raskausarpivoiteista/öljyistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fdfgdfgdf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fdfgdfgdf

Vieras
Esikoista täällä odotetaan. Onko kellään kokemusta raskausarpia ehkäisevistä voiteista tm.? Toimiiko ja mitä merkkiä olet käyttänyt? Tiedän että mulle tulee varmasti niitä (on tullut ennenkin), mutta jos voisi edes vähän ehkäistä.. Kiitos!

Ainakin eilen oli Aamulehdessä juttu tutkimuksesta, jossa oli todettu, ettei kaakaovoi ehkäise raskausarpia. En muista valitettavasti tarkempia tietoja tutkimuksesta.

Itse käytän Weledan "Raskausajan hoitoöljyä", joka on manteliöljypohjainen. Raskaus on ensimmäiseni ja viikkoja on vasta 22, joten en tiedä vielä, miten hyvin se auttaa. Kavereilla on kuitenkin hyviä kokemuksia ko. öljystä. Öljyän potentiaaliset arpikohdat vaihtelevasti: välillä 2 kertaa päivässä, välillä kerran viikossa.

Arpia on minullakin jo ennestään vuosien takaisen lihomisen jäljiltä, joten tiedän suunnilleen, mihin niitä tuppaa tulemaan. Uutena alueena tietysti maha.

Lähempänä laskettua aikaa olen ajatellut aloittaa välilihan rasvauksen siihen tarkoitetulla öljyllä (mm. Weledalta löytyy myös sitä, nimellä "synnytykseenvalmistautumisöljy" tms.) repeämisen ehkäisemiseksi.

Minulla on tähän mennessä mennyt yksi tuubi Biothermin raskausarpivoidetta ja yksi tuubi apteekista saatavaa Elancyl raskausarpivoidetta. Hyviä molemmat. Weledan öljyä kokeilin myös mutta en tykännyt. Minulla se ei imeydy ihoon ollenkaan. Rasvat iho taas imaisee heti. Weledan putelli on jäänyt käyttämättä. Tällä hetkellä minulla on Clarinsin raskausarpivoidetta ja siitä olen tykännyt enitten.

Mullakin tuli nuoruusvuosina lihomisen yhteydessä arpia, mut raskaudessa ei ole tullut kuin yksi, ja sekin se klassinen viiva navasta alaspäin. Viikkoja nyt 37. Olen rasvannut ihan millä vaan ennen nukkumaanmenoa, pääasia että rasvaa on runsaasti. Nivean perusrasva on ollut ihan ok, paksua ja imeytyy hyvin.

Arpia tulee jos on tullakseen - ei siihen rasvaus auta. Tietty voi rasvailla jos iho tuntuu kireältä ja kuivuu helposti. Itselläni ei ole arpia mutta siskollani ja joka toisella kaverillani on, vaikka ovatkin rasvailleet.

Se linea negra navasta alaspäin tulee melkein kaikille, eikä liity raskausarpiin ja se häviää myöhemmin.

niin se välilihan öljyäminen ei sitten välttämättä auta. Itse öljysin ja silti sain pahimmat mahdolliset 3. asteen repeämät ja peräsuolen sulkijalihakset menivät poikki. Kuljin puoli vuotta synnytyksen jälkeen suunnilleen kakkavaipat jalassa ja ennalleen ei paikat parane koskaan. Jos repeää niin repeää, ja siihen ei tosiaan se öljyäminen auta. Tämä siis vain siitä näkökulmasta että ne öljyrahat voi säästää (ainakin ceridal intime oli aika kallista).

Synnytyksessä ja repeämisessä vaikuttaa moni muukin asia. Esimerkiksi ponnistusasento, lääkitys ja jännitystila äidillä jne. Selällään/puoli-istuallaan olevan perinteinen ponnistusasento lisää välilihan repeämisen mahdollisuutta, joten jos sitä haluaa suojella niin kannattaa ehkä tutustua luonnollisen synnytyksen kirjoihin ponnistusasennoista jne. Välilihan hieronnan lisäksi jotkut sanoo että olisi hyvä myös venyttää itse niitä lihaksia n. 3 cm emättimen sisältä U-mallisesta kohdasta varovasti viikko pari ennen laskettua aikaa. Niin että käyttää öljyä ja varovasti venyttää. Nehän on lihaksia, jos lihas on kireä niin se repeää. Sama pätee siis niihin lihaksiin kun muuhunkin lihashuoltoon. Siitä ponnistusasennosta vielä että seisaallaan tai polviseisonnassa kuulemma tapahtuu vähemmän välilihan repeämisiä. Sitä asentoa vaan ei moni pysty käyttämään puudutusten ja muiden vuoksi mutta on ollut luonnollinen asento koko tämän planeetan historian ajan. Eihän raskaus ole sairaus, se on luonnollinen osa naisen kehoa. Sekin on hyvä muistaa.

niin ja niistä raskausarpiöljyistä että itselläni on luomu manteliöljy jota käytän samaa öljyä masuun, rintoihin ja välilihaan. Ei siis tarvii ostaa sataa pulloa. Weledan öljyhän on mantelipohjainen. TAvallista manteliöljyä saa luontaistuotekaupasta sellaisenaankin. Samoin muita vastaavia öljyjä jos on allerginen pähkinöille/manteleille niin esim kehäkukkaöljy, jojoba tai vehnänalkio sopii myös.

