan vauvan kokoon ole vaikuttanut mitenkään.
Mulla on täyssissä jatkuva seuranta aluks 4vko:n välein ja sit tiheemmin lopussa.

Oh hoh. Miten ihmeessä toiset raskausdiabeeetikot saa painon pysyy samana tai jopa tippumaan? Vedättekö ihan sitten vain salaatti-vesi linjalla? Mulla paino nousee kilon viikossa vähintään...vaikka mielestäni syön ihan normaalisti, jopa normaalia vähemmän. Mullakin muuten on ollu jano pitkään. Painonnousuakin neuvolassa vain ihmeteltiin, mutta vasta sokeri pissassa sai hälärit soimaan.

Oh hoh. Miten ihmeessä toiset raskausdiabeeetikot saa painon pysyy samana tai jopa tippumaan? Vedättekö ihan sitten vain salaatti-vesi linjalla? Mulla paino nousee kilon viikossa vähintään...vaikka mielestäni syön ihan normaalisti, jopa normaalia vähemmän. Mullakin muuten on ollu jano pitkään. Painonnousuakin neuvolassa vain ihmeteltiin, mutta vasta sokeri pissassa sai hälärit soimaan.

Oikeestaan painosta n.6-7kg lähti jo ennen tuota diabetesta kun tuli oksenneltua niin paljon ympäri vuorokauden.Mut siis tämän aikana lähtenyt sit 3-4kg vielä lisää..itse oon jättänyt limsat pois ja syön muuten kun hevonen =)
Ja en sipsejä ja karkkejakaan oikeen syö..mitä nyt joskus muutaman maistan.
Olihan se vaikeeta tottua tämmöseen herkuttomaan ruokavalioon,kun on ikänsä ollut semmonen herkkuperse =)

Joo ja mua kans pelottaa se vauvan koko,et jos kasvaa kauheisiin mittoihin,niin miten saan sen ulos,kun esikoinen oli syntyessään 2890 ja 48cm..synnytys kesti 36 ja puoli tuntia ja 3kk en kävellyt kunnolla kun repesin niin pahasti ja sit vielä leikattiinkin.

Eiköhän lähtöpaino vaikuta hyvinkin paljon. Normaalipainoisen paino nousee raskausaikana yleensä väkisinkin, ylipainoiset taas monesti laihtuvat raskaana ollessaan (muuttavat ruokavaliotaan tms).

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Eiköhän lähtöpaino vaikuta hyvinkin paljon. Normaalipainoisen paino nousee raskausaikana yleensä väkisinkin, ylipainoiset taas monesti laihtuvat raskaana ollessaan (muuttavat ruokavaliotaan tms).

No niin...onhan se noinkin kyllä. Mun paino oli ihan normaalin ylärajalla, eli BMI 24. Eli sen puolesta ei kai hirveän paljon "saisi" tulla. Mutta tämä painonnousu on kyllä ollu tosi kovaa ja vauvan arvioitu koko miltei 5 kg..huh. Miten on, onko vauvan suuri koko syynä käynnistykseen vai mitenköhän tässä nyt käy? :(

Oikeestaan painosta n.6-7kg lähti jo ennen tuota diabetesta kun tuli oksenneltua niin paljon ympäri vuorokauden.Mut siis tämän aikana lähtenyt sit 3-4kg vielä lisää..itse oon jättänyt limsat pois ja syön muuten kun hevonen =)
Ja en sipsejä ja karkkejakaan oikeen syö..mitä nyt joskus muutaman maistan.
Olihan se vaikeeta tottua tämmöseen herkuttomaan ruokavalioon,kun on ikänsä ollut semmonen herkkuperse =)

Joo ja mua kans pelottaa se vauvan koko,et jos kasvaa kauheisiin mittoihin,niin miten saan sen ulos,kun esikoinen oli syntyessään 2890 ja 48cm..synnytys kesti 36 ja puoli tuntia ja 3kk en kävellyt kunnolla kun repesin niin pahasti ja sit vielä leikattiinkin.

Olet siis tosi tiukalla kuurilla? Onko sulla mitään vauvan kokoarvioita vielä tehtynä? Ai niin olikin, no paljon se oli?

Miten on, onko vauvan suuri koko syynä käynnistykseen vai mitenköhän tässä nyt käy? :(

Kyllä mulle ainakin luvattiin synnytyksen käynnistäminen pari viikkoa ennen laskettua aikaa, raskausdiabeteksen ja vauvan oletetun suuren koon takia. Mutta sainkin sitten kirpun kokoisen tytön :)

Puhu asiasta neuvolassa, ja vaadi että painoa ainakin seurataan tarkkaan & tehdään tarvittaessa vaikkapa lantion magneettikuvaus että nähdään mahtuuko mukelo tulemaan...

Sokerirasituksessa paastoarvo oli koholla. Tosin mielestäni mulla ei kyllä mitään rd:sta ollut. Paastoarvo oli 5,3, kun raja oli 5,2. Naapurikunnassa paastoarvon raja ois ollu sen 5,3. Muut arvot normaalit ja loppuraskauden aikana ei kertaakaan noussut arvot normaalia korkeammalle. Mut kuitenkin luokiteltiin raskausdiabetekseksi.

Oma paino nousi 14kg. Vauvalla ei ainuttakaan kasvukontrollia.

Ä-polille pääsin rv 36 kun vauva oli perätilassa, oli aika pieni tuolloin. Uuden ajan sain rv 39+, jolloin huomattiin, että vauva ei juuri ole kasvanut ja sovittiin käyynistys seuraavalle viikolle, mut synnytys käynnistyikin spontaanisti 2 pvää ennen. Vauva painoi 2810g