Edelline antoi hyviä vinkkejä. Lisäisin listaan vielä, että aito italialainen extra virgine oliiviöljy sopii rasvaukseen myös todella hyvin. Tosin se jättää vaatteisiin ja lakanoihin rasvatahroja, mutta erityisesti välilihan rasvaukseen se on hyvä.

Minä olen käyttänyt molemmissa raskauksissani Clarinsin "huile tonic"-öljyä, jota valmistetaan nimen omaan ehkäisemään raskausarpia. Minulle ei ole arpia tullut, mutta tietenkään ei voi olla varma, olisiko arpia tullut, jos en olisi öljynnyt. Purkki maksaa n. 30-40 €, eli melko tyyristä tavaraa, mutta riittoisaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Petshop:
Minä olen käyttänyt molemmissa raskauksissani Clarinsin "huile tonic"-öljyä, jota valmistetaan nimen omaan ehkäisemään raskausarpia. Minulle ei ole arpia tullut, mutta tietenkään ei voi olla varma, olisiko arpia tullut, jos en olisi öljynnyt. Purkki maksaa n. 30-40 €, eli melko tyyristä tavaraa, mutta riittoisaa kyllä.

Täällä myöskin käytössä Clarins, tosin Stretch Mark Control-rasva. Rasvan pitäisi ehkäistä raskausarpia ja vaalentaa olemassaolevia. No, rintoihin on tullut arpia, mutta tuskin siinä olisi mikään auttanut, kun ne kasvoivat kolme kuppikokoa kuukaudessa... Alunperinkin mahassa olleet laparoskopia arvet ovat kyllä vaalentuneet rasvailun myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja stretch mark:
Alkuperäinen kirjoittaja Petshop:

Täällä myöskin käytössä Clarins, tosin Stretch Mark Control-rasva. Rasvan pitäisi ehkäistä raskausarpia ja vaalentaa olemassaolevia. No, rintoihin on tullut arpia, mutta tuskin siinä olisi mikään auttanut, kun ne kasvoivat kolme kuppikokoa kuukaudessa... Alunperinkin mahassa olleet laparoskopia arvet ovat kyllä vaalentuneet rasvailun myötä.

Voin kertoa kosmetiikka-alalla uran tehneenä että tuotelupauksissa on paljon ilmaa. Tiedän ihan kokemuksesta ja kulissien takaa. Ja tiedot on useista kalliista brändeistä. Ihan vaan varoituksena että monessa asiassa puhtaat luonnontuotteet toimii sata kertaa paremmin.

Mäkin luotan aitoon olivviöljyyn. Olen itse töissä kauneudenhitotuotteiden parissa ja tuntuu huijaukselt myydä ihmisille niitä kaikkia purnukoita, joissa on kuitenkin vaikuttavana aineena perusraaka-aineet kuten esimerkiksi oliiviöljy tai kaakaovoi. Tai siis ollaan kalliisti tehty lisä- väri- ja hajuaineilla keinotekoista oliiviöljyä.

Minulla on atooppinen iho ja ainahan sanotaan, että kuiva iho vähemmän kimmoisena kärsii pahemmin. Koko raskausajan kuorin mahan, rinnat ja pakarat vähintään kerran viikossa ja rasvasin ihan tavan perusvoiteella (Olisko ollut Aqualan L ?) aina suihkun jälkeen. lopputulos 3 hyvin haaleaa 1,5cm arpea navan ympärillä. (Raskauskiloja 8)
Ja pieni vinkki vielä r2asvaukseen - kun rasvaa hieman kostean ihon, rasvaa kuluu huomattavasti vähemmän ja se myös imeytyy paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Bijou73:
Minulla on atooppinen iho ja ainahan sanotaan, että kuiva iho vähemmän kimmoisena kärsii pahemmin. Koko raskausajan kuorin mahan, rinnat ja pakarat vähintään kerran viikossa ja rasvasin ihan tavan perusvoiteella (Olisko ollut Aqualan L ?) aina suihkun jälkeen. lopputulos 3 hyvin haaleaa 1,5cm arpea navan ympärillä. (Raskauskiloja 8)
Ja pieni vinkki vielä r2asvaukseen - kun rasvaa hieman kostean ihon, rasvaa kuluu huomattavasti vähemmän ja se myös imeytyy paremmin.

No tässä nyt tämä pointti onkin, että synteettisillä voiteilla ihoa täytyy rasvata KOKO AJAN jotta se pysyy kunnossa. Minä taas rasvailen ehkä kerran viikossa eikä paljon ole tarvetta enempää kun iho ei edes kuivu. Ja voin kertoa että käyttäessäni ns "kunnon kosmetiikkaa" niin ei meinannut ikinä mikään rasva riittää. Pesuainekin vaikuttaa, kun käytän luontaista pesuainetta jossa on sheavoita ja jojobaa seassa eikä lainkaan saippuaa, sekin riittää jo kosteuttamaan täysin.

Siis pointti, kemikaalit toimii näennäisesti jos niitä käyttää koko ajan mutta sehän se pointti onkin, vaivaa ne ei paranna, vaan vie oireet piiloon siksi aikaa kun rasvaa koko ajan, ja sillä kustannuksella että kehon läpi imeytyy tonneittain kaikenlaisia aineita. Kosmetiikassa käytettään esimerkiksi ureaa (suomeksi pissiä) ym mukavaa...

Yhteistyössä